خانوادهطلاق توافقی

مدارک، مراحل و شرایط طلاق توافقی در اصفهان

مدارک، مراحل و شرایط طلاق توافقی در اصفهان

طلاق توافقی همانگونه که از نام آن پیداست، بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد.

زوجین قبل یا حین رسیدگی و حضور در دادگاه بایستی در مورد کلیه حقوق و وظایف خود بعد از طلاق تصمیم‌گیری نمایند که عبارتند از مهریه، نفقه، اجرت المثل زوجه، جهیزیه زوجه، هدایای قبل از ازدواج، مسائل مالی، حقوق، حضانت و ملاقات فرزند مشترک و نفقه وی که در این مسیر نسبتا سخت و پیچیده میتوان از وکیل طلاق توافقی در اصفهان استفاده کرد.

نوشته های مشابه

طلاق توافقی تعبیری عامیانه از طلاق خلع است که قانونگذار به تبعیت از شرع و نظریات فقهی در ماده ۱۱۴۶ و ۱۱۴۷ قانون مدنی آن را این چنین تعریف می کند،" که در صورت کراهت زوجه (خلع) یا کراهت هر دوی زوجین (مبارات) نسبت به ادامه زندگی مشترک در صورت تمایل، تکلیف حقوق زوجه (مهریه، نفقه، حضانت فرزند، ملاقات فرزند، جهیزیه، اجرت المثل ایام زوجیت) مشخص شده و طرفین با توافق بر سر اصل طلاق توافقی و سایر موارد ناشی از زوجیت اقدام به طلاق می نماید."

نکته قابل تامل اینکه در صورتیکه زوجین بر سر کوچکترین مسئله ای در جریان انجام طلاق توافقی دچار اختلاف شوند و هیچ یک به اصطلاح کوتاه نیایند و گذشت ننمایند طلاق، وصف توافقی ندارد و متقاضی و خواهان طلاق اعم از اینکه زوج و زوجه باشد باید خود به تنهایی اقدام به طلاق نماید.

شرایط طلاق توافقی به کیفیتی که در ادامه خواهد آمد تغییر یافته و هم چنین تلاش می شود مدارک لازم برای طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی و نیز راه ها و روش های انجام طلاق توافقی مورد بررسی قرار گیرد.

شرایط طلاق توافقی در اصفهان

در حال حاضر به جهت پیچیدگی هایی که شرایط طلاق توافقی پیدا کرده است در صورت اصرار زوجین به انجام طلاق توافقی و انجام آن در مدت زمان کوتاه و طلاق سریع و انجام طلاق فوری، بهتر است که زوجین انجام  پرونده و تشریفات طلاق توافقی را به یک و یا دو وکیل  دادگستری متخصص طلاق توافقی بسپارند.

در غیر این صورت و در صورتی که خودشان شخصا و بدون وکیل قصد طی مراحل را داشته باشند، باید بدانند که پروسه طلاق توافقی حدود سه ماه و یا حتی بیشتر زمان میبرد.

زمان طولانی انجام طلاق توافقی در فرضی هم که طلاق توسط یک یا دو وکیل غیر متخصص و کم تجربه انجام می شود هم مصداق دارد.

ضرورت ندارد برای انجام طلاق توافقی ضرورتا دو وکیل داشته باشید و هر دوی زوجه و زوج وکیل داشته باشند، گاهی به دلایل مختلف یکی از زوجین اصرار داشته و تصمیم می گیرد که برای انجام تشریفات طلاق توافقی وکیل دادگستری داشته باشد، و کار خود را به یک وکیل دادگستری باتجربه و متخصص طلاق توافقی بسپارد، و طرف دیگر به جای اینکه کار طلاق را به یک وکیل دادگستری واگذار کند، ترجیح میدهد خود در پروسه و تشریفات طلاق توافقی اعم از ثبت دادخواست طلاق یا پیگیری آن در دادگاه و شرکت در جلسه رسیدگی و یا اجرای صیغه طلاق توافقی در دفترخانه طلاق حضور داشته باشد.

در حال حاضر به جهت شرایط و  الزاماتی که ایجاد شده تشریفات مخصوصی جهت امکان مطرح نمودن طلاق توافقی در دادگاه به موجب بخشنامه از سوی قوه قضائیه ضروری دانسته شده و تقریبا می توان گفت این بخشنامه در سراسر ایران و از جمله اصفهان انجام می شود و آن عبارت است از اجباری شدن مشاوره و غربالگری قبل از طلاق که طرفین باید خود شخصا در این جلسات شرکت نموده و در پایان دوره گواهی لازم را اخذ نموده و هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی آن گواهی را جهت ارائه به دفتر خدمات قضایی و دادگاه خانواده به همراه داشته باشند.

لازم به ذکر است وکلای دادگستری متخصص اصفهان  طلاق توافقی را بدون طی این مرحله و در سریعترین زمان و بدون درگیری زوجین در پروسه و تشریفات طلاق انجام می دهند.

در صورتی که یکی از زن و شوهر برای انجام طلاق توافقی به دیگری وکالت بدهد و یا هر دوی آنها به وکیل دادگستری وکالت بدهند، وجود وکالتنامه طلاق هم ضروری است این مورد بخصوص در فرضی متداول است که زن یا شوهر یا هر دو خارج از ایران ساکن باشند.

بعد از طلاق توافقی مانند همه انواع طلاق، زن و شوهر باید به تعبیر قانونگذار قانون مدنی در ماده ۱۱۵۱ سه طهر ( حدود سه ماه ۱۰ روز ) عده نگه دارند.

به جهت بائن بودن طلاق توافقی همان طور که گفته شد قابل رجوع نیست با این وجود اگر زن به مابذل (مال یا مهریه که بخشیده شده) رجوع کند مرد نیز می توان به طلاق رجوع کند.به عبارت دیگر برای رجوع به طلاق توافقی سه ماه زمان وجود دارد.

اگر حق رجوع به مابذل را زوجین از خود ساقط نموده باشند به نظر بیشتر فقها و حقوقدانان طلاق دیگر قابل رجوع نیست، حتی با توافق و تمایل هر دوی زوجین، و باید صبر کنند تا عده تمام شود و دوباره عقد کنند.

در صورتی که به اصل شناسنامه یا کارت ملی یا عقدنامه دسترسی ندارید و یا اینکه در صورتیکه به هر دلیلی تمایل به ابطال عقدنامه ازدواج نداشته یا میخواهید مهر طلاق در شناسنامه نخورد قبل از شروع تشریفات طلاق می توانید از وکیل  دادگستری خود بخواهید و تشریفات طلاق توافقی را مطابق با شرایط شما انجام خواهد داد.

مراحل انجام طلاق توافقی در اصفهان

  • مراجعه به سایت اینترنتی سامانه تصمیم و اخذ نوبت و آدرس جهت انجام مشاوره و غربالگری طلاق توافقی، لازم به توضیح است این جلسات مشاوره در شش قسمت و فاصله بین هر دوره جلسه باید ۱۰ روز باشد که مجمعا ۶۰ روز به طول می انجامد که توسط وکلای دادگستری متخصص اصفهان قابل کاهش است.

نکته: جلسات مشاوره به مراجعه نزد روانشناس قبل از طلاق توافقی بیشتر از اینکه موثر و آگاهی بخش بوده و زوجین را آگاهاه از طلاق منصرف کنند، مانعی است تا سد راه آنها شده و به دلیل زحمتی که ایجاد می کند طلاق توافقی را به تعویق انداخته یا زوجین را موقتا منصرف می نمایند. و به اصطلاح به جای اینکه درمان کنند باشد، مسکنی موقتی است؛ چرا که علت تصمیم زوجین به انجام طلاق را باید در کیفیت آشنایی یا نحوه شروع زندگی مشترک یا وضعیت اخلاق در جامعه و یا مسائل مادی و معیشتی و نیز تاثیر شبکه های اجتماعی جستجو کرد.

  • یکی دیگر از مراحل طلاق توافقی مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست طلاق توافقی؛ البته همان طور که در بالا گفته شد در صورت که برای طلاق توافقی وکیل  دادگستری انتخاب کرده باشید این مرحله به وسیله وکیل دادگستری انجام می شود و نیازی به وجود زوجین نیست.
  • بعد از ثبت دادخواست با توجه به اینکه ذاتا خواهان طلاق توافقی یا همان طلاق خلع خواهان زوجه (زن) است و زوج (مرد) خوانده، دادخواست به دادگاه فرستاده می شود که آدرسی اعلامی مرد در آن نشانی واقع شده باشد البته ممکن است در عمل با مسامحه و اشتباه به کیفیت دیگری عمل شده باشد.

نکته: یک وکیل با تجربه دادگستری و وکیل متخصص طلاق ممکن است حسب تشخیص و ضرورا با استفاده از ابراز اقامتگاه خوانده دعوا را به نحوی مطرح کند که به همان دادگاه خانواده ای ارجاع شود که مد نظر آن وکیل است، این امر می تواند در کیفیت انجام طلاق توافقی و زمان طلاق توافقی موثر باشد.چرا دادگاه ها و مجتمع های قضایی خانواده و قضات روش ها و تفسیرهای مختلفی از قانون برای انجام طلاق توافقی دارند.

  • پس از وصول دادخواست به شعبه ارجاع شده برای طرفین یا وکلای دادگستری آنها یک پیامک یا اس ام اس برای تعیین وقت رسیدگی می رود. البته در صورتی که دادخواست ناقص باشند یا ضمایم ناخوانا باشد قبل از هر چیز از طریق اس ام اس به طرف (خواهان) برای رفع نقص اخطار داده می شود (به حکم طلاق توافقی گواهی عدم امکان سازش هم گفته می شود).
  • شرکت در جلسه طلاق توافقی: قاضی در این جلسه توافقات طرفین را صورتجلسه نموده و اقدام به صدور حکم طلاق توافقی می نماید.
  • بعد از صدور حکم و امضای آن توسط قاضی و تایپ رای توسط منشی دادگاه، حکم صادره را به طرفین یا وکلای آنها ابلاغ می گردد که در این مرحله برای اینکه سریع تر رای قطعی و قابل اجرا شود، بهتر است طرفین یا وکلای آنها حق تجدیدنظر و فرجام خواهی را از خود ساقط نموده و جهت اجرای حکم صیغه طلاق توافقی در دفترخانه طلاق، از دفتر شعبه صادر کننده رای طلاق گواهی قطعیت حکم را بگیرند.
  • مراجعه به دفترخانه طلاق با به همراه داشتن اصل شناسنامه و اصل سند ازدواج و رای دادگاه و اصل گواهی قطعیت و در صورتی که وکیل دادگستری تصمیم به اجرای حکم طلاق داشته باشد اصل وکالتنامه و نیز حسب مورد آزمایش عدم بارداری یا گواهی دوشیزگی. انجام می شود.

به این ترتیب مراحل پایان یافته و طلاق ثبت می شود و طلاق نامه یا سند طلاق صادر و به جهت اینکه طلاق توافقی از انواع طلاق بائن است و مانند طلاق به درخواست زوج رجعی نیست زن و شوهر باید جدا از هم زندگی کنند و کاملا به هم نامحرم هستند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی در اصفهان

  • اصل شناسنامه
  • تصویر کارت ملی زوجین (زن و شوهر)
  • اصل عقدنامه ازدواج
  • صورتجلسه توافقات زوجین که همزمان با مراجعه به وکیل دادگستری جهت اعطای وکالت طلاق توافقی این صورتجلسه تنظیم می شود.
  • آزمایش عدم بارداری، در صورتیکه زوجه ادعای دوشیزگی نداشته باشد و البته زمان ارائه این آزمایش عدم بارداری به رسیدگی کننده دادگاه خانواده به طلاق توافقی و گاهی به دفترخانه طلاق هم زمان با اجرای صیغه طلاق ارائه است و رویه واحدی در این خصوص وجود ندارد.
  • گواهی بکارت و دوشیزگی، در زمانیکه زوجه ادعا داشته باشد غیر مدخوله است. با تایید پزشکی قانونی و صدور گواهی عدم نزدیکی یا بکارت یا دوشیزگی می تواند از اثرات و امتیاز آن در حکم طلاق توافقی بهره مند گردد (مهم ترین امتیاز در این مورد حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق است).

نکته: گاهی قاضی رسیدگی کننده به طلاق توافقی، اقرار زوجین (هر دو زن و شوهر) به عدم وقوع نزدیکی یا دوشیزگی یا بکارت را می پذیرد به عبارت دیگر بعضی از قضات اقرار زوجین را در این خصوص حجت دانسته و نیازی به ارجاع به پزشکی قانون نمی بیند (البته این بسیار نادر است  و رویه غالب ارجاع به پزشکی قانونی  جهت تشخیص بکارت است.)

  • مدتی است (از آذرماه سال ۱۳۹۷) به موجب یک بخشنامه و دستور العمل، شرکت در جلسه مشاوره خانواده و غربالگری برای انجام طلاق توافقی اجباری شده و این در زمره مدارک لازم برای طلاق توافقی قرار گرفته است و این نیز خود یکی از مدارک لازم برای طرح و شروع طلاق توافقی است.

نکات مهم در مورد طلاق توافقی اصفهان

نکته اول: تا قبل از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی‌شود. (در صورت نداشتن وکالتنامه محضری )

اما پس از صدور رای طبق ماده  ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده اگر زوج (مرد) پشیمان شود و به دفترخانه برای ثبت طلاق نیاید امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در دادگاه وکالت گرفته باشد.

اما اگر زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) پشیمان شود، زوج می‌تواند بدون حضور او به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید.

البته باید دانست که در صورتی که طلاق خلعی باشد زوجه می تواند در ایام عده (سه طهر) از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.

نکته دوم: در طلاق توافقی خلعی اگر زن باکره و یا یائسه نباشد، از فاصله ثبت طلاق تا پایان عده می‌تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند.

برای جلوگیری از این کار می‌بایستی از دادگاه خواست که در رای گنجانده شود که زن حق رجوع به ما بذل (آنچه را که بذل کرده) را از خود ساقط کرده است.

اما اگر زن دوشیزه و باکره باشد زمان عده ندارد و بنابراین حق رجوع ندارد.

رای دادگاه خانواده طلاق توافقی

پرونده کلاسه : …شعبه ۱۲ دادگاه خانواده اصفهان دادنامه شماره : …

خواهان : آقای ر. غ با وکالت م.ر به نشانی…

خوانده : خانم م.ج با وکالت آقای محمد مهدی رضیان به نشانی اصفهان . خیابان چهارباغ بالا، حدفاصل ایستگاه مترو شریعتی و مجتمع پارک، روبروی تعاونی اداره برق، جنب رستوران خوانسالار، مجتمع سعادت، طبقه دوم، واحد چهار

خواسته: طلاق توافقی (طلاق با توافق زوجین یا طلاق خلع)

گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و طی تشریفات قانونی در وقت فوق العاده دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه:

در خصوص دادخواست زوجین به اسامی خانم م.ج با وکالت آقای محمد مهدی رضیان و آقای ر.غ با وکالت م.ر بر صدور گواهی عدم امکان سازش به منظور اجرای صیغه طلاق (طلاق توافقی) بدین شرح که حسب مفاد دادخواست و صورتمجلس دادگاه اعلام داشته اند زوجین با یکدیگر تفاهم و توافق اخلاقی نداشته و قادر به ادامه زندگی مشترک نمی باشند از این رو قصد جدایی و طلاق دارند: 

زوج تعداد پنجاه سکه بهار آزادی را زمان اجرای صیغه طلاق به زوجه پرداخت می نماید و الباقی مهریه را به صورت اقساط ماهیانه دو سکه بهار آزادی به زوجه پرداخت خواهد کرد و پنج سکه بهار آزادی را در قبال طلاق به زوج بذل و وکیل زوج قبول بذل نمودند.

زوجه نسبت به سایر حقوق مالی ادعایی ندارد. حضانت فرزندان مشترک طبق توافق با مادر است که با توجه به اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه فتوکپی مصدق سند رسمی نکاحیه مضبوط در پرونده و احراز علقه زوجیت دائم فیمابین زوجین و اینکه مساعی دادگاه و داوران واجد شرایط قانونی در سازش زوجین و اصلاح ذات البین موثر واقع نشده است.

لذا مستندا به ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب سال ۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلت نظام و آیین نامه اجرایی آن و با رعایت مواد ۱۱۴۵ و ۱۱۳۳ قانون مدنی دادگاه ضمن صدور گواهی عدم امکان سازش به زوجین اجازه داده می شود تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق و با رعایت کلیه موازین شرعی و قانونی و پس از بذل مهریه به میزان یادشده فوق از سوی زوجه و قبول بذل از ناحیه زوج نسبت به اجرای صیغه طلاق از نوع بائن یائسه و ثبت آن اقدام نمایند. صحت اجرای صیغه طلاق به عهده مجری محترم طلاق است.

رای صادره حضوری و به دلیل  اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی  طرفین قطعی است. همچنین از تاریخ ابلاغ جهت ارائه به دفترخانه طلاق سه ماه اعتبار دارد.

رئیس شعبه ۱۲ دادگاه خانواده اصفهان

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا