قراردادها

پیمان نامه یا قرارداد عدم افشای اطلاعات و اصل حفظ محرمانگی اطلاعات – NDA

پیمان‌نامه عدم افشا یا (NDA Non-disclosure agreement)

قراردادی حقوقی میان حداقل دو دسته است که در آن دو طرف موافقت می‌کنند؛ اطلاعات محرمانه، دانش و دیگر معلومات مورد نظر خود را برای اهداف به‌خصوصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اما آن اطلاعات را از دسترس یک دسته سومی دور نگه دارند.

این قرارداد، قراردادی است که طی آن طرفین موافقت می‌کنند که اطلاعاتی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده‌اند را فاش نکنند.

یک پیمان‌نامه عدم افشا، مراوده‌ای محرمانه میان دو دسته، به منظور مصون داشتن هر نوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری ایجاد می‌کند.

برای مثال: دو دسته می‌توانند قراردادی با هم امضا کنند که در آن اسرار تجاری خود را با هم به اشتراک بگذارند، ولی آن را برای دیگران فاش نکنند.

این نوع قرارداد ممکن است به صورت قرارداد مستقل یا شرط ضمن عقد به منظور حفاظت از اطلاعات محرمانه علی‌الخصوص اطلاعات محرمانه تجاری بکار رود.

باید توجه داشت که پیش شرط انعقاد چنین قراردادی در صورتی است که طرفین خواستار محرمانه ماندن اطلاعات باشند.

به موجب این قرارداد تضمین می‌شود که فرد یا سازمان نمی‌تواند بدون اجازه، مفاد قرارداد تجاری را برای شخص سومی افشا کند.

همچنین می‌توان در این قرارداد توافق کرد که تحت شرایطی، اطلاعات مربوط به کسب و کار با رعایت جوانبی به اشتراک گذاشته شود.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید، این است که قرارداد nda را حتما با طرف مقابلتان تنظیم کنید.

نام های دیگر پیمان نامه منع افشای اطلاعات عبارتند از:

  • قرارداد NDA
  • فرم عدم افشای اطلاعات
  • توافق نامه محرمانگی اطلاعات یا توافق نامه محرمانه بودن اطلاعات
  • بیانیه محرمانگی اطلاعات یا بیانیه محرمانه بودن اطلاعات
  • توافق نامه اطلاعات اختصاصی  PIA
  • توافق نامه راز داری

بسته به حوزه کاری، ممکن است از عناوین دیگری برای اشاره به قرارداد NDA استفاده شود:

  • توافق محرمانگی  CA
  • توافق افشای اطلاعات محرمانه  CDA
  • توافق اطلاعات مالکانه  PIA
  • توافق نامه رازداری  SA

نکات کلیدی که باید در قرارداد NDA درج شود

دو نکته حساس و کلیدی باید در کلیه قراردادهای NDA درج شود:

تعریف اطلاعات محرمانه:

باید به دقت تعریف شود که اطلاعات محرمانه چیست و چه اطلاعاتی نباید افشا شود، در صورتی که تعریف دقیقی از اطلاعات محرمانه در قرارداد ارائه نشود، پیمان عدم افشا عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

مشخص کردن طرفین قرارداد:

علاوه بر ارائه تعریف دقیق از اطلاعات محرمانه باید طرفین قرارداد و کلیه اشخاص و ذینفعان تعریف و مشخص شوند.

برای مثال باید مشخص شود که اگر یکی از طرفین یک شخص حقوقی است آیا مسولیتی متوجه اعضا و افراد آن شرکت یا سازمان نیز هست یا خیر.

نکات مهم مربوط به امضای قرارداد NDA

انعقاد قرارداد پیش از استخدام کارمندان یا شرکت با شریک جدید:

به منظور جلوگیری از مشکلات و اختلافاتی که در آینده ممکن است پیش بیاید، می‌بایست قبل از استخدام کارمند جدید یا قبل از اینکه با شریک تجاری برای توسعه کسب و کار همکاری صورت گیرد، قرارداد عدم افشای اطلاعات یا NDA را با کارمندان تنظیم کنید و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افشای اطلاعات کسب و کار انجام دهید.

تعیین اطلاعات محرمانه به صورت مشخص در قرارداد:

طبق قرارداد محرمانگی یا NDA، اطلاعات محرمانه می‌بایست از دسترس دیگران مصون داشته شده و افشاء نشوند.

پس به منظور آگاهی طرفین و جلوگیری از تفسیر اطلاعات محرمانه ضرورت دارد در قرارداد اصلی، اطلاعات محرمانه مشخص و تعیین شود که در صورت افشای این اطلاعات توسط شخصی که اطلاعات در اختیارش قرار داده شده ضمانت اجرای قراردادی یا قانونی مقرر می‌شود.

چرا با امضای قرارداد nda حرفه‌ای، خیال راحت و کسب ‌و کار بی ‌دغدغه را تجربه نکنید؟!

تعهد به عدم افشاء به صورت یکجانبه یا دوجانبه:

ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که طرفین قرارداد اصلی ناچار به تبادل اطلاعات تجاری یا محرمانه به یکدیگر به صورت متقابل شوند؛ بنابراین می‌توان قرارداد محرمانه‌ای منعقد نمود که متضمن تعهد متقابل طرفین به عدم افشاء اطلاعات محرمانه طرف مقابل باشد.

البته باید توجه داشت که توافق یک جانبه شایع تر است و در توافق یک جانبه، یک طرف اطلاعات تجاری را به طرف دیگر افشا می‌کند و طرف مقابل، قبول می‌کند که این اطلاعات را افشا نکند ولی در توافق دو جانبه، طرفین قبول می‌کنند که اطلاعات دیگران را به اشتراک نگذارند.

توجه به شرایط قرارداد هنگام امضای قرارداد NDA

وجود موضوعی معین:

بدین منظور که در قرارداد همواره باید ذکر شود که اطلاعات محرمانه که شخص مقابل بایست در مقابل افشای ان خودداری ورزد کدام است.

وجود منافعی موجهه:

در قرارداد باید ذکر گردد که علت انعقاد قرارداد مذکور چه بوده و در صورت به خطر انداختن منافع، ضمانت اجراهای موجود در قرارداد عملی خواهد شد.

محدودیت زمانی:

در قرارداد عدم افشای اطلاعات می بایست ذکر گردد که عدم افشای اطلاعات مذکور، در چه بازه زمانی اهمیت داشته و طرف مقابل می بایست از افشای اطلاعات خودداری ورزد.

محدودیت جغرافیایی:

در قرارداد باید مطرح گردد که عدم افشای اطلاعات در چه محدوده جغرافیایی مد نظر و حایز اهمت است. قبل از امضای قرارداد NDA حتما از یک مشاور حقوقی متخصص در امور قراردادهای NDA راهنمایی بگیرید.

نهایتا می‌بایست بیان داشت که قرارداد عدم افشای اطلاعات یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که افراد در ابتدای کار و یا حتی در حین کار می‌توانند آن را با اشخاص و یا کارمندان خود منعقد سازند تا از اسرار تجاری آن‌ها به بهترین شکل ممکن حفاظت گردد.

فراموش نکنید که هنگام امضای قرارداد nda اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر طرف مقابل به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ آیا از اطلاعات محرمانه شما محافظت می‌گردد؟

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به حفاظت از اطلاعات محرمانه داشتید می توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه تنظیم قرارداد کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا