شرکت ها

ایا بیت کوین در ایران قانونی است؟

این روزها افراد زیادی در مورد قانونی بودن یا نبودن بیت کوین کنجکاوی  مینمایند.

در این مورد ابتدا باید عنوان نمود که:

طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می شود.

نوشته های مشابه

بنابراین، با استناد به ماده قانونی ذکر شده وبه‌ دلیل عدم وجود مجازات معین برای خرید وفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین در زمان نگارش این مقاله، نمی‌توان این اعمال را جرم دانست.

جرم نبودن استفاده از بیت کوین و نگهداری آن تنها در صورتی است که بیت کوین ابزار جرم دیگری نباشد یا قانونی را تحت هر عنوان نقض ننماید.

به‌عنوان مثال، از آنجایی که عمل پول‌شویی جرم است، اگر با بیت کوین پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام شود، مشمول مجازات خواهد بود.

نهادهایی همانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های حوزه فناوری مسئولیت و اختیار دارند.

بنابراین، جدای بحث چیستی ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

در صورت رخ دادن هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفای به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، یک فرد می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و طبق قانون، قوه قضاییه به آن رسیدگی خواهد کرد.

به‌طور کلی با توجه به ماده ۲ قانون مجازات اسلامی  خرید و فروش و نگهداری بیت کوین برای مردم جرم نیست، اما در مقیاس وسیع و حوزه پرداخت‌های کلان کشور، فعلا مجوز خاصی صادر نشده است.

استخراج بیت کوین از نظر قانونی

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است، اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود.

استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز از وزارت صمت، غیر مجاز اعلام شده است.

همچنین باید از وزارت نیرو برق مخصوص ماینینگ با "تعرفه صادراتی" دریافت کرد.

استخراج به‌‌ صرفه‌ بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود.

این دستگاه‌ها وارداتی هستند.

پیشتر گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند.

همین باعث شده بود که قانون، حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

اکنون امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج به ایران وجود دارد، اما  برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن، تجارت ضروری است.

در مورد آن دسته از دستگاه‌های استخراجی که قبلا برچسب «قاچاق» خورده‌ یا توقیف شده‌اند، افراد می‌توانند با خوداظهاری و پرداخت عوارض و جریمه دستگاه‌ها، نسبت به آزادسازی آنها اقدام کنند.

بنابراین، استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت بوده و قانونی است، اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو دریافت کرد.

در غیر این صورت وزارت نیرو قانونا می‌تواند استفاده از برق مصرفی را برای این فعالیت سلب و قطع نماید و همچنین نیروی انتظامی با دستور مقام قضایی حق ضبط دستگاه‌های استخراج را خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا