روابط نا مشروع

مجازات تهمت رابطه نامشروع چیست؟

جرائم پیش بینی شده در قانون، هر یک از آن‌ها شرایط به خصوصی داشته و یک سری مجازات های مشخصی برای آن‌ها تعیین شده است. یکی از جرائم شناخته شده در این زمینه، تهمت است که به اشکال مختلف مانند تهمت رابطه نامشروع انجام می‎‌شود.

از آن جهت که شرایط ارتکاب جرم تهمت بسیار آسان بوده و با انجام کار و یا فعل به وقوع می‌پیوندد، از این رو شاهد ارتکاب این جرائم در جامعه هستیم. تهمت زدن به دیگران که در واقع وارد نمودن عمل مجرمانه به دیگران است، قابل مجازات است.

نوشته های مشابه

جدای از ارکان اصلی، اگر فردی به شخص دیگر تهمت انجام فعل مجرمانه را بزند، مرتکب جرم تهمت شده است. در درگیری‌های لفظی به وفور شاهد این موضوع هستیم که طرفین، همدیگر را خطاب به انجام جرم می‌کنند و در این شرایط هر دوی آن‌ها مرتکب جرم تهمت شده‌اند.

تهمت زدن به دیگری می‌تواند در قالب عمل رابطه نامشروع باشد. بدین صورت که  فردی به دیگری نسبت انجام رابطه نامشروع را می‌دهد و در صورت اثبات آن از طرف مقابل، مجازات خواهد شد.

رابطه نامشروع شامل روابطی بین زن و مرد فاقد علقه زوجیت است که دست به انجام یک سری روابط خلاف شرع می‌زنند. در واقع مرد و زنی که رابطه سببی با هم ندارند و به نحوی نامحرم هستند، اگر روابطی جسمی، جنسی و یا تماس مستقیم با یکدیگر داشته باشند، می‌توان گفت که مرتکب جرم رابطه نامشروع شده اند. اینگونه روابط می‌تواند به صورت رابطه جنسی مستقیم و یا سکس و همچنین بدون رابطه جنسی باشد.

با توجه به این که جرم تهمت انواع مختلفی دارد و بسته به این که متهم چه نوع تهمتی را به دیگری وارد نموده است، مجازات آن فرق دارد. همچنین رابطه نامشروع نیز خود به دو رابطه زنا و رابطه مادون زنا تقسیم بندی می‌شود.

همه این مسائل سبب شده است تا مجازات تهمت رابطه نامشروع تفاوت‌هایی با هم داشته باشد. حسب مورد مجازات این جرم می‌تواند جزای نقدی، حبس تعزیری و یا شلاق داشته باشد.

البته که در قانون جدید، مجازات جرم تهمت به طور کلی تغییراتی داشته است و به همین جهت در این مقاله قصد داریم که به بررسی جرم تهمت رابطه نامشروع و مجازات آن بپردازیم. البته که برای گفتگوی فوری و سریع با وکیل پیرامون این موضوع می‌توانید اقدام به دریافت مشاوره حقوقی نمایید.

جرم تهمت رابطه نامشروع چیست؟

هر نوع رابطه‌ای که آحاد جامعه با یکدیگر دارند، یقینا با مسائل و ارزش‌های شرعی انطباق ندارد و در این زمینه شاهد بروز روابطی برخلاف شرع و عفت عمومی جامعه هستیم. زن و مردی که نامحرم هستند، شاکله اصلی در شکل گیری رابطه نامشروع است و از این رو قانونگذار نیز مجازات‌هایی را برای این روابط تعیین کرده است.

علی رغم این که جرائم ناموسی در جامعه افزایش قابل توجهی داشته و به تبع آن آبرو و حیثیت مردم خدشه دار شده است، قانونگذار این رفتارها را جرم انگاری نموده تا به نحوی شان و شخصیت دیگران حفظ شود. روابط نامشروع می‌تواند در قالب جرم دیگری مانند تهمت قرار بگیرد و گاها این سوال برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود که منظور از تهمت رابطه نامشروع چیست؟

در ابتدا باید گفت که تهمت رابطه نامشروع، تشکیل شده از دو جرم مستقل بوده و در قانون برای هر یک از آن‌ها مجازات و شرایط خاصی تعیین شده است. اما زمانی که در جرم تهمت، رابطه نامشروع به میان می‌آید و به نحوی متهم دیگری را خطاب به عمل نامشروع می‌کند، به طور کلی یک جرم محسوب شده و بسته به نوع و شرایط تهمت، مجازات یکسانی برای آن لحاظ می‌شود.

در این صورت برای فهم بهتر جرم تهمت رابطه نامشروع، بهتر است که مفهوم هر یک از این دو جرم را مورد بررسی قرار دهیم. رابطه نامشروع طبق قانون مجازات اسلامی به روابطی گفته می‌شود که بر اساس آن، زن و مردی که علقه زوجیت ندارند، با هم رابطه‌ای داشته باشند که برخلاف عفت جامعه و مقررات شرعی باشد.

روابطی مانند بغل کردن، بوسیدن و مواردی از این قبیل در قانون به عنوان رابطه نامشروع شناخته شده است که اگر بین زن و مرد نامحرم شکل بگیرد، هر دو طرف مجرم هستند. گفتنی است که رابطه نامشروع تنها مختص به روابط جسمی و بدنی بین دو نامحرم نیست بلکه این روابط در موارد حادتر می‌تواند منجر به سکس و یا رابطه جنسی مستقیم گردد.

تهمت نیز به عملی گفته می‌شود که طی آن به فرد یا افرادی نسبت انجام عمل مجرمانه داده شود. به بیان دیگر در تهمت، شاکی از طرف دیگری خطاب به انجام جرم شده که واقعا آن را انجام نداده است. در واقع جرمی که مخاطب انجام نداده و متهم به صورت خلاف این جرم را به او منتسب نماید، مرتکب جرم تهمت شده است. حال موضوع جرمی که ممکن است به دیگری تهمت زده شود، رابطه نامشروع باشد.

در این صورت می‌توان گفت که جرم تهمت رابطه نامشروع بدین معنا است که تهمت زننده به مخاطب صراحتا بگوید که او رابطه نامشروع مانند زنا و روابط دیگری داشته است. در صورتی که ثابت شود مخاطب جرم انتساب داده شده به او یعنی رابطه نامشروع را مرتکب نشده است و دیگری به او تهمت ناروا زده است، امکان شکایت از وی را در مراجع قضایی دارد.

البته جرم تهمت در قالب جرم قذف و افترا ارتکاب می‌بابد که در ادامه مطلب به انواع تهمت رابطه نامشروع پرداخته و سپس شرایط تحقق این جرم و مجازات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این راستا امکان گفتگوی برخط با وکیل آنلاین نیز برای شما برقرار می‌باشد.

انواع جرم تهمت رابطه نامشروع

انواع جرم تهمت رابطه نامشروع

در بخش قبل به بررسی جرم تهمت رابطه نامشروع پرداخته شد و به طور مجزا تعریف هر یک از دو جرم تهمت و رابطه نامشروع بررسی گردید.

جرم تهمت رابطه نامشروع همان وارد نمودن عملی برخلاف عفت و اخلاق حسنه به دیگری و یا همان تهمت ناروا است و در واقع شخصی که تهمت می‌زند، نسبت به این موضوع واقف است که مخاطب جرم منتسب را انجام نداده و با توجه به این که امکان اثبات اتهام وارده را ندارد، متهم به جرم تهمت می‌شود.

تهمت نامشروع در واقع نوعی جرم تهمت ناموسی محسوب می‌شود و به نوعی حیثیت و آبرو فرد زیر سوال می‌رود. خصوصا اگر مخاطب جرم تهمت فردی متاهل باشد، به سبب این که به او تهمت زده که با فرد نامحرم رابطه خلاف شرع داشته است، شرایط جرم و شکایت از آن خاص‌تر می‌شود.

قانونگذار از این جهت تهمت رابطه نامشروع را جرم تلقی نموده که هر فردی به راحتی نتواند دیگران را خطاب به عمل خلاف سعی و منافی عفت بدانند. در این صورت افراد نمی‌توانند در هر صورتی تهمت ناموسی به دیگران بزنند و در صورت ارتکاب این عمل، مرتکب جرم شده‌اند.

در این صورت اگر فردی قصد دارد که به فرد دیگری تهمت ناموسی و یا تهمت به انجام رابطه نامشروع بزند، باید دلایل محکم و قوی داشته باشد. اگر شخصی که تهمت زده است، نتواند ادعای خود را در دادگاه ثابت کند، متهم به جرم تهمت شناخته شده و طبق قانون مجازات می‌شود.

جرم تهمت و جرم رابطه نامشروع هر کدام به نوبه خود، به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند و تهمت به طور کلی شامل قذف و افترا است و به نوعی تهمتی که به دیگری وارد می‌شود، در قالب جرم زنا و یا افترا است. علاوه بر این که رابطه نامشروع نیز به رابطه زنا و رابطه‌ای مادون زنا تقسیم بندی می‌شود. از این رو تهمت رابطه نامشروع می‌تواند در قالب تهمت زنا و تهمت به عملی غیر از زنا و سایر روابط نامشروع باشد.

در صورتی که فردی تهمت زنا به دیگری وارد نماید و خطاب به مخاطب خود بگوید که رابطه جنسی با فرد نامحرم داشته است، تهمت زده شده از نوع قذف می‌باشد. اما در صورتی که تهمت زده شده شامل روابطی چون تقبیل و مضاجعه باشد و به نحوی به دیگری تهمت انجام رفتارهایی مانند بغل کردن، بوسیدن و غیره نماید، تهمت انجام شده، از نوع افترا است.

با توجه به این که ارتکاب جرم تهمت رابطه نامشروع به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد، مجازات هر یک از این جرائم متفاوت است و مرتکب حسب این که نوع جرم انتساب داده به دیگری را عمل زنا و یا رابطه نامشروع قرار داده است، به هر یک از مجازات تعیین شده در قانون محکوم می‌شود.

شرایط تحقق جرم تهمت رابطه نامشروع

شرایط تحقق جرم تهمت رابطه نامشروع

همانطور که گفته شد، تهمت به طور کلی شامل تهمت از نوع افترا و تهمت از نوع قذف می‌باشد. حال اگر تهمت زده شده در مورد رابطه نامشروع باشد، در صورتی که تهمت پیرامون زنا باشد، تهمت وارد نموده به دیگری همان انتساب جرم قذف است. در غیر این صورت تهمت انجام گرفته به شکل افترا است.

قذف یکی از جرائم حدی است که گر فردی تهمت زنا یا لوابط به دیگری بزند، مرتکب این جرم شده است. افترا نیز همان عمل خلاف واقع و یا جرمی انتساب داده به دیگری است که واقعا مخاطب آن را انجام نداده است. حال جدای از این که جرم تهمت رابطه نامشروع به صورت زنا و یا غیر زنا است، شرایط تحقق جرم باید مورد بررسی قرار گیرد.

جرم تهمت رابطه نامشروع مانند سایر جرائم، برای محقق شدن آن لازم است که یک سری شرایط وجود داشته باشد و به صرف این که فردی تهمت روابط خلاف شرع و منافی عفت را بزند، مرتکب این جرم نشده است. لازمه محقق شدن جرم تهمت رابطه نامشروع آن است که در وهله اول، تهمتی که به دیگری وارد شده است، باید صریح و واضح باشد.

در واقع شخصی که به فرد دیگری تهمت می‌زند که رابطه زنا داشته و یا این که با مرد یا زنی، رابطه نامشروع مانند لمس کردن بدن و بوسیدن داشته است، بایستی انتساب جرم را صراحتا انجام دهد. مثلا مرتکب به مخاطب واضح بگوید که با زن نامحرم رابطه جنسی کرده است و یا این که او را در حال بوسیدن با مرد غریبه دیده است.

از دیگر شرایط تحقق جرم تهمت رابطه نامشروع، آن است که جرم منتسب به دیگری غیر واقعی بوده و به نحوی ساخته تخیلات مرتکب باشد. در واقع مرتکب رابطه نامشروعی را به دیگری نسبت می‌دهد که مخاطب تحت هیچ شرایطی آن رابطه را انجم ناده است و تهمت زده شده امری واهی و خلاف واقع است.

همچنین جهت تحقق پیدا کردن این جرم، لازم است که شخص تهمت زننده، امکان اثبات ادعای خود یعنی انجام دادن رابطه نامشوع از طرف شاکی را در دادگاه نداشته باشد.

در صورتی که متهم دلایل و مدارکی داشته باشد که می‌تواند ثابت کننده وقوع جرم زنا و یا رابطه نامشروع دیگری از طرف شاکی باشد، اگر برای قاضی صحت ادعای وی محرز گردد، عنوات اتهامی از متهم برداشته شده و شاکی به جرم انجام رابطه نامشروع محاکمه می‌شود.

گفتنی است که مرتکب باید قصد و نیت آن از این که به دیگری تهمت ناروا وارد می‌کند، هتک حیثیت او باشد. در واقع مخاطب که تهمت ناروا رابطه نامشروع به او وارد شده است، منجر به از بین رفتن آبرو وی می‌شود، خصوصا اگر که مخاطب تهمت، شخص متاهل باشد که باعث مشکلات دیگری برای او می‌شود و حتی با انجام این نوع تهمت، ممکن است که رابطه زوجیت با همسرش از بین برود.

جرم تهمت رابطه نامشروع و مجازات آن

تا به اینجا مشخص شد که اگر تهمت رابطه نامشروع با در نظر گرفتن شرایط قانونی رخ دهد، عمل مجرمانه صورت گرفته و مرتکب طبق قانون مجازات می‌شود. در واقع فردی که به دیگری تهمت رابطه نامشروع را وارد می‌کند، از نظر قانون مجرم است و باید مجازات شود.

از این رو سوال می‌شود کسانی که بدون داشتن دلیل و مدرک موجه، به دیگران تهمت ناروا رابطه نامشروع اعم زنا و غیره را وارد می‌کنند، به چه مجازاتی محکوم می‌شوند؟ مجازات این جرم باید از لحاظ این که تهمت زده شده از نوع زنا بوده و با این که غیر از زنا است، باید به صورت مجزا بررسی شود. ابتدا به مجازات تهمت زنا یا حد قذف و سپس مجازات تهمت رابطه نامشروع مادون زنا می‌پردازیم.

مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا

مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا

در صورتی که شخصی تهمت زنا به دیگری بزند، مرتکب جرم قذف شده و از این رو همان مجازات قذف برای وی تعیین می‌گردد. در این صورت اگر فردی به شخص دیگر صراحتا بگوید که تو با فرد نامحرم زنا کردی و از طریق روش‌های قانونی نتواند این ادعا را به اثبات برساند، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

فردی که مرتکب جرم قذف و یا تهمت زنا یا لواط می‌شود، علاوه بر این که باید تهمت زده شده را صراحتا و روشن بیان کند، لازم است که اطلاع از مفهوم لفظی و یا لغوی جرم انتسابی را داشته باشد. در صورتی که شخصی به او تهمت زنا و یا قذف داده شده است، امکان شکایت از مرتکب را دارد.

چنانچه شخصی که تهمت رابطه نامشروع به او وارد شده است، واقعا مرتکب همان جرم شده باشد و مرتکب بتواند از طریق شهادت شهود و یا اقرار، وقوع جرم زنا توسط شاکی را به کمک وکیل کیفری ثابت کند، حد قذف برای او اجرا نمی‌شود؛ زیرا تهمت ناموسی زده شده به او به جهت آن که صحت دارد، دادگاه متهم را محکوم به حد قذف یا هشتاد ضربه شلاق نمی‌کند.

گفتنی است که مجازات جرائم حدی، قابل تغییر نیستند و از این رو حد قذف در تهمت ناموسی زنا عینا همان ۸۰ ضربه شلاق اجرا می‌شود و دادگاه نیز ملزم به صدور حکم مجازات به همان میزان است.

مجازات تهمت رابطه نامشروع مادون زنا

تهمت ناموسی و یا تهمت رابطه نامشروع صرفا اختصاص به جرم زنا ندارد، بلکه در این نوع تهمت، همان افعال موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجارت اسلامی بخش تعزیرات، به دیگری انتساب داده می‌شود. در واقع اگر فردی به دیگری تهمت انجام روابطی کمتر از زنا مانند بوسیدن و یا بغل کردن نامحرم را وارد نماید، به مجازات تهمت و افترا محکوم می‌شود.

در این شرایط که تهمت ناموسی وارده، از نوع افترا است، باید به مجازات جرم افترا اشاره شود. افترا به روش عملی و لفظی محقق می‌شود. بسته به این که تهمت زده شده و یا افترا به صورت عملی و یا لفظی است، مجازات هر یک از این موارد باید لحاظ شود.

مجازات تهمت رابطه نامشروع در صورتی که افترا عملی محقق شود، طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود و محکوم به حبس از شش ماه تا سه سال سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. البته مجازات این جرم طبق قانون کاهش حبس تعزیری به نصف کاهش یافته است. بدین صورت که مجازات مرتکب تهمت رابطه نامشروع طبق قانون جدید، شامل حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق است.

چنانچه تهمت زد شده که اثبات کننده جرم افترا لفظی باشد، وفق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی عمل خواهد شد. مجازات این نوع از تهمت رابطه نامشروع، جزای نقدی درجه شش است.

حکم اعدام برای تهمت رابطه نامشروع

امکان صدور حکم اعدام برای تهمت رابطه نامشروع وجود دارد؟

مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع در بخش مورد بررسی قرار گرفت و حسب مورد مجازات‌های هشتاد ضربه شلاق حدی، حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه، شلاق تعزیری تا ۷۴ ضربه و جزتی نقدی درجه شش را در پی دارد. حال در ایسن زمینه سوال می‌شود که امکان محکومیت متهمین جرم تهمت رابطه نامشروع به مجازات اعدام وجود دارد؟

به طور کلی باید گفت که در حالت عادی، تعیین مجازات اعدام برای جرم وجود ندارد، مگر این که یک سری شرایط و حالت‌های خاصی وجود داشته باشد که در این صوت تهمت ناموسی منجر به صدور حکم اعدام می‌گردد.

چنانچه شخصی سابقه ارتکاب جرم تهمت از نوع قذف را داشته باشد و هر سه مرتبه محکوم به هشتاد ضربه شلاق شده و مجازات نیز اجر شده باشد، در صورتی که برای مرتبه چهارم مرتکب همین جرم شود، مجازات اعدام برای او لحاظ می‌شود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

ابعاد حقوقی جرم تهمت رابطه نامشروع و مجازات آن در متن مقاله بررسی شد اما چنانچه در این زمینه نیاز دارید که اطلاعات حقوقی بیشتری را کسب کنید، توصیه می‌شود که از خدمات مشاوره سامانه بنیاد وکلا استفاده نماید.

از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین امکان گفتگو با وکیل دادگستری را دارید و می‌توانید سوالات خود را در جلسه مشاوره مطرح کنید. از این رو برای ثبت مشاوره حقوقی از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سامانه اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا