دادسراکیفری (جرائم)

چگونگی اطلاع از رای صادر شده پرونده

رای صادر شده پرونده ای که در مراجع قضایی تحت بررسی است، سابقا توسط مامور ابلاغ و به صورت کاغذی به آدرس طرفین تحویل داده می شد.

این روش از بسیاری جهات مورد ایراد قرار گرفته بود؛ امکان عدم تحویل ابلاغیه بسیار متحمل بود، طرفین از مواعد رسیدگی مطلع نمی شدند و فرصتی برای دفاع یا ارائه مستندات و مدارک خود را نداشتند.

برای جلوگیری از تکرار این موارد، در قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه مکلف شد تا تمامی اوراق قضایی و ابلاغیه ها را به صورت الکترونیکی به طرفین ابلاغ نماید.

سامانه ثنا و سامانه ابلاغ به همین منظور راه اندازی گردید و ابلاغ توسط این سامانه ها به منزلۀ ابلاغ حقیقی و اصلی خواهد بود.

هریک از طرفین دعوا و وکلای آنها باید دارای حساب کاربری در این سامانه ها باشند تا بتوانند از ابلاغیه ها، خلاصه پرونده، وضعیت رسیدگی در هر مرحله و قرارهای صادر شده، مطلع شوند.

اطلاع از رای صادر شده پرونده

چنانچه یکی از طرفین پرونده ی در حال رسیدگی باشید، شعبه دادگاه مربوطه، توسط ارسال پیامک شما را از صدور رای دادگاه مطلع می کند، پس از دریافت پیامک دادگاه باید به سامانه ثنا مراجعه نمایید و رای صادر شده را مشاهده کنید.

در مورد صدور رای، دو پیامک به فواصل زمانی مختلف برای طرفین ارسال می شود که به شرح زیر می باشند:

  • پیامک دادگاه با عبارت «رای صادر شد»

منظور دادگاه از پیام رای صادر شد، این است که مراحل رسیدگی به پرونده شما به اتمام رسیده و قاضی رسیدگی کننده مبادرت به صدور رای در پرونده نموده است.

در برخی موارد نیز پیام شامل این مضمون است: «قرار نهایی صادر شد»، این پیامک به عنوان «پیامک قرار نهایی» نیز شناخته می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت قرار و رای نیز خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که پس از دریافت این پیام، امکان مشاهده رای صادر شده وجود ندارد و باید منتظر باشید تا این رای در سامانه ابلاغ بارگذاری شود.

  • پیامک دادگاه حاوی: «رای شماره ……. در سامانه ابلاغ قرار گرفت».

این دومین پیامکی است که از سوی دادگاه در رابطه با صدور رای نهایی پرونده برای طرفین ارسال می گردد، پس از دریافت این پیامک است که می توانید به سایتadliran.ir  مراجعه کرده و حکم نهایی را دانلود نموده و مشاهده کنید.

تفاوت قرار نهایی با رای

صدور قرار نهایی بدین معناست که تحقیقات به نتیجه مشخصی رسیده و بازپرس یا دادیار می تواند راجع به پرونده اظهار نظر نماید، چنانچه پیامکی که به شما ارسال میگردد حاوی این متن باشد که:

«در مورد پرونده  …… قرار نهایی صادر شد»، بدین معناست که یا تحقیقات در مورد پرونده شما به پایان رسیده یا پرونده شما وارد مرحله جدیدی گردیده است؛ در صدور قرار، محکومیت یا عدم محکومیت طرفین، مدنظر بازپرس یا دادیار نیست.

رای یا حکم، تصمیمی است که راجع به محکومیت یا عدم محکومیت صادر می شود و در واقع مشخص می شود که از نظر مرجع قضایی، حق با کدامیک از طرفین پرونده است.

انواع قرار عبارتند از:

قرار جلب دادرسی

چنانچه بازپرس در فرآیند تحقیقات، اطمینان حاصل کند که شخص مظنون، همان مجرم است، قرار جلی دادرسی را صادر و متهم را به همراه پرونده برای انجام محاکمه به دادگاه معرفی می کند.

در واقع قرار جلب دادرسی، انتقال پرونده از یک پرونده از مرحله ای به مرحله بعد است.

قرار منع تعقیب

صدور قرار منع تعقیب زمانی انجام می شود که بازپرس بر اساس تحقیقات به این نتیجه برسد که متهم، بی گناه است؛ بنابراین ادامه تحقیقات متوقف خواهد شد.

قرار موقوفی تعقیب

قرار موقوفی تعقیب که توسط بازپرس صادر می شود مختص به مواردی است که ادامه تحقیقات به دلایلی متوقف شده و امکان از سرگیری تحقیقات وجود نداشته باشد، بطور مثال با فوت متهم پرونده، محلی برای ادامه تحقیقات باقی نمانده و منجر به صدور قرار موقوفی تعقیب می گردد.

قرار ترک تعقیب

اگر شاکی پرونده از شکایت خود صرفنظر نماید، دادیار به صدور قرار ترک تعقیب، اقدام می نماید.

مشاهده رای صادر شده پرونده در سامانه ثنا

برای مشاهده رای پرونده پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه ثنا به آدرس adliran.ir، گزینه «اطلاع رسانی برای اشخاص» را کلیک نمایید.

با انتخاب گزینه «مختومه شده» می توانید رای صادر شده پرونده خود را مشاهده کنید.

گزینه دیگری نیز با عنوان «مختومه نشده» وجود دارد؛ با انتخاب این گزینه می توانید از آخرین وضعیت پرونده هایی که در حال رسیدگی هستند، باخبر شوید.

چنانچه کدملی شما در پرونده ثبت نشده باشد، با استفاده از شماره پرونده و رمز ۵ رقمی آن پرونده، از وضعیت آن باخبر شوید.

برای دریافت شماره و رمز ۵ رقمی پرونده میتوانید علاوه بر مراجعه خضوری به شعبه مربوطه و دریافت رمز از دادگاه، عدد صفر را به شماره ۱۰۰۰۴۹۳ یا ۵۰۰۰۴۹ پیامک نمایید.

در صورتی که شماره موبایل شما در پرونده وجود داشته باشد، رمز پرونده برایتان ارسال می گردد.

چگونه در سامانه ثنا ثبتنام کنیم؟

سایت ثنا، سامانه رسمی قوه قضاییه برای آگاهی شهروندان از وضعیت پرونده قضایی می باشد.

در این سامانه می توانید علاوه بر مشاهده ابلاغیه ها از خلاصه موضوع پرونده و وضعیت پرونده در هر مرحله از رسیدگی نیز مطلع گردید.

طرفین دعوا، نماینده قانونی آنها، دفاتر خدمات قضایی، کارشنان و ضابطان قضایی می توانند از این سامانه استفاده کنند.

برای ثیتنام در سامانه ابلاغ ثنا باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ثبتنام خود را به واسطه آنها انجام دهید.

در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود از جمله اطلاعات هویتی، شماره تلفن همراه و کدپستی را به دفاتر خدمات قضایی ارائه نمایید، پس از احراز هویت، حساب کاربری شما تایید گردیده و پس از تکمیل مراحل ثبتنام، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می توانید به سامانه ابلاغ مراجعه نمایید.

مشاهده یا عدم مشاهده ابلاغیه ها و اطلاعاتی که به حساب کاربری شما ارسال می شود، در سیستم ثبت می گردد.

تمامی ابلاغیه های خود را می توانید در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir مشاهده نمایید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا