قرارداد هبهقراردادها

رجوع از هبه

زمانی که عقد هبه بین طرفین (واهب و متهب)منعقد می شود وملک در اختیار متهب (هبه گیرنده) قرار می گیرد،اگر عین موهوبه یعنی همان ملک موجود باشد واهب یا شخصی که هبه کرده است می تواند از آن رجوع کند.

بعد از رجوع از هبه

بعد از رجوع برای تنفیذ آن دادخواست تایید رجوع از هبه را مطرح نماید. اعلام رجوع از هبه با هر طریقی ممکن است ،ولی بهتر است از طریق اظهارنامه رسمی انجام شود. این رجوع باید در دادگاه محل وقوع ملک انجام شود.

رجوع از هبه هم می تواند صریحا به شخص متهب اعلام شود وهم به صورت ضمنی انجام شود. رجوع ضمنی می تواند شامل این مورد شود که واهب ،ملک خود را به قصد رجوع از هبه به دیگری بفروشد.

البته در مواردی وجود دارد که هبه قابل رجوع نمی باشد .به ساتناد ماده ۸۰۳ قانون مدنی : در صورتیکه متهب پدر ویا مادر ویا اولاد شخص هبه کننده باشد .در صورتیکه در ازای هبه شخص هبه کننده یک معوضی را در یافت کرده باشد.اگر در مال مورد هبه تغییری حاصل شده باشد ویا مال مورد هبه از ملکیت متهب خارج شده ویا متعلق حق غیر واقع شده باشد.

اثر رجوع از هبه ناظر به آینده است ودر گذشته اثر ندارد.یعنی منافع ملک قبل از رجوع مثل اجاره بهایی که از ملک گرفته شده ،برای متهب است .

استناداتی که برای رجوع از هبه می تواند استفاده کرد ماده ی ۸۰۳ -۸۰۴ قانون مدنی می باشد.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا