بیمه

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر یکی از شناخته شده ترین انواع بیمه در کشورمان محسوب می‌شود که خدمات مختلفی را در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌دهد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، بیمه عمر در بین افراد مسن متقاضی بیشتری دارد و هر ساله تعدادی زیادی از اشخاص اقدام به تهیه این نوع بیمه می‌نمایند.

نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا این نوع بیمه یکی از روش‌های متداول سرمایه‌گذاری است که آثار آن در آینده نمود پیدا می‌کند. به عبارت دیگر بیمه عمر پوششی برای سرپرست و اعضای خانواده، پشتیبان مالی و پس اندازی مطمئن برای بیمه‌گذاران به شمار می‌رود که در آینده مزایای فراوانی برای بیمه‌گذاران خواهد داشت.

در این بیمه نامه توافق می‌شود که در قبال پرداخت حق بیمه، بیمه گذار در آینده از خدمات آن بهره‌مند شود. مواردی مانند فوت، کهولت سن، از کار افتادگی و غیره جز تعهدات شرکت‌های بیمه در قبال بیمه‌گذاران است که باید به درستی اجرا شوند.

اشخاصی که اقدام به تهیه این بیمه می‌کنند، دیدگاه بلند مدت و به نوعی آینده نگری نسبت به آن دارند. خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را تحت پوشش بیمه عمر قرار دهند تا به میزان کافی از آینده آن‌ها اطمینان خاطر داشته باشند. بسیاری از افراد جامعه ما در زمینه‌های مختلفی مانند ملک، سکه، سهام بورس و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما هیچگونه برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه ندارند که یقینا آسیب‌های آن را در آینده نزدیک خواهند دید.

افرادی که به اقتضای شغل دولتی خود بازنشسته شده‌اند یا به دلیل کهولت سن توانایی انجام کار ندارند، بیمه عمر می‌تواند بهترین گزینه برای آن‌ها باشد. متاسفانه کمتر کسی در جامعه ما به این موضوع توجه می‌کند که بالاخره در سن معینی دیگر توانایی انجام کار نخواهد داشت و بیمه عمر می‌تواند کمک کننده آن‌ها در زمینه‌های اقتصادی و درآمدی باشد.

در واقع این بیمه یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن و ایمن برای تمامی اعضای جامعه به شمار می‌رود که می تواند آینده آن‌ها را به بهترین شکل ممکن تضمین کند.

پیش از اقدام به دریافت بیمه عمر بهتر است از مشاوره حقوقی رایگان بنیاد وکلا با متخصصین حقوقی ما استفاده کنید و تمامی ابهامات را برطرف نمایید.

آشنایی با انواع بیمه عمر

با توجه به تنوع بالایی که بیمه عمر دارد، بیمه گذاران می‌توانند بر حسب نیاز و شرایط خود انواع آن را تهیه نمایند. تعهداتی در بیمه عمر وجود دارد که در صورت قید حیات بودن یا فوت وی، بیمه‌گر ملزم به اجرای صحیح آن‌ها می‌باشد.

بیمه تمام عمر

این بیمه نامه جز محبوب‌ترین نوع بیمه عمر در بین بیمه‌گذاران به شمار می‌رود و همانطور که از نام آن پیدا است، بیمه‌ای مختص تمام عمر می‌باشد.

اعتبار بیمه نامه مذکور دائمی است و محدودیت زمانی برای افراد بیمه شده ندارد. در بیمه تمام عمر شرکت بیمه وظیفه دارد که در صورت فوت بیمه‌گذار، میزان مبلغ بیمه شده را به ذی نفعان وی برگرداند.

به بیان دیگر، در صورت فوت بیمه‌گذار، شرکت بیمه ملزم به جبران خسارت بازماندگان او می‌باشد. در واقع پس از فوت اشخاص بیمه شده، اولاد آن‌ها تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرند و می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.

آشنایی با انواع بیمه عمر

بیمه عمر زمانی

این بیمه نامه به بیمه عمر ساده نیز معروف است که پوشش آن برای بیمه‌گذاران فقط سرمایه فوت می‌باشد. از نام بیمه عمر زمانی می‌توان فهمید که اعتبار آن به مدت و زمان خاصی (معمولا یک سال) محدود می‌شود و پس از انقضای آن دیگر اعتباری ندارد مگر این که حق بیمه پس از فوت شخص بیمه شده توسط ذی نفعان وی مجدد تمدید شود.

یکی از مزایای این بیمه‌نامه ارزان بودن آن می‌باشد و بیمه گذاران با شرایط بهتری می‌توانند اقدام به تهیه آن نمایند. در واقع ناچیز بودن مبلغ حق بیمه عمر زمانی باعث شده است که بسیاری از اشخاص خود را تحت پوشش این بیمه قرار دهند و از خدمات آن استفاده کنند.

بیمه عمر زمانی در عین داشتن مزایا فراوان، معایبی نیز دارد که اصلی ترین عیب بیمه مذکور این است که سرمایه فوت در صورت فوت شخص بیمه شده در مدت اعتبار بیمه‌نامه پرداخت می‌شود.

پس بنا بر تفسیر وکیل دادگستری ما یعنی اگر بیمه‌گذار فوت کند و بیمه نامه آن از مدت اعتبار ساقط شده باشد، سرمایه بیمه شده به وراث وی تعلق نخواهد گرفت. حتی در صورتی که فرد بیمه شده زنده باشد و مدت اعتبار بیمه نیز تمام شده باشد، تمام سرمایه بیمه نامه از بین می‌رود و به فرد بیمه‌گذار تعلق پیدا نمی‌کند.

تفاوت اصلی میان بیمه تمام عمر و بیمه عمر زمانی این است که در بیمه تمام عمر مبلغ سرمایه در هر زمانی قابل برگشت به وراث بیمه‌گذار می‌باشد اما در بیمه عمر زمانی میزان سرمایه بیمه شده تنها در زمان اعتبار بیمه نامه به بازماندگان بیمه شده قابلیت پرداخت دارد.

بیمه عمر انفرادی و مشترک

تمامی انواع بیمه عمر این قابلیت را دارند که به صورت انفرادی یا گروهی تهیه شوند. به همین جهت بیمه گذاران می‌توانند در صورت نیاز به صورت انفرادی یا مشترکا با چند نفر تحت پوشش بیمه‌های مزبور قرار بگیرند.

بیمه عمر مشترک به این صورت است که فرد بیمه شده می‌تواند یک نفر از اعضای خانواده خود را با پرداخت یک حق بیمه تحت پوشش قرار دهد. در واقع یک حق بیمه برای دو نفر در نظر گرفته می‌شود که این روش به لحاظ اقتصادی به سود بیمه گذاران نیز می‌باشد.

بیمه مختلط پس انداز

در این نوع بیمه نامه اشخاص بیمه‌گذار می‌توانند مبلغ سرمایه را به عنوان پس اندازی مطمئن در مواقعی که به آن نیاز پیدا می‌کنند، در نظر بگیرند. پس از فوت بیمه گذار، سرمایه بیمه شده به بازماندگان وی تعلق پیدا می‌کند و برخلاف بیمه عمر زمانی محدودیتی بابت پرداخت سرمایه فوت وجود ندارد.

از جمله انواع بیمه مختلط پس انداز به نظر وکیل تلفنی ما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیمه‌‌‌ عمر و ‌‌سرمایه‌گذاری
  2. بیمه ‌‌نامه‌ پس‌ انداز با کاهش‌ ‌‌حق ‌بیمه‌ در سال‌‌ های‌ اول‌
  3. بیمه ‌‌نامه‌ پس‌ انداز با دو برابر سرمایه‌ در صورت‌ فوت
  4. بیمه ‌‌نامه‌ پس‌ انداز با دو برابر سرمایه‌ در صورت‌ حیات‌
  5. بیمه ‌‌نامه‌ پس‌ انداز با حق‌ انتخاب

بیمه مستمری

این بیمه مخصوص افرادی است که تمایل دارند سرمایه گذاری مطمئنی در زمان حیات خود انجام دهند. در این بیمه نامه مستمری، سرمایه گذاری به صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند و بیمه گذاران می‌توانند از سرمایه بیمه شده به صورت یک جا استفاده نمایند.

بیمه بازنشستگی

زمانی که افراد بازنشسته می شوند یا به دلیل اقتضای سن و پیری توانایی انجام کاری را ندارند، بیمه بازنشستگی برای آن‌ها بسیار پرکاربرد خواهد بود. افرادی که بیمه بازنشستگی را انتخاب می‌کنند، به دنبال تضمین درآمدی مناسب در آینده هستند و به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت به آن توجه می‌کنند.

نکات مهم پیرامون بیمه عمر

از بیمه عمر همواره به عنوان بیمه سرمایه گذاری یاد می شود و افراد مختلف می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند. در این بیمه نامه یک سری شرایط مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامت و تاریخچه سلامت خانوادگی، شغل و محیط کار درج می‌شود که در تعیین نرخ بیمه تاثیر گذار هستند.

شرکت‌های بیمه با توجه به موارد مذکور، میزان مبلغ پرداختی از سوی بیمه‌گذاران را تعیین می‌کنند و شرایط هر بیمه گذار با یکدیگر متفاوت است.

بیمه عمر علاوه بر این که منبع مناسبی برای تامین سرمایه یا سرمایه گذاری به شمار می‌رود، مزیت‌های دیگری مانند معافیت از مالیات و دریافت وام دارد.

مبالغ سرمایه شده در بیمه عمر از پرداخت مالیات معاف هستند و هیچگونه مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. همچنین امکان دریافت وام از روی سرمایه بیمه شده وجود دارد و بیمه گذاران می‌توانند به تناسب میزان سرمایه خود، وام اخذ نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری همین حالا با وکیل مورد نظر خود رزرو وقت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا