خانوادهطلاق

طلاق در دوران نامزدی

پیش از ورود به بحث طلاق در دوران نامزدی باید گفت اگر زوجه در دوران عقد مطالبه مهریه کند می تواند بگیرد ولی اگر زوجه باکره باشد نصف مهریه به وی تعلق می گیرد و اگر باکره نباشد، همه مهریه به وی می رسد، با توجه به سخت بودن طلاق در دوران عقد نکاح گاهی زوجه به زوج فشار می آورد و از حق حبس برای مطالبه مهریه استفاده می کند تا زوج راضی به طلاق دادن شود.

در دوران حق حبس زوجه می تواند شرط بگذارد که تا زمانی که مهریه من را ندادی و اجازه نمی دهم ارتباط زناشویی برقرار کنی، بنابراین زوج مجبور می‌شود طلاق دهد.

در این بازه حساس بهتر است حتما با وکیل خانواده متخصص گفتگو و مشورت نمایید.

نحوه طلاق توافقی در دوران نامزدی

در این مواقع طلاق توافقی یکی از بی دردسرترین راه‌هاست اما ممکن است که یکی از زوجین راضی به این کار نباشد که در در این صورت زوجه هم یا کل مهریه و یا نصف مهریه را در قبال طلاق می بخشد تا زوج راضی به طلاق شود.

طلاق در دوران نامزدی

اگر زوج در دوران نامزدی در خواست طلاق کند؟

در این صورت اگر زوجه باکره باشد، نصف مهریه و اگر نباشد کل مهریه را باید پرداخت کند، ماده ۱۰۹۲قانون مدنی می گوید (هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود و اگر شوهرش نصف مهریه را قبلا داده باشد، حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند).

برای اینکه بکارت یک دوشیزه مشخص شود قبل از طلاق باید به پزشکی قانونی فرستاده شود و اگر پزشکی قانونی بکارت وی را تایید کند، طلاق بدون نزدیکی بین زوجین طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی موجب انتفاع طلاق برای زوجین خواهد بود.

به گفته وکیل تلفنی دوشیزه بودن زوجه در گواهی عدم امکان سازش قید می شود و باکره بودن زوجه به جز اینکه در میزان مهریه تاثیر دارد، در نگه داشتن عده هم تاثیر دارد و همچنین می تواند بعد از طلاق با مراجعه به یکی از شعب ثبت احوال اسم زوجه را از شناسنامه پاک کند.

ولی اگر پزشکی قانونی باکره بودن زوجه را تایید نکند برای ازمایش بارداری می فرستن و اینکه بعد از طلاق باید عده طلاق نگه دارد، بعد مجددا بهد از عده می تواند ازدواج کند.

اگر زن در دوران عقد عیبی داشته باشد و یا دچار بیماری بوده که از زوج پنهان کرده زوج می تواند به دلیل تدلیس در ازدواج تقاضای طلاق دهد و در نتیجه با رعایت حق و حقوق زوجه طلاق صادر می شود.

مشاوره حقوقی طلاق در دوران نامزدی

تکلیف هدایای نامزدی درصورت طلاق چه می شود؟

طبق ماده ۱۰۳۷ و ۱۰۳۸ قانون مدنی (هر یک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت هدایایی که به طرف دیگر یا ابویین او برای وصلت داده اند مطالبه کنند، اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد).

هدایایی که بعد از عقد ناح داده میشود، نوعی هبه و بخشش محسوب می‌شود.

ماده ۷۵۹: هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجانا به کس دیگری تملک کند، تملیک کننده واهب و طرف دیگر را متهب مالی را که ممورد هبه است عینا موهوبه می گویند.

اگر مال هبه شده از بین رفته باشد، دیگر نمی توان خود مال یا پول مال را مطالبه کرد، مثلا انگشتر طلایی به عنوان داده شده و آن انگشتر گم شده دیگر نمی توان خود مال ویا پول انگشتر را در خواست کرد. به امید اینکه هرگز هیچ نامزدی از هم طلاق نگیرند.

مزایای مراجعه به مشاوران حقوقی

زمانی که شما عزیزان در این زمینه ها به مشکل برمی خورید و نمی دانید واقعا به کجا مراجعه کنید و از چه کسانی کمک بگیرید که شما را راهنمایی درست کنند؟

می توانید به مشاوران سایت بنیاد وکلا زنگ بزنید و یا به صورت مشاوره حقوقی آنلاین مشکلات و سوالات خود را مطرح کنید و آن‌ها به صورت ۲۴ ساعته در پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی شما در خدمت هستند.

جلسات مشاوره حقوقی بنیاد وکلا به صورت منعطف و با توجه به زمانبندی مناسب برای موکل تنظیم می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا