وصول مطالبات

طریقه پیگیری قانونی واریز اشتباه پول به حساب دیگری

گاهی دیده می شود که شخصی به اشتباه مبلغی پول به حساب او واریز شده یا بر عکس فردی را در باجه عابر بانک می‌ بینیم که در اثر عدم دقت کافی، مبلغی را به حساب دیگری واریز کرده است.

در این مطلب واریز اشتباه پول به حساب دیگری و طریقه پیگیری آن به کمک وکیل حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است.

واریز پول به حساب دیگری

کسی که به اشتباه پولی را به حساب دیگری واریز کرده است برای پیگیری باید به بانک مربوطه مراجعه و درخواست کند تا به نوعی بتواند با شخصی که پول به حساب او واریز شده تماس بگیرد.

در این شرایط معمولا شعبه بانک برای ارائه اطلاعات تماس با شما همکاری می‌ کند، اما اگر شعبه به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتریان حاضر به انجام این کار نشد، می‌ توانید از کارکنان بانک بخواهید خودشان با دریافت کننده وجه تماس گرفته و درخواست استرداد (برگرداندن) پول کنند.

اما گاهی بعد از واریز اشتباه پول به حساب دیگری، شخص دریافت‌کننده پول، از استرداد مبلغ اجتناب می‌‎کند و حاضر به برگرداندن پول نیست؛ در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.

در خصوص این موضوع، موادی از قانون مدنی ایران، به رد مالی که بدون استحقاق گرفته شده است، اشاره دارد.

ماده ۳۰۱ قانون مدنی بیان می‌ کند: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ به طور عمد ﯾﺎ به اﺷﺘﺒﺎه ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻧﺒﻮده، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ، ﻣﻠﺰم اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﺴﻠﯿﻢ کند.

همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان می‌ کند ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯽ را زمانی که مستحق نبوده درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺿﺎﻣﻦ اصل مال و ﻣﻨﺎﻓﻊ آن اﺳﺖ اﻋﻢ از اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺳﺘﺤﻘﺎق ﺧﻮد آگاهی داشته ﯾﺎ نداشته باشد.

در نظر داشته باشید که اگر اطلاعات درستی را از پروسه باز پس گیری واریز اشتباهی خود نداشته باشید، اقدامات شما می‌تواند منجر به از دست رفته سرمایه‌تان باشد. پس همین الان برای صحبت با وکیل متخصص از طریق تماس با وکیل تلفنی یا رزرو وقت حضوری اقدام نمایید.

واریز به حساب اشتباهی

بنابراین، شخص مال‌ باخته می‌ تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیش‌های واریزی، نسبت به پس گرفتن وجه خود اقدام کند.

تا زمانی که این فرایند طی شود، اگر دریافت کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالا به خیانت در امانت متهم می‌ شود، که تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است.

باید در نظر داشت اگر فردی به اشتباه مبلغی را برای کسی کارت به کارت کرده و برای پس گرفتن آن به مراجع قضایی مراجعه کند، اثبات وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن فرد، بر عهده شخصی است که مبلغ را اشتباه واریز کرده است.

اطلاعات بیشتر در خصوص واریز اشتباهی و بازگرداندن پول توسط متخصصین ما در مشاوره حقوقی بنیاد وکلا قابل دسترسی می‌باشد.

خدمات حقوقی بنیاد وکلا صرفا به ارائه مشاوره حقوقی محدود نمی‌شود بلکه وکیل آنلاین، تلفنی و حضوری با تنظیم اوراق قضایی، مطالعه پرونده و قبول وکالت شما همگی با کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما برقرار می‌باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام معمولا در صورت فروش ارز در بازار آزاد به کسی که در ازای گرفتن ارز به حساب فروشنده پول واریز میکند و فروشنده هیچ مدرکی ندارد که ثابت کند واریز در ازای فروش ارز بوده چون که ارز نقدا پرداخت میشود میخواستم بدونم اگر خریدار ارز بخواهد کلاهبرداری کند و ادعا کند اشتباه واریز کرده است چقدر وقت دارد شکایت کند محدودیتی در زمان برای این ادعا وجود دارد؟

  2. سلام وقت بخیر بنده پولی رو اشتباهی زیاد وارد کردم به حساب مدیریت خدمات منابع خواستم چه طور پیگیری کنم

    1. با سلام بنده پولی را به اشتباه واریز کردم و هیچ اون شخص هیچ مدرکی برای اثبات بدهی من ندارد و ما آدرس و شماره تلفن ایشان رو هم داریم و بانک به علت اینکه من رو میشناخت با من همکاری خوبی داشتن آیا ما میتونیم با استناده به ماده ۳۰۱ پول خود رو طلب کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا