قوانین آپارتمان هاملکی

نحوه وصول هزینه های ساختمان چگونه است؟

با افزایش آپارتمان نشینی در شهر های بزرگ به تبع مشکلات و مسایلی نیز به وجود می آید.

برای پیشگیری از اینگونه مشکلات قانونگذار قانونی با عنوان "قانون تملک آپارتمان" را تنظیم و تصویب کرد که به موجب این قانون برای حفظ آرامش ساکنین و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل باید همه مالکین و ساکنین از آن پیروی کنند، اما متاسفانه پرونده های زیادی به دلیل رعایت نکردن و نقض این قوانین در مراجع قضایی مطرح شده است.

نوشته های مشابه

مالکین آپارتمان برای مدیریت و اعمال این قوانین در ساختمان باید مدیر یا هیات مدیره تعیین نماید که با سهولت بیشتری برای تعیین و اعمال حقوق و تکالیف و همچنین اداره و نگهداری ساختمان اقدام نمایند، اما نگهداری ساختمان و اداره آن مستلزم این است که مالکان ساختمان یا ساکنین آن هزینه های را پرداخت نمایند تا مدیر یا هیات مدیره بتواند اقدامات مقتضی را انجام دهد.

متاسفانه در این خصوص ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که یک از ساکنین شارژ خود را پرداخت نکند و یا به میزان هزینه ای که سهم اوست و باید پرداخت گردد معترض باشد که در این خصوص نیز قانونگذار قوانین را وضع کرده است که چه اقدامی باید مدیر یا هیات مدیره انجام دهد.

هیات مدیره یا مدیر ساختمان می تواند در حدود اختیارات قانونی خود برای وصول هزینه های مشترک ساختمان اقدام قانونی و قضایی نماید.

در این مقاله به بررسی مسئول پرداخت هزینه ساختمان و نحوه وصول هزینه ساختمان می پردازیم.

مسئول پرداخت هزینه ساختمان

نحوه وصول هزینه های ساختمان همانطور که مشخص است به این می پردازد که چگونه می توان هزینه های که ساکنین موظف به پرداخت آن هستند و پرداخت نمی کنند مدیر یا هیات مدیره باید دریافت نمایند.

برای وصول هزینه ها ابتدا باید دانست که چه کسی مسئول و موظف به پرداخت شارژ ساختمان است؟

در واقع در اینجا می خواهیم بدانیم که آیا حتما باید فرد مالک باشد؟

در ملک سکونت داشته باشد؟ یا مستاجر و یا ساکن در ملک وی مسئول پرداخت هزینه ها ساختمان به میزان سهمشان است ؟

قانونگذار نه تنها مالک آپارتمان را موظف به پرداخت هزینه های مشترک ساختمان دانسته بلکه فرد استفاده کننده از ملک مانند مستاجر را نیز مسئول پرداخته هزینه های ساختمان دانسته است.

لازم به ذکر است که تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان پس از تصویب بودجه سالانه ساختمان توسط مجمع عمومی با مدیر یا مدیران ساختمان است.

نکته قابل توجه این که در بسیاری مواقع این مشکل به وجود می آید که برخی از مالکین ملک خود را خالی از سکنه گذاشته اند نیز موظف به پرداخت هزینه های مشترک آپارتمان هستند، حتی اگر استفاده ای از ملک نکرده باشند به دلیل آن که بسیاری از هزینه ها صرف حفظ و نگهداری ملک می شود.

به عنوان مثال: هزینه بیمه آپارتمان و یا هزینه های آسانسور یا درب ریموت پارکینگ و کلیه خرابی های احتمالی ملک و … تمامی این قبیل هزینه ها متوجه کلیه مالکین است، حتی اگر از آن استفاده نکنند و پرداخت نکردن هزینه ها اقدامات قانونی مدیر یا هیات مدیره را در پی خواهد داشت.

به طور مثال: فردی را در نظر بگیرید که در خارج از کشور زندگی می کند و در ایران ملکی در یک واحد از آپارتمان دارد و هزینه شارژ آن آپارتمان 200 هزار تومان تعیین شده است، در این صورت این مالک اگرچه از ملک استفاده نمی کند ولی ملزم به پرداخت هزینه ها تعیین شده می باشد.

نحوه وصول هزینه ساختمان

نحوه وصول هزینه های ساختمان باید به صورت قانونی صورت گیرد یعنی بعد از امتناع مالک یا ساکن از پرداخت هزینه های مشترک به موجب قانون تملک آپارتمان ها مدیر یا هیات مدیره می تواند به ترتیب ذیل اقدام نماید.

ابتدا به مالک یا ساکن تذکر بدهد و این تذکر بهتر است به صورت برگه ای بر روی تابلو اعلانات اسامی بدهکاران را بنویسند.

سپس می توانند مبلغی را تحت عنوان جریمه دیر کرد در پرداخت هزینه ها در نظر بگیرند که تعیین این جریمه قانونی می باشد و باید در اساسنامه ساختمان نوشته شود.

بعد از گذشت مدت و مهلت پرداخت در صورت استنکاف از پرداخت شارژ مدیر یا هیات مدیره با تنظیم و ارائه اظهارنامه فرد را مکلف به پرداخت شارژ می کند (اظهارنامه فرم مخصوصی است که درگاه یا سامانه خدمات الکترونیک قضایی تهیه و تنظیم می شود).

پس دریافت اظهارنامه بدهکار باید بدهی خود را پرداخت نماید در غیر این صورت مدیر ساختمان پس از ده روز از تاریخ ابلاغ می تواند از دادن خدمات مشترک به وی خودداری ورزد.

لازم به ذکر است که اگر مالک یا ساکن نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشد می تواند با ارائه دادخواست به طرفیت مدیر یا هیات مدیره شرکت خود را اعلام نماید و مدیر ساختمان نیز دادخواست وصول بدهی از مالک یا ساکن رابه دادگاه تقدیم نماید و دادگاه بررسی و اقدامات مقتضی را اعمال می کند.

لازم به ذکر است که مدیر نباید اقدامی خلاف قانون در قبال بدهکاران انجام دهد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا