دادسراکیفری (جرائم)

مرجع رسیدگی به اعاده دادرسی کدام است؟

اعاده دادرسی یکی از روش های فوق العاده اعتراض به احکام دادگاه می باشد.

اعاده دادرسی نسبت به رای صادر شده سبب می شود که حکم صادر شده مجددا به لحاظ ماهوی مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به جهات اعاده دادرسی حکم مقتضی صادر بشود.

اعاده دادرسی به دو شکل اعاده دادرسی حقوقی و اعاده دادرسی کیفری صورت می پذیرد، اما سوالی که مطرح می شود آن است که مرجع رسیدگی کننده به اعاده دادرسی کجاست؟

به همین مناسبت، در این مقاله برای پاسخ به این سوال ابتدا اعاده دادرسی چیست و مهلت اعاده دادرسی را مطرح نموده و سپس به بررسی مرجع رسیدگی به اعاده دادرسی خواهیم پرداخت.

اعاده دادرسی چیست؟

به موجب ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی، نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است درخواست اعاده دادرسی بشود.

البته، اعاده دادرسی صرفا به جهاتی که در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است انجام می شود؛ به عنوان مثال، در صورتی که موضوع حکم مورد ادعای خواهان نبوده باشد، حکم بیشتر از خواسته صادر شده باشد، در مفاد حکم تضادی وجود داشته باشد، احکام متضادی صادر شده باشد، حیله یا تقلبی رخ داده باشد ، یا اسناد و مدارک جدیدی کشف بشود، در اینگونه موارد، می توان نسبت به حکم صادر شده تقاضای اعاده دادرسی نمود.

مهلت اعاده دادرسی

در قانون آیین دادرسی مدنی، برای تقاضای اعاده دادرسی مهلتی پیش بینی شده است.

بر این اساس، "مهلت درخواست اعاده دادرسی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه است.

این مهلت، در خصوص احکام حضوری از تاریخ ابلاغ شروع می شود و در مورد احکام غیابی از زمان پایان یافتن مهلت واخواهی یا مهلت تجدیدنظر خواهی.

مرجع رسیدگی به اعاده دادرسی

همانگونه که اشاره شد، تقاضای اعاده دادرسی به استناد جهات مذکور، سبب می شود که حکم صادر شده مجددا مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت وجود یکی از جهات نقض حکم، حکم جدیدی صادر شود.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی، دادگاهی است که حکم قطعی را صادر کرده است.

به عنوان مثال، اگر حکم قطعی توسط دادگاه بدوی یا نخستین صادر شده باشد، همان دادگاه به درخواست اعاده دادرسی رسیدگی می کند و اگر هم دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی صادر کرده باشد، همان دادگاه مجددا به تقاضای اعاده دادرسی رسیدگی و حکم مقتضی صادر می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا