دیه

دیه لاله گوش | دیه پارگی و از بین بردن و فلج کردن لاله گوش

لاله گوش، بخش بیرونی و قابل رویت گوش است. لاله گوش به وسیله عضلات و رباط‌هایی به استخوان گیجگاه چسبیده است. گذشته از اینکه لاله گوش در زیبایی فرد تاثیر دارد، اسکلت غضروفی آن به اسم غضروف لیفی وظیفه جمع کردن و هدایت امواج صوتی و تشخیص جهت صدا را به عهده دارد.

گوش اصولا یکی از پیچیده‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود که وجودش یکی از مهم‌ترین منافع بدن یعنی شنوایی را دربردارد. به همین دلیل گوش و اجزای آن مورد توجه قانونگذار بوده و هرگونه آسیب و جراحتی که به آن وارد شده و منجر به از بین رفتن زیبایی یا شنوایی فرد شود، جرم محسوب شده است و مستوجب مجازات است.

لاله گوش یکی از قسمت‌های مهم گوش است که می‌تواند دچار پارگی، فلج شدن و از بین رفتن شود. در قانون هر کدام از این موارد، دیه خاص خودش را دارد. مقدار دیه آسیب‌های وارده به لاله گوش می‌تواند از دیه کامل تا دو سوم و ارش متفاوت باشد.

برای آشنایی با انواع آسیب‌های لاله گوش و دیه آن‌ها با بنیاد وکلا همراه باشید. ضمن آن که می‌توانید همین حالا مشاوره حقوقی تخصصی دریافت نمایید.

دیه لاله گوش و انواع آن

دیه مالی است که برای جبران خسارت به مجنی علیه داده می‌شود. از آن جایی که گوش یکی از مهم‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود، انواع آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود در قانون آمده و برای هر کدام دیه معینی تعیین شده است. در صورتی که دیه آسیب وارد شده در قانون تعیین نشده باشد، قاضی باید با توجه به نظر پزشکی قانونی برای آن ارش مشخص کند.

در قانون مجازات اسلامی جرائم به دو دسته جرائم عمدی و غیر عمدی تقسیم شده است. جرائم غیر عمدی نیز خود شامل دو نوع شبه عمد و خطای محض می‌شود. اگر ثابت شود که پارگی، فلج کردن و یا از بین بردن لاله گوش در اثر جنایت غیر عمدی رخ داده است، در هر صورت مرتکب تنها به پرداخت دیه مکلف می‌شود.

اما در جرائم عمدی چون مرتکب با قصد انجام فعل مجرمانه اقدام به آسیب زدن فرد کرده است، در ابتدا مجازات وی قصاص خواهد بود. یعنی اگر مرتکب به هر روشی اقدام به از بین بردن گوش مجنی علیه کرده باشد، حکم وی قصاص خواهد بود.

اما از آن جایی که قانون‌گذار برای اجرای حد قصاص شرایطی را تعیین کرده است، در صورت نبود این شرایط مجازات قصاص از وی برداشته و به پرداخت دیه مکلف می‌شود. مهم‌ترین این شرایط که مانع از اجرای قصاص می‌شود عبارتند از:

  1. قصاص جان مرتکب را به خطر نیاندازد و باعث از بین رفتن عضو دیگر وی نشود.
  2. عضو سالم نباید در برابر عضو ناسالم قصاص شود. مثلا اگر کسی لاله گوش معیوب دیگری را از بین ببرد یا آن را فلج کرده و پارگی عمیق ایجاد کند، نمی‌توان مجازات حد را بر گوش سالم مرتکب اجرا نمود.

در نتیجه در جرائم عمدی آسیب زدن و از بین بردن لاله گوش نیز مرتکب مکلف به پرداخت دیه است. دیه‌ای که برای لاله گوش در نظر گرفته شده است، در زمره دیه اعضا جای می‌گیرد.

قانون مجازات اسلامی رویه ثابتی را در خصوص پرداخت دیه اعضا دارد. اگر از اعضای مورد نظر تنها یک عضو در بدن وجود داشته باشد، دیه آن معادل یک دیه کامل خواهد بود. یعنی برابر با ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲. اعضایی مثل زبان، بینی، گردن، نخاع و ستون فقرات مشمول این قانون می‌شوند.

اما اگر از آن عضو دو تا در بدن وجود داشته باشد، یک دیه کامل به مجموع هر دو تعلق خواهد گرفت. اعضایی مثل چشم، گوش، لب، دست و پا در این گروه قرار می‌گیرند. حال اگر کسی اقدام به از بین بردن کامل یک لاله گوش کرد، نصف دیه کامل به آن تعلق خواهد گرفت و اگر هر دو تا از بین برود، باید یک دیه کامل را بپردازد.

دیه از بین بردن لاله گوش به طور کامل

دیه پارگی، فلج کردن و از بین بردن گوش در قانون مجازات اسلامی

همانطور که گفته شد، فرقی نمی‌کند لاله گوش در اثر جنایت عمدی یا غیر عمدی آسیب ببیند، در هر دو صورت به آن دیه تعلق می‌گیرد. قانون مجازات اسلامی آسیب رساندن به گوش را جرم به شمار آورده و موارد مختلفی را برای آن پیش بینی کرده است.

مبحث چهارم این قانون که شامل مواد ۶۰۰ تا ۶۰۶ می‌شود، به آسیب‌های وارده به لاله گوش پرداخته و مقدار دیه هر کدام را تعیین کرده است. در ادامه به انواع آسیب‌های وارده به گوش و دیه مقرر آن‌ها در قانون می‌پردازیم. اگر پرسش به خصوصی دارید، با وکیل تلفنی بنیاد وکلا تماس حاصل فرمایید.

دیه از بین بردن لاله گوش به طور کامل

چنان‌چه گفته شد، لاله گوش نه تنها در زیبایی افراد نقش دارد، بلکه وظیفه تشخیص جهت صدا و هدایت امواج صوتی را نیز به عهده دارد. به دلیل اهمیت فراوانی که این قسمت از گوش دارد، قانون‌گذار آن را به طور اختصاصی مورد توجه قرار داده و برای آن دیه تعیین نموده است.

از بین بردن لاله گوش به طور کامل، مشمول جرم قطع عضو می‌شود و تابع قوانین دیه اعضا خواهد بود. قانونگذار در ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی به از بین بردن کامل لاله گوش اشاره کرده و می‌گوید: «از بین بردن دو لاله گوش، دیه کامل و از بین بردن هر یک از آن‌ها نصف دیه کامل را دارد.»

از آن جایی که هر فرد دو تا لاله گوش دارد، قانون دیه لاله گوش نیز در دسته اعضایی قرار می‌گیرد که هر دو مجموعا یک دیه کامل را شامل می‌شود. همان‌طور که در این ماده تصریح شده است: اگر هر دو لاله گوش به طور کامل از بین برود، مرتکب باید مبلغ یک دیه کامل را که در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۰۰ میلیون تومان است، پرداخت کند.

اگر تنها یکی از لاله‌های گوش از بین برود، این مبلغ نصف می‌شود. یعنی مرتکب باید ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت کند.

همچنین در ماده ۶۰۲ همین قانون به از بین بردن لاله گوش فلج شده اشاره کرده و می‌گوید: «بریدن لاله گوش فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.» بنابراین از نظر قانونگذار بریدن لاله گوش فلج شده نیز جرم محسوب شده و مرتکب باید دیه آن را بپردازد. زیرا گوش در زیبایی فرد نقش به سزایی دارد.

دیه پاره کردن لاله گوش

منظور از پارگی گوش، ایجاد جراحتی است که منجر به زخم عمیق و پاره شدن عضو شود. قانون‌گذار در ماده ۶۰۱ قانون مجازات اسلامی، دیه پاره کردن گوش را مد نظر قرار داده است. در این ماده آمده که دیه پاره کردن لاله یک گوش، یک ششم دیه کامل را دارد و اگر پارگی بهبود یابد، به آن ارش تعلق می‌گیرد.

در این ماده قانون‌گذار دو فرض را برای پارگی لاله گوش در نظر گرفته است.

  • اول اینکه پارگی گوش ماندگار باشد و به هیچ وجه بهبود نیابد.
  • دوم اینکه پارگی بعد از درمان بهبود پیدا کند.

در صورت اول پارگی هر لاله گوش به تنهایی معادل یک ششم مبلغ دیه کامل است. که با توجه به مبلغ دیه سال ۱۴۰۲، مقدار آن ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما در فرض دوم، قاضی باید با توجه به مقدار آسیب وارده، طول درمان و به جای ماندن اثر پارگی بر روی لاله گوش، برای آن ارش تعیین نماید. البته قاضی این کار را باید با تشخیص پزشکی قانونی انجام دهد.

دیه فلج کردن لاله گوش

دیه فلج کردن لاله گوش

فلج کردن لاله گوش یکی دیگر از آسیب‌هایی است که می‌تواند در اثر جنایت عمدی یا غیر عمدی وارد شود. در ماده ۶۰۲ قانون مجازات اسلامی این مورد نیز تصور شده و درباره آن می‌گوید: «فلج  کردن لاله هر گوش، دو سوم دیه کامل را دارد.»

در این ماده فلج کردن هر کدام از لاله‌های گوش را به تنهایی شامل یک سوم دیه کامل می‌داند. که با توجه به نرخ دیه اعلام شده در سال ۱۴۰۲، مقدار آن ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

دیه جراحت‌های وارده به گوش

در قانون انواع مختلف جراحاتی که ممکن است بر اثر جنایت عمدی و غیر عمدی به بدن وارد شود را ذکر کرده است. ۴ نوع از این جراحات هستند که ممکن است در اثر جنایت بر لاله گوش وارد شود.

از آن جایی که گوش عضوی از سر و صورت محسوب می‌شود، دیه این جراحات نیز طبق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی که درباره جراحات وارد به سر و صورت است، محاسبه می‌شود. این جراحات عبارتند از:

دیه حارصه لاله گوش

حارصه به خراش پوست بدون جاری شدن خون گویند. اگر آسیب وارد شده به لاله گوش در حد یک خراش ساده بدون خونریزی باشد، دیه آن یک صدم دیه کامل خواهد بود. مبلغ آن در سال ۱۴۰۲ معادل ۹ میلیون تومان است.

دیه دامیه لاله گوش

دامیه به جراحتی گفته می‌شود که کمی وارد گوشت شده و مقداری خون کم یا زیاد بیاید. اگر آسیب وارده به لاله گوش در حد دامیه باشد، دیه آن دو صدم دیه کامل خواهد بود که طبق دیه سال ۱۴۰۲ مقدار آن ۱۸ میلیون تومان است.

دیه سمحاق لاله گوش

سمحاق به جراحتی گفته می‌شود که عمیق بوده و به پوست نازک روی استخوان می‌رسد. اگر جراحتی که به لاله گوش وارد شده به حدی شدید باشید که استخوان جمجمه را آشکار کرده و به پوست نازک روی آن برسد، چهار صدم دیه کامل به آن تعلق خواهد گرفت. دیه آن در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۶ میلیون تومان است.

معاینه لاله گوش

دیه موضحه لاله گوش

موضحه به جراحتی گفته می‌شود که پوست نازک روی استخوان را کنار زده و استخوان را آشکار سازد. در ماده ۶۰۳ قانون مجازات اسلامی در خصوص دیه موضحه لاله گوش آمده است که اگر مرتکب به نحوی لاله گوش را قطع کند که استخوان زیر آن آشکار شود، علاوه بر پرداخت دیه قطع کردن لاله گوش که نصف دیه کامل است، باید دیه موضحه را نیز بپردازد.

طبق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی، دیه موضحه معادل سه صدم دیه کامل است. که در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۰ میلیون تومان است.

دیه بخیه کردن لاله گوش

همان‌طور که گفته شد، قانون جراحت‌های سر و صورت را به ۹ گروه تقسیم کرده است که از این میان ۴ تای آن در مورد لاله گوش نیز می‌تواند رخ دهد. از جمله دیه دامیه، متلاحمه، سمحاق و موضحه.

از آن جایی که گوش جز سر و صورت حساب شده و آسیب رساندن به اعضای آن در زیبایی فرد اثرگذار است، در صورت بخیه خوردن و ماندن جای بخیه مشمول ارش خواهد شد که به عنوان دیه زیبایی صورت شناخته خواهد شد.

منظور از زیبایی صورت، جراحات و خراشیدگی‌هایی است که سبب می‌شود فرد زیبایی چهره خود را از دست داده و پس از بهبود آسیب‌های وارده، به حالت طبیعی خود برنگردد.

ملاک قانون برای تعیین دیه یا ارش بخیه زیبایی لاله گوش، عمق جراحت وارده و میزان نفوذ آن است و اندازه طول و عرض جراحت تأثیری در نحوه تعیین آن ندارد.

از بین بردن و نقصان شنوایی در آسیب زدن به لاله گوش

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، لاله گوش نقش تشخیص جهت صدا و هدایت امواج صوتی را به عهده دارد. حال اگر آسیب وارده به لاله گوش به حدی باشد که شنوایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ آن را کاهش داده یا به طور کامل از بین ببرد، مشمول ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی خواهد شد.

در این ماده آمده است: «هرگاه آسیب رساندن به گوش به حس شنوایی سرایت کند دیه جداگانه‌ای دارد.» یعنی علاوه بر پرداخت دیه مقرر برای لاله گوش، باید دیه شنوایی را نیز به طور جداگانه پرداخت نماید.

دیه از بین بردن شنوایی هر کدام از گوش‌ها، به اندازه نصف دیه کامل بوده و برای کاهش و نقصان در شنوایی نیز ارش تعیین می‌شود.

شکستگی استخوان سر در اثر آسیب به لاله گوش

لاله گوش به وسیله رباط‌ها و عضلاتی به استخوان گیجگاه چسبیده است. قانون این فرض را در نظر گرفته که اگر آسیب وارد به لاله گوش به استخوان سرایت کرده و باعث شکستگی آن شود، مرتکب باید دیه جداگانه‌ای را بپردازد.

پرداخت دیه استخوان در این مورد تابع قوانین شکستگی سر و صورت خواهد بود.

پیگیری پرونده کیفری دیه لاله گوش با بنیاد وکلا

پارگی، فلج کردن و از بین بردن لاله گوش ناشنوا

چنان‌چه در بالا ذکر شد، در شرایط قصاص در جرائم آمده است که عضو سالم به جای عضو ناسالم قصاص نمی‌شود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید اگر جنایت وارده بر لاله گوش فرد ناشنوا یا کم شنوا صورت گرفته باشد، چه مجازاتی دارد.

در ماده ۶۰۴ قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار به پارگی، فلج کردن و از بین بردن لاله گوش ناشنوا و کم شنوا  اشاره کرده و میگوید: «گوش شنوا و ناشنوا یا معیوبی که لاله آن سالم و دارای حس و حیات کامل باشد در احکام این فصل یکسان هستند.»

بنابراین با توجه به این ماده اگر کسی لاله گوش فرد ناشنوا یا کم شنوا که لاله آن سالم و دارای حس و حیات است را به طور کامل از بین ببرد، در ازای هر کدام از آن‌ها باید نصف دیه کامل را به مجنی علیه پرداخت نماید.

در صورت پارگی لاله گوش وی، مرتکب باید یک ششم دیه کامل را بپردازد. در صورتی که مرتکب لاله گوش افراد ناشنوا و کم شنوا را فلج کرده باشد، در ازای هر کدام باید دو سوم دیه کامل را بپردازد. در مورد جراحات وارده به لاله گوش و دیه بخیه و زیبایی نیز مطابق گوش افراد عادی محاسبه خواهد شد.

پیگیری پرونده کیفری دیه لاله گوش با بنیاد وکلا

پارگی، فلج شدن و از بین رفتن لاله گوش یکی از مواردی است که ممکن است در اثر وقایع بسیاری رخ دهد. گاهی ممکن است در اثر ضرب و جرح و در نتیجه جنایت عمدی رخ دهد؛ گاهی نیز در تصادفات رانندگی و جرائم غیر عمد واقع می‌شود.

از آن جایی که آسیب‌های وارده به لاله گوش پیچیدگی‌ها و انواع خاص خودش را دارد و یک پرونده کیفری محسوب می‌شود، کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی یا وکیل می‌تواند در تنظیم لایحه و شکوائیه برای دریافت دیه آسیب‌های وارده به لاله گوش مؤثر باشد.

مجموعه حقوقی بنیاد وکلا، با داشتن بیش از هزار وکیل و کارشناس حقوقی به صورت شبانه روزی به شما مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی ارائه می‌نمایند. در صورت نیاز می‌توانید برای محاسبه مقدار دیه و چگونگی تنظیم شکوائیه و لایحه پارگی، فلج شدن و از بین رفتن لاله گوش نیز از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا