دادسراکیفری (جرائم)

علل تجدید جلسه ادای سوگند و موارد آن

یکی از مهم ترین ادله اثبات دعوا در علم حقوق سوگند می باشد که تحت عنوان قسم نیز شناخته شده است و طی تشریفات خاص و ویژه و با توجه به قواعد آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری اتیان می گردد که البته این ادای سوگند، پیامدهایی را نیز به همراه خواهد داشت و حسب مورد سبب اثبات ادعای مدعی یا بی حقی وی می گردد.

اما گاهی شخصی که باید طی جلسه رسیدگی اتیان سوگند در دادگاه ادای سوگند کند، به دلایلی این امکان برای وی وجود نخواهد داشت که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه رسیدگی کننده به ناچار باید جلسه ادای سوگند را تجدید کند تا در فرصتی مقتضی ادای سوگند امکان‌پذیر شود که از جمله موارد تجدید جلسه اتیان سوگند دادگاه می توان به عدم حضور شخص در دادگاه، درخواست مهلت از دادگاه، بیماری، زندانی شدن، حوادث قهری و مسائلی از این قبیل اشاره نمود.

نوشته های مشابه

به همین مناسبت در ادامه مقاله از این وبسایت معتبر حقوقی قصد داریم به بررسی علل تجدید جلسه ادای سوگند و موارد آن برای تکرار ادای قسم بپردازیم.

تجدید جلسه ادای سوگند به دلیل درخواست مهلت

به موجب ماده ۲۸۷ قانون آیین دادرسی مدنی می توان به نوعی قائل به تجدید جلسه برای ادای سوگند شد؛ چرا که هر یک از طرفین که باید در دادگاه ادای سوگند کنند به دلیل پیامدها و عواقب مهمی که ادای سوگند در دادگاه دارد، می توانند برای قبول یا رد سوگند تقاضای مهلت کنند.

به موجب این ماده "پس از صدور قرار اتیان سوگند در دادگاه، هر گاه کسی که باید سوگند یاد کند در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد و برای رد سوگند یا پذیرش سوگند مهلت بخواهد، دادگاه می تواند به اندازه ای که موجب ضرر و زیان طرف مقابل او نشود، برای یک بار به او مهلت دهد تا تکلیف نهایی در خصوص ادای قسم یا نکول آن مشخص شود".

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عدم حضور طرفین در دادگاه

علاوه بر این، به موجب ماده ۲۸۲ و ۲۸۶ قانون آیین دادرسی مدنی تجدید جلسه دادرسی به دلیل عدم حضور طرفین در دادگاه نیز امکان‌پذیر است و هر گاه پس از صدور قرار اتیان سوگند در دادگاه، طرفی که باید سوگند یاد کند در جلسه صدور قرار اتیان سوگند حاضر نباشد، دادگاه جلسه ادای سوگند را تجدید می کند و طرفین دعوا را دوباره دعوت می کند.

برای رفع سوالات و مشکلات حقوقی خود می‌توانید با مشاورین و وکلای کاربلد بنیاد وکلا از طریق تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

در برگ اخطاریه تجدید جلسه دادرسی ادای سوگند برای تکرار ادای قسم، دلیل حضور طرفین و پیامد عدم حضور برای اتیان سوگند باید قید بشود که البته اگر شخصی که باید سوگند یاد کند بدون عذر موجه در جلسه رسیدگی حاضر نشود، ناکل شمرده می شود.

تجدید جلسه دادرسی برای ادای سوگند به علت عدم حضور طرف مقابل نیز امکان‌پذیر است.

برای مثال هر گاه در جلسه ای که باید سوگند یاد شود، طرفی که باید ادای سوگند کند ، آن را به طرف مقابل رد نماید و طرف مقابل حاضر نباشد، در این صورت نیز راهی جز تجدید جلسه اتیان سوگند باقی نمی ماند و در این صورت نیز با توجه به ماده ۲۸۶ قانون آیین دادرسی مدنی در برگ اخطاریه تجدید جلسه ادای سوگند، دلیل حضور در دادگاه و نتیجه عدم حضور باید ذکر شود تا بر اساس آن اقدام شود.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عذر موجه

یکی دیگر از علل و موارد تجدید جلسه ادای سوگند در دادگاه در ماده ۲۸۸ قانون آیین دادرسی مدنی مشخص شده است که تجدید جلسه دادرسی ادای سوگند به دلیل عذر موجه شخصی است که باید در دادگاه سوگند یاد کند.

بر اساس این ماده: "در صورتی که ادا کننده سوگند به واسطه عذر موجه نتواند در دادگاه حضور یابد، دادگاه حسب اقتضای مورد، وقت دیگری برای سوگند معین می نماید".

عذر موجه در این ماده شامل مواردی است که در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است مثل مریضی که مانع از حرکت کردن است، فوت والدین، همسر یا فرزندان، زندانی بودن و حوادث قهری.

البته بر اساس ادامه این ماده اگر علت عدم حضور طرفی که باید ادای سوگند کند به گونه ای باشد که دادگاه حضور وی را در جلسه بعدی دادگاه نیز ناممکن بداند، "دادرس دادگاه نزد او حاضر می شود یا به قاضی دیگر نیابت می دهد تا او را قسم داده و صورت مجلس را برای دادگاه ارسال کند و براساس آن رأی صادر می نماید".

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا