روابط نا مشروع

ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی چیست؟

روان شناسان برای انسان انواعی از نیازها را بیان کرده‌­اند که در بین آن­‌ها نیازهای جنسی نیز وجود دارد، حتی در بسیاری از مطالعات اینگونه نتیجه‌­گیری شده است که نیازهای جنسی و رفع مناسب آن بر دیگر ابعاد زندگی انسان تاثیر قابل توجهی می‌­گذارد.

تا اینجای موضوع مورد توافق و پذیرش ادیان و گروه­‌های مختلف در سراسر دنیا قرار دارد و تفاوت در زمانی ایجاد می‌­شود که اولا چگونگی برطرف کردن این نیازها محل سوال قرار می‌­گیرد و ثانیا مخاطب گرایشات جنسی تغییر می­‌کند.

شواهدی در طول تاریخ وجود دارد که همواره اشخاصی بوده‌­اند که گرایشات جنسی ایشان بر خلاف سیر طبیعی بوده است، این موضوع که تا زمانی نه چندان دور از گذشته توسط همگان ناپسند شناخته می‌­شد، امروزه با توجه به مطالعات روانشناختی و بیولوژیکی حامیان در سطح جهانی یافته است.

در این مقاله سعی داریم نگاه و دیدگاه اسلام و به تبع آن قوانین کیفری ایران در ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی را نسبت به موضوع لواط (که به هم‌بستر شدن دو مرد اشاره دارد) بررسی نماییم.

برای پرداختن به این امر نخست به تعریف لواط می­‌پردازیم، در بند دوم به مواد قانونی مرتبط با آن اشاره می‌­نماییم و در نهایت حالت­‌های منشعب از گرایش جنسی به هم­جنس و نظر قانون­گذار در خصوص آن­‌ها را مطابق جلسات مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا بررسی می‌­نماییم.

تعریف لواط

مطابق با ماده ۲۳۳ از قانون مجازات اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲ لواط به حالتی گفته می­‌شود که اندام تناسلی یک مرد به اندازه ختنه­‌گاه و یا بیشتر، در دبر انسان مذکر دیگری داخل نماید.

از این ماده به دست می‌­آید که موضوع جرم لواط هم‌­آمیزشی دو انسان مذکر است به صورتی که دخول اندام تناسلی یکی از آن­‌ها به طور کامل در دبر دیگری احراز گردد.

در اینجا باید به چند نکته توجه شود که به قرار ذیل است:

  1. اصولا موضوعی در قوانین کیفری تعریف می­‌شود که جرم بوده و با مجازات همراه باشد. مواد قانونی مرتبط با آن موضوع را عنصر قانونی جرم می‌نامیم. در جرم لواط مواد ۲۳۳ و ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی و برخی از مواد پراکنده را داریم.
  2. مواد مربوط به لواط ذیل کتاب حدود از قانون مجازات اسلامی آورده شده است. حدود به آن دسته از جرایمی گفته می‌­شود که رفتار مجرمانه و مشخصات آن به همراه مجازات قابل اجرا و ویژگی‌­ها آن تماما در شرع مقدس اسلام بیان شده و از شرع به متون حقوقی ما راه یافته‌­اند.

تاثیر شرعی بودن جرایم مشمول مجازات حد آن است که قانون­گذار هیچ­گونه تغییری در آن­‌ها نمی‌­تواند ایجاد نماید، اعم از تغییر در تعریف جرم و ارکان آن یا مجازات یا نحوه اجرای مجازات آن، نکات یاد شده اثراتی را به همراه دارد که در ذیل عناصر سه‌­گانه جرم به خصوص جرم لواط به طور اختصاصی بیان می­‌شوند.

موضوع ماده 234

عنصر قانونی جرم لواط

همان­طور که بیان شد عنصر قانونی به مواد قانونی گفته می­‌شود که رفتار مجرمانه و مجازات آن را به همراه دیگر قواعد مرتبط بیان می­‌دارد. با توجه به تقسیم­بندی قانون مجازات اسلامی ایران، عناصر قانونی می‌­توانند در یکی از دسته‌­بندی­‌های تعزیرات، حدود، قصاص یا دیات بگنجند.

چنانچه جرمی از حدود تشخیص داده شود هیچ­گونه تغییری در آن متصور نیست و همچنین عنصر قانونی آن همواره وجود خواهد داشت.

اهمیت این موضوع از آن حیث است که برای تحقق یک جرم و اعمال مجازات ضروری است که عناصر سه­‌گانه در حین زمان ارتکاب جرم موجود بوده باشند، در نتیجه عنصر قانونی جرایم حدی همواره وجود دارند و فاقد از شک و شبهه و تغییر هستند.

نکته دیگری که از عنصر قانونی جرایم حدی به دست می‌­آید آن است که رفتار تعیین شده در قانون به هیچ­وجه قابل سرایت به دیگر رفتارها نبوده و تنها وضعیت مشخص شده­ را پوشش می‌­دهد.

عنصر معنوی جرم لواط

عنصر معنوی به موضوع قصد و نیت درونی اشخاص باز می­‌گردد، برای مثال در جرایم عمدی باید قصد ارتکاب جرم خاص نسبت به مجنی ­علیه موجود باشد تا جرم عمدی محقق شده باشد، حال اگر قصد ارتکاب جرم وجود داشته باشد اما نتیجه خاص آن مدنظر مرتکب نباشد جرم به حالت شبه ­عمد تغییر می‌یابد و در نهایت اگر مرتکب نه قصد ارتکاب رفتار مجرمانه را داشته باشد و نه قصد دستاورد خاص آن رفتار را، جرم از نوع خطای محض خواهد بود.

در جرایم حدی قانون­گذار برای احراز عنصر معنوی جرم سلسله­‌ای از قواعد خاص تعیین و وضع کرده است. برای مثال در ماده ۲۱۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده است که در جرائم موجب حد برای آنکه مجازات قابل اجراب باشد ضروری است که مرتکب علاوه بر علم و قصد به ارتکاب جرم به حرمت شرعی رفتار ارتکابی خود نیز آگاهی داشته باشد، این نکته به عنصر معنوی باز می­‌گردد.

همچنین در ماده ۲۱۸ چنین آمده که اگر متهم ادعای نداشتن علم یا قصد را نماید اگر احتمال رود که ادعای وی درست است، از وی پذیرفته می­‌شود، البته حکم این ماده توسط تبصره آن استثنائاتی یافته است، بدین صورت که در جرائم منافی عفت همچون لواط، اگر جرم به عنف یعنی به اجبار از طرف مرتکب واقع شده باشد، صرف ادعای عدم آگاهی وی کفایت نمی‌کند.

از جمع موارد یاد شده به دست می‌­آید که عنصر معنوی جرم محاربه از علم مرتکب، قصد ارتکاب جرم وی و نیز آگاهی مرتکب از حرمت شرعی رفتار خود تشکیل می‌­شود.

عنصر مادی جرم لواط

عنصر مادی به مجموعه‌­ای از ارکان قابل شناسایی و بررسی گفته می­‌شود که مطابق با بیان قانون­گذار تشکیل یک جرم خاص را می­‌دهند.

ارکان عنصر مادی هر جرم را باید از عنصر قانونی آن به دست آورد، در نتیجه در حدود که عنصر قانونی همواره یکسان است، عنصر مادی نیز تغییری نمی‌نماید، اثر دیگر آن که ضرورتا باید تمامی ارکان به همان طریق مصرح قانونی واقع شده باشد تا جرم محقق بود و مجازات قابلیت اعمال پیدا نماید.

عنصر مادی جرم لواط مطابق با ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی عبارت است از: دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌­گاه در دبر انسان مذکر است.

از ماده یاد شده به دست می­‌آید که:

  • اولا لواط ضرورتا بین دو مرد صورت می­‌پذیرد.
  • ثانیا اندام تناسلی یکی از آن‌­ها باید در دبر انسان مذکر دیگر حداقل تا ختنه­‌گاه وارد شده باشد،
  • ثالثا وجود دو شرط فوق ­الذکر به طرق قانونی که برای جرایم حدی تعیین شده است به اثبات برسد.

مجازات لواط در ماده 234

مجازات جرم لواط

همان­گونه که بیان شد جرم لواط ضرورتا بین دو انسان مذکر قابل تصور است، مجازات هر کدام از دو نفر مطابق با بیان قانون­گذار می‌­تواند از دیگری متفاوت باشد. با توجه به حکم ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات قابل اعمال برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام است.

در ادامه همین ماده بیان می­‌شود که مجازات قابل اعمال برای مفعول در هر دو صورت احصان یا عدم احصان اعدام است. برای اینکه حکم این ماده را بهتر درک نماییم وکیل آنلاین می‌گوید ضروری است که با اصطلاحات بیان شده در آن آشنا شویم:

فاعل جرم لواط

در جرم لواط که گفته شد بین دو انسان مذکر اتفاق می‌افتد فاعل به شخصی گفته می­‌شود که آلت تناسلی خود را در دبر انسان مذکر دوم وارد می‌نماید. با توجه به حکم ماده فوق ­الذکر میزان مجازات این شخص می‌­تواند اعدام یا مجازات دیگری باشد. که در همان ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی صد ضربه شلاق تعیین شده است.

مفعول جرم لواط

در یک جرمی که دو نفر بازیگر دارد وقتی شخص اول به عنوان فاعل معرفی شود طبیعتا شخص دوم مفعول جرم است. به عبارت دیگر در جرم لواط شخصی که آلت تناسلی شخص مذکر اول در دبر وی وارد شده است به عنوان مفعول جرم شناخته می­‌شود. قابل توجه آنکه مجازات مفعول جرم لواط همواره اعدام است.

شرایط احصان در جرم لواط

تبصره دوم از ماده ۲۳۴ به تعریف احصان پرداخته است: مرد همسر دائمی و بالغی داشته باشد که با وی در حال عقل و بلوغ رابطه جنسی از طریق قبل داشته و و هر وقت که بخواهد نیز امکان داشتن رابطه جنسی به همان صورت بیان شده با همسر خود را داشته باشد.

شرایط اثبات ماده 234

شرایط اثبات وقوع جرم لواط

در بند قبلی به انواع مجازات قابل اجرا در جرم لواط اشاره شد، اما بدیهی است که مجازات تنها در صورتی اعمال می­‌شود که گناهکاری شخص اثبات شده باشد. در اثبات وقوع جرم لواط مواد خاصی وجود دارد که در اینجا بدان‌­ها اشاره می­‌کنیم:

اقرار

اقرار به حالتی گفته می­‌شود که شخص علیه خود و به نفع دیگری به انجام امری اذعان می‌­دارد. مطابق با ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، چنانچه روش احراز وقوع جرم لواط اقرار مرتکب باشد، ضروری است که مرتکب ۴ مرتبه به ارتکاب جرم خود اقرار نماید.

البته ضروری ندارد که اقرارها در یک جلسه و حتی در یک مرحله رسیدگی مشخص انجام شده باشد. اگر مرتکب پس از ۴ بار اقرار به جرم خود و پیش از اجرای حکم از اقرار خود بازگشت و آن را انکار کرد، در عوض مجازات اصلی اعدام به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

شهادت

شهادت یکی دیگر از راه‌­های اثبات وقوع جرم است، شهادت به حالتی گفته می‌­شود که شخصی به نفع یک شخص و نفع دیگری اظهار نظر می‌­نماید. درباره جرم لواط، مطابق با حکم قانون­گذار در ماده ۱۹۹ احراز جرم موکول شده است به شهادت ۴ مرد. قابل توجه آنکه مطابق با ماده ۲۰۰ از قانون مذکور، ۴ شاهد باید اذعان دارند که حضوری عمل موضوع لواط را مشاهده کرده‌­اند.

نکات تکمیلی

تا اینجا با جرم لواط و انواع مجازات آن برای فاعل و مفعول آشنا شدیم، همچنین گفته شد که عناصر سه­‌گانه جرم حدی باید به طور همزمان وجود داشته باشد و شرایط احراز و اثبات لواط نیز به اقرار و شهادت محدود است.

در اینجا لازم به ذکر است که چنانچه دو شخص مذکر رابطه جنسی کمتر از لواط با هم داشته باشند نیز مشمول عنوان مجرمانه متفاوتی قرار می‌­گیرند.

همچنین باید خاطرنشان ساخت که قانون­گذار ایران به تبع حکم شرع نمی­‌توان از قوانین مربوطه و مجازات تعیین شده عدول نماید جز در همان مواردی که توسط شارع تعیین شده است.

این در حالی است که در سال­‌های اخیر جنبش­‌های متعددی در دفاع از همجنسگرایی در دیگر نقاط دنیا شکل گرفته است و حتی روانشناسان و دانشمندان علم ژنتیک ادعاهایی را مطرح ساخته‌­اند که این گرایش جنسی متفاوت در برخی از اشخاص ناشی از تفاوت در سلول‌های آن­‌هاست که ایشان را ناگزیر به برخی از رفتارها می‌­نماید. باید توجه داشت که در ایران امکان اقدام در خصوص تغییر جنسیت وجود دارد، البته که این موضوع موکول شده است به نظرات قطعی و نهایی متخصصان.

با این وجود تا زمانی که شخص در هیبت مردانه خود حضور دارد نمی­‌تواند از حکم شرع تخطی نماید و در صورت انجام جرم به مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

مشاوره حقوقی ماده 234

مشاوره درباره ماده ۲۳۴ قانون مجازات اسلامی

در این مقاله به یکی از جرایم منافی عفت که ذیل حدود نیز قرار دارد پرداختیم، بازشناختیم که جرم لواط به چه رفتاری گفته می­‌شود و باید چه ارکانی گرد هم آید که جرم مذکور محقق شده باشد.

همچنین شرایط و نحوه اثبات وقوع جرم و مجازات هر یک از فاعل و مفعول را معرفی کردیم. در اینجا باید خاطر نشان کرد که چنانچه لواط از طریق شهادت احراز شود اما تعداد شهادت­‌ها به تعداد مقرر قانونی نرسد، شاهدین به عنوان مجرم علیه متهم جرم لواط تحت پیگیری قرار می‌­گیرند، مطابق با نظر قانون­گذار چنین شاهدینی مرتکب جرم قذف شده­‌اند.

بررسی جرم قذف، انواع و مجازات آن از حوصله این نوشتار خارج است، اما در صورت تمایل می‌­توانید اطلاعات خود را به کمک مطالعه مواد مربوطه یا دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین حقوقی تکمیل نمایید. نکته قابل توجه آنکه ورود در احراز چنین جرمی می­‌تواند به تحقق یک جرم دیگر بینجامد.

همچنین باید توجه داشته باشیم که انتساب رفتاری همچون لواط به دیگران می‌­تواند به اعتبار و حیثیت ایشان خدشه وارد سازد، به همین سبب است که حضور وکیل کیفری متخصص به همه اطراف دعوا می­‌کند، از نظر دور نداریم که علم، آگاهی و قصد مرتکب در اجرای جرم در مجازات وی و نوع مجازات وی تاثیر مستقیم دارد، همچنین شاهد بر یک لبه تیز راه می­‌رود که هر آن احتمال سقوط خود وی به دامنه اتهام کیفری وجود دارد.

با توجه به آنچه که در این نوشتار بیان شد چنانچه خود را مواجه با شرایطی می­‌دانید که به هر نحوی به کمک و مشاوره حقوقی نیاز دارید می­‌توانید با گروه مشاورین و وکلای بنیاد وکلا تماس بگیرید.

به عنوان نکته پایانی ذکر می­‌گردد که مفعول جرم لواط گاه تنها یک قربانی است که برای اعلام و پیگیری موضوع خود نیاز به کمک و همراهی دارد، همکاران ما سعی دارند تا حد امکان کمک‌­های لازمه را ارائه نمایند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا