چکوصول مطالبات

چگونه اعتبار چک را آنی استعلام کنیم؟

مشتریان نظام بانکی می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک مطلع شوند.

این سامانه می‌تواند ضریب اطمینان فعالان اقتصادی را ارتقا و آمار چک‌های برگشتی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

در این نوشتار از بنیاد وکلا به نحوه و دستورالعمل استعلام آنی اعتبار چک می‌پردازیم.

شماره پیامکی استعلام

هر چک صیادی دارای شناسه ۱۶ رقمی است که در آن مندرج شده‌است.

افراد تحویل گیرنده چک می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادر کننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

شماره پیامکی بانک مرکزی جهت استعلام چک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ است.

براساس اعلام بانک مرکزی، قالب پیامکی که برای استعلام آنی اعتبار چک ارسال می‌شود باید به شیوه زیر باشد:

۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی

پاسخ‌های احتمالی

صادر کنندگان چک براساس میزان اعتبارشان، رتبه‌بندی می‌شوند و در پاسخ استعلام، بانک مرکزی میزان اعتبار آن‌ها را براساس یک رنگ خاص، به پیام‌ دهنده اعلام می‌کند:

  • وضعیت سفید: این رنگ بدین معنی است که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء‌اثر شده است.
  • وضعیت زرد: رنگ زرد یعنی صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت نارنجی:‌ در این وضعیت صادرکننده چک دارای ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قهوه‌ای: رنگ قهوه‌ای به مراتب وضعیت بدتری را مخابره می‌کند و صادرکننده چک دارای ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قرمز: قرمز بدترین رنگی است که پیام‌دهنده می‌تواند با آن مواجه شود. در این حالت صادرکننده چک دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است و دریافت چک از صادرکننده، ریسک بالایی را به همراه دارد.

ملاحضات

در استعلام آنی اعتبار چک، لحاظ کردن برخی نکات ضروری است:

سرشماره پاسخ استعلام:

در درجه اول، متقاضی استعلام باید توجه کند که تمامی پیامک‌های بانک مرکزی، تنها با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ به کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود؛ پس ضروری است کاربران در کنترل سرشماره پیامک‌های واصله به اندازه کافی دقت کنند.

متن استعلام:

براساس اعلام بانک مرکزی، متن ارسالی جهت اخذ استعلام باید عاری از هر گونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله باشد و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده، برای سامانه ارسال شود.

هزینه استعلام:

هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰ تومان برای متقاضی تمام می‌شود و درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه، تنها ۴ استعلام در روز قابل اخذ است.

اشخاص حقوقی:

درخصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت.

در این زمینه، وکلا و متخصصین حقوقی بنیاد وکلا به متقاضیان طلاق مشاوره آنلاین یا تلفنی می‌دهند و به آنها در انتخاب وکیل کمک می‌کنند.

چک‌های دارای حساب مشترک:

درخصوص برگ چک‌های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.

ضرب‌الاجل استعلام:

درصورتی‌که به هر دلیل اعم از به‌روزرسانی زیرساخت‌های اطلاعاتی، تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشد، نتیجه با پیامک عدم امکان اخذ استعلام به کاربر اعلام خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا