مهاجرت تحصیلی

چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیرم

با توجه به اینکه کشور ترکیه نزدیک به ایران است و مدرک تحصیلی آن مورد قبول دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی است، به نظر می‌رسد که مقصد جذابی برای بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف محسوب شده و در پی تحصیل در این کشور هستند.

یکی از مسائلی که باعث می‌شود دانشجویان به سوی دانشگاه‌های ترکیه جذب شوند، این است که دولت ترکیه به منظور کاهش هزینه دانشجویان، به آن‌ها بورسیه تحصیلی ترکیه نیز اعطا می‌کند و از این طریق می‌توانند به صورت رایگان یا با هزینه کمتری در این کشور تحصیل کنند.

دریافت بورسیه ترکیه یا هر کشور دیگری، نیازمند دارا بودن شرایط خاصی است که در هر بورسیه می‌تواند متفاوت باشد و فرد متقاضی باید برای دارا شدن تمامی شرایط لازم، تلاش کافی را به عمل آورد.

کشور ترکیه انواع بورسیه‌های خاصی را دارد که با توجه به رشته و دانشگاه فرد، متفاوت بوده و در این مطلب بسیاری از آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

۱

درباره بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از مسائلی که باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان از تحصیل در خارج از کشور صرف نظر کنند، این است که نمی‌توانند هزینه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به کشور مورد نظر خود را فراهم کرده و به شکل آسانی برای آن اقدام کنند.

بسیاری از کشورها به منظور ارتقاء سطح علمی خود و جذب دانشجویان برتر از سراسر دنیا، سعی می‌کنند تا تسهیلاتی از جمله انواع بورسیه‌های تحصیلی را در نظر بگیرند و بتوانند از طریق آن‌ها شرایط بهتری را برای دانشجویان فراهم نمایند.

بورسیه تحصیلی ترکیه دارای انواع مختلفی است و برخی از دانشگاه‌ها آن را ارائه می‌دهند و برای هرکدام شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در بسیاری از کشورها دارای نکات و ویژگی‌های مشترکی است که از آن می‌توان به دارا بودن رزومه علمی قوی اشاره کرد. در واقع فرد متقاضی دریافت بورسیه باید از لحاظ علمی و تحصیلی در درجه بالایی قرار داشته باشد.

یکی دیگر از شرایط مهم این است که فرد متقاضی برای دریافت بورسیه تحصیلی مناسب با رشته و سوابق تحصیلی خود اقدام نماید و حتما در نظر داشته باشد که مدارک و درخواست خود را در مدت زمان مشخصی ارائه می‌دهد.

ارائه درخواست و مدارک در ددلاین تعیین شده توسط دانشگاه یکی از نکات مهم است و در صورتی که فرد متقاضی مهلت ارائه درخواست را رعایت نکند، درخواست وی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

بنابراین در حالت کلی شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای بسیاری از انواع آن عبارت است از مدرک زبان مورد نیاز، مدرک تحصیلی معتبر کارشناسی یا کارشناسی ارشد و رزومه علمی و تحصیلی و غیره.

بورسیه تحصیلی ترکیه و نکات آن

  • بورسیه تحصیلی ترکیه دارای انواع گوناگونی است که هرکدام از آن‌ها با توجه به شرایط فرد در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند از آن استفاده نماید.
  • دارا بودن رزومه علمی و انجام تحقیقات علمی هرچقدر بیشتر و قوی‌تر باشد، شانس فرد برای اخذ بورسیه را افزایش می‌دهد.
  • انواع بورسیه در ترکیه متفاوت هستند و به این شکل نیست که از طریق تمامی انواع آن، همه هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه فرد پرداخت شوند بلکه برخی از آن‌ها، قسمتی از هزینه‌های فرد را در نظر می‌گیرند.
  • اولین قدم برای ارائه درخواست دریافت بورسیه این است که در رابطه با تمامی انواع بورسیه تحصیلی ترکیه اطلاعات کافی را به دست آورده و پس از آن برای انتخاب بهترین بورسیه با توجه به شرایط خود اقدام نمایید.
  • هرکدام از بورسیه‌های تحصیلی کشور ترکیه دارای مزایا و معایب و شرایط خاصی هستند و میزان کمک هزینه و حوزه‌هایی که کمک هزینه پرداخت می‌شود، یکسان نیست.
۲

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

همانطور که بیان شد، بورسیه‌های تحصیلی ترکیه دارای انواع متفاوتی هستند و هر دانشگاهی با توجه به شرایط و وضعیتی که برای دانشجوان فراهم می‌کند، بورسیه خاصی را به دانشجویان اعطا می‌نماید.

برای مثال برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه خاورمیانه که بورسیه ارائه می‌دهند، بیان می‌کنند که دانشجویان موفق با نمره بالا، فقط از درصدی از معافیت پرداخت شهریه برخوردار می‌شوند و دانشجویان عالی با معافیت از پرداخت کل شهریه برخوردار می‌گردند.

در برخی از مواقع نیز بیان می‌شود که دانشگاه مورد نظر فرد، معافیت کامل را برای افراد دارای بورسیه در نظر گرفته و در کنار آن، خوابگاه دانشجویی رایگان در اختیار فرد قرار می‌دهد.

در ادامه برخی از انواع بورسیه‌های تحصیلی ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بیان می‌کنیم که شرایط اخذ هرکدام چیست و چگونه می‌توان با کسب اطلاعات درباره هرکدام، بهترین را انتخاب نمود.

دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه اراسموس

بورسیه اراسموس برنامه‌ای است که توسط کشورهای اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است و کشور ترکیه نیز به آن پیوسته و از آن استفاده می‌کند.

با توجه به بورسیه اراسموس، فرد دانشجو می‌تواند یک یا دو ترم را در دانشگاه‌های ترکیه بگذراند و پس از آن به یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا برای اتمام تحصیل خود سفر کند.

بنابراین فردی که متقاضی دریافت این بورسیه است می‌تواند برای دریافت آن درخواست ارائه کرده و پس از اینکه موفق به دریافت بورسیه اراسموس شد، به ترکیه مهاجرت نماید و از این طریق ادامه تحصیل خود را در کشورهای اتحادیه اروپا انجام دهد.

فرد دانشجو در صورت دریافت این بورسیه می‌تواند از مزایای مختلف آن و مثلا تحصیل با هزینه کم، بهره‌مند شود و باید پس از اتمام تحصیل خود به کشورش بازگردد و شهروند اروپایی محسوب نمی‌شود.

کشورهایی همچون نروژ، قبرس، دانمارک، ایرلند، ایسلند، ایتالیا، مجارستان، جمهوری چک، استونی و خود ترکیه این بورسیه را ارائه می‌دهند.

شایان توجه است که دریافت بورسیه اراسموس با توجه به برنامه‌های مختلف می‌تواند شرایط گوناگونی داشته باشد و مثلا در یک رشته تحصیلی تمام هزینه تحصیل و زندگی فرد به او پرداخت شود و در برنامه دیگری نصفی از هزینه‌های فرد به او پرداخت شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی نیز به دانشجویان بین‌المللی بورسیه ارائه می‌دهد و دانشجویان با توجه به آن می‌توانند برای تحصیلات عالی و تکمیلی اقدام کرده و از شرایط بورسیه تحصیلی این دانشگاه استفاده کنند.

دانشگاه سابانجی بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که افراد متقاضی می‌توانند برای آن‌ها اپلای کنند. افراد متقاضی برای دریافت این نوع بورسیه بر اساس سوابق خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و هیئت اداری مربوطه سوابق آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در واقع هیئت داوران افراد واجد شرایط را مورد بررسی قرار داده و پس از آن اطلاعات مربوطه به هیئت اداری مربوط به تحصیلات تکمیلی ارجاع داده می‌شود.

شرایط دریافت بورسیه سابانجی عبارت است از مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد معتبر، مدرک زبان مورد نیاز برای فرد و سایر مدارک که مربوط به برخی آزمون‌هایی مثل GRE یا GMAT می‌باشد.

بورسیه‌های دانشگاه سابانجی به انواع بورسیه‌های Aysegul Arsoy، بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی و بورس تحصیلی پروژه تحقیقاتی دانشگاه سابانجی تقسیم می‌شود.

در برخی از این‌ها مانند بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی، فرد دارنده بورسیه از پرداخت شهریه به صورت کامل معاف می‌شود و به صورت ماهانه کمک هزینه زندگی دریافت می‌کند و در برخی دیگر مانند بورس پروژه تحقیقاتی، هزینه تحصیل فرد به همراه خوابگاه به وی اعطا می‌شود که دارای مزایای کمتری نسبت به دیگر انواع آن است.

بورسیه تورک بورسلاری

دولت ترکیه به منظور ایجاد شبکه‌ای از مدیران به صورت بین‌المللی و جذب آن‌ها از کشورهای مختلف، اقدام به ارائه بورسیه تورک بورسلاری کرده است و هزینه‌های آن از سوی دولت تامین می‌گردد.

دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دریافت این بورسیه اقدام می‌نمایند و هر فردی می‌تواند در صورت دارا بودن شرایط برای دریافت این نوع بورسیه‌ها اقدام کند.

دانشجویان می‌توانند به صورت تمام وقت یا موقت از این بورسیه استفاده کرده و تحصیل خود را در کشور ترکیه ادامه دهند و مدرک دارای اعتبار و مورد قبول کشورهای اروپایی و آمریکایی به دست آورند.

در واقع برنامه بورسیه تورک بورسلاری به دو دسته کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تقسیم می‌شود و در دسته اول برای تمامی رشته‌های تحصیلی دوره کارشناسی است و دسته دوم فقط برخی از رشته‌های تحصیلی را در بر می‌گیرد.

برای مثال بورسیه تحصیلات تکمیلی در تخصص‌های علوم بهداشتی ارائه نمی‌شود و فرد متقاضی باید پیش از اقدام برای دریافت بورسیه نسبت به آن اطلاعات کسب کند.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه

بورسیه دانشگاه خاورمیانه نیز سالانه به بسیاری از دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرد و می‌توان بیان کرد که از طریق این بورسیه، کمک هزینه غذا، خوابگاه، شهریه و تحصیل به فرد اعطا می‌شود و می‌توان از این طریق برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمود.

افراد متقاضی دریافت این بورسیه باید فرم مربوطه را پر کرده و همراه با مدارک مورد نیاز به دفتر بورس تحصیلی و شهریه دانشگاه METU واقع در آنکارا ارائه دهند.

برای دریافت بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه افراد متقاضی باید برای ترم پاییز در بازه سپتامبر تا اکتبر و برای ترم‌های بهاری در فوریه تا مارس درخواست خود را به شکل صحیح ارسال و ارائه نمایند.

در این بورسیه بیان می‌شود که دانشجویان خوب از کمک هزینه‌های ۲۵ تا ۵۰ درصد و دانشجویان عالی از کمک هزینه ۷۵ تا ۱۰۰ درصد برخوردار شده و هزینه تحصیل و زندگی در همان مقادیر به ‌آن‌ها اعطا می‌گردد.

۳

چگونه در کمترین زمان ممکن بورسیه تحصیلی بگیرم؟

مهم‌ترین نکته برای دریافت بورسیه تحصیلی، این است که فرد متقاضی بتواند تمامی شرایط مربوط به آن را فراهم کرده و دارای رزومه تحصیلی و فعالیت‌های علمی بزرگ و قابل توجه باشد.

در واقع رزومه علمی قوی مهم‌ترین نکته است و مواردی مانند دانشگاه فرد، ریزنمرات تحصیلی و انگیزه نامه و معرفی نامه‌های توسط اساتید برتر، تاثیر بسیار زیادی در پذیرش او دارند.

استفاده از کمک‌های افراد دارای تجربه و برقراری ارتباط با دانشجویانی که دارای تجربیات این چنینی بوده‌اند نیز بسیار تاثیرگذار است و فرد متقاضی می‌تواند از کمک‌های یک وکیل مهاجرتی خبره نیز استفاده نماید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلفی کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌نمایند. از عمده‌ترین دلایل آن می‌توان به نزدیکی به کشور ایران و رفت و آمد راحت بین این دو کشور اشاره کرد و همچنین اقوام و دوستان برای بازدید از فرد، نیازی به دریافت ویزای کوتاه مدت یا بازدیدکننده نخواهند داشت.

اما یکی از مزایای مهم دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه و مهاجرت تحصیلی به ترکیه این است که فرد از این طریق می‌تواند ویزای کاری یا تحصیلی کشورهای اروپایی و آمریکایی را نیز به دست آورد و به آن کشورها مهاجرت نماید.

در واقع مهاجرت به ترکیه مانند سکوی پرتابی برای مهاجرت و سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب می‌شود چرا که شرایط مهاجرت به آن حوزه در ایران بسیار سخت‌تر است و فردی که بتواند پاسپورت ترکیه را دریافت نموده و شهروند آن کشور محسوب شود، از مزایای شهروندی اتحادیه اروپا نیز بهره‌مند می‌شود.

بنابراین فرد می‌تواند پس از اتمام تحصیل خود برای یافتن کار در همان حوزه تخصصی خود اقدام نموده و در صورت یافتن شغل مناسب یا به هر طریق دیگری ویزای خود را تمدید نماید و پس از گذشت چند سال تابعیت ترکیه را نیز دریافت کند.

همه چیز درباره بورسیه تحصیلی ترکیه

دریافت مشاوره برای اخذ بورسیه تحصیلی

دریافت مشاوره برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه یکی از مواردی است که باعث می‌شود فرد متقاضی بتواند به صورت درست و صحیح برای دریافت آن اقدام کرده و بورسیه مورد نظر خود را دریافت نماید.

استفاده از مشاوره‌های یک وکیل خبره مهاجرتی انتخاب بسیاری از افرادی است که قصد دریافت بورسیه تحصیلی یا مهاجرت با انواع روش‌ها را دارند. چرا که هرگونه خطا در روند اپلای و اخذ ویزا باعث می‌شود که روند مهاجرت فرد با تاخیر مواجه شود و نتواند به بهترین شکل ممکن درخواست خود را ارائه دهد.

با توجه به اینکه دانشگاه‌های مختلف ترکیه هر ساله انواع بورسیه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند، بهتر است که فرد متقاضی در رابطه با انواع آن‌ها به صورت دقیق اطلاعات کسب نموده و با اطلاعات دقیق و صحیح، مناسب‌ترین بورسیه را انتخاب نماید و برای دریافت آن درخواست دهد.

یک وکیل مهاجرتی خبره و قابل اعتماد، می‌تواند فرد را در تمامی مراحل راهنمایی نموده و بهترین راه حل را ارائه دهد تا فرد متقاضی بتواند در کمترین زمان ممکن رزومه خود را آماده کرده و مدارک دیگر را نیز برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه به مسئول مربوطه اعطا کند.

بنابراین شما می‌توانید نسبت به تمامی مراحل مهاجرت به ترکیه از یک فرد آگاه و خبره به امور مهاجرتی اطلاعات کسب کرده و برای انجام آن اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا