سربازی و نظام وظیفه

آیا تحصیل در دانشگاه در حین خدمت سربازی ممکن می‌ باشد؟

پیرو آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه ایران امکان تحصیل هم زمان با سربازی در سال ۹۹ با شرایط ویژه فراهم شد. مشمولینی که واجد شرایط ادامه تحصیل درحین خدمت سربازی می باشند، می توانند در رشته های بدون کنکور و با کنکور ادامه تحصیل دهند.

برای دانشجویان دانشگاه های سراسری نیز امکان ادامه تحصیل حین امریه فراهم شده است.

درس خواندن برای کنکور در سربازی با سختی های فراوانی روبه رو خواهد بود بنابراین استفاده از مشاوره برای قبولی در دانشگاه در حین خدمت سربازی بسیار کمک کننده خواهد بود.

آیا امکان تحصیل هم زمان با سربازی وجود دارد؟

بر اساس قوانین گذشته فردی که مشمول خدمت سربازی می بود، واجد شرایط ادامه تحصیل همزمان با خدمت سربازی نمی شد؛ بنابراین مجاز به ادامه تحصیل در طول خدمت نبود و در صورت شرکت و قبولی در آزمون مجوزی برای او صادر نمی شود و نمی تواند به ادامه تحصیل خود بپردازد.

با این تفاسیر آیا واقعا به هیچ عنوان ما امکان تحصیل در سربازی را نخواهیم داشت؟ خیر راه‌های میانبر برای شما در نظر گرفته شده است.

بسیاری از جوانان گله‌مند هستند که با ایجاد این چنین قوانین هایی مانع از ادامه تحصیل آن ها می گردد و با مطرح نمودن موضوعاتی مانند “چرا نمی توان در حین سربازی به تحصیل ادامه داد” خواستار پیگیری این مسئله هستند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو ‌های مسلح، با تاکید بر این که سربازی مانعی برای ادامه تحصیل نیست تصریح کرد با در نظر گرفتن شرایطی که قبل از ورود به سربازی آن را وضع کرده اند هیچ نوع مانعی برای ادامه تحصیل وجود ندارد زیرا شرایط را کاملا فراهم نموده اند.

به گفته رئیس ستاد کل نیرو های مسلح وقتی که داوطلب قبل از این که به امر سربازی فرا خوانده شود، این فرصت یک ساله به او داده می شود تا بتواند تحصیل کند، پس لزومی ندارد که نسبت به ادامه تحصیل همزمان با سربازی اقدام نماید.

ادامه تحصیل حین امریه

امریه یک روش آسان‌تری از سربازی برای افرادی که دارای مدرک تحصیلی هستند می باشد و به جای خدمت در ارگان های نظامی مانند ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نیرو های انتظامی می توانند در نهاد های دولتی و اداری به عنوان نیرو های متخصص در رشته مورد نظر مشغول شوند.

حال که با امریه سربازی آشنا شدیم این پرسش به وجود می آید که ادامه تحصیل حین امریه به چه صورت است؟ آیا می توان همزمان هم تحصیل کرد و هم به عنوان یک امریه وظیفه خود را انجام داد؟

در پاسخ به این سوالات به نظر وکیل ما باید گفت که در امریه از نظر شرایط تحصیلی هیچ فرقی با سربازی ندارد و فردی که در امریه انجام خدمت می نماید، همزمان نمی تواند هم تحصیل کند و هم به خدمت خود بپردازد.

تحصیل در دانشگاه در حین خدمت سربازی

تحصیل در حین سربازی

یکی از شرایط تحصیل در حین سربازی استفاده از تبصره ایست خدمت سربازی است، ایست سربازی به منظور ارتقا سطح علمی افرادی که تمایل به ادامه تحصیل دارند در نظر گرفته شده است.

ایست سربازی شرایطی را فراهم می کند تا فرد با خیال آسوده تحصیلات خود را بگذراند.

در این حالت متقاضی خود را از رفتن به سربازی برای مدت مشخصی معاف می کند و بعد از گذراندن دانشگاه و اخذ مدرک به ادامه سربازی خود می پردازد.

در واقع مشاوره حقوقی تلفنی این سوال مطرح است که آیا همه افراد می توانند از ایست سربازی برای ادامه تحصیلی خود استفاده نمایند؟

پاسخ خیر است؛ فقط افرادی می توانند از این قانون استفاده نمایند که در مقطع کارشناسی پیوسته به بالا باشند و برای مقاطع کاردانی و یا کارشناسی نا پیوسته امکان پذیر نیست، به بیانی دیگر فردی که می خواهد از مقطع دیپلم به کاردانی برود مشمول ایست خدمتی قرار نمی گیرد.

همچنین افرادی که دارای سو سابقه خدمت و یا غیبت هستند امکان استفاده از طرح تحصیل همزمان با سربازی را ندارند.

البته ذکر این نکته ضروری است که ایست سربازی برای افرادی امکان پذیر است که از طریق کنکور پذیرفته شده باشند، لذا برای تحصیل همزمان با سربازی این نکات را مد نظر داشته باشید.

پیرو مطلب بالا سوالی که برای مشمولان طرح (ایست سربازی) شکل می گیرد این است که آیا در حین سربازی میشه کنکور داد؟ بله درس خواندن برای کنکور در حین سربازی امکان پذیر است.

همان طور که پیش تر هم اشاره گردید، سازمان نظام وظیفه این امکان را فراهم آورده تا افراد بتوانند با استفاده از قانون ایست سربازی به تحصیل خود با به کار گیری معافیت سربازی ادامه دهند.

پس افراد متقاضی می توانند در حین سربازی در آزمون های ورودی دانشگاه و کنکور شرکت و در صورت قبولی در دانشگاه در حین سربازی (به صورت معافیت) به تحصیل خود در رشته مد نظر بپردازند.

تحصیل در حین خدمت سربازی

قبولی در دانشگاه در حین خدمت سربازی

با توجه به اینکه پذیرش در دانشگاه های سراسری با سختی بیشتری نسبت به سایر دانشگاه های دیگر روبه رو می باشد، به همین دلیل مشمولین خدمت سربازی می توانند با استفاده از رشته های جدید بدون کنکور نظام جدید می توانند در دانشگاه های پیام نور و همچنین غیر انتفاعی ادامه تحصیل دهند.

خوشبختانه آیین نامه مجوز ادامه تحصیل داوطلبان به تازگی به تصویب رسیده است. با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور امکان ادامه تحصیل را به صورت خودخوان برای دانشجویان فراهم نموده است، لذا مشمولین خدمت سربازی می توانند علاوه بر خدمت خود، به راحتی ادامه تحصیل دهند.

نظر به اینکه تمامی دانشگاه های بدون کنکور از دانشجویان خود شهریه ای دریافت می نمایند، به همین دلیل برای تحصیل هم زمان با سربازی ۹۹ دانشگاه ها و موسسات مربوطه تصمیم گیری خواهند نمود.

انجام ثبت نام دانشگاه بدون کنکور برای تمامی داوطلبان در دو ترم مهر و بهمن امکان پذیر خواهد بود.

توصیه وکیل آنلاین ما به تمامی متقاضیان عزیز این است که با در نظر گرفتن شرایط موجود، بهتر است در رشته هایی ادامه تحصیل دهند که بتوانند به راحتی به هدف خود دست یابند.

خلاصه اطلاعیه تحصیل همزمان با سربازی

در این مقاله تلاش نمودیم تا در رابطه با شرایط تحصیل هم زمان با سربازی در سال ۹۹ – ادامه تحصیل حین امریه سربازی – درس خواندن برای کنکور در سربازی مطالبی را به شما مشمولین عزیز ارائه نماییم.

با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در رابطه با این موضوع به وجود آمده است، لذا توصیه می نماییم که قبل از ثبت نام برای خدمت سربازی و یا ثبت نام در رشته های دانشگاهی، حتما با مشاوره حقوقی نظام وظیفه ما در این رابطه از طریق سایت بنیاد وکلا صحبت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا