دیهکیفری (جرائم)

دیه شکستن ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات از آسیب‌هایی است که ممکن است در شرایط مختلفی به انسان وارد شود. یکی از این شرایط، وقوع جرم توسط شخصی دیگر است. بدین معنا که فردی به صورت عمدی یا غیرعمدی یا از روی خطای محض، موجب شکسته شدن ستون فقرات طرف مقابل می‌شود.

شکستگی ستون فقرات می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد و در هر مورد درجه آسیب و میزان شکستگی متغیر است. قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به پیش‌بینی حالت‌های مختلف این امر پرداخته و برای هر مورد دیه مناسب آن را تعیین کرده است.

نوشته های مشابه

بدین ترتیب در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که دیه شکستن ستون فقرات در حالت‌های مختلف چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟ همچنین در مواردی که دیه مقدر و معین قانونی تعیین نشده است چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش از پاسخ به سوالات فوق‌الذکر به کمک وکیل کیفری ابتدا به ذکر مقدمه‌ای در باب دیه خواهیم پرداخت.

دیه چیست؟

دیه از احکامی است که از قبل از اسلام به عنوان شیوه‌ای برای حل و فصل اختلافات و پایان بخشیدن به دعاوی در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این حکم سپس توسط اسلام تایید شد ولی برای جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، حد و حدود آن معین گردید.

حکم دیه در جایی است که مجرم بخاطر قتل یا آسیبی که به جسم دیگری زده است، مبلغی را به اولیای دم یا قربانی پرداخت می‌کند. حکم به دیه در زمانی داده می‌شود که یا جرم واقع‌شده غیرعمدی بوده باشد و یا امکان قصاص وجود نداشته باشد. همچنین میزان دیه نیز به عوامل مختلفی از جمله نوع صدمه و زمان و مکان ارتکاب جرم بستگی دارد.

به طور کلی نحوه محاسبه دیه در موارد مختلف از روی نرخ دیه کامل انجام می‌شود. میزان دیه کامل در ابتدای هر سال توسط رییس قوه قضاییه بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می‌شود. نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.

مقدار دیه انواع آسیب‌های وارده به تمامیت جسمانی افراد نیز از روی همین عدد مشخص می‌گردد. برای مثال در قانون گفته شده است که دیه درآوردن یک چشم نصف دیه کامل است بنابراین متوجه می‌شویم که دیه یک چشم در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۵۰ میلیون تومان است.

پس از ذکر این مقدمه به مبحث دیه شکستن ستون فقرات می‌رسیم. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری درباره موضوعات کیفری از جمله دیه، از خدمات مشاوره حقوقی بنیاد وکلا استفاده کنید.

مبلغ دیه شکستن ستون فقرات

دیه شکستن ستون فقرات چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

در قانون مجازات اسلامی ما، دیه شکستگی بعضی از استخوان‌ها به طور مجزا ذکر شده است. دیه شکستگی گردن، شکستگی استخوان بینی، شکستگی ستون فقرات، شکستگی دو استخوان ترقوه و شکستگی استخوان دنبالچه از مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی مواد خاصی به آن‌ها اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر قانونگذار این موارد را مهم دانسته و دیه کامل را برای هر یک از آن‌ها تعیین کرده است.

مواد ۶۴۷ به بعد قانون مجازات اسلامی به موضوع دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه اختصاص یافته است. شکستن ستون فقرات به معنای شکستن مهره‌های ستون فقرات است. قانونگذار حالت‌های مختلف آسیب به ستون فقرات را پیش بینی کرده و دیه هر یک را معین کرده است.

حالت‌های مختلف شکستن ستون فقرات و دیه آن طبق قانون مجازات اسلامی:

  • در صورتی که اصلا درمان نشود و یا بعد از درمان به صورت خمیده درآید: در این حالت مرتکب جرم باید دیه کامل یعنی مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان را مطابق نرخ سال ۱۴۰۲ بپردازد.
  • در صورتی که درمان شود اما موجب از بین رفتن یکی از منافع گردد مثل توان راه رفتن یا نشستن یا کنترل ادرار: در این حالت مرتکب جرم باید دیه کامل یعنی مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان را مطابق نرخ سال ۱۴۰۲ بپردازد.
  • در صورتی که هم درمان نشود و هم موجب از بین رفتن یکی از منافع مثل توان راه رفتن یا نشستن یا کنترل ادرار گردد: در اینجا مرتکب هم باید دیه کامل معادل ۹۰۰ میلیون تومان را بپردازد و هم دیه یا ارش عارضه‌ای که حاصل شده است را نیز بپردازد.

یعنی اگر منفعتی که از دست رفته است در قانون دیه مقدر داشته باشد حکم به همین دیه داده می‌شود اما اگر مبلغ معینی در قانون برای آن تعیین نشده باشد قاضی با جلب نظر کارشناس پزشکی قانونی و توجه به شرایط وقوع جرم مبلغی را به عنوان ارش تعیین خواهد کرد.

  • اگر درمان شود و عیبی باقی نماند: در این صورت مرتکب باید یک دهم دیه کامل یعنی ۹۰ میلیون تومان پرداخت نماید.
  • شکستن ستون فقرات در صورتی که موجب فلج یا بی‌حس شدن پاها گردد: در این حالت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه شکستن ستون فقرات مطابق موارد بالا، باید دو سوم دیه کامل یعنی ۶۰۰ میلیون تومان را بخاطر فلج شدن پاها پرداخت نماید.
  • در صورتی که جنایت ارتکاب‌یافته موجب شکستن ستون فقرات نشود اما منجر به خمیدگی پشت قربانی شود: اگر خمیدگی درمان نشود موجب دیه کامل یعنی ۹۰۰ میلیون تومان و در صورتی که بدون عیب درمان شود دیه آن یک دهم دیه کامل یعنی ۹۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ است.

اگر آسیبی که به ستون فقرات فرد رسیده است در هیچکدام از این موارد نگنجد، قاضی با جلب نظر کارشناس پزشکی قانونی و نظر به شرایط و اوضاع و احوال وقوع جرم اقدام به تعیین دیه غیرمقدر یا ارش خواهد کرد. ارش نوعی دیه است که مبلغ آن در قانون معین نشده است و در دادگاه تعیین می‌گردد.

ستون فقرات

دیه قطع نخاع چقدر است؟

ابتدا بگذارید تفاوت ستون فقرات و نخاع را به صورت خلاصه مرور کنیم. ستون فقرات امکان جابجایی آزادانه و خم و راست شدن را برای انسان فراهم می‌کند. در واقع ستون فقرات وظیفه‌ی محافظت از نخاع را بر عهده دارد.

در قسمت قبل به دیه جنایاتی که موجب شکستگی مهره‌های ستون فقرات می‌شوند پرداختیم و دیه آن را در حالت‌های مختلف ذکر کردیم. نخاع، ستونی از رشته‌های عصبی است که مغز را به سایر قسمت‌های بدن متصل نموده و به شما اجازه می‌دهد تا حرکاتتان را تحت کنترل داشته باشید. اما دیه قطع کلی و جزئی نخاع چقدر است؟

اگر نخاع به طور کامل قطع شود دیه کامل دارد یعنی مرتکب جنایت باید مبلغ دیه ۹۰۰ میلیون تومان را بپردازد. همچنین نخاع از اعضایی است که سلامت آن در سلامت و کارکرد باقی اعضای بدن نیز تاثیر دارد. بنابراین اگر قطع نخاع منجر به آسیب به سایر اعضای بدن شود دیه یا ارش آن عضو نیز مطابق قانون یا رای قاضی باید به قربانی پرداخت شود.

در صورتی که تنها بخشی از نخاع قطع شود، دیه به نسبت مساحت عرض آن خواهد بود. در این حالت اندازه کل نخاع فرد و میزانی آسیب دیده است را اندازه‌گیری می‌کنند.

فرض کنید نخاع شخص چهل سانتی متر است و فقط پنج سانتی متر یعنی یک هشتم آن قطع شده است. در این حالت یک هشتم از دیه کامل یعنی ۱۱۲.۵ میلیون باید به قربانی پرداخت شود.

بدین ترتیب موضوع دیه ستون فقرات و دیه قطع نخاع را بررسی کرده و با تفاوت آن‌ها آشنا شدیم.

شکستن ستون فقرات

مشاوره حقوقی درباره دیه شکستن ستون فقرات

در این مقاله به تفصیل به حالت‌های مختلف شکستگی ستون فقرات پرداخته و میزان دیه آن را ذکر کردیم. همچنین به موضوع دیه قطع نخاع نیز پرداختیم که ممکن است با شکستگی ستون فقرات اشتباه گرفته شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دیه جنایات مختلف علیه تمامیت جسمانی اشخاص از جمله شکستن ستون فقرات یا قطع نخاع و دریافت مشاوره حقوقی در این مورد، به وکلای متخصص در حوزه حقوق کیفری مراجعه نمایید.

وکلای متخصص ما در بنیاد وکلا آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی و آنلاین هستند. به جهت پیچیدگی مباحث حقوقی و جزایی توصیه می‌شود جهت جلوگیری از صرف وقت و هزینه اضافی به سامانه بنیاد وکلا مراجعه کرده و با وکلای متخصص در حوزه حقوق کیفری مشورت نمایید.

امکان برقراری ارتباط برخط با وکیل آنلاین بنیاد وکلا در خصوص امور دیه نیز برای شما فراهم می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

  1. دیه ستون فقرات که بدون عیب درمان شود ولی موجب از بین رفتن دو منفعت ۱-عدم قدرت جنسی ۲-عدم کنترل ارادی دفع ادرار شود چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا