خانوادهمهریه

نحوه پیگیری دادخواست مهریه زوجه

از جمله شایع ترین دعاوی که در حوزه حقوق خانواده مطرح می شود، مطالبه مهریه توسط زوجه می باشد که به موجب آن، زوجه با تنظیم دادخواست و پیگیری دادخواست مهریه، این حق قانونی خود را مطالبه می نماید.

معمولا دادخواست مهریه زن به سرانجام رسیده و دادگاه حکم به پرداخت مهریه به زن ولو با تقسیط مهریه صادر خواهد کرد.

با این وجود، دعوای مطالبه مهریه و رسیدگی به آن در مراجع قضایی نیازمند اطلاع از فرآیند رسیدگی است و به همین دلیل بسیاری از افراد این پرسش را در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری مطرح می کنند که نحوه پیگیری دادخواست مهریه به چه صورت است.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی پیگیری دادخواست مهریه زوجه بپردازیم و نحوه و روش آن را توضیح دهیم.

مطالبه مهریه

بر اساس قانون مدنی، همین که زن و مردی به عقد نکاح یکدیگر درآمدند، زن مالک مهریه خود می شود و می تواند بلافاصله بعد از عقد، اقدام به مطالبه آن نماید.

البته در صورتی که مرد با طوع و رغبت این تکلیف قانونی را انجام داده و مهریه همسرش را بپردازد، مراجعه به دادگاه ها و طرح دعوا برای مطالبه مهر موضوعیت نمی یابد.

نحوه پیگیری دادخواست مهریه زوجه

با این حال، در بسیاری از موارد شوهر از پرداخت مهریه زن استنکاف می کند و یا اینکه توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را ندارد که در این صورت، اقدام قانونی برای مطالبه مهریه، شامل طرح دادخواست مطالبه مهریه می باشد تا دادگاه حکم لازم را صادر کند. مراحل تقدیم چنین دادخواستی با راهنمایی کامل مشاوره حقوقی امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه را دارد ولی اگر مبلغ مهریه بیش از بیست میلیون تومان بود، دادخواست مطالبه مهریه را باید به دادگاه خانواده تقدیم کرد.

پیگیری دادخواست مهریه

پیگیری دادخواست مهریه

در طی سال های اخیر، فرایند دادرسی الکترونیکی به صورت ویژه ای مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفته است که این امر با توجه به ازدیاد جمعیت مراجعان به واحدهای قضایی، امری لازم و اجتناب ناپذیر محسوب می شود؛ به همین دلیل، راهکارهایی نیز طراحی و عملیاتی شده است که از جمله آن‌ها می توان به طراحی سامانه ثنا اشاره نمود.

این سامانه که از سال ۱۳۹۵ راه اندازی شده است، اموری همچون ثبت و پیگیری دادخواست، اطلاع و مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا و اوراق قضایی مربوط به دعوا و همچنین مشاهده رای صادر شده از دادگاه را برای کلیه طرفین دعوا فراهم نموده است.

بنابراین، در حال حاضر ثبت نام در سامانه ثنا از طریق سایت خدمات الکترونیک قضایی (عدل ایران) قابل دسترسی است که با استفاده از آن، می توان روال رسیدگی به دادخواست مهریه زوجه در دادگاه را پیگیری نموده و از کلیه مراحل رسیدگی به این دادخواست مطلع شد و نیز در صورتی که دادگاه رای صادر کرد، آن را ملاحظه نمود.

دسترسی شما به سامانه ثنا اگرچه شخصی است اما به وکیل شما در این دعاوی نیز ابلاغ صورت می‌گیرد.

برای راهنمایی اینترنتی ثبت نام و ورود به ثنا و همچنین نحوه مشاهده وضعیت دادخواست می‌توانید از وکیل آنلاین ما در لحظه کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا