قراردادها

اوصاف عقد بیع

عقد بیع یکی از پر کاربردترین عقدها در معاملات تجاری است که افراد و تجار زیادی با آن سر و کار دارند.

در مقاله ارکان عقد بیع، درباره اینکه یک قرارداد خرید و فروش چگونه شکل می گیرد و باید چه ارکانی داشته باشد صحبت کردیم و دانستیم که هر عقد بیع از چهار رکن ایجاب و قبول، متعاملین، مبیع و ثمن تشکیل شده است.

در صورتی که همه شرایط و ارکان عقد بیع به طور کامل و درست وجود داشته باشند، عقد بیع محقق خواهد شد.

این عقد بیع دارای آثار و نتایجی است که در واقع اوصاف عقد بیع هستند.

در این مقاله به بررسی اوصاف عقد بیع از قبیل تملیکی بودن عقد بیع، معوض بودن عقد بیع، لازم بودن عقد بیع و رضایی بودن عقد بیع، می پردازیم.

عقد بیع یک عقد تملیکی است

عقد تملیکی یک ویژگی قراردادی است که نتیجه آن انتقال مالکیت از یک نفر به نفر دیگر است.

عقد بیع یکی از بارزترین نمونه های عقد تملیکی است؛ به این ترتیب که در صورت انعقاد درست عقد بیع، مبیع از مالکیت یکی خارج و به مالکیت طرف دیگر در می آید، برای مثال در عقد بیع اتومبیل، به محض اینکه دو طرف قرارداد فروش را امضا کنند، خودررو از مالکیت فروشنده خارج و به مالکیت خریدار در می آید.

عقد بیع یک عقد معوض است

دومین ویژگی عقد بیع معوض بودن آن است.

عقد معوض، عقدی است که هرکدام از دو طرف قرارداد در ازاء مالی که به دیگری پرداخت می کند، مالی را هم بدست می آورد.

معوض بودن یک صفت مشخص در عقد بیع است به این صورت که فروشنده در ازاء انتقال مبیع به خریدار، ثمن را از او دریافت می کند، برای مثال در قرارداد خرید خانه، فروشنده در عوض خانه، پول آن را از مشتری دریافت می کند.

عقد بیع یک عقد لازم است

در تفاوت عقد لازم و عقد جایز گفتیم که عقد لازم، عقدی است که هیچ کدام از دو طرف قرارداد حق برهم زدن آن را نداشته باشند مگر اینکه طبق قانون یا با توافق هر دو طرف قرارداد، بتوان به قرارداد خاتمه داد.

عقد بیع هم با توجه به اینکه کاربرد زیادی دارد از جمله عقود لازم در نظر گرفته شده است؛ زیرا اگر قرار باشد هر یک از طرفین هر زمان که خواست بدون دلیل قانونی عقد را بر هم بزند، در نظام قراردادی ناامنی و بی ثباتی پیش می آید.

عقد بیع یک عقد رضایی است

آخرین صفت عقد بیع، رضایی بودن آن است.

عقد رضایی یعنی اینکه به محض اینکه دو طرف برای انعقاد عقد رضایت داشته باشند، عقد بین آنها شکل می گیرد؛ در واقع در عقد رضایی هیچ گونه تشریفاتی برای انعقاد عقد وجود ندارد.

بنابراین عقد بیع به سادگی رضایت دو طرف برای خرید و فروش شکل می گیرد همانطور که وقتی از فروشگاهی خرید می کنیم، با انتخاب کالا و پرداخت هزینه آن، بدون هیچ گونه تشریفات و حتی گفتگوی خاصی، یک معامله خرید و فروش انجام داده ایم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا