دادسراکیفری (جرائم)

تشکیلات دادگاه اطفال و نوجوانان در جرایم کیفری

تشکیلات دادگاه اطفال و نوجوانان

دادگاه اطفال و نوجوانان با حضور یک قاضی و یک مشاور تشکیل میشود؛ نظر مشاوران مشورتی است.

در هر حوزه قضایی شهرستان یک یا چند شعبه دادگاه اطفال و نوجوانان بر حسب نیاز تشکیل میشود.

تا زمانی که دادگاه اطفال و نوجوانان در محلی تشکیل نشده است به کلیه جرایم اطفال و نوجوانان به جز جرایم مشمول ماده (۳۱۵)قانون ایین دادرسی کیفری، در شعبه دادگاه کیفری دو یا دادگاهی که وظایف آن را انجام می دهد، رسیدگی می شود.

نوشته های مشابه
  • حضور مشاوران با رعایت شرایط مقرر در ق.آ.د.ک برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان در دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم انان الزامی است.
  • رئیس دادگستری یا رئیس کل دادگاههای شهرستان مرکز استان هر حوزه حسب مورد ریاست دادگاه های اطفال و نوجوانان را نیز بر عهده دارد.
  • مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان از بین متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، جرم شناسی، مددکاران اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسایل روانشناختی و تربیتی کودکان و نوجوانان اعم از شاغل و بازنشسته انتخاب می شود.
  • برای انتخاب مشاوران، رئیس حوزه قضایی هر محل، برای هر شعبه حداقل هشت نفر مرد و زن را که واجد شرایط مندرج در این ماده بداند به رئیس کل دادگستری استان پیشنهاد می کند.

رئیس کل دادگستری استان از بین آنان حداقل چهار نفر را برای مدت دو سال به این سمت منصوب می نماید، انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

  • در صورت مونث بودن متهم حداقل یکی از مشاوران باید زن باشد.

لازم بذکر است که مشاور پایه قضایی نداشته و حق رای نیز ندارد، بلکه فقط نظری مشورتی ارائه می دهد و نمی تواند با نظر خود مستقیما نقشی در تعیین سرنوشت پرونده داشته باشد برخلاف مستشار که دارای پایه قضایی است و حق رای دارد.

در این رابطه در صورت نیاز می‌توانید از خدمت مشاوره حقوقی در زمینه کیفری که توسط متخصصین توانمند بنیاد وکلا ارائه می‌شود، استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا