عمومی

عملکرد دادگاه تجدید نظر خواهی چگونه است؟

تجدید نظر خواهی، یکی از طرق اعتراض به احکام و قرارهای صادره از دادگاه‌های نخستین یا همان دادگاه‌های بدوی است که به موجب جهات تجدید نظر خواهی که در قانون به آن اشاره شده است، در مهلت معین ۲۰ روزه از تاریخ صدور رای، قابل انجام خواهد بود و مرجع رسیدگی به آن نیز، دادگاه‌های تجدیدنظر آن استان هستند.

نحوه انجام پروسه تجدید نظر خواهی نیز با ثبت دادخواست از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

به موجب  قانون آیین دادرسی مدنی و قانون آیین دادرسی کیفری، کلیه قضات دادگاه‌ها، باید با درنظر گرفتن تشریفات مشخص شده در قانون و با ملاحظه تمام جوانب پرونده، رای درست و شایسته‌ای صادر نمایند.

با این وجود، نباید این موضوع را نادیده گرفت که همیشه بنا به دلایلی، امکان دارد که احکام و قرارهای صادر شده از ناحیه دادگاه، با اشکالات و ایراداتی روبه‌رو گردد که نیازمند بررسی مجدد و رسیدگی در مرجع دیگری باشد. به همین علت در قانون آیین دادرسی راه‌هایی برای اعتراض به آرای این چنینی، در نظر گرفته شده است.

از جمله روش‌هایی که برای اعتراض به آرای دادگاه‌ها در قوانین به آن اشاره شده، روش تجدید نظر خواهی است که مطابق آن، احکام و قرارهای صادره از دادگاه‌ها، از جنبه‌ها یا جهات مشخصی، مورد بررسی و رسیدگی دوباره قرار خواهد گرفت.

بنابراین افرادی که قصد دارند نسبت به رای صادره از دادگاه‌های حقوقی یا کیفری، تقاضای رسیدگی مجدد کنند، باید ضمن آشنایی با مرجع تجدیدنظر از آرا، با مهلت و نحوه طرح اعتراض تجدیدنظر نیز کاملا آشنا باشند تا حقوق قانونی آن‌ها ضایع نشود.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که دادگاه تجدید نظر خواهی چه مرجعی بوده و تجدید نظر خواهی در امور کیفری و حقوقی به چه معناست و مهلت ارائه درخواست تجدیدنظر چقدر است. در ادامه نیز، روش تجدید نظر خواهی کردن از رای دادگاه و مرجع رسیدگی به آن ، بررسی خواهد شد.

لازم است قبل از شروع مطالب به این موضوع نیز اشاره گردد، که سایت حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی در قالب مشاوره حقوقی تلفنی، آنلاین و یا به صورت حضوری در کلیه موضوعات مرتبط، به مخاطبین و متقاضیان عزیز است.

تجدید نظر خواهی در قانون به چه معناست؟

در قوانین آیین دادرسی کیفری و قانون آیین دادرسی مدنی، نحوه اعتراض به احکام و قرارهای دادگاه، پیش‌بینی گردیده است که مطابق آن، می‌توان احکام صادره از دادگاه‌ها را، تحت شرایط خاصی که در قوانین ذکر گردیده، مورد رسیدگی و بررسی مجدد قرار داد.

به عنوان مثال می‌توان به واخواهی از احکام غیابی ، تجدید نظر خواهی از آرای بدوی، فرجام خواهی از آرای بدوی و تجدیدنظر، اعتراض شخص ثالث و اعاده دادرسی، اشاره کرد که البته هر کدام از آن‌ها، احکام خاص و شرایط مربوط به خود را دارند .

تجدید نظر خواهی، از جمله راه‌های مهم اعتراض به حکم دادگاه، به شمار می‌آید که هم در مورد احکام صادره از دادگاه‌های حقوقی و هم در خصوص احکام صادره از دادگاه‌های کیفری، ممکن است از سوی طرفین دعوا تقاضا گردد.

اما پرسش مهمی که در این باره مطرح می‌گردد، این است که اصلا تجدید نظر خواهی چه معنای قانونی دارد و در چه شرایطی امکان دارد که به حکم دادگاه، تجدید نظر خواهی نمود؟

در پاسخ به این پرسش لازم است تجدید نظر خواهی کیفری و حقوقی را به صورت جداگانه، مورد بررسی قرار دهیم.

رای دادگاه تجدید نظر

جهات تجدید نظر خواهی از آرای حقوق

به موجب ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، جهات تجدید نظر خواهی از احکام و قرارهای حقوقی، به تفصیل ذکر گردیده که مطابق آن، در صورتی امکان تقاضای تجدیدنظر نسبت به آرای دادگاه حقوقی وجود دارد که یکی از این دلایل پس از از صدور رای بدوی توسط متضرر از رای، ادعا شود.

این جهات عبارتند از:

  • عدم اعتبار مستندات دادگاه
  • فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
  • عدم توجه قاضی به دلایل ابراز شده
  • عدم صلاحیت دادگاه صادر کننده رای یا قاضی
  • مخالف بودن رای با مقررات قانونی یا موازین شرعی

جهات تجدید نظر خواهی از آرای کیفری

به جز مسائل حقوقی، در ماده ۴۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری هم جهات تجدید نظر خواهی از آرای محاکم کیفری، بیان شده که این جهات نیز عبارتند از:

  • ادعای عدم اعتبار مدارک یا ادله استنادی از سوی دادگاه
  • مخالفت رای با قانون
  • صالح نبودن دادگاه صادر کننده رای یا وجود یکی از جهات رد دادرس
  • عدم توجه به دلایل ارائه شده

این موارد نیز از جمله ادعاها و دلایلی است که طبق آن، تجدید نظر خواه  قادر خواهد بود نسبت به احکام دادگاه‌های کیفری اعتراض و تقاضای تجدید نظر خواهی خود را مطرح نماید.

لذا در تعریف قانونی تجدید نظر خواهی، به صورت خلاصه باید گفت که تجدید نظر خواهی، یکی از طرق اعتراض به رای دادگاه است که در آن، فردی که بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه محکوم گردیده، قادر خواهد بود در صورت وجود یکی از جهات تجدید نظر خواهی که در بالا اعلام شد، با ارائه دادخواست تجدید نظر خواهی از طریق دفاتر خدمات قضایی، نسبت به حکم یا قرار صادره اعتراض نماید.

به روش‌های این اعتراض، در بخش‌های بعدی به صورت کامل اشاره خواهیم کرد.

لازم است بدانید به فردی که نسبت به حکم دادگاه، اعتراض می‌نماید، تجدیدنظر خواه و شخصی که علیه او دادخواست تجدید نظر مطرح می‌گردد، تجدید نظر خوانده، نامیده می‌شوند.

نحوه انجام مراحل تجدید نظر خواهی از آرا در دادگاه تجدید نظر خواهی

در بخش قبل، به این موضوعات اشاره شد که تجدید نظر خواهی، به عنوان یکی از طرق اعتراض به آرای دادگاه‌ها به چه معناست و همچنین اشاره شد که تجدید نظر خواهی  هم در امور حقوقی و هم در امور کیفری امکان‌پذیر خواهد بود، ولی دادگاه‌ها در پذیرش دادخواست تجدیدنظر، احکام و شرایط خاص خود را دارد.

آن چه که در این خصوص دارای اهمیت خواهد بود، نحوه انجام مراحل تجدید نظر خواهی است. به عبارت دیگر، شاید این سوال، برای کسانی که می‌خواهند از رای دادگاه بدوی ، تقاضای تجدید نظر نمایند ، مطرح گردد که چگونه باید از رای دادگاه بدوی تقاضای تجدید نظر خواهی خود را مطرح کرد؟

در جواب این سوال ، باید در ابتدا به این مطلب بپردازیم که کدام یک از آراهای دادگاه‌ها را می‌توان مورد تجدید نظر خواهی قرار داد. زیرا اصولا همه احکام صادره از دادگاه‌ها، قابل تجدید نظر خواهی نیستند.

پس لازم است آرای قابل تجدید نظر در امور کیفری و حقوقی را، به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم.

مطابق ماده ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی، احکام و قرارهای قابل تجدید نظر در امور حقوقی، تعیین گردیده است که بر اساس آن، صرفا از احکام ذیل می‌توان تجدید نظر خواهی نمود:

  1. از احکام صادره در دعاوی مالی، که خواسته یا ارزش آن، از سه میلیون ریال بیشتر باشد، می‌توان تجدید نظر خواهی کرد. اما در دعاوی غیر مالی، از تمام احکام که توسط دادگاه بدوی صادر خواهد شد، می‌توان تجدید نظر خواهی نمود. همچنین، احکام راجع به متفرعات دعوی، مانند خسارت‌ها، اگر حکم راجع به اصل دعوی قابل تجدید نظر باشد، می‌توان از متفرعات دعوا نیز تقاضای تجدید نظر خواهی کرد.
  2. علاوه بر احکام دادگاه‌ها، تعدادی از قرارهای صادره از دادگاه‌ها هم ، قابل تجدید نظر خواهی هستند. به عنوان مثال، قرار رد دادخواست یا ابطال دادخواست، عدم استماع دعوی یا رد دعوی، قرار عدم اهلیت و سقوط دعوی، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوی، قابلیت تجدید نظر خواهی را داشته باشد، قرار صادره نیز قابلیت بررسی مجدد را خواهند داشت.

بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی، راه و روش تجدید نظر خواهی در امور حقوقی، به این شکل است که تجدید نظر خواه، باید دادخواست تجدید نظر خود را در مهلت قانونی تعیین شده، یعنی ظرف مدت ۲۰ روز، برای انجام فرآیند تجدید نظر خواهی، به دفتر دادگاه صادر کننده رای بدوی، تحویل دهد.

دادگاه تجدیدنظر، بعد از اینکه دادخواست تجدید نظر را وصول کرد، آن را ثبت نموده و اقدامات لازم برای بررسی و تعیین زمان رسیدگی به دادخواست انجام خواهد داد.

اما در مورد نحوه تجدید نظر خواهی از آرای کیفری، باید اعلام کرد که به موجب ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری، آرایی که نمی‌توان از آنها تقاضای تجدید نظر کرد ذکر گردیده است. مطابق این ماده:

  1. جرایم تعزیری درجه هشت
  2. جرایم مستلزم پرداخت دیه یا ارش (در صورتی که میزان آن ، کمتر از یک دهم دیه کامل باشد)،

قطعی تلقی شده و قابل تجدید نظر خواهی نمی‌باشند. ولی در غیر این موارد، تمام احکام صادره از دادگاه‌های کیفری، حسب مورد در مرجع صالح، قابلیت تجدید نظر خواهی را دارا هستند.

در حال حاضر، روش تجدید نظر خواهی در امور کیفری و حقوقی، به این صورت است که تجدید نظر خواهی، می‌بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با تحویل دادن مدارک لازم و دادخواست تجدیدنظر و لایحه دفاعیه که به استناد آن درخواست تجدید نظر خواهی نموده است، دادخواست خود را ثبت کند.

سپس از طریق سامانه ثنا، ابلاغیه‌های دادگاه به حساب کاربری او ارسال می‌گردد و همچنین، در صورت تعیین وقت رسیدگی، بعد از آنکه زمان و تاریخ رسیدگی، به درخواست تجدید نظر خواهی، به طرفین ابلاغ گردید، باید در مرجع تجدید نظر  حاضر شوند و از خود دفاع نماید.

البته رسیدگی در مرحله تجدید نظر، برابر با رویه محاکم، معمولا به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

مهلت تجدید نظر خواهی در دعاوی حقوقی و شکایات کیفری

در بخش قبل، به بررسی این موضوع پرداختیم که تجدید نظر خواهی چیست و با چه شرایطی، تجدیدنظر خواه، قادر خواهد بود اعتراض خود را در دادگاه تجدید نظر، طرح و تقاضای رسیدگی نماید.

همچنین، روش تجدید نظر خواهی از احکام و قرارهای دادگاه‌های کیفری و حقوقی، به تفصیل مورد بررسی کامل قرار گرفت. اما پرسش مهمی که در این زمینه مطرح خواهد شد، این است که مهلت تجدید نظر خواهی از آرای قابل تجدید نظر چقدر است؟

باید گفت که به موجب ماده ۳۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی، مهلت انجام تجدید نظر خواهی در دعاوی حقوقی، تعیین گردیده است.

مطابق این ماده، مهلت ارائه دادخواست تجدیدنظر برای طرفین دعوی، برای اشخاصی که در ایران اقامت دارند، ۲۰ روز و برای اشخاصی که در خارج از ایران مقیم هستند، دو ماه خواهد بود.

این مدت زمان، از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی، شروع خواهد شد و در صورتی که رای دادگاه بدوی، به صورت غیابی صادر گردیده باشد، این مهلت، از تاریخ پایان مهلت واخواهی از آن، آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است که در برخی مواقع، تجدیدنظر خواه، به دلایلی قادر نیست که در زمان تعیین شده برای تجدید نظر خواهی، اقدامات لازم را به انجام برساند.

در چنین شرایطی، امکان تجدید نظر خواهی خارج از مهلت قانونی، زمانی ممکن و میسر خواهد بود که تجدید نظر خواه، عذر موجهی داشته باشد و آن را به دادگاه ارائه دهد و یا اینکه سمت نماینده دعوای بدوی از بین رفته باشد یا محکوم علیه ورشکسته شده یا فوت کرده باشد.

در مورد اینکه مهلت تجدید نظر خواهی از آرای صادره در دعاوی کیفری چقدر است نیز، ماده ۴۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری، تعیین تکلیف نموده است.

به موجب آن، مهلت درخواست تجدید نظر خواهی، برای اشخاصی که ساکن ایران هستند، ۲۰ روز و برای اشخاصی که در خارج از کشور سکونت دارند، دو ماه از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی و یا انقضای مهلت واخواهی خواهد بود.

البته، در صورتی که تجدید نظر خواه، دادخواست تجدید نظر خواهی خود را خارج از زمان تعیین شده تسلیم دفاتر خدمات قضایی نماید، ولی عذر موجهی برای این موضوع ارائه کند، دادگاه صادر کننده رای بدوی، ابتدا به عذر موجه ایشان، رسیدگی کرده و در صورت احراز موجه بودن موضوع، درخواست تجدیدنظر را قبول خواهد کرد و در غیر این صورت آن را رد می‌کند.

قاضی دادگاه تجدید نظر

مرجع تجدید نظر خواهی

در بخش‌های قبل، این موضوعات مورد بررسی قرار گرفت که تجدید نظر خواهی چیست و دادخواست تجدید نظر خواهی از آرای دادگاه کیفری و حقوقی، به چه نحوی انجام خواهد شد و مهلت زمانی آن چه میزان است.

آن چنان که گفته شد، در حال حاضر، کلیه دادخواست‌های تجدید نظر خواهی، از طریق مراجعه تجدید نظر خواه، به یکی از دفاتر خدمات قضایی و به صورت الکترونیکی، قابل ثبت و ارجاع به دادگاه تجدید نظر خواهی خواهد بود.

اما سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود، این است که مرجع تجدید نظر خواهی از آرای حقوقی و کیفری، کجاست؟

در پاسخ به این پرسش، باید اعلام کرد که در ساختار قضایی نظام حقوقی ایران، علاوه بر دادگاه‌های بدوی که وظیفه رسیدگی ابتدایی به پرونده‌ها و صدور آرای قضایی را عهده دار می‌باشند، مراجعی، به عنوان دادگاه تجدیدنظر نیز در قوانین پیش‌بینی شده است که این دادگاه‌ها در مرکز هر استان تشکیل شده‌اند و مرجع اصلی رسیدگی و تجدید نظر خواهی از رای دادگاه‌های بدوی به شمار می‌آیند.

البته لازم است به این نکته مهم در خصوص مرجع تجدید نظر خواهی نیز‌ اشاره شود و آن این است که در خصوص برخی از دعاوی کیفری، مرجع تجدید نظر خواهی‌، به جای دادگاه تجدیدنظر استان‌، دیوان عالی کشور می‌باشد.

طبق ماده ۴۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری، احکامی که از سوی دادگاه‌های کیفری یک صادر شده باشند و مجازات آن‌ها سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، و تعزیر درجه سه و بالاتر و جنایات عمدی که مقدار دیه آن‌ها نصف دیه کامل و بیشتر باشد و آرای صادره در مورد جرایم مطبوعاتی و سیاسی، توسط دیوان عالی کشور، مورد رسیدگی تجدید نظر قرار می‌گیرند.

همچنین نکته مهم دیگری که در خصوص دادگاه‌های تجدیدنظر وجود دارد، این است که اصولا دادگاه‌های تجدید نظر کیفری و دادگاه‌های تجدید نظر حقوقی، برخلاف دیوان عالی کشور که صرفا به صورت شکلی، آراء صادره را بررسی می‌نماید، به صورت ماهیتی، آرای مورد اعتراض را مورد تجدیدنظر یا رسیدگی مجدد، قرار می‌دهند.

در صورتی که وجود یکی از جهات تجدید نظر خواهی را احراز کنند، رای صادر شده از مرجع بدوی را نقض کرده و مجددا، رای صحیح را صادر خواهند کرد و در صورتی هم که رای صادره را واجد ایراد خاصی ندانند، آن را ابرام یا تایید خواهند کرد.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا، این امکان را برای تمام متقاضیان خود فراهم آورده است که حتی اگر افرادی که قصد ندارند برای موضوعات حقوقی خود به وکیل مراجعه کنند، بتوانند به راحتی از طریق خدمات این سامانه حقوقی و در کمترین زمان ممکن، در خصوص موضوع شکایت یا دعوای خود، شکواییه یا دادخواست تخصصی دریافت کنند.

شکواییه یا دادخواست یا لایحه دفاعیه، زیر نظر وکلای متخصص و مجرب تنظیم خواهد شد. مطمئنا این کار باعث خواهد شد تا روند آیین دادرسی در مورد موضوع شکایت شما با سرعت بیشتری انجام شود و هیچگاه با رد شکایت روبه‌رو نشوید.

رسیدگی به پرونده در مراجع تجدید نظر چقدر هزینه دارد؟

مطرح کردن اعتراض و تقاضای تجدید نظر خواهی از احکام کیفری و حقوقی نیز مطمئنا دارای هزینه است.

البته هزینه شکایات کیفری آن چنان بالا نیست و متناسب با اوضاع و احوال پرونده و نیاز به کارشناسی و موارد دیگر، هزینه آن کمی متغیر خواهد بود و البته برخی مراجع نیز هزینه‌های متفاوت‌تری از شاکی دریافت خواهند کرد.

در خصوص اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در مسائل حقوقی هم می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه نمایید یا در صورت نیاز فوری با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند.

ذیلا بخشی از هزینه‌های ذکر شده در مراحل تجدید نظر و دیوان عالی کشور حضور مخاطبین محترم اعلام می‌گردد:

  • هزینه دادرسی در دعاوی غیرمالی در کلیه مراجع قضایی، بسته به نوع دعوی (طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه) از ۴۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان
  • هزینه اعتراض و درخواست تجدیدنظر از قرارهای حقوقی قابل تجدیدنظر در دادگاه و دیوان عالی کشور: ۳۰ هزار تومان
  • هزینه دادرسی دعاوی مالی در تجدیدنظر و واخواهی: ۴.۵ درصد محکوم به
  • هزینه دادرسی دعاوی مالی، در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث: ۵.۵ درصد ارزش خواسته
  • هزینه دادرسی در صورتی که قیمت خواسته در دعاوی مالی در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد: ۱۵۰ هزار تومان
  • هزینه دادرسی، در مرحله تجدید نظر خواهی از احکام کیفری: ۳۰ هزار تومان

طرح و پیگیری دعوای تجدید نظر چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، شاهد رشد میزان بسیاری از شکایات و تجدید نظر خواهی از آن‌ها در مراجع تجدید نظر کشور هستیم، که همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات یا دعاوی حقوقی، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نخواهد بود و انجام کارشناسی‌های متعدد در مراحل مختلف پرونده، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی، سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در این حوزه، با تجربه‌ای که در پیگیری و انجام پرونده‌های مختلف کسب نموده‌اند، می‌توانند بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای طرح شکایت در مرحله تجدید نظر برای شما انتخاب نمایند.

وکیل دادگاه تجدید نظر

مزایای استفاده از خدمات وکیل دادگستری در طرح و پیگیری دعوا در مرحله تجدید نظر

تنظیم دادخواست و لایحه تجدید نظر خواهی و دفاع از موکل در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور، دو وظیفه اساسی‌ وکیل به شمار می‌آید.

بالا بردن احتمال تغییر رای در دادگاه تجدید نظر از سوی وکیل، مستلزم تسلط ویژه و شناخت کامل از جزئیات قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ها، کسب موفقیت در پرونده‌های مشابه، تجربه بالا در امر وکالت و آشنایی شایان توجه با ماهیت پرونده‌های حقوقی و کیفری است.

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی و کیفری، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به پرونده‌های مختلف،گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد.

بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت تجدیدنظر خود را حتما به یک وکیل آنلاین یا حضوری متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب دادگاه‌های تجدیدنظر و عدم موفقیت در طرح دعوای تجدیدنظر، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و پیگیری مستمر آن است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست تجدیدنظر را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

استفاده از خدمات وکیل یا خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

تجدید نظر خواهی چیست؟

تجدید نظر خواهی، از جمله راه‌های مهم اعتراض به حکم دادگاه بدوی، به شمار می‌آید که هم در مورد احکام صادره از دادگاه‌های حقوقی و هم در خصوص احکام صادره از دادگاه‌های کیفری، ممکن است از سوی طرفین دعوا تقاضا گردد.

جهات تجدید نظر خواهی از آرای حقوق کدام است؟

فاقد اعتبار بودن مستندات دادگاه در رای صادره و همچنین فقدان شرایط قانونی شهادت شهود از جهات تجدید نظر خواهی است. عدم توجه قاضی به دلایل ابراز شده، عدم صلاحیت دادگاه صادر کننده رای یا قاضی و مخالف بودن رای با مقررات قانونی یا موازین شرعی نیز از جهات دیگر قانونی در امکان تجدید نظر خواهی از آرای حقوقی است.

جهات تجدید نظر خواهی از آرای کیفری کدام است؟

ادعای فقدان اعتبار مدارک یا ادله استنادی از سوی دادگاه و همچنین مخالفت رای صادره با قوانین جزایی از جمله جهات تجدید نظر خواهی از آرای کیفری است.

صالح نبودن دادگاه صادر کننده رای یا وجود یکی از جهات رد دادرس و عدم توجه به دلایل ارائه شده نیز امکان تجدید نظر از آرای کیفری را ممکن خواهد کرد.

احکام قابل تجدید نظر در امور حقوقی کدامند؟

از احکام صادره در دعاوی مالی، که خواسته یا ارزش آن، از سه میلیون ریال بیشتر باشد، می‌توان تجدید نظر خواهی کرد. در دعاوی غیر مالی، از تمام احکام که توسط دادگاه بدوی صادر خواهد شد، می‌توان تجدید نظر خواهی نمود.

همچنین، احکام راجع به متفرعات دعوی، اگر حکم راجع به اصل دعوی قابل تجدید نظر باشد، می‌توان از متفرعات نیز تجدید نظر خواهی کرد.

چه آرایی در محاکم کیفری قابل تجدید نظر خواهی نیست؟

به موجب ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری، جرایم تعزیری درجه هشت و جرایم مستلزم پرداخت دیه یا ارش (در صورتی که میزان آن ، کمتر از یک دهم دیه کامل باشد) آرایی هستند که نمی‌توان از آن‌ها تقاضای تجدید نظر کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا