خانواده

حکم ازدواج با دو خواهر چه شرایطی دارد؟

بر اساس شرع و قانون، همه افراد امکان ازدواج با هم دیگر را ندارند و موانعی بر سر راه عقد نکاح وجود دارد. در صورتی عقد ازدواج صحیح است که شرایط مندرج در قانون و همچنین احکام شرعی آن به درستی رعایت گردد.

دو نفری که نسبت به یکدیگر علاقه‌مند شده و به تبع آن قصد ازدواج را دارند، باید شرایط لازم برای عقد نکاح را داشته باشند و در صورتی که عقد آن‌ها جز موانع نکاح باشد، امکان ازدواج کردن را ندارند.

برقراری پیوند زوجیت که سبب رابطه طولانی مدت بین زوجین می‌شود، شرایط به خصوصی دارد و به منظور صحت عقد ازدواج، لازمه آن اجرا تشریفات قبل از عقد می‌باشد.

یکی از موضوعاتی که در رابطه با عقد ازدواج مطرح می‌شود، آن است که شرایط ازدواج با دو خواهر چیست و آیا مردی این حق را دارد تا به صورت همزمان، دو خواهر را به عقد خود در بیاورد؟

در رابطه با این موضوع، باید گفته شود که ازدواج کردن با دو خواهر و یا عقد نکاح با خواهر زن، بر خلاف ضوابط قانونی و احکام شرعی است و برقراری چنین عقدی از اساس، باطل می‌باشد.

ازدواج با دو خواهر حتی می‌تواند منجر به حرمت ابدی بین طرفین شده و دیگر امکان ازدواج با یکدیگر را نداشته باشند. در این صورت که قانون و شرع، ازدواج با خواهر زن را ممنوع کرده است، اکیدا توصیه می‌شود که از ازدواج چنین شرایطی، خودداری شود.

حکم ازدواج با دو خواهر بسته به این که خواهر زن، شوهر داشته باشد، در حکم زنا و عمل نامشروع بوده که مرتکبین این کار به کیفر تعیین شده در شرع، محکوم می‌شوند.

در همین رابطه، اگر مردی ابتدا با زنی ازدواج نموده و پس بعد از عقد مزیور، ازدواج دیگری با خواهر او داشته باشد، منجر به بطلان عقد نکاح شده و چه بسا در مواردی نیز مووع حرام ابدی بین زن و شوهر، مطرح می‌شود.

در این مقاله قصد داریم که احکام مرتبط با ازدواج با دو خواهر و همچنین مواردی که امکان عقد نکاح به صورت همزمان بین دو خواهر وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. وکیل خانواده بنیاد وکلا آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشد.

درباره حکم ازدواج با دو خواهر

برای عقد نکاح، ممنوعیت و موانع مختلفی وجود دارد که در مورد ازدواج بین طرفین، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ازدواج کردن با زنی که دارای همسر بوده و همچنین ازدواج مردی که دارای چهار زن عقد دائمی است، تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نبوده که در صورت وقوع عقد در چنین شرایطی، نتیجه بطلان عقد نکاح می‌باشد.

علاوه بر ممنوعیت‌های مزبور در مورد ازدواج، یکی از دیگر موانع در این زمینه، ازدواج با دو خواهر بوده که ممنوعیت آن اکیدا در قانون اشاره شده است.

مردی که با زنی ازدواج می‌کند و در ادامه زندگی نیز قصد ازدواج با خواهر همسر را دارد، باید به این موضوع اشاره نمود که حکم شرعی و قانونی ازدواج در این شرایط، باطل بودن عقد ثبت شده است.

لازم به ذکر است که در رابطه عقد نکاح با دو خواهر باید گفت که محدودیتی برای عقد دائم و موقت نبوده و هر عقد ازدواجی که ثمره آن طرفیت دو خواهر و یک مرد باشد، سبب باطل شدن عقد ازدواج می‌شود.

البته ازدواج کردن با خواهر زن در شرایطی نیز امکان پذیر بوده و بر خلاف ازدواج با اقاربی چون مادر زن و یا پدر شوهر، امکان وقوع عقد مزبور وجود دارد.

بر اساس این توضیحات، در ادامه لازم است که ابتدا به این موضوع پرداخته شود که امکان ازدواج با دو خواهر وجود دارد یا خیر و همچنین احکام شرعی و قانونی عقد نکاح با خواهر همسر نیز بررسی شود.

باطل بودن ازدواج با دو خواهر

امکان عقد ازدواج با دو خواهر وجود دارد؟

با توجه به این که عقد ازدواج دارای آثار مختلفی برای زن و مرد است، از این رو همواره عقد نکاح اعم از موقت و دائم، مورد تاکید قانونگذار است.

البته که احکام رایج در مورد ازدواج از شریعت اسلام برگرفته شده است. برای صحیح بودن عقد ازدواج، علاوه بر رعایت شرایط خاصی که برای عقد نکاح صرفا وجود دارد، لازم است که موانع نکاح نیز در این زمینه وجود نداشته باشد.

در واقع علی رغم این که زن و شوهر بایستی برای ازدواج، دارای قصد و میل باطنی باشند و نداشتن رضایت دو طرفه سبب باطل شدن عقد می‌شود، در مورد بطلان عقد نکاح نیز موانع دیگری وجود دارد که یکی از آن‌ها ازدواج همزمان با دو خواهر می‌باشد.

حتی اگر کلیه شرایط عقد نکاح به طرز صحیح و مطابق با اصول تعیین شده، رعایت شود، در صورت وجود مانع برای ازدواج، زن و مرد امکان برقراری پیوند زوجیت را نخواهند داشت.

با فرض این که بین زوجین، عقد موقت یا صیغه وقوع پیدا کرده باشد، در صورتی که قبل از عقد هم امکان ازدواج کردن زن و مرد به دلایلی چون موانع شرعی، وجود نداشته باشد، ثبت و وقوع عقد منجر به بطلان آن می‌گردد.

ازدواج با زن شوهر دار و همچنین ازدواج با مردی که دارای چهار همسر عقدی است، جز موانع اصلی نکاح می‌باشد که جدای از این موارد باید ازدواج همزمان با دو خواهر را نیز به عنوان موانع اصلی عقد نکاح تلقی نمود.

ازدواج با برخی از اقارب نسبی و سببی، طبق قانون امکان پذیر نبوده و همواره در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. خواهر همسر جز اقارب سببی شوهر محسوب شده که ازدواج با وی جز موانع اصلی در قانون و شرع است.

به بیان دیگر، قانونگذار، ازدواج با خواهر زن به عنوان اقارب سببی را ممنوع اعلام کرده و در این صورت می‌توان گفت که شوهر حق ندارد به طور همزمان با خواهر همسر خود، ازدواج کند.

قانونگذار، حکم ازدواج بین مرد و زنی که آن زن، خواهر همسر باشد را باطل دانسته و در شرع نیز این نوع ازدواج حرام است. بنابراین در پاسخ به سوال مزبور که آیا امکان ازدواج با دو خواهر وجود دارد یا خیر، باید که جاری شدن خطبه محرمیت عقد نکاح دو خواهر با یک مرد، امکان پذیر نیست و قانون مدنی این نوع ازدواج را صراحتا ممنوع اعلام کرده است.

حکم شرعی عقد نکاح با دو خواهر

برای آن که عقد نکاحی به طرز صحیح واقع شود، مضاف بر بررسی شرایط صحت عقد نکاح، لازمه آن بررسی شرایط رابطه نسبی و یا سببی بین طرفین است.

در واقع اگر ازدواج بین زوجین جز ممنوعیت‌های عقد نکاح با اقارب باشد، علی القاعده نمی‌توان صیغه محرمیت و به تبع آن عقد نکاح را بین آن‌ها جاری کرد.

حال یکی از موضوعات مهمی که در مورد عقد نکاح در مشاوره حقوقی آنلاین مطرح می‌شود، ازدواج با دو خواهر بوده که باید از لحاظ شرعی و قانونی، عقد نکاح در این شرایط، بررسی گردد. در ابتدا باید گفت که قانون کشور ما، از شرع اسلام تبعیت می‌کند و در بسیاری از موضوعات، حکم شرعی با حکم قانونی، مطابقت دارد.

از این حیث گاهی سوال می‌شود که از لحاظ شرعی، مردی می‌تواند با خواهر همسر خود ازدواج کند و این عقد مورد قبول دین اسلام است یا این که تحت هیچ شرایطی امکان برقراری عقد نکاح با دو خواهر وجود ندارد؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که حکم شرعی، ازدواج با دو خواهر، باطل می‌باشد و در این صورت، اگر مرد با خواهر زن ازدواج نماید، عمل او بر خلاف موازین شرعی می‌باشد.

حکم شرعی ازدواج با دو خواهر صراحتا در آیه ۲۳ سوره نسا عنوان شده است و بر اساس این آیه شریفه، امکان ازدواج کردن مرد با دو خواهر به صورت همزمان، وجود ندارد. همانطور که فردی نمی‌تواند در هیچ حالتی با خواهر و یا مادر خود، عقد نکاح داشته باشد، حق عقد ازدواج با دو خواهر را نیز ندارد.

در آیه مزبور به جمع بین دو خواهر اشاره شده که بیان کننده این مفهوم می‌باشد که یک مرد، همزمان حق ندارد که دو زن را که با هم خواهر بوده به عقد خود در بیاورد.

در حکم شرعی ازدواج با دو خواهر به نوع عقد که دائم و یا موقت و همچنین این که رابطه خواهری بین دو طرف از نوع رابطه نسبی و یا رضایی باشد، اشاره نشده و در این صورت می‌توان گفت که جاری شدن عقد نکاح بین مرد و دو خواهر در هر صورتی به صورت همزمان، شرعا حرام بوده و این عقد از لحاظ شرعی، صحیح نیست.

حتی در صورتی که دو خواهر در دو شهر مختلف سکونت داشته باشند، این موضوع دلیلی نمی‌شود که امکان عقد نکاح با آن‌ها وجود داشته باشد.

ازدواج با دو خواهر همزمان

حکم قانونی عقد نکاح همزمان با دو خواهر

با بررسی حکم شرعی ازدواج با دو خواهر، متوجه این موضوع شدیم که شرع عقد نکاح همزمان با دو خواهر را نمی‌پذیرد و در نتیجه، این عقد حرام است و به تبع آن زن و مرد حرمت ابدی نسبت به هم پیدا می‌کنند. با توجه به باطل بودن عقد نکاح مزبور، حال بایستی حکم قانونی ازدواج با دو خواهر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

همانطور که قانونا مرد که چار زن عقدی دائم دارد، امکان این که بتواند عقد دائم دیگری کند را ندارد، در مورد ازدواج کردن با خواهر زن نیز به همین شوه بوده و از منظر قانونگذار، مردان حق ندارند با دو خواهر ازدواج داشته باشند. ازدواج با بعضی از اقارب نسبی و یا سببی، از لحاظ قانونی، ممنوعیت داشته و در نهایت نباید چنین عقدی صورت گیرد.

در مورد این که حکم قانونی ازدواج با دو خواهر چه می‌باشد، لازم است که به ماده ۱۰۴۸ قانون مدنی اشاره شود. طبق این ماده، جمع بین دو خواهر ممنوع است، اگر چه به عقد منقطع باشد. این ماده صراحتا اعلام می‌کند که حکم قانونی ازدواج به صورت همزمان با دو نفری که رابطه خواهری اعم از نسبی و رضایی بین آن‌ها است، باطل است.

در واقع این که عقد نکاح صورت گرفته بین زوجین از نوع دائم و یا موقت است، تاثیری در باطل بودن چنین عقدی نمی‌کند. علاوه بر این که اگر والدین دو خواهر از هم طلاق گرفته باشند نیز اثری در حکم شرعی و قانونی نکاح با خواهر زن نداشته و قانونا این عقد باطل است.

می‌توان اینگونه بیان کرد که علاوه بر قانون، شرع نیز نکاح همزمان با خواهر زن یا دو خواهر را باطل دانسته و امکان وقوع چنین عقدی نیست. حتی نسبی یا رضایی بودن رابطه بین دو خواهر نیز جز موضوعات بی‌تاثیر در حکم ازدواج با دو خواهر می‌باشد.

ممنوعیت ازدواج با دو خواهر به صورت دائمی است؟

حکم شرعی و قانونی نکاح با خواهر همسر که کاملا مشخص بوده و هردوی این احکام بیان کننده باطل بودن این عقد می‌باشد. در رابطه با این که ازدواج با دو خواهر ممنوع است، باید گفته شود که به طور کلی ازدواج با اقارب می‌تواند در شرایطی دائمی بوده و در شرایط دیگر، موقت باشد.

در واقع ازدواج کردن مردی با مادر زن و یا زنی با پدر شوهر، به عنوان ممنوعیت های دائمی نکاح با اقارب به شمار می‌رود. بدین صورت که در هیچ شرایطی امکان برقراری عقد نکاح در صورت وجود روابط مزبور بین طرفین، وجود ندارد.

علاوه بر ممنوعیت دائمی ازدواج، در موارد دیگر نیز موارد ممنوعه عقد نکاح به صورت موقت بوده که ازدواج با دو خواهر شامل این موضوع می‌شود.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که اگر مردی با همسر خود همچنان رابطه زوجیت داشته و این رابطه بر اثر عواملی مانند طلاق، فسخ نکاح و غیره، از بین نرفته باشد، ممنوعیت موقت برای ازدواج با خواهر زن وجود دارد.

دلیل آن هم این است که هنوز رابطه زن و شوهری بین طرفین وجود داشته و تا زمانی که عقد نکاح هنوز پا برجا باشد، ممنوعیت برای ازدواج با دو خواهر وجود دارد.

حال در صورتی که مردی همسر خود را طلاق بدهد و یا به دلایل دیگر، عقد نکاح منحل شود، چنین شرایطی برای مرد وجود دارد که با خواهر همسر اول خود ازدواج کند و از لحاظ شرعی و قانونی انجام این ازدواج صحیح می‌باشد. موقتی بودن ممنوعیت ازدواج با دو خواهر به منزله آن نیست که در هر صورت عقد مزبور به وقوع می‌پیونند.

شاید هیچ وقت امکان انحلال عقد نکاح بین زوجین وجود نداشته و تا ابد پیوند زوجیت بین آن‌ها وجود داشته باشد. در این صورت ازدواج با دو خواهر نیز برای همیشه امکان رخداد آن وجود نخواهد داشت.

بنابراین باید گفت که ممنوعیت نکاح با دو خواهر و یا خواهر زن، دائمی نبست و این محدودیت به صورت موقت وجود دارد که با رفع موانع موجود، امکان عقد ازدواج در این شرایط نیز وجود دارد.

حکم ازدواج با دو خواهر در صورت طلاق گرفتن شوهر

با توجه به این که ممنوعیت ازدواج کردن با خواهر زن به صورت دائمی نیست، بنابراین در شرایطی نیز عقد نکاح با دو خواهر نیز می‌تواند رخ دهد. اگر شوهر اقدام به طلاق داد همسر خود کند، این سوال مطرح می‌شود که حکم ازدواج مجدد با خواهر همسر چگونه است؟

در ابتدا وکیل تلفنی می‌گوید که احکام شرعی و قانونی ممنوعیت عقد نکاح با دو خواهر در صورت طلاق گرفتن زوجین، جاری نمی‌گردد. در واقع بعد از طلاق زوجین، بسته به نوع طلاق، شوهر این حق را دارد که با خواهر همسر سابق خود وارد رابطه زوجیت شود. در مورد حکم ازدواج با دو خواهر در صورت طلاق باید ابتدا رجعی یا بائن بودن طلاق بررسی شود.

در صورتی که طلاق صورت گرفته از نوع بائن باشد، از آن جهت که برای طلاق بائن، مدت عده وجود ندارد، محدودیتی برای آن که شوهر با خواهر زن،عقد نکاح داشته باشد، وجود ندارد.

قانونا، در صورتی که زوجه در زمان عده به سر می‌برد، امکان ازدواج کردن با هیچ مردی برای او امکان پذیر نبوده و در مورد ازدواج با خواهر زن نیز بعد از طلاق باید این قصیه مشخص شود که عده طلاق به پایان رسیده است یا خیر.

چنانچه طلاق ثبت شده، رجعی باشد، طبق قانون تا منقضی شدن عده، حق ازدواج برای زن وجود ندارد. حال اگر شوهر، از همسر خود طلاق بگیرد و خواهر همسر نیز به دلیل فوت شوهر یا طلاق در مدت عده قرار دارد، نمی‌تواند تا زمان پایان یافتن عده، عقد ازدواجی با او داشته باشد.

ممنوعیت ازدواج با خواهر زن بعد از طلاق تنها موضوع عده بوده که در هر صورت اگر زن دوران عده را سپری کرده و یا به دلایل قانونی، عده ندارد، شرعا و قانونا در این شرایط، ازدواج با خواهر همسر، صحیح است.

وکیل در خصوص ازدواج با دو خواهر

شرایط حرام ابدی مرد با خواهر زن در صورت عقد نکاح

با توجه به این که ازدواج در زمان عده، ممنوع بوده و خانم‌هایی که موظف به نگه داشتن عده هستند، نمی‌توانند عقد نکاحی داشته باشند، حال اگر مردی با خواهر زن خود ازدواج کند، در چه صورتی حرام ابدی بین آن‌ها ایجاد می‌شود؟

یکی از عواقب عقد نکاح با زن در موعد عده آن هم با توجه به این که هردو طرف نسبت به این موضوع عالم باشند، حرام شدن زن و مرد نسبت به هم است.

در صورتی که مرد مجرد بوده و همسر سابق خود را طلاق داده و یا این که عقد نکاح بین آن‌ها به هر دلیلی منحل شده باشد، در صورتی که خواهر زن شوهر خود را به دلیل فوت از دست داده و یا طلاق گرفته و در مجموع در دوران عده می‌باشد، ازدواج مرد با خواهر همسر در این شرایط از جمله موجبات حرام ابدی بین طرفین است.

لازم به ذکر است که اگر خواهر زن، مجرد بوده و شوهر نداشته باشد و در مقابل نیز مرد از خواهر او جدا شده باشد، امکان این که مرد و خواهر زن نسبت به حرمت ابدی شوند، وجود ندارد.

مشاوره حقوقی پیرامون حکم عقد نکاح با دو خواهر

حکم قانونی و شرعی ازدواج با دو خواهر، باطل است و ممنوعیت عقد نکاح برای طرفین وجود دارد. البته مرد این حق را دارد که در شرایطی خاص حتی با خواهر زن خود نیز نکاح داشته باشد که در صورت نبود موانع شرعی و قانونی، حکم ازدواج با دو خواهر، صحیح است.

در رابطه با عقد ازدواج با دو خواهر و شرایط آن در صورتی که به کسب اطلاعات حقوقی بیشتری احتیاج دارید، کافیست با وکلا دادگستری سامانه بنیاد وکلا ارتباط گرفته و با آن‌ها مشاوره حقوقی داشته باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

یک دیدگاه

  1. میشه یک خواهر را موقت صد روزه عقد کرد و سپس خواهر دیگر را هم صد روز بعد و سلسه وار تا پایان عمر؟ یکی پس از دیگری ؟ صدروز بااین ، صدروز بااون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا