کیفری (جرائم)ملکی

حکم فروش یک ملک به چند نفر چیست؟

املاک و همچنین اسناد و مدارک مربوط به فروش آن‌ها، معمولا از جمله اموال با ارزش به شمار می‌ روند؛ بنابراین نسبت به سوءاستفاده از این اموال حساسیت وجود دارد و به همین دلیل است که قانونگذار در برابر این گونه موارد، واکنش کیفری نشان می‌ دهد.

در این نوشتار به بررسی فروش یک ملک به چند نفر می‌ پردازیم. همچنین خاطر نشان می نماییم که وکیل ملکی در این زمینه برای کمک به احقاق حق شما بسیار مفید خواهد بود.

نوشته های مشابه

فروش یک ملک به چند نفر

از نظر قانون زمانی که مال یا ملکی توسط مالک آن، بیشتر از یک بار و به چندین نفر فروخته شود، معامله معارض صورت گرفته است و خریدار نیز مال غیر خریداری کرده است.

بنابراین معامله معارض زمانی صورت می‌ ‎گیرد که یک نفر بعد از اینکه ملک خود را به دیگری انتقال داد، دوباره در یکی دیگر از بنگاه‌های معاملات املاک، خود را مالک معرفی کرده و همان ملک را به شخص دیگری نیز می‌ فروشد.

معامله معارض در فروش ملک

معامله معارض از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

مطابق با ماده ۱۱۷ قانون ثبت اسناد و املاک؛ هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین (اصل مال) یا منفعت مالی اعم از منقول یا غیر منقول، حقی به شخص یا اشخاصی داده و بعد نسبت به همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور کند، به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

بنابراین برای احراز و تشخیص جرم فروش یک ملک به چند نفر، وکیل تلفنی می گوید یکی از دو حالت زیر باید صورت گرفته باشد:

  1. هر دو معامله با سند رسمی انجام شده باشد.
  2. معامله اول با سند عادی و معامله دوم با سند رسمی ثبت شده باشد.

در معامله معارض همیشه اولین معامله، قانونی و معتبر خواهد بود؛ به این دلیل که در اولین معامله ملک یا مال از تصاحب مالک خارج می‎ شود، معاملات بعد از آن که بر روی همان ملک یا مال انجام شود، غیرقانونی است.

بنابراین بی‌اعتباری معامله‌های بعدی به این دلیل است که فروشنده در معاملات دوم به بعد، دیگر صاحب ملک نبوده و معامله‌ای که انجام داده است، نیز اعتبار قانونی ندارد.

از نظر حقوقی اگر در مال یا ملکی بیش از چند بار معامله انجام شده باشد، خریدار اول مالک قانونی محسوب خواهد شد و می‌ تواند با طرح دعوا در مراجع قضایی، باطل شدن معاملات بعدی را خواستار شود و اگر فرقی ندارد که سند وی عادی یا رسمی باشد.

در خصوص معامله معارض اگر سوالات بیشتری دارید، با مشاوره حقوقی ملکی ما همراه شوید.

این مشاوره های حقوقی در قالب حضوری، تلفنی و گفتگو با وکیل آنلاین انجام می پذیرد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    اگر قرارداد اول با سند عادی و قرارداد دوم با سند رسمی نوشته شود زمین برای کدام خریدار است؟

  2. اگر ملکی بابت خرید یک واحدآپارتمان تهاتر شود و در واحد خریداری شده ما نفر دوم باشیم و بعد از مشخص شدن معامله باطل شود آیا ملک تهاتر شده به مابازمیگردد ؟ حتی اگر ملک را فروخته و سند رسمی زده شده باشد؟

  3. سلام وقت بخیر
    اگر وکیل از وکالت فروش استعفا بده. و توی متن استعفا بنویسد از عمل به وکلات شماره فلان استعفا میدهم. اونموقع اگر قبل استعفا به صورت دستی و توی کاغذ اون ملک را به کس دیگه ای بفروشه..تکلیف چیه ….ملک به اون صاحب اصلی میرسه که موکل از عمل به وکالت فروش استعفا داده.یا اینکه ملک به شخصی میرسه که قبل استعفا توی کاغذ به کس دیگه فروخته…..البته توی کاغذ موکل نوشته این ملک رو به خودم واگذار میکنم

    1. در اینجا بین وکلا و علما اختلاف نظر هست که وکلا می‌گویند باید همه خریداران با یکدیگر در آن ملک زندگی کنند تا قائله ختم شود ولی علما می‌گویند چنین حکمی حرام است و جایز نیست زیرا احتمال آن می‌رود خدایی ناخواسته در یکی از شب ها همدیگر را اشتباه بگیرند و فعل حرامی صورت گیرد ولی تنها امتیاز آن برگزاری نماز جماعت است که ثواب بیکران دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا