کلاهبرداریکیفری (جرائم)

شرایط تامین خواسته در کلاهبرداری

در این مقاله شرایط تامین خواسته کیفری را برایتان توضیح میدهیم. در ابتدا با ذکر چند اصطلاح که معمولا افراد با آن آشنایی دارند شروع میکنیم.

  • شاکی: کسی که تعقیب متهم را درخواست میکند. (شکایت را در دادسرا مطرح کرده است)
  • مدعی خصوصی: کسی که علاوه بر تعقیب متهم، ضرر و زیان مادی را هم مطالبه میکند.
  • متهم: کسی که عمل مجرمانه ای را به او نسبت میدهند.

در جرائمی که مال افراد مورد سوءاستفاده قرار میگیرد مانند سرقت، خیانت در امانت و کلاهبرداری شاکی همراه با درخواست تعقیب متهم، وجه نقد یا مالی را که از دست داده مطالبه میکند.

__tel_banner

تامین خواسته کیفری

در این موارد دادسرا میتواند اموال متهم را توقیف کند تا از انتقال یا ناپدیدشدن آنها جلوگیریشود که این اقدام قرار تامینخواسته نامیده میشود. بازپرس با بررسی دلایل شاکی و میزان قوت یا ضعف آن ها در این موارد تصمیمگیری میکند.

بر اساس مواد ۱۰۷ تا ۱۱۳ قانون آییندادرسیکیفری بایستی بازپرس محترم ادله قابل قبول را برای صدور قرار تامین خواسته از شاکی مطالبه نماید و اگر قرار تامین کیفری هم صادر کرد باید این موضوع را مدنظر قرار دهد. رفع ابهام و اجمال هم با بازپرس محترم است ولی رفع اشکالات اجرای آن با دادستان یا قاضی اجرای احکام میباشد. درصورتی هم که به جهتی از جهات قانونی، تعقیب متهم موقوف شود یا قرار منع تعقیب صادر گردد و یا پرونده به هر کیفیتی مختومه شود، پس از قطعی شدن رای و اجرای آن، از قرار تامینخواسته هم رفع اثر میشود.

__online_banner

توقیف اموال به چه صورتی است؟

اگر مالی که در مورد آن ادعای سرقت، خیانت در امانت و … شده است موجود باشد همان مال توقیف میشود. مثلا در پرونده خیانت در امانت یک دستگاه اتومبیل، تا زمان ختم رسیدگی اتومبیل در توقیف باقی میماند.

اگر مال مورد ادعا وجه نقد باشد یا مالی باشد که موجود نیست، معادل بهای آن از اموال متهم توقیف میگردد. مثلا در جرم اختلاس ۱۰ میلیونی همین وجه از اموال متهم توقیف میشود. زمانی که در جرم سرقت، مال مسروقه در دسترس نیست با درخواست شاکی معادل آن توقیف میگردد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا