ثبت اسناد

دعوی ابطال و بی اعتباری سند

مطابق ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی:" سند، عبارت است از هر نوشته، که در مقام دعوا یا دفاع، قابل استناد باشد." سند خود بر دو نوع عادی و رسمی می باشد، گاه لازم است دعوی ابطال و بی اعتباری سند را مطرح نمود.

موارد مهم در دعوای ابطال و بی اعتباری سند

  1. دعوی ابطال سند می بایست به طرفیت تنظیم کنندگان سند اقامه گردد و الا دادگاه قرار رد ان را صادر می نماید.
  2. ادعای بی اعتباری، مربوط به مخالفت سند با قانون، نظم عمومی یا اخلاق حسنه و یا مربوط به وقایعی است که پس از تنظیم سند رخ داده و اعتبار ان را از بین برده است. مانند انقضای مهلت اعتبار گواهینامه.
  3. دادگاه مکلف است پس از صدور حکم به جعلیت سند و قطعیت ان، سند مجعول را امحا نماید و این امر نیازی به درخواست ذی نفع و یا صدور اجرائیه ندارد.

همچنین،  ادعای جعل نسبت به اسناد عادی و رسمی می توان مطرح نمود. شیوه طرح ادعای جعل نسبت به اسناد عادی و رسمی، به شرح ذیل است:

  1. تعرض به اصالت سند در قالب ادعای جعل باید با به کارگیری همین اصطلاح جعل مطرح شود تا قابل رسیدگی باشد و واژه هایی از قبیل سند ساختگی است و یا امضا نقاشی شده است به تنهایی کافی نیست.
  2. ادعای جعل نسبت به قسمتی از سند امکان پذیر است، زیرا جزئی از سند می تواند اصیل و جزء دیگر مجعول باشد و این امر باعث بی اعتباری قسمت اصیل نمی شود.
  3. هرگاه مدعی جعل تنها بخشی از سند را مجعول بداند باید ان را مشخص نماید.
  4. مدعی جعل می بایست برای اثبات ادعای خود دلیل بیاورد.
  5. رسیدگی به اصالت سند و احراز ان در مرحله غیابی، مانع از پذیرش ادعای جعل در مرحله واخواهی نیست.

برای اطمینان خاطر از پیروزی در دعوای دعوی ابطال و بی اعتباری سند می توانید با متخصصین بنیاد وکلا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین مشورت کنید.

نوشته های مشابه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا