تغییر نام و نام خانوادگیثبت احوال

قانون ثبت احوال برای تغییر اسم شناسنامه‌ای

باتوجه به سوالات متعدد کاربران عزیز در مورد تغییر نام و مراحل ان و نیز چگونگی اعتراض به عدم موافقت ثبت احوال در ذیل به ان می پردازیم تا مشکل شما حل و به نتیجه مطلوب برسید. 

در صورت پیگیری هر مشکل در جامعه و حتی نسبت به حقوق خود اول باید از حداقل قوانین ان اگاهی داشته باشید.

برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور قوانینی درخصوص تغییر نام و نام‌خانوادگی وجود دارد که فرد با داشتن و درنظر گرفتن قانون و شرایط مشخص شده می‌تواند درخواست تغییر نام و نام فامیل را بدهد.

یک نمونه بارز که سوالات متعددی را در برگرفته است، موضوع تغییر نام به نام قبلی شخص میباشد، درذیل  پاسخ به ان اورده شده است.

برگشت به نام قبلی تا وقتی ممکن است که شناسنامه با واژه جدید و تصویب شده صادر و تحویل متقاضی نشده باشد.

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

سوال بعدی در مورد مشاهده اسامی که مورد تایید ثبت احوال میباشد به کجا مراجعه باید نمود؟

پاسخ به ان برای مشاهده نام ها همراه با معانی و آوا نگاری آنها می توانید در پورتال سازمان ثبت احوال  به منوی فرهنگ نام و نام گزینی و سپس راهنمای نام گزینی مراجعه نمایید.

اشخاص زیر می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام کنند:

  1. اشخاص ۱۸ سال به بالا.
  2. افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند.
  3. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال.
  4. سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز

برای تغییر نام به کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور میتوانید مراجعه نمایید؛ فقط در نظر داشته باشید، در منطقه محل اقامت خود میتوانید اقدام نمایید.

درصورت عدم حصول نتیجه در ثبت احوال استناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر (۱۰ روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم رای داده شده به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض نماید.

در لایحه های مطروحه به دادگاه و نیز نظرات قضات رسیدگی کننده دیده شده است که اکثریت درخواست ها  جهت  این تغییرات با دلایل مطروحه نتیجه مثبتی کسب نموده اند؛ لذا اول باید دلایل تغییر بررسی بعد نظر توسط قضات محترم اعلام گردد.

نکته پایانی: در نظر داشته باشید جهت تغییر نام نوشتن دادخواست و یا لایحه قوی با متن بسیار محکم میتواند شما به نتیجه دلخواه برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا