عمومی

استشهادیه و نحوه تنظیم آن

در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد استشهادیه و نحوه تنظیم آن توضیحاتی ارائه نماییم.

استشهادیه

در ابتدا باید تعریفی از استشهادیه داشته باشیم. استشهادیه عبارتست از یک فرم و برگه‌ای که به واسطه آن شاهدان تمامی شواهد خود را داخل آن نوشته و امضا می‌کنند.

استشهادیه انواع مختلفی دارد:

  1. استشهادیه محلی
  2. استشهادیه رسمی

خود استشهادیه برگه‌ای می‌باشد که شاهدان داخل آن تمامی شواهد خود را نوشته و امضا می‌کنند. به عنوان مثال شما افرادی رو به عنوان شاهد به دادگاه معرفی می‌کنید که این افراد باید شواهد خود را بر روی یک فرم و یک برگه نوشته و در آخر آن را اثر انگشت زده و امضا نمایند.

یکی از انواع استشهادیه استشهادیه انحصار وراثت می‌باشد.

در بسیاری از مواقع تنظیم استشهادیه یا استفاده از آن به توصیه وکیل پرونده صورت می‌گیرد.

در استشهادیه چه عناوین و اطلاعاتی باید درج شود؟

اطلاعاتی مانند: نام و نام خانوادگی فرد، تاریخ تولد و کد ملی.

باید بدانیم که در بسیاری از کشورها استشهادیه به عنوان مدرک رسمی تلقی می‌شود.

استشهادیه محلی

استشهادیه محلی

یک فرم کتبی برای ارائه محکم به عنوان اماره قضایی که در بخش زیرین آن توسط افرادی که تنظیم کننده را می‌شناسند امضا می‌شود و در آن مواردی که شخص قصد دارد امضاکنندگان را تایید و گواهی کنند درج می‌شود که با شهادت شهود متفاوت است.

در واقع استشهادیه به معنای شهادت گرفتن شاهدان و شهادت دادن شاهدان به شکل مکتوب و کتبی می‌باشد. در صورتی که شهود در دادگاه حاضر شوند و در برابر قاضی شهادت دهند شهادت شهود می‌باشد و چنانچه این شهود به طور کتبی شهادت خویش را بیان نمایند استشهادیه می‌شود.

اما باید گفت به طور کل شهادت شاهدان قدرتمندتر از استشهادیه است و استشهادیه و اعتبار آن هم بستگی به تشخیص قاضی دارد.

چگونه استشهادیه بنویسیم؟

مهم‌ترین نکته شرح کامل وقایع و شواهد است. همچنین نوشتن دقیق نام و نام خانوادگی به همراه شماره ملی الزامی است.

انواع استشهادیه

  1. استشهادیه محلی
  2. استشهادیه محلی سند ازدواج
  3. استشهادیه در ارتباط با موضوع حضور در دفترخانه‌ها
  4. استشهادیه اعسار
  5. استشهادیه در ارتباط با درخواست‌های دفترچه بیمه برای خدمات درمانی در روستاها
  6. استشهادیه توهین آمیز

بر طبق ماده ۱۰ قانون انحصار وراثت هر شاهدی که برای انحصار وراثت شهادت دروغ بدهد تحت تعقیب قرار می‌گیرد و بر اساس قانون مجازات می‌شود.

مجازات شهادت دروغ شامل ۱۱روز تا یک سال حبس و اگر فرد شاهد برای شهادت دروغ وجه یا مالی دریافت کرده باشد، مجازات او دو برابر خواهد شد.

از جمله مهم‌ترین دلایل اثبات دعوا شهادت شاهدین می‌باشد که استناد به آن در رویه قضایی ایران بسیار کاربرد دارد.

شاهدان باید به منظور شهادت دادن در پیش قاضی در دادگاه حضور یابند و شنیده‌ها و شهادت خود را بیان نمایند.

اما امکان دارد شهود بنا به دلایلی از حضور در دادگاه امتناع نمایند و تمایل نداشته باشند با خوانده مواجه گردند و یا اینکه عده آن‌ها به حدی زیاد باشد که امکان حضور در دادگاه برایشان مقدور نباشد.

از این رو خواهان بر روی یک برگه و فرم به خصوصی اظهارات ایشان را ثبت کرده تا تحت عنوان سند و مدرک به قاضی ارائه نمایند آن‌ها هم به منظور تامین ضمانت برگه استشهاد یه را امضا می‌نمایند.

جایگاه و کاربرد استشهادیه

جایگاه و کاربرد استشهادیه

مطابق ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی شهادت شهود از جمله دلایل اثبات دعوا‌ست. شاید این طور به نظر برسد که شهادت شاهدین و استشهاد یه با یکدیگر یکسان است ولی در حقیقت استشهاد یه با شهادت شاهدین متفاوت است.

به طور دقیق‌تر جایگاه استشهادیه بین ادله اثبات دعوا تعیین نگردیده و به نظر می‌رسد استشهاد یه به تحقیقات محلی نزدیک‌تر باشد و قدرت شاهدان بیشتر از استشهادیه است چرا که در شهادت شهود شاهدان در پیشگاه دادگاه حاضر و هر شاهد در پیش قاضی قسم یاد می‌کند.

همچنین در صورتی که شرایط شهادت شاهدین وعده آن‌ها مهیا باشد استناد به شهادت به قاضی تحمیل می‌شود ولی تشخیص ارزش استشهادیه با قاضی است.

در دو حالت استشهادیه در پرونده قبول می‌گردد تا به جای شهادت مورد بهره‌مندی قرار گیرد.

  • نخست: در جایی که به دلیل عده بسیار شهود امکان حاضر شدن همگی در دادگاه وجود ندارد.
  • دوم: در مواردی که شاهد از حاضر شدن در دادگاه و روبه‌رو شدن با خوانده یا خواهان خودداری نماید.

نمونه استشهادیه

در ادامه به ذکر نمونه ای از استشهادیه می‌پردازیم‌:

با عرض احترام

اینجانبان با علم داشتن کامل نسبت به موضوع و اطلاع داشتن از حرمت شرعی و مجازاتی که در قانون برای شهادت دروغین در نظر گرفته شده گواهی می‌دهیم که آقا /خانم ….. قراردادی بر اساس انجام دادن تمامی فعالیت‌های سنگ کاری ساختمان از قبیل انجام دادن نمای ساختمان و کف و دیوارهای ساختمان و ….. که در …..واقع شده است را که مالک آن ساختمان می‌باشد به آقا/خانم …. واگذار خواهد کرد.

بعد از انجام کار تحویل گرفتن و متراژ نمودن موضوع قرارداد تنظیم شده مبلغ …. تومان طلب کار شده است و تعیین شده که به حساب ایشان که به صورت بانکی واریز شود و نسخه اصلی از قراردادی که تنظیم شده به آقا /خانم …. تحویل داده شده که بنابراین اقا/خانم …..‌‌‌‌‌‌‌‌بنابر عدم اجرایی شدن تعهداتی که خود ذکر کرده است از استرداد نسخه اصلی قرارداد خودداری می‌کند.

در صورت مراجعه نمودن دوباره آقا/خانم ….‌‌‌‌از پرداخت کردن بدهی خود خودداری می‌کند. لذا اینجانبان در صورت صلاحدید دادگاه محترم حاضر به ادا نمودن شهادت شرعی با بیان کردن سوگند در حضور دادگاه محترم خواهیم بود.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده درست و تنظیم حقوقی استشهادیه می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا