مهریهخانواده

مهریه بالای ۵ سکه دیگر زندان ندارد؟

قبل از ورود به بحث زندان برای مهریه بالای ۵ سکه بهتر است بدانیم، مهریه جز حقوق قانونی زوجه محسوب می شود و مرد موظف به پرداخت آن است. به موجب قانون مدنی، بعد از عقد ازدواج، مهریه به تملک زوجه در می‌آید و می‌تواند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد.

یکی از موضوعات بسیار مهم در روابط زوجیت، پرداخت مهریه است. دلیل اصلی اختلافات در مورد مهریه، آن است که برداشت نادرستی از آن در جامعه ما باب شده است.

نوشته های مشابه

به لحاظ قانونی، هرگونه مالی که ارزش اقتصادی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه قرار بگیرد. اما در عرف جامعه ما، سکه بهار آزادی به عنوان مهریه تعیین می‌شود.

قوانین مهریه، طی چند سال اخیر تغییراتی داشته است و بر نحوه و شرایط پرداخت آن تاثیرگذار نیز بوده است. عدم پرداخت مهریه، مطلقا جرم محسوب نمی‌شود و نمی‌توان صرفا به دلیل نپرداختن مهریه از طرف مرد، علیه او طرح دعوا کیفری نمود.

این که عدم پرداخت مهریه، می‌تواند ضمانت اجرای کیفری برای مرد داشته باشد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. قانون مهریه، در حال حاضر تا سقف میزان ۱۱۰ سکه به عنوان مهریه را برای حکم جلب مرد در نظر گرفته است.

در واقع زوجه می‌تواند به دلیل آن که زوج مهریه او را به میزان مزبور پرداخت نکرده است، از وی شکایت کیفری کند و حکم جلب او را دریافت نکند.

البته در این زمینه، بحث درخواست اعسار مطرح می‌شود که می تواند مانع از زندان رفتن مرد شود. یکی از طرح‌هایی که در مجلس در حال حاضر مطرح شده و در کمیسیون حقوقی در حال رسیدگی می‌باشد، آن است که مهریه بیش از ۵ سکه، دیگر زندان نداشته باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع که آیا مهریه بیشتر از ۵ سکه دیگر مجازات حبس ندارد، ابتدا به قانون مهریه و سپس شرایطی زندانی شدن مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه و سایر مسائل مرتبط می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

مهریه؛ حق قانونی و شرعی زن

مهریه مانند سایر حقوق زن در روابط زوجیت، علاوه بر قانون، مورد تاکید شرع نیز می‌باشد. بر همین اساس، قانونگذار، مقررات در مورد مهریه را توام با جنبه سخت‌گیرانه، وضع کرده است.

البته این قوانین مصوب در مورد مهریه، مورد انتقاد برخی از حقوقدانان است. در واقع منتقدان بر این باورند که مقررات وضوابط مهریه، به گونه‌ای است که از حقوق زنان مطلقا حمایت شده است و در این زمینه حقوق مردان نادیده گرفته شده است.

در هر صورت، قوانین مربوط به مهریه از گذشته تا الان، همواره به پرداخت مهریه از طرف مرد تاکید داشته است. با توجه به قوانین کشور ما از مباحث فقهی و شرعی برگرفته شده است، مقررات مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از آن جهت که مهریه، حق قانونی و شرعی زوجه است، امکان از بین رفتن چنین حقی وجود ندارد. البته اگر زوجه بخواهد، می‌تواند شخصا از حق خود بگذرد و اقدام به بذل مهریه نماید.

مهریه بر خلاف سایر حقوق زن مانند نفقه، امکان محرومیت از آن به دلیل عدم انجام وظایف زوجیت وجود ندارد. می‌توان اینگونه بیان کرد که تا زمانی که زن با اراده خود اقدام به بخشیدن مهریه نکند، امکان اسقاط آن به لحاظ قانونی وجود ندارد.

پرداخت مهریه، شرعا و قانونا تکلیفی برای مردان است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند از پرداخت مهریه همسر خودداری کنند. عدم توانایی مالی مرد یا شرایط مربوط به استطاعت مالی زوجه، دلیل موجهی برای عدم پرداخت مهریه نیست. در واقع برای پرداخت مهریه، هیچگونه عذر و بهآن‌های از طرف مرد پذیرفته شده نیست.

لازم به ذکر است که راه‌های قانونی برای پرداخت مهریه، با توجه به شرایط استطاعت مالی زوجه وجود دارد. در هر حال، عدم پرداخت مهریه در صورت مطالبه زوجه می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای مرد به همراه داشته باشد.

مهریه بالای ۵ سکه

آیا مطالبه مهریه صرفا به دوران بعد از طلاق ارتباط دارد؟

یکی از سوالات مهم و پرتکرار در مورد مهریه آن است که پرداخت و مطالبه مهریه، صرفا به دوران بعد از طلاق ارتباط دارد؟ زوجه می‌تواند در دوران زندگی مشترک خود نیز مهریه را مطالبه نماید؟

تصورات اشتباهی که در جامعه ما در مورد مهریه باب شده، آن است که زن صرفا می‌تواند بعد از طلاق، مهریه خود را مطالبه کند. مهریه جز آن دسته از حقوق قانونی زوجه محسوب می‌شود که با برقراری پیوند ازدواج، می‌تواند آن را به روش قانونی درخواست کند.

در واقع پرداخت مهریه، اختصاص به دوران طلاق ندارد و قانون چنین حقی را به زنان داده است تا بتوانند حتی در دوران زوجیت نیز راه‌های قانونی مهریه را به اجرا بگذارند.

نبود ارتباط مستقیم بین مهریه و طلاق، سبب شده است تا زمان هر زمان که تمایل داشته باشد، بتواند برای دریافت مهریه خود اقدامات قانونی را انجام دهد.

البته دعاوی مهریه در اغلب مواقع زمانی مطرح می‌شود که زوجین تصمیم به طلاق گرفته و قصد جدا شدن از هم را دارند. در این صورت، زوجه برای آن که بتواند به حق و حقوق خود برسد، اقدامات لازم جهت اجرا اجرا گذاشتن مهریه را انجام می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت که مهریه چه زمانی مطالبه و از طریق قانونی به اجرا گذاشته شود، به اراده و اختیار زوجه بستگی دارد.

مهریه از نظر شرایط استطاعت

مهریه بر اساس شرایط استطاعت به عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم‌بندی می‌شود. تعیین این دو نوع مهریه می‌تواند به صورت توافقی صورت گیرد که در زمان ثبت ازدواج در محضر، نوع آن مشخص می‌شود.

شرایط پرداخت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه با یکدیگر متفاوت است که در این زمینه زوجین بهتر است به توافق کلی برسند.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه به این معنا است که زوجه هر زمان مهریه خود را مطالبه کند، زوج می‌بایست اقدام به پرداخت آن نماید. در واقع با شروع زندگی مشترک و تعلق مهریه به زوجه، در صورت عندالمطالبه بودن مهریه امکان تقاضای آن در هر زمانی وجود دارد.

زمانی که زوجه اقدام به مطالبه مهریه می‌کند، زوج باید در دادگاه عدم توانایی مالی خود در پرداخت مهریه را ثابت کند.

در این صورت مرد می‌تواند درخواست اعسار دهد و با پذیرش آن توسط دادگاه، پرداخت مهریه برای زوج به صورت قسط‌بندی می‌شود.

مهریه عندالاستطاعه

در مهریه عندالمطالبه شرایط و اوضاع مالی مرد مورد بررسی قرا می‌گیرد. در واقع پرداخت این نوع مهریه با توجه به توانایی و استطاعت مالی زوج صورت می‌گیرد.

زوجه برای به اجرا گذاشتن مهریه عندالاستطاعه باید بتواند تمکن مالی مرد در دادگاه را به اثبات برساند. به بیان دیگر اگر زوجه می‌خواهد اقدام به دریافت مهریه عندالاستطاعه کند، می‌بایست در دادگاه این موضوع را ثابت کند که مرد از شرایط و اوضاع مالی مناسب برای پرداخت مهریه برخوردار می‌باشد ولی به دلایل مختلف از پرداخت مهریه امتناع می‌کند.

با توجه به قانون جدید مهریه امکان اخذ حکم جلب زوجه تا ۱۱۰ سکه وجود دارد. در واقع تا ۱۱۰ سکه مهریه به صورت عندالمطالبه است و بیشتر از آن با توجه به توانایی و تمکن مالی مرد به شکل عندالاستطاعه است.

تعداد سکه مهریه

قانون مهریه در یک نگاه

همانطور که گفته شد، قانون مهریه در چند سال گذشته مدام در حال تغییر بوده است و در حال حاضر هم طرح‌های گوناگونی برای تغییر این قانون مطرح می‌شود.

تا قبل از سال ۱۳۹۱، مهریه تا هر میزانی قابل وصول بود و در صورت عدم پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه، زوجه می‌توانست حکم جلب همسر خود را از مراجع قانونی دریافت کند که نتیجه آن روانه شدن زوج به زندان بود.

قانونگذار از سال ۹۱ به بعد قانون جدیدی در ارتباط با مهریه مصوب کرد تا به نوعی فشار مالی برای مردان و همچنین میزان محکومین به دلیل عدم پرداخت مهریه کاهش یابد.

در سال ۹۹ تغییراتی در قانون مهریه به وجود آمد که بر اساس قانون حمایت از خانواده، مجازات حبس برای مهریه تا ۱۱۰ سکه اجرا می‌شود.

بسیاری از افراد اینگونه تصور می‌کنند که اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد، زوج فقط ملزم به پرداخت ۱۱۰ سکه بهار آزادی است و هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت بیشتر از این میزان را نخواهد داشت.

البته این تصور اشتباه است چرا که مطابق قانون جدید مهریه در سال ۹۹، تا سقف ۱۱۰ سکه برای مرد زندانی دارد و چنانچه مهریه بیشتر از این مقدار باشد، مرد باید آن را بپردازد.

به شما وکیل آنلاین می‌گوید زوج برای پرداخت مهریه می‌تواند درخواست اعسار یا تعدیل مهریه را مطرح کند که نحوه چگونگی پرداخت آن توسط دادگاه تعیین می‌شود. دادگاه با توجه به شرایط مالی مرد، پرداخت مهریه را برای وی قسط‌بندی می‌کند که زوج به صورت ماهانه باید میزان مشخصی از سکه را پرداخت کند.

در حال حاضر در کشورمان میزان قانونی مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه است و در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نمی‌باشد و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج باید در دادگاه عدم استطاعتش یا توانایی‌اش را در پرداخت مهریه ثابت کند.

اما در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه، زوجه باید در دادگاه ثابت کند که زوج توانایی پرداخت این مازاد ۱۱۰ سکه را دارد. در صورتی که زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد و از آن امتناع ورزد، امکان توقیف اموال وی وجود دارد.

زندانی کردن شوهر تا ۱۱۰ سکه

همانطور که گفته شد، طبق قانون مهریه، زن می‌تواند صرفا تا سقف مهریه به میزان ۱۱۰ سکه بهار آزادی، حکم جلب همسر خود را دریافت کند و هر زمان که بخواهد علیه او طرح شکایت کیفری کند.

در ارتباط با این موضوع که زوجه صرفا تمایل دارد تا به میزان مهریه‌ای که در سند ازدواج قید شده است برسد یا شوهر خود را به دلیل عدم پرداخت مهریه، روانه زندان کند، به تصمیم شخصی او بستگی دارد.

در هر صورت طبق قانون، زن می‌تواند تا سقف ۱۱۰ سکه، علیه شوهر خود اقامه دعوا کیفری کرده و حکم جلب او را دریافت کند. مازاد بر ۱۱۰ سکه، امکان صدور حکم جلب از طریق مرجع قضایی وجود ندارد و به درخواست زن در این زمینه نیز رسیدگی نمی‌شود.

به طور مثال، فرض کنید مهریه زوجه، ۵۰۰ سکه بهار آزادی است که طبق قانون جدید، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه امکان جلب زوج وجود دارد و مابقی آن (یعنی ۳۹۰ سکه) جنبه کیفری نداشته و مرد باید این میزان را نیز بپردازد.

زمانی که زوجه از طریق قانونی مهریه خود را مطالبه می‌کند، درخواست او بعد از بررسی‌های انجام شده در مرحله صدور اجراییه قرار می‌گیرد. زن می‌تواند اموال متعلق به مرد را معرفی کند که در این صورت با بررسی و استعلام انجام شده نشان می‌دهد که شوهر اموالی ندارد.

در این صورت بحث اعسار مطرح می‌شود و مرد برای آن که بتواند از زندانی شدن خود تا حدی جلوگیری کند، تقاضای تقسیط پرداخت مهریه را ارائه می‌نماید.

چنانچه ثابت شود که زوج اموالی نداشته باشد، مهریه تا ۱۱۰ سکه، ضمانت اجرای کیفری دارد و زوجه نمی‌تواند به واسطه عدم پرداخت مهریه مازاد بر آن، حکم جلب شوهر را دریافت کند.

گفتنی است که اگر مرد بتواند به صورت یک جا یا اقساطی، ۱۱۰ سکه را بپردازد، ضمانت اجرای کیفری برای مرد نداشته و زوجه تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از همسر خود شکایت کیفری و به تبع آن حکم جلب او را دریافت کند.

زوجه در این شرایط برای مطالبه مازاد مهریه می‌تواند اموالی را برای شناسایی معرفی نماید تا وصول مهریه از طریق توقیف اموال شوهر صورت گیرد.

شرایط زندانی نشدن مرد در مهریه زیر ۱۱۰ سکه

همانطور که گفته شد، مهریه به هر میزان که توسط زوجین تعیین شده باشد، صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه برای مرد ضمانت اجرای کیفری دارد.

در این زمینه، مقدار مهریه چندان اهمیت ندارد اما اگر مرد بنا به هر دلیلی نتواند مهریه تا ۱۱۰ سکه را پرداخت نکند، زن به راحتی می‌تواند حکم جلب او را گرفته و در نهایت مجازات حبس برای زوج در نظر گرفته می‌شود.

شرایط زندانی نشده مرد در مهریه زیر ۱۱۰ سکه، منوسط به پرداخت کامل آن است. در واقع مرد می‌تواند به صورت یک جا، میزان مهریه تعیین شده را بپردازد یا به صورت قسط‌بندی، اقدام به این کار نماید.

در شرایطی که معسر بودن مرد( اثبات ناتوانی در پرداخت مهریه) ثابت شود، میزان ۱۱۰ سکه نیز مانعی برای زندان رفتن او می‌شود. در این صورت، دادگاه با بررسی شرایط مالی مرد، حکم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی می‌دهد.

مهریه پایین

درخواست اعسار در مهریه؛ مانعی برای زندانی نشدن مرد

زمانی که زوجه به صورت قانونی برای مطالبه مهریه اقدام می‌کند، دادگاه مرد را ملزم به پرداخت مهریه به میزان تعیین شده می‌نماید.

در شرایطی که مرد از توانایی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار نیست و از جهاتی خطر زندانی شدن را احساس می‌کند، درخواست اعسار می‌دهد.

اعسار در مهریه درخواستی از طرف مرد می‌باشد تا بتواند تحت شرایطی مهریه را بپردازد. درخواست اعسار زمانی مطرح می‌شود که زوج توانایی پرداخت مهریه را ندارد و دادگاه با در نظر گرفتن شرایطی، مهریه را برای او قسط‌بندی می‌کند.

در صورتی که مرد از تمکن مالی برخوردار باشد و مهریه همسر خود را پرداخت نکند، اموال و دارایی او شناسایی شده و سپس توقیف می‌شود. در این صورت مهریه از اموال زوج پرداخت شده و مهریه زوجه وصول می‌شود.

چنانچه مرد اموال و دارایی برای توقیف نداشته باشد، درخواست اعسار می‌دهد. اگر با اقساطی شدن مهریه، زوج از پرداخت آن استنکاف کند، زوجه می‌تواند حکم جلب او را بگیرد و در نهایت روانه زندان می‌شود.

در واقع، درخواست اعسار به عنوان آخرین راه برای آن که مرد به زندان نرود، محسوب می‌شود. در صورت موافقت دادگاه با درخواست اعسار، پرداخت مهریه به صورت اقساطی تعیین شده و مرد به جای آن که به زندان برود، مهریه همسر خود را پرداخت می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر مرد با توجه به درخواست اعسار و شرایط اقساطی مهریه، از پرداخت مهریه همسر خودداری کند، زوجه می‌تواند حکم جلب او را دریافت نماید (البته اگر مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه پرداخت نشده باشد).

آیا مهریه عندالمطالبه زندانی دارد؟

در مهریه عندالمطالبه، زوجه در صورت تمایل در هر زمانی این حق را دارد تا برای مطالبه مهریه از طرق قانونی اقدام کند. با صدور رای دادگاه، زوج موظف به پرداخت مهریه می‌باشد.

اگر مرد به هر دلیلی از پرداخت مهریه امتناع ورزد، اموال و دارایی او شناسایی شده و تا اطلاع ثانوی توقیف می‌شود. توقیف اموال و دارایی مرد با هدف پرداخت مهریه انجام می‌گیرد. در واقع مهریه خانم از دارایی های آقا پرداخت می‌شود.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که اگر مرد اموال و دارایی نداشته باشد، تکلیف مهریه خانم در این شرایط چه خواهد بود؟ در صورتی که مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد، مهریه برای او قسط‌بندی می‌شود. در واقع همان بحث اعسار مطرح می‌شود و زوج می‌بایست مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند.

اقساط مهریه بر حسب توانایی زوج مشخص می‌شود و بر همین اساس باید ماهانه یا هر زمانی که دادگاه تعیین کند، می‌بایست به زوجه پرداخت شود.

در این شرایط اگر مرد از پرداخت مهریه استنکاف کند، زن می‌تواند حکم جلب او را بگیرد. در نهایت زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه عندالمطالبه به زندان می‌رود و سابقه کیفری برای او در سیستم قضایی ثبت می‌شود.

پس بهتر است آقایان مراحل قانونی تعیین شده برای پرداخت مهریه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند در غیر این صورت حکم جلب آن‌ها گرفته شده و روانه زندان می‌شوند.

البته طبق رویه قضایی زمانی که حکم جلب مرد بابت عدم پرداخت مهریه صادر می‌شود، وی ابتدا به بازداشتگاه می‌رود.

در این مرحله زوج به عنوان متهم شناخته شده و هنوز اتهام وارده به وی قطعی نشده است. سپس برای انجام تحقیقات مقدماتی پرونده به دادسرا ارجاع داده می‌شود.

در صورتی که در مرحله دادسرا عدم پرداخت مهریه از جانب مرد ثابت شود، پرونده برای صدور رای و تعیین مجازات به دادگاه کیفری ارسال می‌شود. سپس با صدور رای میزان مجازات مشخص شده و وی به حبس تعزیری محکوم می‌شود و در نهایت به زندان می‌رود.

بررسی طرح حذف زندان برای مهریه بالای ۵ سکه

افزایش شدید قیت سکه در چند سال اخیر باعث شد تا قانونگذار تصمیم به اصلاح قانون مهریه بگیرد. در زمانی که قانون مهریه در ارتباط با حکم زندان برای عدم پرداخت مهریه زیر ۱۱۰ سکه تصویب شد، نرخ سکه آن چنان زیاد نبوده است.

اما در حال حاضر، قیمت سکه به گونه‌ای شده است که امکان پرداخت آن به عنوان مهریه برای مردان بسیار دشوار شده است.

با توجه به این که مهریه خانم‌ها معمولا با تعداد بالا تعیین می‌شود، پرداخت مهریه با در نظر گرفتن نرخ فعلی سکه تقریبا غیر ممکن شده است.

اعضای کمیسیون قضایی مجلس، معتقدند که زندان جای بزهکار است نه بدهکار. از این رو، بدهکار مهریه اگر توان پرداخت آن را ندارد، نباید روزانه زندان شود. بدهکاران مهریه به جای زندان، باید آزاد باشند تا بتوانند با کار کردن مهریه همسران خود را پرداخت کنند.

بر همین اساس، مجلس شورای اسلامی تصمیم به این موضوع گرفت تا با ایجاد طرحی بتواند تغییرات محسوسی را در قانون مهریه به وجود آورد.

طرحی تحت عنوان حذف زندان برای مهریه بالا ۵ سکه تهیه شد و برای بررسی به کمیسیون قضایی مجلس ارسال شد. این طرح صراحتا عنوان می‌کند که تعداد مهریه‌های بالای ۵ سکه دیگر نمی‌تواند منجر به زندانی شدن مردان شود.

در واقع طبق این طرح، مهریه هر میزان که باشد، بیشتر از ۵ سکه دیگر برای آقایان ضمانت اجرای کیفری ندارد. طرح مزبور با هدف جلوگیری از افزایش جمعیت کیفری مردان متاهل تعیین شده است و در صورت اجرایی شدن، شاهد آن خواهیم بود که دیگر مردان برای ناتوانایی در پرداخت مهریه در زندان نباشند.

وکیل مهریه بالا

گرفتن حکم جلب در ارتباط با طرح مهریه بالا ۵ سکه

مطابق طرح مزبور، مهریه بالای پنج سکه دیگر نمی‌تواند دلیل موجه برای زندانی شدن مردان به شمار رود. حال اگر زن یا وکیل مهریه او به دلیل آن که شوهر اقدام به پرداخت مهریه ننموده است، تحت شرایطی خاص می‌تواند حکم جلب او را دریافت کند.

در این صورت، زن صرفا به دلیل عدم پرداخت مهریه زیر ۵ سکه می‌تواند اقدام به دریافت حکم جلب مرد نماید. در واقع اگر مرد نتواند مهریه همسر خود را تا سقف پنج سکه پرداخت نکند، زن این اختیار را دارد تا حکم جلب شوهر را گرفته و او را روانه زندان کند.

بنابراین طبق این طرح، پرداخت مهریه تا سقف پنج سکه زندانی برای مرد دارد و مازاد آن نمی‌تواند منجر به صدور حکم مجازات حبس برای مردان شود.

تفاوت طرح عدم مجازات حبس بیش از ۵ سکه با قانون فعلی آن است که مطابق قانون کنونی، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه دیگر زندانی ندارد که با مقایسه آن‌ها می‌توان به اختلاف شدید پرداخت مهریه و اجرای مجازات حبس برای مردان پی برد.

آیا طرح حذف زندانی مهریه بالای پنج سکه اجرایی شده است؟

تغییر قانون مهریه همواره جزو برنامه‌های اصلی مجلس بوده است که طی یکی دو سال اخیر نمایندگان مجلس طرح‌های مختلفی به منظور کاهش سقف مهریه ارائه نموده‌اند.

در واقع مجلس به دنبال بررسی موضوع مهریه براساس عدالت است تا هیچ کدام از زن و مرد در این بین آسیب نبینند. با توجه به افزایش سرسام آور قیمت طلا و سکه در چند سال اخیر و فشار حداکثری که برای مردان متاهل وجود دارد، مجلس به دنبال راه حل مناسب برای کاهش سقف مهریه است که در صورت تصویب می‌تواند تبعات مختلفی در جامعه ما داشته باشد.

طرح کاهش مهریه به ۵ سکه، نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی‌های لازم می‌باشد که شاید تصویب مدت زیادی به طول بیانجامد.

در حال حاضر طرح مزبور، در دست بررسی توسط کمسیون قضایی مجلس است و با توجه به این که منتقدان و مخالفانی در این زمینه وجود دارد، نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

علی‌الاصول، طرح حذف زندانی مهریه بالای پنج سکه برای اجرایی شدن نیاز به زمان دارد تا توسط مجلس تایید شود و برای بررسی و تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح جدید مجلس در مورد شرایط پرداخت مهریه و سایر موضوعات مرتبط در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان مجموعه حقوقی بنیاد وکلا اعم از مشاوره حقوقی مهریه یا وکیل مهریه در ارتباط باشید.

مهریه بالای ۵ سکه در حال حاضر دیگر برای مردان مجازات حبس ندارد؟

طبق این طرح، مهریه بالای ۵ سکه دیگر زندانی ندارد که در متن مقاله به آن اشاره شده است.

عدم پرداخت مهریه زیر ۵ سکه منجر به زندانی شدن زوج می‌شود؟

در صورت تصویب طرح مزبور، در صورت ناتوانایی مرد در مهریه زیر ۵ سکه، حکم مجازات حبس برای وی صادر می‌گردد.

طرح زندانی نشدن به دلیل نپرداخت مهریه بالا پنج سکه به تصویب رسیده است؟

همانطور که توضیح داده شد، این طرح همچنان در حال بررسی است و هنوز به تصویب نرسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. بنام خدا ۱. مهریه نبایدزیادباشد چون مهریه زیادباعث اختلاف می شود۲.مهریه نباید بیشتراز۵۰سکه باشد۳.بجای اینکه راه حل طلاق را جلوی زوج ها بگذاریم بیایم صلح وسازش دوطرف راخواستارباشیم دراین زمان که جنگ بین کشورهاست بایدطرح فرزندآوری راتشویق کنیم تا درآینده سربازانی برای دفاع ازکشورداشته باشیم تانسل کشی ادامه پیدا نکنه چون تضمینی وجودنداردکه کشورماموردحمله قرارنگیرد ماهمه ازنسل وفرزندان حضرت آدمیم پس متهدباشیم

  2. بخدا ۹۰ درصد زن هایی که مهریه میگیرن مستحقش نیستند اکثرا خانم های مستحق یا میبخشن به زور یا میبخشن از روی عقل ..مهریه بگیرها همون هایی هستند که به عامیانه میگن پاچه پاره

  3. چرا به جای اینکه این همه مثل عهد بوق و قوانین بوقی کار کنید قانونی نمیزارید که در مدت زندگی همه چی نصف نصف … اخه کجای دنیا به خاطر زن اول که طلاق گرفته و داره مهریه میگیره به زن دوم که بعد با مرد ازدواج کرده سختی و مشکل وارد میکنن اخه زن اول زن بود مثل زن دوم رفتار میکرد. هیچوقت با یک زور نمیشه دوتا میخ را کوبید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا