کیفری (جرائم)

قاعده‌ی جمع مجازات ها در تکرار جرم

در ابتدای بحث در ارتباط با بحث تکرار جرم و تفاوت نحوه‌ی برخورد در این مورد با بحث تعدد جرم باید بیان داشت که با توجه به مقررات مربوط به تکرار جرم در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، اگر محکوم علیه مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد، به مجازات تا ۱.۵ برابر ان محکوم میگردد.

 حال سوال و ابهامی که در این مورد مطرح میشود بدین شرح است که:

  • اولا آیا در صورت تکرار جرم قاعده جمع مجازات ها (یعنی هم مجازات سابق و هم مجازات جدید هردو) اعمال و اجرا میگردد یا فقط مجازات اشد اجرایی میگردد؟
  •  دوما اگر جرم تکرار شده از همان نوع جرم سابق باشد در این فرض تکلیف چیست؟

به سوالات و ابهامات فوق باید بدین شرح پاسخ داد که بر اساس ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲  شخصی که پس از محکومیت قطعی به یکی از مجازات های تعزیری درجه یک تا شش مرتکب جرم دیگری از همین درجات شود، مشمول بحث تکرار جرم میشود و از این حیث با تعدد جرایم تفاوت دارد.

بنابراین چنانچه محکومیت قبلی اجراء نشده و یا چنانچه قسمتی از مجازات محکومیت قبلی اجراء شده باشد، مجازات آن محکومیت و یا بقیه آن همراه با مجازات بعدی ناشی از تکرار جرم با یکدیگر جمع و اجرا خواهد شد؛ مشروط بر آنکه مجازات قانونی هریک از دو جرم ارتکابی از درجه یک تا شش باشد، اعم از اینکه جرم بعدی نظیر جرم قبلی باشد یا نه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا