قراردادها

قرار منع تعقیب و نحوه اعتراض به آن

رسیدگی در دادسرا با ارائه شکواییه آغاز می گردد و بعد از آن رسیدگی در دادسرا به صورت تحقیقات مقدماتی و اولیه آغاز شده و زمانی که بازپرس و دادیار به نتیجه در تحقیقات خود برسند اقدام به صدور یکی از قرار های نهایی می کنند.

اگر قرار کیفرخواست صادر شود پرونده به دادگاه ارسال می گردد و قاضی دادگاه حکم مقتضی را صادر می نماید و در صورتی که دادسرا تصمیم دیگری بگیرد، نیازی به صدور حکم و ارسال پرونده به دادگاه نیست.

نوشته های مشابه

از جمله قرار های نهایی صادره قرار منع تعقیب است که ممکن است هم توسط دادگاه و هم توسط دادسرا صادر شود؛ به همین دلیل در این مقاله به بررسی قرار منع تعقیب و اعتراض به قرار منع تعقیب می پردازیم.

همچنین در این زمینه، وکلا و متخصصین حقوقی بنیاد وکلا به متقاضیان مشاوره آنلاین یا تلفنی می‌دهند و به آنها در انتخاب وکیل کمک می‌کنند.

قرار منع تعقیب

از جمله قرارهای که دادسرا پس از رسیدگی به پرونده صادر می کند، قرار منع تعقیب است که اگر دلیل کافی برای ادامه تحقیقات وجود نداشته باشد و یا به این نتیجه برسد که فرد تحت تعقیب مجرم نبوده و عمل متهم جرم نبوده است، قرار منع تعقیب پس از ختم تحقیقات صادر می گردد.

به دو دلیل اصلی برای صدور قرار منع تعقیب به شرح ذیل است:

  1. دلیل کافی که بیانگر ارتکاب جرم توسط متهم است وجود ندارد.
  2. عمل جرم نباشد.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۲۷۸ قانون ایین دادرسی کیفری هر گاه به علت جرم نبودن عمل ارتکابی یا به علت فقدان دلیل یا عدم کفایت دلیل قرار منع تعقیب صادر شود و قطعی گردد، نمی توان بار دیگر متهم را به همان اتهام تعقیب کرد، مگر اینکه با ارائه دلیل جدید و با نظر دادستان فقط برای یکبار قرار منع تعقیب لغو شده و متهم دوباره تحت تعقیب قرار گیرد.

نحوه اعتراض به قرار منع تعقیب

اعتراض به قرار منع تعقیب در دادگاه صالح به رسیدگی به جرم انجام می شود.

طبق ماده ۲۷۰ قانون ایین دادرسی کیفری از جمله قرارهای بازپرس که قابل اعتراض هستند، قرار منع تعقیب می باشد که مهلت اعتراض به قرار منع تعقیب صادر شده از دادسرا، برای اشخاص مقیم ایران ده روز و برای افراد خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ است.

طبق ماده ۲۷۴ قانون ایین دادرسی کیفری، دادگاه در صورتی که اعتراض شاکی به قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب را موجه بداند، می تواند قرار جلب به دادرسی را صادر نماید و پرونده مجددا به دادسرا اعاده می شود تا اقدامات و تحقیقات لازم را تکمیل و انجام دهند و در غیر این صورت قرار را تایید می کند که نظر دادگاه قطعی و غیرقابل اعتراض است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا