ثبت شرکت

مجوز ثبت استارتاپ مجازی

اگر قصد ایجاد یک استارتاپ مجازی را دارید و نمی­‌دانید مجوزهای لازم برای شروع قانونی به فعالیت خود را از چه نهاد، ارگان یا سازمانی باید اخذ نمایید، تا پایان همراه ما باشید.

در اواسط دهه نود شمسی و همزمان با گسترش فرهنگ کسب و کارهای مجازی، و همچنین با شیوع همه‌­گیری کرونا و دوران قرنطینه و خانه‌­نشینی عمومی مردم که ضرورت و لزوم ایجاد بیشتر کسب و کارهای مجازی را نمایان ساخت، مبحث مجوزهای لازم برای فعالیت یک استارتاپ و به طور کلی یک کسب و کار مجازی بالا گرفت.

در این برهه زمانی، علاوه بر اینکه هر نهاد، ارگان یا سازمانی خود را متولی صدور مجوز و یا حداقل ذی­‌صلاح نسبت به بخشی از فرآیند صدور آن می‌دانست، در محافل حقوقی نیز بحث­‌های فراوان و گهگاه متعارضی در رابطه با صلاحیت قانونی و بایستگی‌­های آن مطرح بود.

در این مقاله قصد داریم رشته این کلاف سر درگم را به شما مخاطب عزیز و گرامی بدهیم تا برای اقدامات قانونی که پیش از شروع کار نیاز دارید، با مشکل مواجه نشوید.

این چند دستگی باعث می‌شود که استارتاپ‌ها زمان زیادی را صرف کسب مجوزهای غیر ضروری یا غیرکاربردی کنند.

مخاطبین عزیز توجه داشته باشند که در نظام کنونی اداری و حقوقی کشور ایران، سازمان و یا نهادی که عهده‌­دار بررسی از صفر تا صد و صدور مجوز در این زمینه باشد، وجود ندارد و اشخاصی که قصد ایجاد کسب و کار مجازی را دارند، می‌­بایست چند مرحله را طی نمایند.

توصیه همیشگی ما به متقاضیان ثبت شرکت و به طور ویژه ثبت استارتاپ این است که از مشاوره حقوقی رایگان اولیه در بنیاد وکلا برخوردار شده و سپس برای مراحل بعدی اقدام کنند.

مراحل اخذ مجوز ثبت کسب و کار یا استارتاپ مجازی

در ادامه مراحل اخذ مجوز کسب و کار مجازی و اقداماتی که در هر مرحله لازم است انجام دهید را به ترتیب بررسی خواهیم نمود.

نماد اعتماد الکترونیک

اولین مجوزی که در این راستا باید اخذ نمایید نماد اعتماد الکترونیک و یا اینماد است. مجوز درج این نماد در وبسایت شما توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یا همان وزارت صمت، صادر می­‌شود.

برای اینکه بتوانید این نماد را از وزارت خانه مزبور اخذ نمایید، می­‌بایست که مالک یک درگاه پرداخت باشید. و برای اینکه بتوانید از درگاه پرداخت خود در فضای مجازی استفاده نمایید لازم است که اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی را اخذ نموده باشید.

در واقع دو مقوله اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیک و درگاه پرداخت هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

نیاز نیست اشخاصی که قصد اخذ اینماد را برای کسب و کار مجازی خود دارند، به صورت حضوری به وزارت خانه صنعت معد و تجارت مراجعه نمایند؛ برای این منظور کافی است به وبسایت این مجموعه به نشانی https://enamad.ir مراجعه کنید.

پس از بارگذاری مدارک خواسته شده و طی مراحل اخذ نماد، این علامت به صورت یک عکس در وبسایت شما بارگذاری می­‌شود.

مشتریان و مخاطبان کسب و کار مجازی شما می­‌توانند با کلیلک روی این تصویر این نماد به اطلاعات مالک کسب و کار دسترسی پیدا نمایند و با آسودگی و اطمینان اقدام به خرید کالا و خدمات از شما نمایند.

مجوز ثبت استارتاپ مجازی

اخذ مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

دومین قدم بعد از اخذ اینماد کسب مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی است. پیش از پرداختن به اقدامات لازم در این مرحله، لازم است به کمک وکیل پایه یک تا با این اتحادیه کمی آشنا شویم:

تا پیش از تاسیس این اتحادیه، خلا وجود یک نهاد سازمان­ دهنده در زمینه کسب و کارهای اینترنتی به وضوح احساس می­‌شد، از این رو فعالان این حوزه تصمیم به تشکیل نهادی گرفتند که این نقص را مرتغع نماید، لذا پس از تلاش‌­های فراوان فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی، سرانجام در آبان ماه سال ۱۳۹۶ اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.

هدف این اتحادیه، بر اساس اعلامیه مندرج در وبسایت رسمی آن، حمایت از کسب‌ و کارهای اینترنتی کشور، تسهیل و تسریع بخشیدن در رشد و توسعه کسب‌ و کارها می­‌باشد. همچنین این اتحادیه در تلاش است تا با ارائه ساز و کارهای قانونی فرآیند کسب مجوزهای لازم برای استارتاپ‌­ها را یکدست و ساده‌­تر نماید.

جهت اخذ مجوز از این اتحادیه، می­‌بایست به وبسایت رسمی اتحادیه به نشانی: https://ecunion.ir/ مراجعه نمایید.

عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

سومین مرحله از فرایند اخذ مجوزهای کسب و کار اینترنتی، یک مرحله اختیاری و صرفا مختص به شرکت‌­های مستقر در تهران است. در این مرحله شما در صورت تمایل می‌تواتید اقدام به عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نمایید.

با تذکر مشاوره حقوقی آنلاین ما دقت فرمایید که در این مرحله نیاز به اخذ مجوز نیست و صرف عضویت شما در این انجمن باعث به پایان بردن این مرحله است.

بر اساس اطلاعیه مندرج در وبسایت رسمی این انجمن، که با اهداف میانجی‌گری بین اعضا که شامل کارفرمایان و کارگران تشکیل یافته است، شرایط عضویت در انجمن و برخورداری از مزایای آن به شرح زیر است:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت دارا بودن شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:

  1. تابعیت ایران.
  2. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) دارای حداقل ۶ ماه اعتبار.
  3. قبول و تعهد اجرای مقررات اساسنامه و مصوبات قانونی انجمن صنفی.
  4. پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به صورت منظم.
  5. محل اصلی فعالیت در اینماد باید شهر تهران باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد این انجمن به حل و فصل اختلافات بین اعضا می‌­پردازد، و تا قبل از بروز اختلاف هیچ صلاحیتی ندارد. همچنین شایان ذکر است اختلافات بین اعضا به دو صورت امکان حصول دارد:

  • اختلاف بین دو کسب و کار
  • اختلاف بین کارگر و کارفرما در یک کسب و کار

نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با این انجمن دارای حق عضویت دارد بودن آن است. برای عضویت در این انجمن باید به وبسایت رسمی انجمن به نشانی: https://eanjoman.ir/ مراجعه نمایید.

استارتاپ مجازی

مجوز رسانه‌­های دیجیتال

مرحله ما قبل آخر برای اخذ مجوزهای لازم برای استارتاپ­‌های مجازی نیز یک مرحله اختیاری است. البته بر خلاف مرحله قبل، این مرحله فقط مختص کسب و کارهای مستقر در تهران نیست و تمامی کسب و کارهای کشور می‌­توانند نسبت به اخذ این مجوز اقدام نمایند.

در این مرحله می‌­توانید نسبت به اخذ مجوز رسانه‌­های دیجیتال یا ساماندهی اقدام نمایید. مرجع صدور این مجوز، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

با اخذ این مجوز، وبسایتی که کسب و کار مجازی شما در بستر آن مستقر است، در فهرست سفید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می­‌گیرد و درواقع از خطر فیلترینگ ناخواسته و اتوماتیک دور خواهید ماند.

الیته این بدان معنا نیست که پس از اخذ این مجوز، مجاز به درج هر مطلب و یا فروش هر گونه کالا و خدمات هستید، در صورتی وبسایت دارای این مجوز اقدام به تولید محتوایی نماید که مغایر با شئونات اسلامی یا هر قانون موضوعه دیگر باشد، مقدمتا به شما اخطار داده خواهد شد، تا نسبت به حذف آن محتوا اقدام نمایید.

برای طی کردن این مرحله باید به وبسایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نمایید.

کسب مجوزهای خاص (برای برخی از مشاغل)

برخی از حوزه­‌های کاری مانند غذا و دارو به کسب مجوزهای خاصی از مراجع ذی­‌ربط نیاز دارند و فعالیت در این حوزه‌­ها منوط به کسب مجوزهای خاصی می‌­باشد.

برای مثال داروخانه‌های آنلاین باید از وزارت بهداشت و درمان مجوز فعالیت داشته باشند.

در یک مقاله جداگانه به بررسی تمامی مشاغلی که نیاز به اخذ مجوزهای خاص به صورت جداگانه دارند، پرداخته خواهد شد. شما می‌توانید همین حالا و به کمک وکیل تلفنی مشاوره لازم را دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا