جرایم اینترنتی

جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و مجازات آن

انتشار عکس و فیلم‌های خصوصی دیگران و تهدید کردن آن‌ها تنها رفتاری مجرمانه به شمار نمی‌رود، بلکه در صورتی که تصاویر و یا فیلم‌هایی که مستهجن هستند، در صورت انتشار آن‌ها قانونگذار مجازات تعیین کرده است.

افرادی که اقدام به منتشر کردن تصاویر غیر اخلاقی می‌کنند، طبق قانون مجرم شناخته شده و مجازات آن‌ها حبس و جزای نقدی است. برخی افراد بی آن که توجهی نسبت به این موضوع داشته باشند، به صورت گسترده محتواهای غیر اخلاقی را در فضای مجازی انتشار می‌دهند.

نوشته های مشابه

فضای مجازی علی رغم مزایای زیادی که دارد، شامل یک سری معایب و مشکلاتی برای کاربران است و همین موضوع سبب شده است که افراد زیادی مرتکب انتشار عکس و فیلم مستجهن کنند. فیلم‌های مستهجن و غیر اخلاقی می‌تواند سبب جریحه دار شدن تفکرات افراد و چه بسا تحریک کردن آن‌ها برای وقوع رفتارهای مجرمانه می‌شود و از این رو در قانون برای این تخلفات مجازات در نظر گرفته شده است.

در صورتی که تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی در فضای مجازی، منتشر شود، طبق قانون جرائم رایانه‌ای اقدام می‌شود. شکایت از این جرم می‌تواند به شیوه‌های مختلف تقدیم مرجع قضایی شود.

این امکان وجود دارد که شاکی اقدام به تنظیم شکواییه نموده و شکایت خود را مستقیما در دادسرا مطرح کند. همچنین نحوه شکایت از جرم انتشار محتواهای مستهجن، نیز از طریق گزارش ارائه شده توسط مراجع انتظامی نیز صورت می‌گیرد.

با توجه به این که وقوع چنین جرائمی در فضای مجازی انجام می‌شود، امکان پیگیری آن از طریق مراجعه به پلیس فتا وجود داشته و شاکیان می‌توانند شکایتی را به ثبت برسانند. برخی از افرادی که مبادرت به انتشار تصاویر و یا فیلم‌های مستهجن می‌کنند، گاها در رابطه با این که این رفتارها جرم محسوب می‌شود، هیچ آگاهی نداشته و در هر صورت طبق قانون باید مجازات شوند.

از این رو توصیه می‌شود که برای مصون ماندن از ضمانت اجرای کیفری جرم انتشار فیلم و تصاویر مستهجن، توصیه می‌شود که اقدامی را در این زمینه در فضای مجازی انجام ندهید؛ زیرا مجازات حبس در انتظارتان خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی موضوع جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و مجازات آن بپردازیم. البته که امکان مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری پیرامون این موضوع برای شما وجود دارد.

منظور از محتویات مستهجن چیست؟

در حال حاضر، محتواهای زیادی در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که حاوی تصاویر و فیلم‌های نامشروع و خلاف اخلاق حسنه و عفت عمومی هستند که مشاهده آن‌ها سبب بروز یک سری مشکلات نیز می‌شود.

در رابطه با این که محتویات مستهجن چیست و شامل چه مواردی می‌شود، تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای به بررسی این موضوع پرداخته است.

طبق این ماده، محتویات مستهجن به تصویر، متن واقعی و یا غیر واقعی اطلاق می‌شود که نشان دهنده برهنگی کامل مرد و زن بوده و در آن ممکن است که عمل رابطه جنسی نیز صورت گرفته باشد. فیلم‌هایی که در آن زن و مرد در حال رابطه جنسی هستند و در صورت منتشر شدن، طبق قانون جرم بوده و افرادی که اقدام به انتشار نموده‌اند، مجازات خواهند شد.

در این قانون، صراحتا به جرم انتشار محتویات مستهجن اشاره شده است و جزای نقدی و حبس را برای افرادی که اقدام به انتشار و یا توزیع محتواهای غیر اخلاقی می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود.

پخش محتویات مستهجن

تبعات انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی

فضای مجازی به جهت گسترده بودن آن، امکان وقوع هرگونه تخلف و جرمی در آن وجود دارد و از این رو گاها شاهد آن هستیم که یک سری محتواهای غیر اخلاقی در آن پخش می‌شود. تولید و یا پخش یک سری فیلم‌های خلاف عفت عمومی و به نحوی که دارای صحنه‌های مستهجن باشد، تبعاتی برای انتشار دهندگان دارد و سبب می‌شود که امکان طرح شکایت کیفری به دلیل وقوع جرم وجود داشته باشد.

سودجویان همواره در فضای مجازی به دنیال فرصت و سوء استفاده برای وقوع تخلفات و جرائم مختلف هستند و از این رو باید استفاده مناسبی را از فضای مجازی داشت. با توجه به گسترده شدن ارتکاب جرائم در فضای مجازی، به همان میزان نیز تعداد مراجع رسیدگی کننده بیشتر شده است و پلیس فتا دائما در حال رصد صفحات متخلف می‌باشد.

پخش کردن فیلم‌هایی با محتوا غیر اخلاقی در فضای مجازی دارند، جدای از این که در قانون برای افراد تبعات جبران ناپذیری دارد، سبب از بین بردن امنیت چنین فضایی شده و افراد مختلف با مواجه شدن چنین صحنه‌ای دیگر تمایلی برای حضور در این شبکه‌ها نخواهند داشت.

در مواردی نیز سودجویان از طریق انتشار و توزیع فیلم و عکس مستهجن، کسب درآمد می‌کنند و انتشار چنین محتواهایی را با هدف انجام معامله صورت می‌دهند.

آن دسته از اشخاصی که تا به الان در رابطه با این که منتشر کردن محتواهای غیر اخلاقی در فضای مجازی، تبعاتی دارد و جرم محسوب می‌شود، اطلاعی نداشته اند، باید اکیدا توصیه شود که از انجام اینگونه تخلفات خودداری کنند؛ زیرا مجازات سنگینی برای آن‌ها لحاظ خواهد شد.

افراد زیادی در حال حاضر هستند که به صورت حرفه‌ای در زمینه انتشار عکس و فیلم مستهجن فعالیت دارند و به نوعی این کار را به عنوان شغل معمول خود انجام می‌دهند. در قانون برای این قبیل افراد، شدیدترین مجازات ممکن تعیین شده است.

در محتویات مستهجن، حاوی تصاویر و یا قیلم‌هایی است که در آن، مرد و زن در حالت برهنگی قرار گرفته و در حال انجام رابطه نامشروع می‌باشند. لازم به ذکر است که جرم انتشار عکس‌های مستهجن در فضای مجازی در زمره جرائم رایانه‌ای قرار داشته و به تبع آن نیز مجازات انتشار دهندگان طبق قانون جرائم رایانه‌ای لحاظ می‌شود.

گفتنی است که بررسی شرایط جرم توزیع محتویات مستهجن و مجازات آن در قانون جرائم رایانه‌ای، پیرامون حالت و وضعیتی است که وقوع جرم در فضای مجازی صورت گرفته باشد و در حالت‌های دیگر وقوع جرم، مجازات آن فرق دارد.

جرم انتشار فیلم و عکس مستهجن در فضای مجازی

با در نظر گرفتن اصل قانونی بودن جرم و مجازات، می‌توان گفت که انتشار، پخش، توزیع و یا معامله محتویات مستهجن در فضای مجازی، جرم است. ارتکاب این جرم می‌تواند توسط افراد حرفه‌ای و یا افراد غیر مطع صورت گیرد.

برخی افراد با راه اندازی شبکه گسترده در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم و عکس مستهجن می‌کنند و مجازات این افراد نسبت به سایر مرتکبین این جرم شدیدتر است.

اهداف اصلی که برای وقوع جرم توزیع محتویات مستهجن در فضای مجازی وجود دارد، درآمد زایی است و آن دسته از افرادی که اقدام به انتشار تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن می‌کنند، این هدف را دارند که از این کار بتوانند کسب درآمد کنند.

در طول چند سال اخیر، تعداد صفحات مجازی که اقدام به انجام چنین تخلفاتی می‌کنند، بسیار زیاد شده است که البته پلیس فتا اقدامات لازم را برای مسدود کردن این صفحات و پیدا کردن متهمین انجام داده است.

در تبصره ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای، تعریف کلی از محتویات مستهجن کرده است و برای در نظر گرفتن شرایط وقوع جرم و مجازات آن باید کلیه موارد ذکر شده رعایت شود. تصاویر و فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شوند، در صورتی که دارای صحنه‌هایی باشند که در آن مرد و زن، کاملا برهنه بوده و یا در حال انجام رابطه جنسی هستند، مجازات مندرج در این قانون اجرا می‌شود.

گفتنی است که واقعی یا غیر واقعی بودن عکس و فیلم مستهجن در وقوع این جرم اهمیتی ندارد و همین که فردی که محتویات مزبور را در فضای مجازی انتشار دهد، مجرم شناخته می‌شود. در واقع قانونگذار در برای جرم توزیع محتویات مستهجن صرفا به این موضوع اشاره نکرده است که اگر انتشار دهنده از این کار، نفع شخصی مانند درآمد مالی داشته باشد، مجرم شناخته می‌شود.

بلکه برای تحقق جرم، انتشار محتوای مستهجن با در نظر گرفتن عناصر سه گانه می‌تواند کافی باشد. عنصر مادی این جرم، همان توزیع و پخش و یا تولید و یا معامله تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی بوده که مرتکب انجام می‌دهد. عنصر معنوی جرم انتشار محتویات مستهجن نیز همان قصد و نیت باطنی و واقعی مرتکب است که با سوء نیت این کار را انجام داده است.

در صورتی که فردی بدون اراده و اختیار، تعدادی فیلم و عکس مستهجن در وب سایت و یا فضای مجازی منتشر کند و یا این که مرتکب مدعی آن است که در زمان وقوع انتشار این محتواها در حالت طبیعی خود نبوده است، همه این مسائل می‌تواند منجر به فقدان عنصر معنوی جرم شود و به تبع آن نیز رفتاری مجرمانه شکل نگرفته است.

ارسال عکس و فیلم مستهجن

مجازات جرم انتشار محتویات مستهجن در فضای مجازی

در قسمت قبل به این موضوع پرداخته شد که هر فردی که اقدام به انتشار محتویات مستهجن در فضای مجازی کند، مجرم است و حال در این بخش می‌خواهیم که مجازات این جرم را بیان کنیم. در این راستا شما می‌توانید همین حالا و به صورت برخط از وکیل آنلاین نیز پرس و جو نمایید.

به موجب ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای، اشخاصی که از طریق سامانه‌های مخابراتی محتویات مستهجن را منتشر، توزیع، و یا معامله نموده و یا این که با هدف تجارت و یا اشاعه فساد، این محتویات را تولید، ذخیره و یا نگهداری می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند.

طبق قانون اگر محتویات مستهجن حتی به شکل صوت نیز باشد می‌تواند شامل رفتاری مجرمانه نیز به شمار رود. تجارت و کسب درآمد از طریق انتشار و یا فروش عکس و فیلم مستهجن مشمول ماده فوق می‌باشد.

در همین قانون، مجازات افرادی که مرتکب انتشار محتویات مستهجن نیز می‌شوند بیان شده است که حسب مورد، مرتکبین به مجازات حبس از ۹۱ روز تا دو سال با جزای نقدی از پانصد هزار تومان تا تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.

در واقع انتشار تصاویر و فیلم و یا هر نوع محتوا مبتذل سبب می‌شود که حداقل یکی از دو مجازات مزبور برای مجرمین اعمال گردد. دادگاه می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط قانونی نیز برای مرتکب هر دو مجازات حبس و جزای نقدی را در نظر بگیرد.

البته تعیین دو مجازات حبس و جزای نقدی برای مرتکبینی لحاظ می‌شود که دارای سوابق کیفری زیادی بوده و یا مرتکب این عمل را به عنوان حرفه اصلی خود انجام می‌دهد.

در تبصره ۲ ماده فوق الذکر، عنوان شده است که اگر پخش محتویات مستهجن برای افرادی کمتر از ده نفر صورت گبرد، مجازات آن جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال می‌باشد.

لازم به ذکر است که کار انتشار و یا توزیع تصاویر و فیلم مستهجن می‌تواند توسط افرادی صورت گیرد که به صورت حرفه‌ای و سازمان یافته در این زمبنه اقدام می‌کند و اگر قانونا، مفسد فی الارض شناخته نشوند، حداکثر مجازات تعیین شده اعمال می‌شود. بنابراین دادگاه برای این مرتکبین، حکم مجازات حبس دو سال و جزای نقدی ۴ میلیون تومان را صادر خواهد کرد.

از مجموع مجازات‌های بیان شده در ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای و تبصره‌های آن، می‌توان مجازات زیر را برای انتشار دهندگان تصاویر و فیلم‌های غیر اخلاقی لحاظ نمود:

  • حبس تعزیری حداقل نود و یک روز و حداکثر دو سال
  • جزای نقدی به مقدار حداقل ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۴ میلیون تومان
  • جزای نقدی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان (در صورتی که ارسال محتوای مستهجن برای کمتر از ده نفر صورت گرفته باشد)

لازم به ذکر است که امکان این که شخصی حتی با ارتکاب انتشار محتویات مستهجن، حکم افساد فی الارض برای او صادر شود وجود دارد و با توجه به این موضوع امکان صدور حکم اعدام نیز در این شرایط وجود خواهد داشت.

انتشار عکس و فیلم مستهجن

جرم و مجازات تهدید دیگران به انتشار عکس و فیلم مستهجن آن‌ها

در مواردی این امکان وجود دارد که یک سری تصاویر و یا فیلم‌های مستهجن افراد در اختیار سودجویان قرار گیرد و این کار برایشان مشکل ساز شود.

گاهی تصاویر مستهجن و یا برهنگی مرد و یا زن، به طریقی منتشر می‌شود و یا به دلیل آن که گوشی تلفن فرد هک شده است، محتویات شخصی و خصوصی آن به دست هکرها می‌رسد و این افراد سودجو برای آن که از مالکین تصاویر و فیلم‌ها سوء استفاده کنند، آن‌ها را تهدید به ارتکاب عملی می‌نمایند.

در واقع شخص یا اشخاص سودجو، طرف مقابل را تهدید می‌کنند که اگر خواسته‌شان را انجام ندهد، عکس و یا فیلم مستهجن او را منتشر نموده تا در معرض دید همگان قرار گیرد. چنین رفتاری با توجه به این که همراه با تهدید بوده و با در نظر گرفتن انتشار عکس و فیلم مستهجن، جرم بوده و می‌توان مجازات ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای را اجرا نمود.

در این ماده عنوان شده است که هر کس به توسل به داده و سامانه‌های مخابراتی، به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن اقدام به تهدید آن‌ها کند، محکوم به مجازات حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جرای نقدی از ۵ میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات می‌شود.

در صورتی که افراد یک سری تصاویر برهنگی و یا محتویات مبتذل از خود داشته باشند و این محتویات به راحتی در اختیار دیگران قرار گیرد، طبیعتا زمینه سوء استفاده برای سودجویان فراهم شده و از این طریق می‌توانند از دیگران اخاذی کنند.

شکایت از جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن

بعد از بررسی کامل جرم و مجازات منتشر نمودن عکس و فیلم‌های مستهجن، حال لازم است که نحوه شکایت در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. شکایت از این جرم مانند سایر دعاوی کیفری با ارائه شکواییه به دادسرا آغاز می‌شود. در صورتی که فردی شاکی خصوصی ارتکاب جرم انتشار محتویات مستهجن باشد، بایستی اقدام به تنظیم شکواییه نماید که برای نگارش متن شکایت نامه باید از وکلا دادگستری کمک گرفته شود.

بعد از آن که متن شکواییه توسط وکیل تنظیم شد، حال در مرحله بعدی باید ثبت شکایت نامه به طریق قانونی صورت گیرد. شاکی برای آن که شکواییه خود را ثبت کند، لازم است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده که البته برای ثبت شکایت، داشتن حساب کاربری در سامانه ثنا، الزامی است.

شاکی لازم است که مستندات شکایت را تهیه کرده و آن‌ها را به همراه شکواییه به ثبت برساند. در نهایت که شاکی تمامی مدارک مورد نیاز را به مرجع مربوطه ارائه نمود و هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کرد، حال شکایت برای رسیدگی به دادسرا واجد صلاحیت ارسال می‌شود.

مجازات انتشار عکس و فیلم مستهجن

با ارسال شکواییه، متهم و شاکی به دادسرا احضار شده و در این مرحله که تحقیقات مقدمات جرم صورت می‌گیرد، لازم است که طرفین برای قاضی اظهاراتی را بیان کنند. شاکی با استناد به ادله موجود، مدعی است که متهم در فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر و یا فیلم‌های مبتذل نموده است.

در طرف مقابل نیز متهم باید این اتهامات را از خود رد کند که در غیر این صورت قرار مجرمیت در این زمینه صادر می‌شود. در اینگونه پرونده‌ها، متهمین باید با کمک وکیل بتوانند اتهامات وارده به خود را رفع کنند تا قاضی حکم برائت آن‌ها را صادر نماید.

در صورت محرز شدن این موضوع که متهم اقدام به پخش و توزیع محتویات مستهجن نموده، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری واجد صلاحیت ارسال می‌شود.

دادگاه کیفری صلاحیت دار در این زمینه، دادگاه کیفری دو می‌باشد که حسب مورد حکم مجازات مندرج در قانون جرائم رایانه‌ای برای مجرم صادر می‌شود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

در مورد جرم انتشار محتویات مستهجن و مجازات آن، در این مقاله توضیحات کافی داده شد اما در صورتی که در این زمینه به کسب اطلاعات حقوقی بیشتر نیاز دارید، توصیه می‌شود که از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

جهت ثبت نویت مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلا دادگستری کشور و یا بستن قرارداد وکالت با وکیل جهت انجام مراحل شکایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شرایط دریافت این خدمات برایتان ارائه شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا