کیفری (جرائم)

شرایط حکم جلب

مقدمه

متاسفانه امروزه پدیده جرم تبدیل به یک پدیده متداول در جامعه شده است(جرم در معنی واقعی به دو قسم جرم مدنی و جرم کیفری تقسیم می شود).

در این میان بزه دیدگان بدنبال اهرم هایی میگردند که شخص بزه کار را در مقابل اقدام خود پاسخگو کنند، در این میان اخذ حکم جلب یک ساز و کار مناسب است اما اخذ حکم جلب شرایطی دارد که عدم رعایت انها مشکلاتی را در فرایند دادرسی به بار خواهد اورد و ان را دچار اطاله خواهد کرد.

نوشته های مشابه

متن اصلی

جلب به معنی سلب ازادی فرد بصورت موقت و انتقال او به مکانی دیگر(نزد مقام قضایی یا کلانتری) میباشد که دلایل ان همانطور که گفتیم ارتکاب جرم مدنی(بدهکاری و…) یا جرم کیفری(قتل-سرقت و…) یا ظن به انجام ان میباشد.

حکم جلب از لحاظ زمان صدور به دو بخش تقسیم میشود:

  • الف)قبل از محکومیت: اگر شخص دو بار نزد مقام قضایی حاضر نشود بار سوم جلب خواهد شد البته گاهی مظنون به ارتکاب جرم قبل از اخطار حضور جلب خواهد شد و ان موقعی استکه مطابق ماده ۱۸۰ ایین دادرسی کیفری به اتهامات مهم (مستوجب سلب حیات -قطع عضو -حبس ابد-جرایم سازمان یافته –علیه امنیت کشور-جرایم مستوجب حبس تعزیری ۵ و بالاتر) تحت پیگرد باشد یا اقامتگاه او علی رغم تلاش مقام قضایی نامعلوم بماند.
  • ب)بعد از محکومیت:برای دسترسی به محکوم و التزام وی به اجرای حکم 

حکم جلب از لحاظ درجه فوریت به دو قسم سیار و عادی مقسم است که در جلب سیار یک برگ از سوی مقام قضایی به بزه دیده داده میشود تا با معرفی او متهم دستگیر شود اما جلب عادی به کلانتری داده میشود.

لازم به ذکر است که مجلوب اید ظرف ۲۴ ساعت تعیین تکلیف شود.

اعتبار حکم جلب محدود به مدت تعیین شده در خود ان است و بعد از ان فاقد اعتبار است، مگر به دستور جدید مقام قضایی.

خلا های قانونی

  1. برخی از پرونده ها نمیتواند ظرف ۲۴ ساعت رسیدگی شود و همین امر موجب مدعی شدن بزه کار میتواند بشود.
  2. گاها مشاهده میشود که مظنون بیش از زمان ضروری در بازداشت میماند و این نشانگر عدم وجود ساز و کارهای نظارتی مناسب بر کار کلانتری هاست.

پیشنهادات

توصیه میشود برای این پروسه وکیل گرفته شود تا مثلا اگر بدهکار برای فرار از دین قبل از شکایت اقدام به انتقال اموالش کرد وکیل بتواند کارساز باشد.

از مقنن محترم  نیز حل خلاهای قانونی مورد تقاضا است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا