چکوصول مطالبات

جعل چک و مجازات آن

جعل اسناد از مصادیق بارز جهت کلاهبرداری و استفاده بزه از آن‌ها است. برخی از اسناد عاملی مهم در ارتباط میان فردی و شکل دهنده آن‌ها هستند به واسطه چک، سفته و مابقی این اسناد اعتباری بین افراد رد و بدل خواهد شد.

بنابراین اگر این اسناد مورد جعل و استفاده نابه جا قرار گیرند ارتباط‌ها تحت تاثیر تمام جوانب این رفتار قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

در این نوشتار به بررسی جعل چک و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم جعل چک چگونه خواهد بود؟

جعل در امضا یک چک که سند معاملاتی بین افراد قلمداد می‌شود؛ زمانی رخ خواهد داد که چک به عرصه ظهور رسیده باشد و یا چک از قبل صادر شده باشد یا در فرایند صدور آن جعل امضا رخ داده باشد.

هر زمان که جرم جعل امضا در سطحی از جامعه رخ میدهد باعث تشویش و بی اعتمادی به این گونه اسناد خواهد شد؛ بنابراین طبق قوانین و مجازات تعیین شده فردی که اقدام به انجام این دست از جرایم می‌کند مجرم علیه آسایش عمومی شناخته خواهد شد.

فرد مجرم نیز به سبب قانون می‌بایست به دلیل سلب آسایش عموم و ایجاد یک ضرر مالی برای فرد یا افرادی مجازاتی را پشت سر بگذارد.

مجازات جعل چک چگونه است؟

طبق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی هریک از مصادیق قید شده در اسناد به عمد و با قصد و نیت خاص جرم محسوب شده و فرد انجام دهنده آن نیز مجرم شناخته خواهد شد.

بنابراین کسی که طبق این ماده مرتکب عمل جعل چک باشد؛ می‌بایست تمام خسارتی که به موجب این فرایند جعل بر کسی یا کسانی وارد کرده است جبران کرده و علاوه بر این میزان که متغیر خواهد بود به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال مجازات نقدی نیز محکوم شده و ۶ ما تا ۲ سال حبس نیز به صورت متغیر برای آن‌ها حکم خواهد شد.

چگونه می‌توان جرم جعل اسناد را اثبات کرد؟

برای اثبات این موارد لازم است که افراد با مراجعه به دادسرایی که عمل جعل در آن محل صورت گرفته به تنظیم شکایت کیفری خود بپردازند.

پس از ثبت شکایت‌نامه چک جعلی در آگاهی ثبت شده و جهت خط نگاری و تشخیص جعل به کارشناسان این حوزه ارجاع داده می‌شود و در این مرجله جعلی بودن یا نبودن آن را اثبات خواهند کرد و پس ازآن مابقی مراحل و پیگیری فرد مجرم انجام خواهد شد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا