چکوصول مطالبات

صدور چک بلامحل جرم است

در صورتیکه چک برگشتی داشته باشید، ممکن است سوء اثری برای حساب شما در بانک محال علیه ایجاد شود. لذا برای رفع این سوء اثر به شما پیشنهاد میشود که حتما این مقاله را مطالعه نمائید.

صدور چک بلامحل جرم است و در قانون مجازاتهایی برای آن درنظر گرفته شدهاست اما ماجرای صدور چک بلامحل به اینجا ختم نمیشود! اگر چکی که صادر کردهاید برگشت خوردهاست، باید اقداماتی را انجام دهید که مجازات برایتان در نظر گرفته نشود. در این مقاله برایتان توضیح میدهیم.

چک بلامحل به چکی گفته میشود که دارنده چک هنگامی که آن را به بانک ارائه میکند، یا با حساب خالی صادرکننده مواجه میشود و یا به علل دیگری نمیتواند وجه چک را دریافت کند.

نوشته های مشابه

در این حالت بانک، گواهی عدم پرداخت صادر میکند که اصطلاحاً در این موارد گفته میشود چک برگشت خوردهاست. پس از صدور گواهی عدم پرداخت دارنده چک میتواند با رعایت شرایطی که در قانون پیشبینی شدهاست، برای وصول مبلغ چک از صادرکنندهی آن شکایت کند.

اگر این موضوع در دادگاه مطرح شود، صادرکننده چک علاوه بر اینکه ملزم خواهد بود مبلغ چک را بپردازد، به این علت که مرتکب جرم شدهاست، به تحمل مجازاتهایی همچون حبس نیز محکوم خواهد شد.

__tel_banner

رفع سوء اثر و تبعات چک بلا محل

با این وجود راه بازگشت برای صادرکننده چک بلامحل بسته نیست. قانونگذار فرصتی را برای صادرکننده چک بلامحل پیشبینی نمودهاست که وی از طریق آنها میتواند از مجازات حبس و آثار و تبعات آن رهایی پیدا کند که به شرح زیر میباشد:

  • اگر قبل از شکایت دارنده چک، صادرکننده چک مبلغ آن را به او بپردازد یا اینکه ترتیبات پرداخت آن را فراهم نماید (مانند آنکه مهلت بیشتری از او بگیرد)، طبق ماده ۹ قانون صدور چک دارنده چک دیگر نمیتواند علیه او شکایت کند.
  • اگر پس از شکایت دارنده ی چک و قبل از صدور حکم قطعی، شاکی (دارنده چک) گذشت کند و یا متهم (صادرکننده ی چک)، وجه چک را به او بپردازد یا اینکه ترتیبات پرداخت را فراهم آورد، طبق ماده ۱۲ قانون صدور چک مقام قضایی باید رسیدگی به شکایت را متوقف کند.
  • اگر پس از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت کند و یا متهم وجه چک را به او بپردازد یا ترتیب پرداخت را فراهم نماید، طبق ماده ۱۲ این قانون اجرای حکم متوقف میشود و متهم باید یک سوم جزای نقدی مقرر در حکم را به خزانه دولت واریز کند.

__online_banner

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا