ثبت احوالحذف نام همسر از شناسنامه

آیا حذف نام همسر قبلی از شناسنامه امکان پذیر است؟

قانون این امکان را فراهم کرده است که افراد بتوانند پس از طلاق، نام همسر خود را از شناسنامه پاک کنند.

دو شرط برای حذف نام همسر در نظر گرفته شده است که این شروط عبارتند از:

  1. در صورتی که طلاق غیرمدخوله شناخته شود.
  2. در صورتی که پس از طلاق متقاضی ، ازدواج جدید خود را در یکی از دفاتر رسمی ازدواج به ثبت رساند. ‌

‌‌طبق ماده۳۳ قانون ثبت احوال و قوانین مربوط به آن افرادی که به دنبال حذف واقعه ازدواج از شناسنامه خود هستند، می‌توانند با ارائه مدارک لازم به اداره ثبت احوال کشور نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

نوشته های مشابه

برای این کار متقاضی باید اصل و یا کپی طلاق‌ نامه و همچنین دادنامه طلاق غیر مدخوله را به اداره ثبت احوال و یا دفاتر دولت تحویل دهند و در ادامه برای درخواست صدور شناسنامه جدید اقدام کنند.

منظور از طلاق غیرمدخوله این است که در ایام ازدواج رابطه جنسی بین زوجین صورت نگرفته باشد و زن باکره باشد؛ همچنین زوجه موظف خواهد شد تا به دستور دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه نماید تا در صورت باکره بودن وی گواهی بکارت اخذ شود.

در صورتی که طلاق پس از رابطه جنسی واقع شده باشد زوجین پس از ازدواج مجدد و ثبت آن در دفاتر رسمی ازدواج می‌توانند با ارائه مدارک ازدواج جدید و ثبت آن در شناسنامه به دفاتر ثبت احوال یا دفاتر خدمات دولتی مراجعه و درخواست حذف نام همسر سابق را بدهند.

با اشاره به نام همسر دوم این‌گونه برداشت می‌شود که شخص فقط در ازدواج دوم می‌تواند این کار را انجام دهد اما با توجه به نقص این قانون احتمال می‌رود استفاده از این تبصره در ازدواج‌های بعدی نیز امکان‌پذیر باشد.

اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه‌اش اقدام و نام همسر فوت شده را حذف کند و نکته قابل توجه در این بین این است که در قانون اشاره‌ای به فرزندان نشده است، چه بسا مطابق اطلاق مقرره فوق حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری یا خود حتی در صورت وجود فرزند نیز امکان‌پذیر خواهد بود، هرچند که نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد. ‌

همچنین حذف نام فرزند از شناسنامه ممکن نمی‌باشد. ‌

‌‌اطلاعات ازدواج و طلاق هر فردی با هر تعداد که باشد در سامانه سازمان ثبت احوال موجود است و حتی با حذف آن از شناسنامه نیز از این سامانه پاک نخواهد شد. ‌

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا