کیفری (جرائم)

قرار منع اشتغال به فعالیت‌ های مرتبط با جرم ارتکابی

پیش از ورود به بحث قرار منع اشتغال باید بدانید قانونگذار برای برقراری عدالت و حفظ حقوق بزه دیده راهکارهایی را اندیشیده است. یکی از این راهکارها آن است که در صورت وقوع جرم با شکایت شاکی یا دادستان، مرجع قضایی رسیدگی به پرونده و تحقیقات مقدماتی را آغاز می کند و در صورت نیاز از شاکی و متهم درخواست می شود که در دادسرا حضور پیدا کنند.

اگر مقام قضایی نیاز به صدور قرار را لازم بداند اقدام به صدور یکی از قرارهای تامین می نماید. یکی از این قرارها، قرار منع اشتغال به فعالیت‌ های مرتبط با جرم ارتکابی می باشد.

در واقع قرار تامین، تصمیمی است که برای دسترسی به متهم و حضور به موقع وی و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده و همچنین برای جبران ضرر و زیان وی، بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم در خصوص جرم صورت وجود دلایل کافی صادر می شود.

در کنار قرارهای تامین کیفری، بازپرس می تواند از قرارهای نظارت قضایی نیز استفاده نماید، که از جمله قرار های نظارت قضایی، قرار منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی می باشد.

به همین دلیل در این مقاله از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا به بررسی مفهوم قرار نظارت قضایی، قرار منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی و نحوه اعمال این قرار می پردازیم.

قرار نظارت قضایی چیست؟

برای پاسخ به این سوال که قرار نظارت قضایی چیست، باید گفت که قراری است که به منظور دسترسی بهتر و حضور به موقع متهم صادر می شود. این قرار همانطور که از نام آن مشخص است، نظارت مرجع قضایی بر متهم است.

می توان گفت این قرار نسبت به سایر قرار های تامین خفیف تر است به طوری که مقام قضایی می تواند در کنار قرارهای تامین قرارهای نظارت قضایی را صادر کند.

از جمله قرارهای نظارت قضایی باید به معرفی متهم به مرکز یا نهاد معین، منع رانندگی با وسایل نقلیه موتوری، منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی و ممنوعیت از نگهداری سلاح دارای مجوز اشاره کرد که اگر قرارهای نظارت قضایی از سوی بازپرس صادر شده باشد، ظرف ده رو در دادگاه صالح قابل اعتراض می باشد.

قرار منع اشتغال

قرار منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی

یکی از قرارهای نظارت صادره از سوی دادسرا، قرار منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی است. در این خصوص اطلاعات تفصیلی در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی ارائه می‌شود.

به عبارت دیگر بدین معنا می باشد، مقام قضایی متهم را از اشتغال به فعالیت های مرتبط با جرم ارتکابی منع می کند، یعنی متهم حق اشتغال در زمینه فعالیت های که به نوعی به جرم ارتکابی مرتبط می شود را ندارد.

نحوه اعمال و اجرای این قرار از سوی مرجع قضایی در آیین‌نامه شیوه اجرای قرارهای نظارت و تامین قضایی بیان شده است.

چنانچه قرار نظارت مبنی بر منع اشتغال به حرفه، شغل یا کار معین بوده و متهم به آن اشتغال داشته باشد، قاضی صادرکننده قرار مراتب را حسب مورد باید به کارفرما و یا بالاترین مدیر یا مسئول محل اشتغال متهم و یا نهاد و سازمان مربوط ابلاغ نماید.

مرجع یادشده موظف است، ضمن رعایت دستور قضایی مراتب اقدام خود را به مرجع صادر‌کننده قرار نظارت اعلام کند.

چنانچه متهم دارای جواز کار یا پروانه اشتغال باشد، جواز کار یا پروانه اشتغال وی، باید از طریق مرجع مربوط و با اعلام قاضی موقتا اخذ‌ و مراتب به مرجع صادر کننده یا اجرا کننده قرار گزارش گردد.

در صورتی که متهم در زمان صدور قرار یا اجرای آن اشتغال به شغل ممنوع شده نداشته باشد، مراتب قرار خودداری از شغل یا حرفه یا کاری که منع گردیده به متهم ابلاغ می شود تا از اشتغال به آن در مدت مقرر خودداری نماید.

مرجع صادر‌کننده انواع قرارهای نظارت قضایی باید تدابیر لازم را برای نظارت بر اجرای قرار مذکور اتخاذ و در صورت نیاز به مراجع ذی‌ربط اعلام نماید.

لازم به ذکر است که اگر مقام قضایی، قصد پایان قرار صادره را داشته باشد و بخواهد ممنوعیت اشتغال به شغل را از بین ببرد، به طوری کلی باید رفع ممنوعیت از اشتغال مستلزم اعلام مرجع قضایی می باشد.

برای ارتباط با وکلای خبره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از قسمت جست‌و‌جوی وکیل، پس از انتخاب وکیل مورد نظر مشاوره یا خدمت حقوقی مورد نظرتان را دریافت کنید.

خدمات حقوقی ما با وکیل آنلاین در پیام رسان بنیاد وکلا نیز در دسترس می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا