جرایم اینترنتی

مجازات هک اینستاگرام چیست؟

گسترش پیدا کردن شبکه‌های مجازی از جمله اینستاگرام، در عین حال که کارایی زیادی دارد، یک سری مشکلاتی نیز خواهد داشت. در حال حاضر، اینستاگرام جز پر کاربردترین شبکه اجتماعی در دنیا است که قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بسیاری از افراد در کشورمان نیز از طریق اینستاگرام اقدام به کسب درآمد می‌کنند و به نوعی این شبکه را بستری برای درآمدزایی خود قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

اینستاگرام مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی همواره در معرض خطراتی از جمله به سرقت رفتن اطلاعات کاربران قرار دارد و در این صورت باید به موارد امنیتی نیز توجه خاصی داشت.

به احتمال فراوان با موضوع هک شدن کم و بیش آشنایی دارید و چه بسا خودتان مورد تهاجم افراد هکر قرار گرفته باشید. اینستاگرام که پلتفرمی پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود، به دفعات گوناگون مورد هک شدن قرار گرفته و اطلاعات افراد، به سرقت رفته است.

هک اینستاگرام، مستقیما در قانون رفتاری مجرمانه تعیین نشده است و به نحوی قانونگذار به اصطلاح هک کردن اشاره ننموده است. اما می‌توان از مجازات‌هایی که در قانون جرائم رایانه‌ای برای جرائم مختلف در نظر گرفته شده است، به مجازات این جرم پی برد.

افراد هکر با هک کردن اینستاگرام دیگران، در واقع مرتکب سرقت مشخصات شخصی آن‌ها شده و در این زمینه اگر صاحب اکانت مورد تهاجم این قبیل رفتارها قرار گرفت، می‌تواند اقدام به طرح شکایت کند. برای شکایت از هک اینستاگرام، این امکان برای افراد وجود دارد که مستقیما اقدام به تنظیم شکواییه و طرح آن در دادسرا نمایند و یا این که از طریق پلیس فتا، اقدامات لازم را انجام دهند.

افرادی که اقدام به هک کردن پیج اینستاگرام دیگران می‌کنند، در واقع به صورت غیر قانونی به اطلاعات اکانت آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند و حکم مجازات آن، حبس یا جزای نقدی است.

البته حالت‌های مختلفی از مجازات جرم هک اینستاگرام بسته به نوع ارتکاب جرم وجود دارد. زیان دیده بلافاصله بعد از آن که حساب کاربری او، هک شد، باید در مراجعی چون پلیس فتا و یا دادسرا جرایم رایانه‌ای حضور داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی مجازات جرم هک اینستاگرام و سایر موضوعات مربوطه بپردازیم که در این زمینه پیشنهاد می‌شود که با ما همراه باشید. البته شما می‌توانید همین الان به صورت فوری اقدام به گفتگو تلفنی با وکیل دادگستری با دریافت مشاوره حقوقی از سامانه بنیاد وکلا نمایید.

هک اینستاگرام به چه معنا است؟

امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلفی ظهور پیدا کرده‌اند که مردم دنیا در حال استفاده از آن می‌باشند. شاید تا چند سال گذشته، کمتر کسی از اینستاگرام و کارایی آن، اطلاعاتی داشت ولی امروزه با قاطعیت می‌توان گفت که این پلتفرم مجازی در صدر پر استفاده‌ترین شبکه اجتماعی قرار دارد و هر سنینی در آن اقدام به فعالیت دارند.

اینستاگرام جدای از قابلیت‌ها و امکانات جذابی که دارد، بستری بسیار مناسب برای رونق کسب و کار می‌باشد. تعداد قابل توجهی از مشاغل در این شبکه فعالیت دارند و توانسته اند که به درآمد بسیار مناسبی نیز برسند. همه این مسائل سبب شده است تا روزانه به تعداد کاربران شبکه اینستاگرام اضافه شود.

اینستاگرام با توجه به مزایای فراوانی که دارد اما استفاده از آن بدون مشکل نیست و می‌تواند توام با دردسرهایی برای کاربران باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به وقوع جرائم اینترنتی اشاره کرد. هک اینستاگرام یکی از جرائم حوزه رایانه‌ای است که افراد متخلف از طریق هک کردن، به خواسته و اهداف خود می‌رسند.

افرادی که با موضوع هک آشنایی ندارند، گاها این سوال برای آن‌ها به وجود می‌آید که منظور از هک اینستاگرام چیست؟ به طور کلی هک به معنای دسترسی غیر مجاز به اطلاعات دیگران است و حال این موضوع می‌تواند برای پلتفرم اینستاگرام مطرح شود.

طبیعتا هیچ کاربری در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی، تمایل ندارد که مشخصات و اطلاعات حساب کاربری او در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.

با توجه به این که امکان سوء استفاده از مشخصات به سرقت رفته در وقوع هک وجود دارد، در این صورت قانونگذار ضمانت اجرای خاصی را برای هک اینستاگرام در نظر گرفته است. افرادی که اقدام به هک پیج اینستاگرام می‌کنند، به راحتی می‌توانند به داده‌ها و ماهیت اصلی صفحه کاربران دسترسی پیدا کنند و زمینه بروز جرائم دیگر نیز فراهم شود.

با توجه به این که در طول سالیان گذشته، کاربران زیادی در این زمینه شکایت داشته‌اند که حساب اینستاگرام آن‌ها، هک شده و دیگر امکان دسترسی به صفحه قبلی خود را ندارند، مدیران این شبکه اجتماعی، سطح امنیت پلتفرم را افزایش داده اند تا امکان هک کردن آن کاهش باید. اما با این وجود شاهد آن هستیم که باز هم با وجود تدابیر اندیشه شده، پیج اینستاگرام هک می‌گردد.

هک اینستاگرام

آیا هک اینستاگرام جرم است؟

در بخش قبل به تعریف هک اینستاگرام پرداخته شد و حال در این بخش قصد داریم که به این موضوع بپردازیم که آیا هک این پلتفرم، رفتاری مجرمانه است یا خیر؟ قبل از پاسخ به پرسش فوق، باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ رفتاری جرم نیست، مگر این که در قانون برای رفتار مربوطه مجازات تعیین شده باشد.

بین جرم و مجازات، ارتباطی متقابل وجود دارد و قانونا تخلفاتی را می‌توان در دسته بندی جرائم در نظر گرفت که قانونگذار، مجازات برایشان تعیین کرده باشد. در خصوص هک چه پیرامون شبکه اینستاگرام به وقوع بپیوندد و چه سایر شبکه‌ها، در قانون مجازات اسلامی، مستقیما به این موضوع اشاره نشده بلکه از توضیحات ذکر شده می‌توان پی برد که هک اینستاگرام جرم محسوب می‌شود.

هک در واقع یک اصطلاح خارجی است که از آن می‌توان مفاهیمی چون سرقت اطلاعات، ورود غیر مجاز به حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و غیره برداشت کرد. داده و اطلاعات پیج کاربران که مورد سرقت قرار گیرد و به نحوی این اطلاعات بدون آن که صاحب اکانت، رضایت داشته باشد، در اختیار دیگران قرار گیرد، رفتاری مجرمانه است و به تبع آن کاربرد می‌تواند از طریق مراجع قانونی، یپگیری‌های لازم را انجام دهد.

هکرهایی که اقدام به هک پیج اینستاگرام دیگران می‌کنند، افرادی هستند که چندین سال سابقه هک پلتفرم‌های مختلف مجازی را داشته و از طریق ترفندهایی اقدام به انجام چنین تخلفاتی می‌کنند. در هر صورت اگر اثبات شود که صفحه اینستاگرام شاکی بدون رضایت او، هک شده است، شخص هکر مجرم شناخته شده و مجازات سنگینی برای او در نظر گرفته می‌شود.

عنصر اصلی تشکیل دهنده جرم هک اینستاگرام، دسترسی غیر قانونی به داده‌های صفحه دیگری است و مجرم با سوء نیتی که دارد، به راحتی می‌تواند دسترسی به اطلاعات پیج بزه دیده داشته باشد.

در قانون جرائم رایانه‌ای صراحتا برای دسترسی غیر مجاز به داده‌ها مجازات تعیین کرده است که در بخش بعدی، به بررسی مجازات جرم هک اینستاگرام می‌پردازیم. ضمن اینکه امکان گفتگو با وکیل تلفنی در این راستا نیز برای شما فراهم می‌باشد.

هک اینستاگرام و مجازات آن

همانطور که گفته شد، هک اینستاگرام به عنوان یکی از جرائم حوزه رایانه‌ای محسوب می‌شود و هکرهایی که اقدام به هک صفحات مجازی کاربران می‌کنند، مجرم شناخته می‌شوند.

دانستن مجازات هک اینستاگرام موضوعی جذاب برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود و به طور معمول کابرانی که صفحه آن‌ها هک شده است، در ذهن آن‌ها همیشه این سوال مطرح است که قانونگذار چه مجازاتی را برای هکرهایی که غیر قانونی اقدام به هک می‌کنند، در نظر گرفته است؟

در این بخش می‌خواهیم که مجازات هک اینستاگرام را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. در قانون جرائم رایانه‌ای، در همان ماده نخست آن به تعریف جرم هک اینستاگرام و مجازات این جرم پرداخته است.

در مواد ۱۲ و ۱۳ قانون مزبور نیز پیرامون سوء استفاده‌هایی که ممکن است بعد از هک کردن اینستاگرام به وجود آید نیز مجازات دیگری تعیین کرده است. از این رو در ادامه، حالت‌های گوناگونی از مجازات هک اینستاگرام به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

مشاوره حقوقی اینستاگرام

مجازات هک صفحه کاربری اینستاگرام

در خصوص هک اینستاگرام، یک سری مجازات کلی وجود دارد که برای اعمال آن کافیست به ماده ۱ قانون جرائم رایانه‌ای اشاره نمود. در این قانون، صراحتا به بحث هک کردن اشاره نشده بلکه از موضوعاتی مانند دسترسی غیر مجاز می‌توان به مفهوم هک کردن صفحه کاربری اینستاگرام و مجازات آن پی برد.

طبق ماده قانونی فوق الذکر، هر کس که به طور غیر مجاز، به داده، سامانه رایانه‌ای و مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی پیدا کند، به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی معادل ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون یا هر دو مجازات، محکوم می‌گردد.

طبق قانون فردی که قدام به هک اینستاگرام می‌کند، مجازاتی که برای او در نظر گرفته خواهد شد، حبس یا جزای نقدی و حسب مورد هردوی آن‌ها می‌تواند باشد.

قاضی دادگاه می‌تواند مجرم را تنها به مجازات حبس محکوم کند و یا به جای حبس، جزای نقدی برای او در نظر بگیرد. همچین دادگاه این اختیار را دارد که برای مجرم، علاوه بر جزای نقدی، مجازات حبس نیز تعیین نماید.

دسترسی غیر مجاز به داده و سامانه رایانه‌ای همان مفهوم هک کردن پیج اینستاگرام را دارد و از همین ماده می‌توان مجازات جرم هک را مشخص نمود. گفتنی است که اگر به غیر از پلتفرم اینستاگرام، وقوع هک برای سایر شبکه‌های اجتماعی نیز رخ دهد، همان حکم ماده ۱ قانون جرائم رایانه‌ای اعمال می‌شود.

مجازات هک کردن اینستاگرام بدون سوء استفاده از اطلاعات پیج

مجازات هک اینستاگرام، تنها به ماده نخست قانون جرائم رایانه‌ای، محدود نمی‌شود، بلکه ماده ۱۲ همین قانون نیز مجازات دیگری را برای هک این شبکه در نظر گرفته است. هک اینستاگرام می‌تواند با اهداف مختلفی صورت گیرد.

گاها هکر تنها اقدام به هک کردن و به نحوی ربودن اطلاعات پیج می‌کند، بدون آن که از این اطلاعات سوء استفاده نماید و یا اقدام به تحصیل در مال و منفعت خاصی کند.

در واقع هکر تنها با هک کردن صفحه اینستاگرام، وارد پیج می‌شود و هیچ استفاده‌ای از داده‌ها و اطلاعات آن نمی‌کند که حکم ماده قانونی فوق الذکر اجرا می‌گردد. گفتنی است که هک اینستاگرام حتی بدون آن که سوء استفاده‌ای از اطلاعات صفحه دیگری شود نیز جرم محسوب می‌شود.

طبق ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای، هر کس به طور غیر مجاز، اقدام به ربودن داده‌های دیگری کند و با این فرض که عین داده و اطلاعات در اختیار صاحب آن باشد، مجازات جزای نقدی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان یا حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال و یا هر دوی آن‌ها برای او در نظر گرفته خواهد شد.

همانطور که مشخص است، مجازات جزای نقدی هکر اینستاگرام که هیچ استفاده از اطلاعات و داده‌های پیج نمی‌کند، در مقایسه با سایر حالت‌های هک، کمتر است.

راه های مقابله با هک اینستاگرام

مجازات هک اینستاگرام توام با تحصیل وجه یا مال

هک اینستاگرام می‌تواند سبب شود که هکر برای خود یا دیگری، مالی را تصاحب نماید که این شیوه از جرم نیز مجازات خاص خود را دارد.

به موجب ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای، هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای با ارتکاب رفتارهایی مانند وارد کردن، محو کردن یا تغییر داده و اطلاعات، اقدام به تحصیل وجه یا مالی برای خود یا دیگری کند، به مجازات حبس از ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از ۲ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان یا هردو مجازات محکوم می‌شود. همچنین رد مال را نیز باید به این مجازات‌ها اضافه نمود.

هک اینستاگرام می‌تواند بستری برای هکر باشد که از طریق آن بتواند اموالی را تصاحب نماید. به تبع این حالت از هک اینستاگرام، مجازات سنگین‌تری دارد. با توجه به این که هکر اقدام به ربودن مال دیگری نیز در جرم هک کرده است، باید به غیر از اعمال مجازات حبس و جزای نقدی، اقدام به رد مال نیز به صاحب اکانت نماید.

شکایت از هک اینستاگرام از طریق مراجع قضایی

در صورتی که پیج اینستاگرام شما هک شد، برای پیگیری این موضوع و بعد از دریافت مشاوره حقوقی آنلاین می‌توانید مراحل طرح دعاوی کیفری را در مراجع قضایی انجام دهید.

پلتفرم اینستاگرام، به دلیل ساسیت‌های امنیتی که دارد، در حال حاضر سختگیری‌های زیادی را پیرامون فعالیت کاربران، در پیش گرفته است و چه بسا ممکن است که صفحه شما به دلیل عدم رعایت مقررات شبکه، به طور موقت بسته شده باشد و هکی در این زمینه صورت نگرفته است.

در هر صورت برای شکایت از هک اینستاگرام و ارسال شکایت خود به مرجع قضایی، در وهله اول باید اقدام به تشکیل حساب کاربری و احراز هویت در سامانه عدل ایران نمایید. بعد از انجام این مرحله، لازم است که اقدام به تظیم شکواییه کنید. برای نگارش شکواییه هک اینستاگرام می‌توانید از وکلا دادگستری کمک بگیرید.

در زمانی که متن شکواییه را تنظیم می‌کنید، باید مدارک و اسناد مورد نیاز را در این زمینه فراهم کنید و برگه شکایت را به همراه اسناد مربوطه، ضمیمه پرونده نمایید. مدارکی که شاکی ارائه می‌دهد، باید نشان دهنده و اثبات کننده هک شدن اینستاگرام باشد.

سپس شاکی باید با در اختیار داشتن شکواییه و مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و درخواست خود را به ثبت برساند. با ثبت شکواییه، پرونده شکایت با موضوع هک اینستاگرام به دادسرا جرائم رایانه‌ای ارسال می‌گردد. دادسرا مبادرت به تحقیقات مقدماتی جرم می‌کند تا وقوع جرم طبق ادعای شاکی را به اثبات برساند.

اگر متهم نتواند دلایل قانع کننده‌ای را برای رفع اتهام جرم از خود به دادسرا ارسال کند، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود. دادگاه نیز به بررسی دفاعیات متهم و لوایح ارسالی می‌پردازد و در نهایت طبق یکی از مواد ۱، ۱۲ و ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای، حکم مقتضی را صادر می‌کند.

مشاوره حقوقی مجازات هک اینستاگرام

پیگیری شکایت هک اینستاگرام از طریق پلیس فتا

شاکی برای پیگیری هک صفحه اینستاگرام خود می‌تواند از طریق پلیس فتا نیز اقدام کند. البته در جرائم رایانه‌ای، پلیس فتا نقش پررنگی در انجام تحقیقات پرونده دارد و در واقع پیدا کردن متهم یا متهمین پرونده نیز با اقدامات این مرجع صورت می‌گیرد.

گفتنی است که دادسرا برای انجام تحقیقات شکایت ثبت شده می‌تواند پرونده را به پلیس فتا ارسال کند و تا زمانی که دستور مرجع قضایی نباشد، پلیس فتا نمی‌تواند اقدامی را در این راستا انجام دهد. شاکی می‌تواند برای پیگیری این موضوع به سامانه پلیس فتا نیز مراجعه کند.

شاکی با ثبت گزارش هک اینستاگرام در سامانه پلیس فتا می‌تواند از این مرجع درخواست کند که اقدامات لازم را انجام دهد. البته بهتر است که مستقیما شکایتتان را به دادسرا ارسال کنید تا پروسه بررسی به خواسته شاکی مبنی شکایت از هک اینستاگرام آغاز شود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

وقوع جرم هک می‌تواند به شبوه‌های مختلف و در بستر شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام رخ دهد. مجازات جرم هک اینستاگرام در متن مقاله، مورد بررسی قرار گرفت که در این صورت چنانچه به اطلاعات بیشتر نیاز دارید، می‌توانید از خدمات تخصصی سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید.

این سامانه پیرامون تنظیم شکواییه، مشاوره حقوقی و سایر امور دیگر پیرامون جرم هک اینستاگرام، ارائه خدمات می‌دهد که با دریافت این خدمات می‌توانید به بهترین شکل ممکن برای شکایت اقدام نمایید. گفتنی است که اگر برای طرح دعوا مزبور نیاز به وکیل دادگستری دارید، می‌توانید از طریق بنیاد وکلا در این زمینه اقدام به انعقاد قرارداد وکالت نمایید.

جهت ثبت سفارشات حقوقی خود و اطلاع از هزینه‌های مربوطه از قبیل نگارش متن شکواییه، مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا