جرایم اینترنتی

جرم انتشار اسکرین شات و مجازات آن

امروزه به دلیل همه‌­گیری استفاده از اینترنت، جرایم زیادی در حوزه اینترنت شکل می­‌گیرد. در این حوزه یکی از مهم‌ترین جرایمی که می‌­توان به آن اشاره کرد انتشار اسکرین شات می‌­باشد.

در راستای این موضوع اگر کسی هرگونه عکس، فیلم، صدا یا تصویرِ صفحه‌­ای از چت خصوصیِ فردِ دیگر را منتشر کند و یا حتی آن‌ها را تغییر دهد و سپس آن­‌ها را منتشر کند، در صورتی که موجب هتک حیثیت و ریختن آبرو شخص مقابل شود، مرتکب جرم شده است.

طی سال­‌های اخیر توسعه تکنولوژی و افزایش روز افزون استفاده از اینترنت، علاوه بر ساده‌­تر کردن کارها، صرفه­‌جویی در زمان، تغییرات مثبت در سبک زندگی و دیگر نکات مثبت، همچنین باعث اتفاقات و نکات منفی در زندگی افراد شده است.

از جمله این نکات منفی می­‌توان به افزایش جرایم رایانه‌­ای اشاره کرد. به همین دلیل قانون­گذار برای حفظ امنیت و حریم خصوصی و حتی حفظ جان و حیثیت افراد و همچنین جلوگیری از برهم زدن و اختلال در آرامش جامعه، قوانین مشخصی را وضع کرده است و در نتیجه همه افراد جامعه ملزم به رعایت این قوانین هستند.

علاوه بر این قانون­گذار مرجع قضایی خاصی برای رسیدگی به مشکلات و جرایم در این زمینه در نظر گرفته است که با مراجعه به آن می‌توان جرایم شکل گرفته را پیگیری کرد.

جرایم رایانه با استفاده از گوشی موبایل، کامپیوتر، لپتاپ و سایر وسایل الکترونیکی با استفاده از اینترنت در فضای مجازی اتفاق می‌­افتد که انتشار اسکرین شات یکی از این جرایم می‌­باشد.

در نتیجه برای این جرم نیز مانند بقیه جرایم از طرف مراجع قانونی مجازاتی در نظر گرفته شده است که در ادامه به آ­ن­‌ها می‌­پردازیم. در صورتی که در این زمینه سوالاتی دارید می‌­توانید از مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

 جرم انتشار اسکرین شات

طبق ماده­ ۱۶ قانون جرایم رایانه‌­ای اسکرین شات و انتشار آن جرم شناخته شده است. طبق این قانون کسانی که به وسیله سامانه‌­های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صدا یا تصویر دیگری را تحریف می­‌کنند و یا تغییر می‌­دهند و با آگاهی به این تغییر یا تحریف آن­‌ها را منتشر می­‌کنند، به صورتی كه عرفا موجب هتک حیثیت شود، مرتکب جرم شده اند و طبق قانون ملزم به پذیرش مجازات می‌­باشند.

علاوه بر این طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه­‌ای کسانی که توسط سامانه­‌های رایانه‌­ای یا مخابراتی، صدا، فیلم و یا تصویر خانوادگی و خصوصی دیگران را بدون رضایت شخص مقابل به استثنا موارد قانونی منتشر کند به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا ریختن آبرو و هتک حیثیت فرد شود، مجرم شناخته می‌شوند.

همچنین به موجب این قوانین اگر تغییر ایجاد شده در موارد منتشر شده، مستهجن باشد فرد مجرم محکوم به حداکثر مجازات خواهد شد.

از طرف دیگر طبق بند ۸ قانون احترام به آزادی­‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، قانونگذار در رابطه با اسرار توضیح می­‌دهد که این مورد در واقع همان افشای عکس­‌ها و فیلم­‌های خانوادگی و خصوصی، مضمون نامه و نوشته­‌ها است.

به همین دلیل چت‌های خصوصی نیز جز اسرار افراد به حساب آمده و انتشار آن بدون رضایت و اطلاع فرد، جرم انگاشته می‌­شود و متعاقبا مجازات در پی دارد.

جرم انتشار اسکرین شات

مجازات جرم انتشار اسکرین شات

پس از انجام کارهای مربوط به شکایت و جرم انگاری، طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده برای انتشار اسکرین شات برای فرد مجرم، جزای نقدی و حبس می‌­باشد.

بر اساس ماده­ ۱۶ قانون جرایم رایانه‌­ای، مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال و همچنین مبلغ جزای نقدی از پنج میلیون ریال (۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال) تا چهل میلیون ریال (۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) می­‌باشد که با توجه به شدت جرم میزان مجازات مشخص می­‌شود. در نتیجه طبق قانون فرد مجرم، می‌­تواند محکوم به یکی یا هر دو مجازات شود.

تهدید به انتشار اسکرین شات

از طرفی یکی دیگر از جرایم شناخته شده در حوزه جرایم رایانه‌­ای، می‌­توان به تهدید برای انتشار اسکرین شات اشاره کرد. طبق قانون ۶۶۹ مجازات اسلامی اگر کسی فرد دیگری را به هر صورتی تهدید به قتل، ضررهای نفسی، شرفی، مالی و یا افشای اسرار نسبت به خود یا بستگان او نماید، که حتی ممکن است این تهدید همراه با اخاذی باشد در هر صورت فرد تهدید کننده  مجرم شناخته شده و باید مجازات گردد.

به زبان ساده­‌تر تهدید، عملی است که به هر گونه‌­ای موجب ریختن آبرو، ایجاد ترس و ضرر شرافتی و همچنین فاش شدن اسرار خانوادگی و خصوصی می­‌شود، بنابراین به همین دلیل است که این عمل جرم شناخته می­‌شود.

لازم به ذکر است طبق بند گفته شده، اگر فرد تهدید کننده، تهدید خود را عملی نکند باز هم می‌­توان به جرم تهدید از او شکایت کرد.

مجازات انتشار اسکرین شات

جرم تغییر و تحریف اسکرین شات

همانطور که گفته شد علاوه بر انتشارِ اسکرین شات، تصویر، فیلم و صدا و غیره، ایجاد تغییر و تحریف در این موارد نیز جرم به حساب می‌­آید، به این علت که تغییر و تحریف ایجاد شده در اطلاعات خصوصی افراد و سپس انتشار آن، موجب ریختن آبرو ضرر مالی، شرافتی و جانی یا به خطر افتادن امنیت افراد خواهد شد.

ابزارها و نرم­ افزارهای زیادی برای ایجاد تغییرات در این داده‌­ها (‌عکس و اسکرین شات و فیلم و غیره) وجود دارد از جمله آن‌­ها می‌­توان به نرم افزار فتوشاپ اشاره کرد.

البته امروزه تعداد این ابزارها بیشتر شده و روی گوشی­‌های موبایل نیز در دسترس هستند و لازم به ذکر است که اگر به نحو احسنت از این ابزارها استفاده نشود علاوه بر کاربرد مفید و گسترده می­‌توانند بسیار خطرناک و آسیب رسان باشند.

در هر صورت با توجه به موارد گفته شده و با تشخیص مراجع قانونی اگر تغییری در اطلاعات خصوصی فردی ایجاد شده باشد فرد می‌­تواند بابت این موضوع به مراجع قانونی شکایت کند.

مجازات تهدید انتشار اسکرین شات

همانظور که گفته شد تهدید افراد به انتشار عکس، فیلم، صدا و اشکرین شات نیز جرم شناخته شده و مجازات آن طبق قانون ۶۶۹ مجازات اسلامی تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس از دو ماه تا دو سال می‌­باشد.

در این ماده خود عمل تهدید جرم شناخته شده است حتی اگر انتشار انجام نشود، در نتیجه فرد تهدید شده می‌­تواند به مراجع قانونی شکایت کرده و درخواست خود را از این طریق پیگیری کند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جرم انگاری انتشار، تهدید به انتشار و همچنین تغییر اطلاعات خصوصی افراد، می‌­توانید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا به صورت آنلاین و وکیل تلفنی استفاده کنید.

مرجع رسیدگی به جرم انتشار اسکرین شات

همانطور که پیش­تر اشاره شد برای پیگیری شکایات در حوزه جرایم رایانه‌­ای، باید به مراجع قانونی مراجعه کرد. مرجع رسیدگی به شکایات در زمینه انتشار اسکرین شات دادسرای جرایم رایانه‌­ای می­‌باشد.

به این صورت که فرد شاکی برای شکایت از فردی که اسکرین شات او را منتشر یا تحریف کرده است باید به دادسرا مراجعه کند و در خواست شکایت خود را مطرح کند، پس از آن دادسرا جرم­‌انگاری کرده و طبق جرم اتفاق افتاده میزان و نوع مجازات مجرم را مشخص می‌­کند.

از طرفی اگر صرفا تهدید به انتشار یا تحریف اسکرین شات، فیلم، تصویر و صدا شده باشد، دیگر نیازی به جرم انگاری از طرف دادسرا نخواهد بود و مجرم طبق قانون مجازات اسلامی و مجازاتی که برای انتشار و تهدید در نظر گرفته شده مجازات خواهد شد.

اسکرین شات

نحوه شکایت از انتشار اسکرین شات

همانظور که گفته شد مرجع قانونی برای رسیدگی به شکایت در زمینه انتشار اسکرین شات و دیگر جرایم رایانه‌­ای دادسرای جرایم رایانه­‌ای می‌­باشد. علاوه بر این مرجع قانونی گفته شده می‌توان برای پیگیری شکایات به مراجع انتظامی از جمله پلیس فتا مراجعه کرد و از شخص مجرم شکایت کرد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با شکایت از شخص مجرم این است که بدانیم، موضوع دعوا یک موضوع حقوقی است یا کیفری، سپس با شناخت موضوع دعوا و آگاهی به اینکه مرجع رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری متفاوت هستند می‌توان به مرجع مورد نظر شکایت کرد.

منظور از دعاوی کیفری دعاوی­ای است که در آن شخصی مرتکب جرم شده باشد (مثل توهین، قتل، دزدی و غیره) و شخص مقابل بابت جرم اتفاق افتاده و با ارسال شکواییه در مراجع کیفری علیه دیگری شکایت می‌کند، سپس دادگاه کیفری با صلاحیت کافی، رسیدگی لازم را انجام داده و مطابق با قانون مجازات اسلامی متهم را به  مجازات­‌های در نظر گرفته شده محکوم می­‌کند.

اما درمقابل دعاوی حقوقی دعاوی هستند که در آن حق کسی نقض شده باشد نه اینکه لزوما جرمی اتفاق افتاده باشد، در این دعاوی مرجع رسیدگی دادگاه‌­های حقوقی است.

مرجع رسیدگی دعاوی کیفری دادسراها و دادگاه کیفری می­‌باشد. مراحل رسیدگی به این صورت است که زمانی که شکایتی انجام می­‌شود دادسرا ابتدا تحقیقات اولیه در رابطه با جرمِ ارتکابی را انجام داده و سپس از طریق مراجعی مثل کلانتری پرونده را تکمیل می‌­کند، با تشخیص جرم و جرم انگاری و همچنین قابل مجازات بودن جرم، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال کرده و در ادامه پرونده از این مرجع پیگیری می­‌شود.

دادسراها دارای انواع مختلفی هستند ، مانند دادسرای ارشاد، دادسرای جرایم رایانه­‌ای، دادسرای روحانیت و غیره که هر کدام از آن‌ها برای رسیدگی به امور خاصی هستند.

حال طبق موارد گفته شده و همچنین بند­های آورده شده انتشار و تهدید به انتشار اسکرین شات جرم شناخته شده، در نتیجه جز دعاوی کیفری می‌باشد و باید از طریق دادسرا پیگیری شود.

در ادامه باید گفت که وظیفه دادسراها در رسیدگی به جرایم مقدماتی بوده و دادسرا باید تحقیقاتی در رابطه با کشف و وقوع جرم انجام دهد. در همین حین دادسرا می­‌تواند استعلام لازم از کلانتری یا پلیس بگیرد.

برای مثال ممکن است شاکی از قبل گزارشاتی از جرم مشهودی را به پلیس ۱۱۰ یا پلیس فتا داده باشد که در این صورت  دادسرا می‌­تواند آن را استعلام کند، از طرفی ممکن است مجددا شاکی به کلانتری ارجاع داده شود تا تعقیب کیفری ادامه پیدا کند.

حال در صورتی که دادسرا وقوع جرم را تایید کند با رعایت قوانین مربوط به آیین دادرسی کیفری، پرونده را به دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری دو ارسال کرده، تا صدور دادنامه کیفری انجام شود و برعکس اگر وقوع جرم تایید نشود یا دلایل کافی برای ارتکاب جرم وجود نداشته باشد برای متهم قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

در نهایت برای اخذ وکیل در رابطه با پرونده‌­های مربوط به انتشار اسکرین می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی از بنیاد وکلا کمک بگیرید.

گرفتن اسکرین شات

نقش پلیس فتا در جرم انتشار اسکرین شات

واژه فتا مخفف، فضای تولید و تبادل اطلاعات می‌­باشد. این پلیس یک واحد تخصصی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می­‌باشد، که وظیفه اصلی آن مبارزه با کلاهبرداری و جرایم اینترنتی می‌­باشد از انواع جرایم رایانه‌ای می‌توان به جعل، سرقت و دزدی، هک انواع سایت­‌ها و نرم‌­ا­فزارها و حساب­‌های مهم کاربری، نفوذ و انتشار اطلاعات خصوصی افراد اشاره نمود.

پس در حالت کلی هر گونه عملی که موجب به خطر افتادن امنیت افراد از طریق فضای اینترنتی می­‌شود جرایم رایانه‌­ای گفته می­‌شود

اما مسئله مهم نقش پلیس فتا در این جرایم و کنترل این فضاست. پلیس فتا با پیگیری، کشف و تحقیق در رابطه با جرایمی که در فضای مجازی و اینترنتی اتفاق می­‌افتد و همچنین با رسیدگی به شکایات و مشکلات افراد در این فضا، باعث ایجاد امنیت، کاهش ضررها و خطرات جانی و مالی، فعالیتی بدون خطر در فضای اینترنتی، جلوگیری از تعرض و ناهنجاری­‌ها، حفظ ارزش­‌های جامعه در این فضا و همچنین ایجاد فضایی امن برای فعالیت‌های مفید و غیره میشود.

حال با توجه به مواردی که گفته شد و همچنین در رابطه با جرم انتشار اسکرین شات، تجاوز به حریم خصوصی افراد و از طرف دیگر با رواج و رشد روز افزون کلاهبرداری­‌های اینترنتی نقش این پلیس در این زمینه و برای حفظ امنیت و آرامش این فضا پررنگ‌­تر شده و حضور آن امری اساسی است، و این پلیس با در دست داشتن ابزارها و تخصص کافی در این زمینه، می­‌تواند به شکایات در رابطه با انتشار، تهدید یا تغییر و تحریف اطلاعاتی مانند اسکرین شات، تصویر و یا فیلم و غیره کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پلیس فتا و نحوه کمک آن‌­ها به پرونده­‌های مروبط به جرایم رایانه­‌ای می‌توانید از مشاوره بنیاد وکلا کمک بگیرید.

دریافت خدمات حقوقی تخصصی

همانطور گفته شد طبق قانون جرایم رایانه­‌ای انتشار و تغییر و تحریف اسکرین شات جرم می‌­باشد و طبق ماده‌­های ۱۶ و ۱۷ قانون جرایم رایانه‌­ای و بند ۸ قانون احترام به آزادی­‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، این جرم مشمولِ مجازاتی مثل حبس و جزای نقدی است که با توجه به جرم اتفاق افتاده، میزان و شدت مجازات توسط دادگاه‌­های کیفری مشخص می­‌شود.

از طرف دیگر با توجه به مطالب گفته شده، تهدید به انتشار نیز مانند تهدید به کار دیگری طبق قانون، جرم به حساب می‌­آید و طبق بند ۶۶۹ مجازات اسلامی متهم محکوم به شلاق و حبس خواهد شد.

با همه این­ها تشخیص و اثبات برای افرادی که سواد حقوقی ندارند، کار دشواری است. بنابراین بهتر است برای پیگیری و شکایت در رابطه با چنین پرونده­‌هایی از وکیل یا یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید.

بنیاد وکلا می­‌تواند در این زمینه با ارائه مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی در سریع‌­ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهد و شما را در پیشبرد پرونده کمک کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا