خانوادهطلاق

اقسام مختلف طلاق واحکام مهم پیرامون هرکدام

طلاق در معنای لغت‌نامه‌ای و ساده‌اش، جدایی زن و شوهر از یکدیگر و پایان دادن به رابطه ازدواج است اما این برهم زدن و از بین بردن رابطه زوجیت از نظر حقوقی و شرعی، انواع مختلف و قوانین متفاوتی دارد.

طلاق دادن یک کار اداری ساده نیست و مراحل و تشریفات قانونی دارد و بهتر است از وکیل و مشاوره طلاق کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

برای این منظور می‌توانید از طریق بنیاد وکلا وکیل خود را انتخاب کنید.

اگر مایلید با ماهیت حقوقی طلاق، انواع آن و بعضی اصطلاحات حقوقی و شرعی آن آشنا می‌شوید این مطلب را بخوانید.

طلاق چیست؟

طلاق، پایان قانونی و شرعی برای عقد ازدواج دائمی است که با صیغه مخصوص و با رعایت تشریفات و احکام آن انجام می‌شود.

از این تعریف معلوم می‌شود:

  • طلاق در ازدواج دائمی معنا دارد و در ازدواج موقت، با تمام شدن مدت توافقی یا بخشیدن باقی‌مانده آن از سوی مرد، رابطه زن و شوهری هم تمام می‌گردد.
  • طلاق دادن با متارکه و جدایی فیزیکی یا هر جور صحبت و توافقی اتفاق نمی‌افتد بلکه طلاق مثل ازدواج، صیغه مخصوص و احکام ویژه‌ای دارد.

انواع طلاق

قانون مدنی دو نوع طلاق رجعی و بائن را مجاز دانسته است.

در این یادداشت به صورت کوتاه با تعریف این دو نوع طلاق آشنا می‌شوید اما هر کدام از آنها مسائل ریز و درشتی دارد که لازم است از متخصصین آنلاین یا تلفنی مشورت بگیرید.

طلاق رجعی

طلاق رجعی طلاقی است که تا مدتی که به آن عده طلاق می‌گویند و بعضی احکام ازدواج (مانند محرمیت و نفقه و حق سکنی زن) هنوز جاری است، مرد می‌تواند با حرف زدن یا انجام کاری تمایل خود را برای رجوع و شروع دوباره زندگی نشان دهد که در این صورت بدون نیاز به عقد ازدواج، زندگی مشترک را ادامه دهند.

طلاق بائن

  • طلاق بائن طلاقی است که حتی اگر در آن عده طلاق وجود داشته باشد، مرد نمی‌تواند بدون عقد ازدواج، زندگی با همسرش را شروع کند.
  • طلاق بائن خودش چند قسم است:
  • طلاق زنی که پس از عقد ازدواج با او آمیزش نشده است.
  • طلاق همسری که کمتر از نه سال سن دارد و به بلوغ جنسی نرسیده است.
  • طلاق زنی که یائسه شده است.
  • طلاق زنی که شوهرش پس از دو بار طلاق متوالی، برای بار سوم او را طلاق می‌دهد (سه‌طلاقه شدن).
  • طلاق خُلع که توضیحش در ادامه می‌آید.
  • طلاق مُبارات که توضیحش در همین مطلب می‌آید.

طلاق خلع چیست؟

طلاق خُلع که جزو طلاق بائن است در جایی است که زن نسبت به شوهرش بی‌علاقه است و برای جاری شدن طلاق حاضر است مهریه‌اش را ببخشد یا اموالی حتی بیشتر از مهریه به شوھر بدهد تا طلاقش دهد.

البته اگر زن مال هدیه را پس بگیرد طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌گردد و مرد می‌تواند رجوع کند.

طلاق مبارات چیست؟

طلاق مُبارات نیز جزو دسته طلاق بائن است و آن هنگامی است که زن و شوهر، هر دو یکدیگر را دوست ندارند و زن حاضر است مالى به اندازه مهریه یا کمتر از آن به شوهرش ببخشد تا او را طلاق دهد.

در اینجا هم اگر زن مال بخشیده را پس بگیرد، طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی همان طلاق مبارات است که به طلاق توافقی مشهور شده است؛ چون مرد و زن هر دو با طلاق موافقند و درباره مسائل پس از طلاق مانند حضانت فرزندان، سازش و توافق می‌کنند و آن را به اطلاع دادگاه می‌رسانند.

البته طلاق توافقی خیلی هم آسان نیست و دادگاه در ابتدا زن و شوهر برای بررسی عدم امکان سازش به داوری ارجاع می‌دهد.

بنابراین غالباً زوجین تشریفات قانونی طلاق توافقی را به وکیل می‌سپارند.

طلاق در دوران عقد

با جاری شدن عقد ازدواج، از نظر قانونی و شرعی، رابطه زوجیت و احکام آن مثل طلاق برقرار است؛ بنابراین احکام طلاق در دوران عقد و پیش از جشن عروس یا زندگی زیر یک سقف نیز جاری است.

برای نمونه، یکی از مسائلی که در این دوران مطرح است، وقوع آمیزش جنسی است که اگر زن به اصطلاح مدخوله باشد، طلاق رجعی است و برای زن عده طلاق وجود دارد و مهریه‌اش نیز کامل است.

حق طلاق با کیست؟

پیش‌فرض حکم طلاق این است که عقدی یک طرفه است و فقط مرد حق طلاق دارد اما زن هم طبق شرایطی زن می‌تواند طلاق بگیرد؛ به همین جهت، طلاق بر اساس متقاضی طلاق به سه نوع تقسیم می‌شود:

  1. طلاق از طرف مرد
  2. طلاق از طرف زن
  3. طلاق توافقی و تقاضای مشترک.

طبق قوانین حمایت از خانواده، طلاق با مراجعه به دادگاه آغاز می‌شود و پس از حکم دادگاه، در دفاتر رسمی طلاق ثبت می‌شود.

در این زمینه، وکلا و متخصصین حقوقی بنیاد وکلا به متقاضیان طلاق مشاوره آنلاین یا تلفنی می‌دهند و به آنها در انتخاب وکیل کمک می‌کنند.

عده طلاق چیست؟

به مدت زمانی که پس از طلاق، زن نمی‌تواند ازدواج مجددی داشته باشد عده طلاق می‌گویند.

عده طلاق برای زنی که عادت ماهانه دارد با آغاز دوره سوم آن پس از جاری شدن صیغه طلاق، تمام می‌شود.

عده طلاق برای زنانی که عادت ماهانه ندارند مثل زنان یائسه، سه ماه است.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی ماهیت حقوقی ندارد بلکه مسئله‌ای روان‌شناسانه است و زمانی اتفاق می‌افتد که میان زوجین روابط سردی حاکم است و زن و شوهر به یکدیگر علاقه ندارند و نشاط زندگی از دست رفته است.

در این موارد، برای خروج از این وضعیت، طلاق حقوقی آخرین راه و برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و گناه‌های فردی و اجتماعی است.

احکام طلاق

موضوع این یادداشت چیستی طلاق و معرفی انواع آن است اما بد نیست بدانید که طلاق مثل ازدواج، احکام و قوانین دقیق و گاهی ریزی دارد که استفاده از آن را باید به عهده متخصصین حقوقی و وکلا سپرد.

سه حکم شرعی مهم طلاق از این قرار است:

  • هنگام طلاق، زن نباید در وضعیت حیض یا نفاس باشد. البته این قانون برای زنان باردار و زنی که پس از ازدواج با او نزدیکی نشده است وجود ندارد.
  • درخواست طلاق باید در ایام پاکی زن صورت بگیرید و علاوه برآن نباید در این دوره پاکی یا در ایام حیض یا نفاس پیش از آن، آمیزش جنسی صورت گرفته باشد.

در این صورت، باید تا دوره پاکی بعدی صبر کرد. این شرط برای طلاق همسر نابالغ (زیر نه سال)، باردار و یائسه وجود ندارد.

  • صیغه طلاق باید به عربی صحیح خوانده شود و دو مرد عادل شاهد جاری شدن آن باشند.

نکته مهم و پایانی اینکه قانون مدنی ایران طبق احکام فقهی مذهب شیعه دوازده امامی نوشته است اما ادیان و مذاهب رسمی ذکر شده در قانون اساسی می‌توانند طبق احکام و قوانین مذهبی (اهل سنت) یا دینی (زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان) خود برای طلاق اقدام کنند.

همچنین مطابق قانون حمایت خانواده، ثبت طلاق یا رجوع به همسر در دفاتر رسمی الزامی است و اگر در فرصت قانونی یک ماهه انجام نشود، محکومیت جزای نقدی و حبس تعزیری در نظر گرفته شده است.

بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از مشکلات قانونی و انجام به موقع امور قانونی و حقوقی طلاق، از وکلا و متخصصین حقوقی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

در سایت این بنیاد، با قابلیت جستجو و مشاهده رضایت مشتریان، می‌توانید وکیل مناسب را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار حقوقی شما انجام شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا