کلاهبرداریکیفری (جرائم)

کلاهبرداری در سایت دیوار | چگونگی معامله و شکایت در سایت دیوار

معامله در سایت دیوار یکی از روش‌های معاملاتی است که بسیاری از افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند.

سایت دیوار و امثال آن باعث شد که توجه افراد به سوی اجناس دست دوم بلااستفاده در منازلشان جلب شود و برای فروش آن‌ها اقدام کنند. شاید شما هم تعداد زیادی از اجناس را دیده باشید که به هیچ کاری نمی‌آیند، اما برای فروش در دیوار وجود دارند.

نوشته های مشابه

در کنار مزایای بسیاری که می‌توان برای معامله در سایت دیوار نام برد؛ مشکلات زیادی هم در این وب سایت وجود دارد. از آگهی‌های نامربوط و حتی غیر قانونی گرفته تا انجام معامله‌هایی که در پایان منجر به کلاهبرداری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای حل این مشکل وجود دارد، نظارت بر آگهی‌های موجود در وب سایت دیوار است که با وجود حجم زیاد آگهی‌هایی که روزانه ثبت می‌شوند، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

شاید به این فکر کنید که هنگام ایجاد آگهی برای معامله در سایت دیوار، بررسی انجام می‌شود و تایید می‌شود. اما ملاک‌های بررسی دیوار شامل پرداخت شدن هزینه، تکراری نبودن آگهی، درج مکرر آگهی در بازه‌های زمانی کوتاه، دسته بندی اشتباه و مواردی از این قبیل است.

البته بسیاری از آگهی‌ها به گونه‌ای هستند که نمی‌توان اصالت یا تقلبی بودن آن‌ها را تشخیص داد و حتی ممکن است ناظران نیز دچار مکر افراد سودجو و خلافکار شوند. البته یکی از امکاناتی که در سایت دیوار وجود دارد، گزارش دادن آگهی‌هاست. به این صورت که اگر کاربران آگهی نامربوط در این سایت مشاهده کردند، می‌توانند آن را گزارش دهند و پشتیبان‌های دیوار آن را مورد بررسی مجدد قرار دهند. در صورتی که گزارش‌های کاربران صحیح باشد، آگهی از دیوار حذف می‌شود. 

در این مقاله اطلاعاتی را به شما ارائه داده‌ایم که کمک می‌کند با امنیت کامل به معامله در سایت دیوار بپردازید و با مشکل مواجه نشوید.

نکاتی در مورد معامله در سایت دیوار هنگام معامله در سایت دیوار دقت کنید

معاملات دیوار انواع بسیار زیادی دارند. در این وب سایت می‌توان هر کالایی را برای خرید یا فروش عرضه کرد. حتی گاها آگهی‌های بسیاری عجیبی در سایت یا اپلیکیشن دیوار ارائه می‌شود که به هیچ عنوان برای عرف جامعه ایران قابل قبول نیست.

برای انواع معامله در سایت دیوار، دسته بندی‌های مختلفی قرار داده شده است و افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود در دسته بندی‌های مختلف محصول یا خدمات مورد نیاز خود را پیدا کنند. بهترین راه حل برای کوتاه کردن دست سودجویان و انجام سالم‌ترین معامله در دیوار، آگاهی دادن به مردم جامعه است. اگر شما نکات مربوط به معامله امن در دیوار را بدانید، احتمال این که مورد سوء استفاده قرار بگیرید، بسیار کم‌تر است. در این قسمت مهم‌ترین نکاتی که در مورد معامله در سایت دیوار وجود دارد را برای شما بیان کرده‌ایم.

معامله را جدی بگیرید! در فضای آنلاین فروشگاه‌های بسیار زیادی وجود دارند که بهترین اجناس را ارائه می‌دهند و پس از پرداخت وجه آن را به دست شما می‌رسانند. اما چند فروشگاه محدود هم هستند که با کلاهبرداری باعث می‌شوند، اعتبار همه فروشگاه‌های اینترنتی زیر سوال برده شود. در انواع معامله در سایت دیوار نیز چنین ماجرایی وجود دارد. بسیاری از معاملات واقعی و امن هستند، اما مواردی نیز برای سوء استفاده و دزدی هستند.

هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست! اگر وسیله یا اجناسی را در سایت دیوار می‌بینید که تفاوت‌های فاحشی با قیمت‌ بازار دارند؛ حتما علت آن را بررسی کنید. حتما پیش از پرداخت وسیله را ببینید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. این موضوع در مورد وسایل نقلیه از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای مثال یک نمونه از کلاهبرداری‌ها فروش اموال مسروقه است. بدین صورت که سارق وسیله دزدی را با قیمت کم‌تر می‌فروشد و خریدار از همه جا بی‌خبر بدون بررسی مدارک، خوشحال از قیمت پایین وسیله پول آن را پرداخت می‌کند و بخشی از آن را برای سند می‌گذارد؛ اما سارق بخش اول پول را دریافت کرده و پس از آن مشتری خود را با وسیله دزدی تنها می‌گذارد!

پرداخت بیعانه ممنوع! چه بسیار فروشنده‌نماهایی که به ظاهر برای نگه داشتن کالا و ارائه آن به مشتری از آن‌ها پول دریافت می‌کنند و سپس از دسترس خارج می‌شوند.

خرید و فروش غیر حضوری ممنوع! برای انجام معامله در دیوار چه خریدار باشید و چه فروشنده، حتما از شهر خود و به صورت حضوری معامله انجام دهید. آوردن وسیله یا بردن پول را حتی به پیک موتوری هم نسپارید! محل قرار ملاقات شما نیز اهمیت زیادی دارد. سعی کنید در فضاهای پر رفت و آمد قرار بگذارید. همچنین ممکن است وسیله‌ای که عکس آن را دیده‌اید، با محصول واقعی متفاوت باشد. در خرید حضوری شما این موضوع را متوجه می‌شوید و خرید انجام نمی‌دهید.

مراقب سایر شخصیت‌های دخیل در معامله باشید! زمانی که معامله در سایت دیوار انجام می‌دهید، ممکن است به کارشناس یا شخصی آگاه در مورد موضوع معامله نیاز داشته باشید. مثال بارز آن در خرید و فروش ماشین است. حتما به کارشناس‌های مطمئن مراجعه کنید. ممکن است خریدار یا فروشنده فرد دیگری را به عنوان کارشناس معرفی کنند که واقعا کارشناس نیست و از طرف هر کدام که باشد، پولی دریافت می‌کند و به نفع او کار می‌کند.

نقد معامله کنید! پول کالا را حضورا و به صورت نقدی پرداخت کنید یا در همان لحظه برای فروشنده کارت به کارت کنید. فروشنده‌ها نیز نباید چک و سفته قبول کنند؛ ریسک این کار بسیار زیاد است.

با رعایت جانب احتیاط به راحتی می‌تواند معاملاتی امن در سایت دیوار داشته باشید.

امنیت معاملات وب سایت دیوار

اقدامات انجام شده برای معاملات امن در وب سایت دیوار محدود است.

برقراری امنیت برای معاملات در سایت دیوار زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که پلیس فتا در سال ۹۷ دستوری مبتنی بر مسدود سازی این وب سایت صادر کرد. پلیس فتا چنین اعلام کرد که هیچ مجوزی مبتنی بر فعالیت سایت دیوار ارائه نداده است و توان نظارت بر تک به تک آگهی‌های این وب سایت را ندارد. این مجموعه از مقامات قضایی درخواست کرد که دستوری مبتنی بر مسدود سازی سایت دیوار صادر کنند تا زمانی که مسئولان این سایت راهکاری برای امنیت کاربران و معاملات در سایت دیوار پیدا کنند.

واکنش وب سایت دیوار در پاسخ به این حرکت پلیس فتا اشاره به معاملات موفق و سالم انجام شده در سایت دیوار بود که تعداد آن‌ها نسبت به معاملات ناسالم بسیار بیشتر است. دیوار اعلام کرد که تلاش خود را برای تأمین امنیت کاربران و جلوگیری از انجام معاملات ناسالم انجام می‌دهد.

در جهان وب سایت‌های مختلف مرتبط با کسب و کارهای عمومی هزینه هنگفتی از بودجه خود را صرف تأمین امنیت سایت‌ها و کاربران خود می‌کنند . حتی مدیران سایت‌های معتبری چون آمازون برای پاسخگویی به سوء استفاده‌ها بارها و بارها در دادگاه‌ها حاضر شده‌اند. بنابراین این مشکلات و معاملات مسموم منحصر به ایران و وب سایت دیوار نیست. وب سایت دیوار در حال چاره‌اندیشی و اختصاص دادن بودجه برای تأمین امنیت می‌باشد اما مطمئن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای حل مشکل سوء استفاده افراد سودجو، آگاهی دادن به کاربران سایت و دقت آن‌ها حین انجام معامله در سایت دیوار است. 

کلاهبرداری در وب سایت دیوار چگونه انجام می‌شود؟

تأمین امنیت صد در صد معاملات اینترنتی ممکن نیست.

با یک سرچ ساده‌ می‌توانید مثال‌های متعددی از کلاهبرداری در انواع معامله انجام شده در وب سایت دیوار مشاهده کنید. ارائه این مثال‌ها و ماجراهای کلاهبرداری‌های افشا شده باعث رو شدن دست سارقان و کلاهبرداران این وب سایت می‌شود و راه‌های آن‌ها برای انجام معاملات سودجویانه همواره کم‌تر می‌شود. در ادامه ما نیز چند مثال برای آگاهی بیشتر شما در این باره ارائه داده‌ایم.

فروش کالاهای مسروقه. درخواست مدارک مبتنی بر مالکیت وسیله و به خصوص وسایلی مانند موتور و ماشین از واجبات معامله در سایت دیوار است.

دریافت اطلاعات کارت بانکی. بسیاری از افراد اطلاع زیادی در مورد انجام معاملات اینترنتی ندارند و به راحتی اطلاعات حساب خود را در اختیار افرادی که خود را به جای خریدار یا فروشنده جا زده‌اند، می‌سپارند و باعث می‌شود که این موضوع باعث خالی شدن حساب آن‌ها می‌شود. البته تمهیدات اندیشیده شده مانند رمز پویا تا حد زیادی این مشکل را حل می‌کند.

دزدی پول‌ نقد. ممکن است برای انجام معامله حضوری پول نقد با خود به قرار ببرید و سارقینی که خود را به جای فروشنده معرفی کرده‌اند، برای ربودن پول اقدام کنند. بنابراین از پر رفت و آمد بودن محل قرار اطمینان حاصل کنید. بهترین روش کارت به کارت کردن پول برای خریدار در لحظه معامله است.

معامله را به دیگران واگذار نکنید. یکی از کلاهبرداری‌های انجام شده در سایت دیوار توسط افرادی انجام می‌شود که درخواست رساندن وسیله با پیک را دارند و می‌گویند پول را به صورت نقدی به پیک پرداخت می‌کنند. فروشنده نیز محصول را به پیک می‌سپارد و می‌گوید آن را تا پیش از دریافت پول تحویل ندهد. در مسیر شخصی که خود را فروشنده معرفی می‌کند، به پیک می‌گوید خریدار پول را کارت به کارت کرده است و تنها جنس را تحویل دهد. این در صورتی است که پولی به فروشنده پرداخت نشده و پیک محصول را تحویل می‌دهد. این یک کلاهبرداری تمام عیار است!

متاسفانه سودجویان افراد باهوشی هستند که همیشه راه‌های جدیدی برای معامله در سایت دیوار پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر مورد مشکوکی در مورد آگهی مشاهده کردید، وارد معامله نشوید و آن را گزارش دهید.
آیا راهی برای شکایت از معامله در سایت دیوار وجود دارد؟

شکایت‌های کیفری و حقوقی می‌توانند شما را به حقوق از دست رفته خود برسانند.

مشکلاتی اعم از عدم دریافت محصول پس از واریز وجه، عدم تناسب محصول با عکس آن و وجود ایراد در محصول از مهم‌ترین ایرادهای معامله در سایت دیوار است. در سایت دیوار جز گزارش دادن آگهی کاری از دست شما بر نمی‌آید و مسئولان دیوار عملا پاسخگوی شما نخواهند بود. باید از طریق راه‌های قانونی اقدام کنید. شکایت کیفری یا حقوقی راهی است که ممکن است دست شما را به پول از دست رفته برساند. شکایت‌های حقوقی در دادگاه انجام می‌شود و شکایت‌های کیفری را می‌توانید در دادسراهای محل سکونت خود نیز ثبت کنید. البته به یاد داشته باشید که اگر ارزش مال شما کم‌تر از ۲۰ میلیون تومان است، برای حل مشکل بایستی به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از انجام معامله در سایت دیوار عبارتند از؛

  • مشخصات فروشنده اعم از شماره تلفن، اسم و آدرس، البته در صورتی که این موارد در اختیار شما قرار دارد.
  • فاکتور وسیله معامله شده و رسید پول و پرینت فیش واریزی
  • پرینت چت‌ها و پیام‌های رد و بدل شده میان خریدار و فروشنده.
  • پرینت عکس محصول که در آگهی وجود دارد.

با ارائه این موارد می‌توانید شکایت خود از معامله در سایت دیوار را ثبت و آن را پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. بادرود-بنده ساکن اهواز هستم ودرسایت دیوار کالا بصورت اینترنتی عرضه میکنم-چندروز پیش فردی کلاهبردار ساکن اهواز که خودشوآقای تمیمی معرفی میکرد کالای ازبنده سفارس گرفت-بندطبق روال گذشته آدرس شخص+شماره کارت ومقدار مبلغ که۹۵۰هزارتومان بوده دربرگه نوشتم که درحضورمامورپیک بعدازتحویل پرداخت نماید-فرد مذکوروکلاهبردار بعدازگرفتن جنس پابه فرارگذاسته
    شماره تماس۰۹۰۴۶۳۳۵۲۷۹
    دوستان اهوازی این فرد بنام آیدای دیوار به نام ستاره سهیل میباشد-لطفاحواستون جمع باشه گول این فردشیادنخورید

  2. راستش این دفعه دوم در سایت دیوار آگهی میدم و سایت آگهی منو رد میکنه و مبلغ هم برنمیگردونند
    دیگه نمیدونیم باید به کی اعتماد کنیم اینهم روش جدید دزدی سایت دیوار
    خود سایت کلاهبرداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا