کیفری (جرائم)

شکایت کیفری چیست؟ | ۵ نکته در خصوص شکایت کیفری

شکایت قضایی علاوه بر آن که می‌تواند جنبه حقوقی داشته باشد، جنبه کیفری نیز می‌توان برای آن متصور شد. به لحاظ قانونی، تمامی افراد جامعه اگر حقوق آن‌ها پایمال شود، می‌توانند از راه قانونی برای احقاق آن ورود کنند.

یکی از موارد طرح دعوا که اشخاص می‌توانند برای حق و حقوق خود اقدام کنند، شکایت کیفری است. شکایتی که مرتبط با جرم و مجازات باشد، به عنوان شکایت کیفری شناخته می‌شود.

زمانی که جرمی به وقوع می‌پیوندد، طرف مقابل می‌تواند علیه مجرم طرح دعوا نماید. بنابراین اگر جرمی رخ ندهد، طرح شکایت کیفری مفهوم خاصی ندارد.

تفاوت زیادی بین دعاوی کیفری با دعاوی حقوقی وجود دارد. در واقع مراجع صالح به رسیدگی، قوانین مبنا و نوع موضوع دعوا سبب تفاوت‌هایی بین شکایت کیفری با شکایت حقوقی شده است. اقامه دعوا و رسیدگی به دعاوی کیفری، شرایط خاص خود را دارد و شباهتی به دعاوی حقوقی ندارد.

درباره شکایت کیفری

شکایت کیفری مستقیما با رفتارهای مجرمانه در ارتباط است. این که جرمی رخ دهد و شاکی اقدام به طرح شکایت کند، به اراده و اختیار او بستگی دارد.

برخلاف شکایت حقوقی که اگر رسیدگی به شکایت در دادگاه منوط به طرح دعوا توسط خواهان است، برخی از جرائم، نیازی به طرح شکایت توسط شاکی نیست و مرجع قضایی راسا برای رسیدگی به جرم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

در جرائم قابل گذشت، رسیدگی به شکایت منوط به طرح دعوا از طرف شاکی است. اما در جرائم غیر قابل گذشت، اگر شاکی برای شکایت اقدام کند، تاثیر چندانی ندارد و دادسرا بدون این که شاکی شکایت کرده یا نکرده باشد، فرآیند بررسی به جرم رخ داده را انجام می‌دهد.

به طور مثال، اگر فردی اقدام به توهین علیه شخص کند، تا زمانی که شاکی شکایت خود را در دادسرا مطرح نکند، امکان رسیدگی به آن وجود ندارد. اما این موضوع در مورد جرائمی که جنبه جنایی دارد، شرایط کاملا متفاوت است.

شکایت کیفری از طریق ارائه شکواییه به مرجع صالح انجام می‌شود. نحوه تنظیم شکوائیه با دادخواست حقوقی متفاوت است و تشریفات خاصی که برای دادخواست در قانون ذکر شده است، در شکواییه نیازی به رعایت آن‌ها نیست.

نحوه رسیدگی به دعاوی کیفری به این صورت است که ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به حساسیت خاصی که دعاوی کیفری دارند، قانونگذار دو مرجع را برای رسیدگی در نظر گرفته است.

این امکان برای شاکی وجود دارد تا شکایت خود را در کلانتری مطرح نماید و سپس با تشکیل پرونده و انجام بخشی از تحقیقات مقدماتی، جهت تکمیل تحقیقات، شکایت مطروحه به دادسرا ارجاع داده می‌شود.

در دادسرا تحقیقات مقدماتی جرم صورت می‌گیرد و بعد از اتمام تحقیقات، پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می‌شود. البته رسیدگی به برخی از جرائم، مستقیما بدون آن که در دادسرا مطرح شوند، در دادگاه اقامه می‌شوند.

از جمله انواع شکایت کیفری، می‌توان به بحث جرائم علیه حقوق معنوی افراد، جرائم منافی عفت و اخلاق عمومی و غیره اشاره نمود. برای ارائه توضیحات بیشتر در مورد شکایات کیفری در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اقامه دعوای کیفری

شکایت کیفری همانطور که از نام آن پیدا است، طرح دعوا علیه شخص یا اشخاصی است که مرتکب جرمی شده‌اند و باید مطابق قانون مجازات شوند.

قانونگذار به جهت حمایت از حقوق تضییع شده افراد امکان اقامه دعاوی کیفری را در مراجع قضایی دارد و می‌تواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

معمولا افرادی که جرم بر آن‌ها واقع می‌شود، به دلایل مختلف اقدام به طرح شکایت کیفری نمی‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود تا در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

هر شخصی در هر زمانی اگر با جرمی مواجه شد، باید در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا جرم به وقوع پیوسته مورد رسیدگی قرار گیرد.

چنانچه شخص یا اشخاصی اقدام به تضییع حقوق افراد نمایند، قانونگذار برای هر یک از کسانی که حقوق خود اعم از مالی، جانی، آبرو و شخصیت وی تضییع شده است، امکان شکایت و رسیدگی به موضوع را در محاکم کیفری پیش‌بینی نموده است.

به مجموعه اقداماتی که افراد برای احقاق حقوق خود که اصطلاحا شاکی نامیده می‌شوند، علیه تضییع کننده حقوق خود در مراجع کیفری مطرح و از دستگاه قضا و نهاد عدالت کیفری استمداد می‌نمایند، شکایت کیفری گفته می‌شود.

در واقع هنگامی که اقامه دعوای کیفری صورت می‌گیرد، یقینا جرمی به وقوع پیوسته است و شاکی از محاکم کیفری تقاضای رسیدگی به آن را می‌کند.

در حال حاضر دعاوی کیفری بیشترین پرونده‌های دادگستری را به خود اختصاص داده‌اند و روزانه حجم قابل توجهی از شکایات کیفری در محاکم مطرح می‌شوند.

شکایت کیفری زندان

چه مواردی مشمول دعاوی کیفری می‌شوند؟

موضوعاتی که در زمره دعاوی حقوقی قرار نگیرند، طبیعتا جزو دعاوی کیفری هستند. تفاوت در مراجع قضایی رسیدگی‌کننده، موضوع مورد حکم و مواردی از این قبیل، سبب تمایز بین دعاوی کیفری با حقوقی شده است.

منشا اصلی شکایات کیفری، رفتارهای مجرمانه است و تمامی اموری که جنبه کیفری نداشته باشند، نمی‌توان آن‌ها را به عنوان شکایت کیفری به شمار آورد.

دعاوی مانند کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت، تخریب، توهین، افترا، نشر اکاذیب و غیره در زمره دعوا کیفری قرار می‌گیرند.

برخی از دعاوی هستند که هر دو جنبه حقوقی و کیفری را دارند. در واقع شاکی می‌تواند به اختیار خود هم اقامه دعوا حقوقی و هم اقامه دعوا کیفری نماید.

به طور مثال، عدم پرداخت نفقه از سوی مرد، می‌تواند ضمانت اجرای حقوقی و کیفری داشته باشد. در واقع زوجه می‌تواند از شوهر خود، هم شکایت حقوقی و هم شکایت کیفری کند.

زن به دلیل آن که مرد نفقه او را نپرداخته است، از دادگاه حقوقی مطالبه نفقه می‌کند. همچنین با توجه به آن که ترک انفاق در قانون، جرم تلقی شده است، زوجه می‌تواند علیه زوج اقامه دعوا کیفری نماید.

موضوعات مورد حکم شکایت کیفری، محدود به مواردی مانند حبس، شلاق، جزای نقدی نیست و تا حدودی به نظر قاضی بستگی دارد و همچنین نوع مجازات مندرج در قانون برای رفتار ارتکابی نیز اهمیت دارد.

مواردی که شامل دعاوی کیفری می‌شوند، بسیار گسترده است و نمی‌توان آن‌ها در یک‌ سری از موضوعات خاص دسته‌بندی نمود.

تخلفات حوزه اداری، جرائم حوزه رانندگی، جرائمی که به حیثیت و آبرو اشخاص لطمه وارد می‌کنند، جرائم حوزه فضای مجازی، جرائمی که جنبه جنایی دارند، جرائم امنیتی و غیره، همگی به عنوان شکایت و دعوا کیفری محسوب می‌شوند.

رسیدگی به شکایت کیفری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

اختلافات پیش آمده میان طرفین در صورتی که جنبه کیفری داشته باشد و هر زمانی که شخصی قصد اقامه دعوی کیفری علیه کسی داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کرده تا در شرایطی معین به آن رسیدگی شود.

چنان‌چه فردی در امور کیفری نظیر وقوع کلاهبرداری اینترنتی، توهین به عابرین پیاده، جعل سند، نسبت دادن جرم به شخصی و سایر اختلافات دیگر اقدام به طرح شکایت کیفری می‌نماید، درخواست وی همراه با مدارک و مستندات موجود که ضمیمه پرونده می‌شود، در قالب یک شکایت کیفری ایجاد شده و به دادگاه صالح با توجه به نوع و میزان خواسته برای رسیدگی ارجاع خواهد شد.

رسیدگی به شکایت کیفری، از زمانی آغاز می‌شود که شاکی اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی نماید. در این صورت مراحل قانونی بررسی جرم انجام می‌شود.

در صورتی که شخصی جرمی را مرتکب شده باشد، می‌توان علیه او اقامه دعوا کرد. با تسلیم شکایت‌نامه از طرف شاکی، رسیدگی به شکایت کیفری در مرجع صالح از سر گرفته می‌شود.

شکایت کیفری و اقامه آن از طرف شاکی

به موجب ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، بزه‌دیده‌ای که درخواست تعقیب کیفری مرتکب را نماید، شاکی نامیده می‌شود و بزه‌دیده نیز شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

با وقوع جرم به صورت مستقیم علیه شخصی، می‌تواند به عنوان شاکی شکایت خود را مطرح کرده و از مقام تعقیب درخواست رسیدگی به جرم را نماید.

شاکی پرونده‌های کیفری، در واقع جرم مستقیما نسبت به او واقع شده و به لحاظ قانونی می‌تواند اقدامات لازم جهت طرع دعوا کیفری را انجام دهد.

لازم به ذکر است که در جرائم غیرقابل گذشت، در صورتی که شاکی اقدام به طرح شکایت نکند، مقام قضایی می‌تواند فرآیند رسیدگی به جرم را آغاز کند. در واقع در این جرائم، حتی بدون طرح شکایت شاکی نیز، رسیدگی به پرونده از سر گرفته می‌شوند.

اما در برخی از جرائم (‌جرائم قابل گذشت)، تا زمانی که شاکی، شکایت خود را مطرح نکند، امکان تعقیب کیفری از طرف مرجع قضایی وجود ندارد.

این موضوع در ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی کیفری صراحتا اعلام شده است که تعقیب متهم در جرائم قابل گذشت، فقط با شکایت شاکی شروع می‌شود.

بر اساس ماده ۹ قانون آیین دادرسی کیفری، ارتکاب جرم می‌تواند موجب طرح دعوا عمومی و دعوا خصوصی شود. دعوا عمومی، برای حفظ حدود و مقررات الهی یا حقوق جامعه و نظم عمومی است.

دعوا خصوصی، برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم و یا مطالبه کیفرهایی که به موجب قانون، حق خصوصی بزده‌دیده یا شاکی است( مانند حد قذف و قصاص).

طبق ماده ۱۱ این قانون، تعقیب متهم و اقامه دعوا از جهت حیثیت عمومی بر عهده دادستان و اقامه دعوا و درخواست تعقیب متهم از جهت حیثیت خصوصی، با شاکی یا مدعی خصوصی است.

منظور از امکان طرح دعوا خصوصی در مرجع کیفری، مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم است، باید دید که چه زیان‌هایی از این طریق قابل مطالبه هستند.

ماده ۱۴ قانون مزبور در این زمینه بیان می‌دارد که شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان مادی و معنوی و منافع ممکن‌الحصول ناشی از جرم را مطالبه کند.

شکایت کیفری از مجرم

مراجع قضایی صالح برای رسیدگی به شکایات کیفری

برای اقامه دعاوی کیفری، مراجع خاصی در قانون پیش‌بینی شده است که هرکدام صلاحیت رسیدگی به جرائم مشخصی را دارند. ممکن است این سوال مطرح شود که برای طرح شکایت کیفری باید به کجا مراجعه کرد؟ چه مراجعی صلاحیت رسیدگی به شکایات کیفری را دارند؟

به‌طور کلی رسیدگی به دعاوی کیفری در صلاحیت مراجع قضایی کیفری می‌باشد. برخلاف شکایت حقوقی که رسیدگی به آن در مراجع صالح یک طرفه است، رسیدگی به شکایت کیفری ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه کیفری صورت می‌گیرد.

مطابق قانون رسیدگی به کلیه جرایم ابتدا در دادسرا انجام می‌گردد، مگر برخی از جرایم که مستقیما در دادگاه مطرح می‌شوند. با توجه به این که جرم از جمله مسائل حساس و مهم در کشور ما به شمار می‌رود، رسیدگی به پرونده‌های کیفری طی چند مرحله صورت می‌گیرد و باید وقوع جرم نزد مرجع تعقیب به اثبات برسد.

مرجع صالح رسیدگی‌کننده به شکایت کیفری ابتدا دادسرا و سپس دادگاه‌های کیفری می‌باشند. با توجه به نوع و موضوع شکایت مطرح شده، پرونده به مرجع کیفری صلاحیت دار فرستاده می‌شود تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. در ادامه به معرفی تعدادی از مراجع کیفری می‌پردازیم تا با صلاحیت‌های آن‌ها آشنا شویم.

دادسرای عمومی و انقلاب

یکی از شناخته شده‌ترین دادسراهای کشور، دادسرا عمومی و انقلاب می‌باشد که از صلاحیت‌های خاصی برخوردار است. وظیفه این دادسرا کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات و سرانجام اجرای احکام کیفری است.

دادسرا عمومی و انقلاب متشکل از دادستان، معاون دادستان و تعدادی بازپرس و دادیار است. تعدادی از دادسراها زیر مجموعه دادسرا عمومی و انقلاب محسوب می‌شوند و به صورت تخصصی به برخی از جرایم رسیدگی می‌کنند.

شعبه‌ای از دادسرا عمومی و انقلاب با عنوان دادسرا ویژه نوجوانان برای انجام تحقیقات مقدماتی نسبت به جرایم افراد پانزده تا هجده سال تشکیل می‌شود.

علاوه بر این دادسراهای تخصصی دیگری از قبیل دادسرا جرایم کارکنان دولت، جرایم امنیتی، جرایم مربوط به امور پزشکی، دارویی و غیره زیر نظر دادسرای شهرستان تشکیل می‌گردند.

دادسرای نظامی

به منظور رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی اعضای نیروهای مسلح تشکیل شده است.

دادسراهای نظامی در کنار دادگاه‌های نظامی قرار داشته و تعقیب و تحقیق در جرایم داخل در صلاحیت دادگاه‌های مذکور را بر عهده دارند. این دادسراها در مرکز هر استان تشکیل می‌گردند و در شهرستان‌ها در صورت نیاز تحت عنوان دادسرا نظامی ناحیه تشکیل می‌شود.

دادسرای ویژه روحانیت

دادسرا ویژه روحانیت در معیت دادگاه ویژه روحانیت به امر تعقیب و تحقیق در جرایم مربوط به صلاحیت این دادگاه می‌پردازد.

کلیه جرایم و یا اعمال خلاف شخصیت روحانیون، کلیه اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد و همچنین اموری که از سوی مقام رهبری ارجاع گردد، در صلاحیت دادسراهای ویژه روحانیت است.

دادگاه عمومی کیفری

در حال حاضر در نظام دادرسی کیفری ایران، مراجع عام رسیدگی به امور کیفری، دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو هستند.

دادگاه کیفری دو صلاحیت عام رسیدگی به تمامی جرایم را بر عهده دارد، مگر این که قانون رسیدگی به جرمی را در صلاحیت مرجع دیگری قرار داده باشد.

به موجب ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، به جرائم زیر در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود:

  • الف- جرائم موجب مجازات سلب حیات
  • ب- جرائم موجب حبس ابد
  • پ ـ جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
  • ت ـ جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر
  • ث- جرائم سیاسی و مطبوعاتی

دادگاه انقلاب

دادگاه انقلاب یکی از مراجع تخصصی کیفری می‌باشد که صلاحیت رسیدگی به یک‌ سری پرونده‌ها را دارد. به جرائم زیر در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود:

  • الف – جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی‌الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام
  • ب – توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری
  • پ- تمام جرائم مربوط به مواد مخدر، روان‌گردان و پیش‌سازهای آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل
  • ت- سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است.

دادگاه اطفال و نوجوانان

به کلیه جرائم اطفال و افراد کمتر از هجده سال تمام شمسی در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود.

در هر صورت محکومان بالای سن هجده سال تمام موضوع این ماده، در بخش نگهداری جوانان که در کانون اصلاح و تربیت ایجاد می‌شود، نگهداری می‌شوند.

رسیدگی به شکایت کیفری

طرح شکایت کیفری چگونه است؟

طرح دعاوی کیفری از طریق شکوائیه صورت می‌گیرد. شاکی باید شکایت خود را تحت شکوائیه به مرجع صالح ارجاع دهد. شکایت می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد.

برخلاف دعاوی حقوقی که رسیدگی به آن‌ها نیازمند تقدیم دادخواست با فرم‌های چاپی مخصوص است، در امور کیفری استفاده از فرم‌های مخصوص برای طرح شکایت موضوعیت نداشته و می‌تواند بر روی کاغذ معمولی نوشته شود.

برای طرح شکایت کیفری، شاکی ابتدا باید شکایت خود را در دادسرا صالح مطرح کند و سپس شکواییه را در دادسرا به قسمت معاونت ارجاع تقدیم می‌کند. معاون ارجاع بعد از بررسی پرونده در صورت نبود مانع، ممکن است پرونده را به کلانتری یا یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری ارجاع بدهد.

اگر پرونده به کلانتری ارجاع داده شود، شاکی به مرجع مربوطه مراجعه می‌کند تا اطلاعات و تحقیقات دستور داده شده توسط ضابطین دادگستری مربوطه انجام گیرد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده شود.

در صورتی که پرونده به یکی از شعبات بازپرسی یا دادیاری فرستاده شود، در این حالت شاکی پس از تحویل شکوائیه از معاونت ارجاع باید به شعبه دادیاری یا بازپرسی مشخص شده مراجعه کند تا پرونده در همان مرجع ثبت شود.

البته ممکن است قبل از ثبت شکایت، دادیار و یا بازپرس دستوراتی برای انجام تحقیقات مقدماتی برای کلانتری صادر کند که در این صورت شاکی باید به کلانتری محل مراجعه کند و مراحل گزارش شده انجام گیرد تا پرونده به شعبه مزبور دوباره ارجاع داده شود.

بعد از آن که تحقیقات لازم درمورد شکایت مزبور در مرجع تحقیق صورت گرفت، پرونده با صدور کیفرخواست و قرار جلب به دادرسی به دادگاه کیفری صالح فرستاده می‌شود تا رای مقتضی در این زمینه صادر شود. در صورتی که وقوع جرم برای دادگاه اثبات شد، مرتکبین به میزان مجازات تعیین شده محکوم می‌شوند.

زمان و هزینه لازم برای طرح شکایت کیفری

اصولا طرح شکایات کیفری برای شاکی هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت که هزینه و زمان لازم به نوع شکایت مطرح شده بستگی دارد.

طرح دعاوی کیفری در وهله اول مستلزم ارائه شکواییه است که یقینا تهیه و تنظیم آن را باید به وکیل کیفری یا متخصص حقوقی واگذار کنید. در واقع هزینه‌های طرح شکایات کیفری متغییر می‌باشند و نمی‌توان معیار ثابت و مشخصی را در این زمینه در نظر گرفت.

با توجه به این که رسیدگی به پرونده‌های کیفری به صورت تخصصی ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه کیفری صورت می‌گیرند، ممکن است برخی از آن‌ها چندین سال به طول بیانجامند.

چگونه شکواییه تنظیم کنیم؟

شکایت کیفری می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی باشد. بر اساس ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان مکلف است شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول کند.

شکایت شفاهی در صورت مجلس قید و به امضاء یا اثر انگشت شاکی می‌رسد. ثبت شکایت کیفری به صورت کتبی، از طریق شکواییه صورت می‌گیرد و باید در مهلت مشخصی به دادسرا تقدیم شود.

برخلاف دعاوی حقوقی که طرح آن‌ها در مراجع قضایی از طریق دادخواست انجام می‌شود، دعاوی کیفری به‌وسیله شکوائیه مطرح می‌شوند.

شاکی یا مدعی خصوصی می‌تواند شخصا یا توسط وکیل شکایت کند. قوه قضائیه مکلف است اوراق لازم در تنظیم شکوائیه را در اختیار افراد شاکی قرار دهد.

عدم استفاده از اوراق مزبور مانع رسیدگی به شکایت نیست. تنظیم شکواییه متناسب با تمام شرایط و مقررات قانونی می‌تواند در روند رسیدگی به شکایت بسیار موثر باشد.

برای تنظیم شکوائیه، باید از متخصص حقوقی استفاده نمایید که تهیه و تنظیم آن را می‌توانید به مجموعه حقوقی بنیاد وکلا واگذار کنید.

مشاوره حقوقی شکایت کیفری

ارائه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری

طرح شکایت کیفری در مراجع قضایی مستلزم برخورداری از دانش و اطلاعات حقوقی است که اگر مراحل اقامه دعوا طبق اصول و تشریفات مشخص شده در قانون انجام نشود، دادگاه‌ها ترتیب اثر خاصی به شکایت مطروحه نمی‌دهند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی کیفری است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی، می‌توان در ارتباط با نحوه و مراحل شکایت کیفری، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

بهترین گزینه برای آن که بتوانید اقدام به طرح شکایت کیفری کنید، استفاده از خدمات حقوقی مجموعه بنیاد وکلا است. مشاوره‌های حقوقی این مجموعه، به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین ارائه می‌شود که می‌تواند برای موکلین مزیت‌های فراوانی داشته باشد.

مزایای بهره‌مندی از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا

برای دریافت مشاوره حقوقی در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگونی آشنا خواهید شد.

اگر تمایل دارید که با وکلا و متخصین حقوقی در ارتباط باشید و از این افراد مشاوره حقوقی دریافت کنید، مجموعه بنیاد وکلا، یقینا انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

مشاوره‌های حقوقی مجموعه بنیاد وکلا، مزیت‌های فراوانی دارد که یکی از آن‌ها برخورداری از شرایط مناسب اطلاعات حقوقی است. از طریق مشاوره حقوقی تلفنی این مجموعه، می‌توان اطلاعات لازم در مورد نحوه اقامه دعاوی حقوقی و همچنین انجام مراحل لازم در این زمینه را کسب کرد.

مزایا دیگر استفاده از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در مورد شکایات کیفری، هزینه‌های بسیار مناسب مشاوره است که با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توان اطلاعات حقوقی لازم را در مورد مسائل مختلف کسب کرد.

مجموعه حقوقی بنیاد وکلا، همواره شرایط و اوضاع مالی موکلین را در نظر دارد و با داشتن کمترین نرخ آماده خدمات رسانی در مورد مشاوره حقوقی تلفنی است.

خوشبختانه افرادی که از مشاوره حقوقی مجموعه ما استفاده کرده‌اند، از کیفیت و هرینه مشاوره رضایت کافی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده است که بهترین خدمات و امکانات حقوقی را در اختیار موکلین قرار دهیم.

چرا باید بنیاد وکلا را انتخاب کنیم؟

مجموعه حقوقی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص آماده خدمات‌رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

همچنین این سامانه علاوه بر ارائه مشاوره‌ حقوقی تلفنی و حضوری، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و نحوه قراردادنویسی نیز خدمات‌رسانی نیز می‌کند.

در هر صورت چنانچه به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و قصد تنظیم شکایت حقوقی در مراجع قضایی و به تبع آن تنظیم دادخواست، شکوائیه و سایر اوراق قضایی را دارید، قبل از هر اقدام حقوقی به سایت بنیاد وکلا مراجعه کنید و خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوید.

باتوجه به این که مجموعه بنیاد وکلا، سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات حقوقی دارد و بهترین و مجرب‌ترین حقوقدانان کشور در این مجموعه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب افراد مختلف برای بهره‌مندی از امکانات و خدمات حقوقی باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد شرایط کلی اقامه دعاوی کیفری، می‌توانید با کارشناسان ما به صورت وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا