چکوصول مطالبات

خیانت در امانت چک

خیانت در امانت چک بوسیله ی امضاء کننده در طی عملیات شکلی بوجود می آید و صادر کننده آنرا صرفا برای امانت گذاردن بوجود نمی آورد، بلکه گاها در اثر یک رابطه قراردادی یا تعهدی چکی از طرف صادر کننده به گیرنده چک که طرف قرارداد یا متعهد له می باشد واگذار و سپرده می شود.

دهنده چک امانی غالبا با هدف و قصد امانت گذاردن، چکی را به طرف معامله ی خود نمی دهد بلکه قصد او قوام بخشیدن و ایجاد انگیزه و اعتماد در طرف مقابل خود است و استرداد چک مزبور نیز زمانی امکان پذیر است که معامله یا قراردادی به طور صحیح و بدون آنکه طرفین تخلفی نمایند به پایان برسد.

چنانچه واقعا ماهیت چک امانی، امانت گذاردن آن باشد، بایستی هرگاه امانت گذارنده اراده کند بتواند مورد امانت خود را مسترد نماید، زیرا او مالک مال خود است و ید امانی امین، به محض در خواست امانت گذارنده ساقط می شود.

درخصوص چک هایی که ادعای امانی بودن آنها مطرح می شود، امانت گذارنده نمی تواند چک خود را (امانت خود را) هر موقع که بخواهد مسترد نماید بلکه فقط زمانی می تواند نسبت به استرداد چک خود قدام نماید که شرایط و تعهدات قرارداد و معامله را به درستی به انجام رسانده باشد.

خیانت در امانت چک حامل

امین حق واگذاری چک مورد امانت به دیگری را ندارد و در صورت واگذاری ان مرتکب جرم خیانت در امانت چک می شود.

م۱۴ قانون صدور چک، صادر کننده را در صورتی قابل مجازات می داند که او نتواند ادعای امانی بودن چک را ثابت کند، بنابراین در صورتی که امانی بودن چک ثابت شود، صادر کننده قابل مجازات نیست، زیرا انتقال آن منطبق با قانون و مورد حمایت نبوده و از لحاظ مدنی هم مدیون محسوب نمی شود.

وقتی چکی به صورت وعده دار صادر می شود این عمل تلویحا توافقی است بین طرفین، تا دارنده صرفا در تاریخ سررسید به بانک مراجعه کند؛ در حالیکه عملا دارنده ی چک می تواند پیش از سررسید مراجعه نموده و حتی با گرفتن گواهی عدم پرداخت از بانک، علیه صادر کننده به عنوان صدور چک وعده دار شکایت نماید، اما این اقدام به عنوان وکیل خیانت در امانت شناخته نمی شود، چون این حقی است که با توجه به تعریف  چک، قانون صدور چک به دارنده می دهد.

با توجه به ماده ۳ مکرر الحاقی، چک فقط در تاریخ مندرج در آن یا پس از آن تاریخ قابل وصول است؛ بنابراین اگر توافق طرفین بر عدم وصول ان قبل از سررسید باشد، اصولا امکان دریافت وجه آن وجود ندارد و ارتکاب بزه خیانت در امانت محال است.

اما اگر چکی به تاریخ روز صادر شود ولی طرفین توافق نمایند دارنده پس از مدتی از تاریخ صدور چک برای دریافت ان مراجعه نماید، لکن بر خلاف ان عمل کند چنین عملی خیانت در امانت است.

ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی شامل چک هایی نیز می شود که ممکن است امضاء نشده باشد اما در یک رابطه ی امانی سپرده شده باشد؛ مثلا شخصی که قصد مسافرت دارد، دسته چک خود را که امضاء نگردیده نزد دیگری به امانت می گذارد.

اگر چنانچه چکی از ید امین خارج شده باشد شخص امانتگذار می بایست مبلغ چک را بپردازد و سپس علیه امین شکایت کند و آنچه که به عنوان چک امانتی مورد حکم یا مستند محاکم یا متهمین صادر کننده ی چک بلامحل قرار می گیرد.

در واقع چک امانتی نیست بلکه این گونه چک ها را باید چک های بلامحل امانتی تلقی کرد.

نمونه شکوائیه خیانت در امانت چک

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

اینجانب به موجب قرارداد … در تاریخ … تعداد … فقره چک به مبلغ … ریال به عنوان امانت به مشتکی عنه سپرده ام که ایشان رسم امانتداری اقدام رارعایت نکردندو دران چک امانی درج تاریخ کرده وان رابه شخص ثالثی منتقل نموده است؛ فلذا با عنایت به تقدیم این دادخواست و با استناد به ماده ی ۶۷۳و۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، تعقیب کیفری و مجازات مشتکی عنه مورد استدعا می باشد.

نمونه دادخواست شکوائیه تصرف عدوانی توسط سرایدار 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا