خانوادهطلاق از طرف زن

شرایط عوض پرداخت شده به مرد در طلاق چیست؟

پس از آن که زن عوضی را به مرد پرداخت کرد و مرد او را طلاق داد، به محض تحقق طلاق مال از آن مرد است.

در صورتی که عوض از آن زن نباشد و مرد نتواند بعد از طلاق مالک آن شود، می‌تواند در صورتی که طلاق رجعی است به زن خود رجوع کند که و طلاق را به ازدواج قبلی تبدیل کند.

در صورتی که بعد از تمام شدن عده رجعی مرد متوجه شود که عوض از آن زن نبوده است و یا اینکه طلاق رجعی نبوده است، در این حالت باید مثل و یا قیمت عوض را به مرد پرداخت کرد. تمامی این موارد در طلاق از طرف زن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معیوب و یا تلف شدن عوض

در اثر طلاق شوهر مالک عوضی خواهد شد که زن به او پرداخت کرده است؛ بنابراین اگر خانه را داده بود در مقابلش او را طلاق بدهد این خانه از آن شوهر است نمائات آن از آن شوهر است.

در صورتی که طلاق خلع و مبارات رجعی باشد، زن می‌تواند در زمان عده نسبت به مقدار عوض پرداخت شده به مرد رجوع کند و یا آن را پس بگیرد و مرد می‌تواند او را مجددا به زوجیت خود در آورد (نمائات حاصله در اینجا از آن مرد است)، در صورت معیوب بودن مال پرداخت شده به مرد، مرد می‌تواند ارش را از زن درخواست کند یا قرارداد فدیه را فسخ نماید و مثل و یا قیمت آن را بگیرد.

پرداخت عوض به مرد در طلاق

در صورتی که قبل از قبض مال از طرف مرد مال تلف شود در این حالت زن ضامن است که باید مثل و یا قیمت آن را پرداخت کند.

ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی: (در صورتی طلاق بائن است طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد)، در صورتی که طلاق خلع و مبارات رجعی باشد، زن می‌تواند در زمان عده مقدار عوض پرداخت شده به مرد را طلب کند و یا آن را پس بگیرد و مرد می‌تواند او را مجددا به زوجیت خود در آورد، اما اگر طلاق رجعی نباشد زن حق رجوع به مرد را در پس گرفتن مال خود ندارد.

مواردی که زن نمی‌تواند در طلاق خلع و مبارات به فدیه رجوع کند:

  1. در صورتی که طلاق قبل از نزدیکی صورت گیرد، طلاق بائن به شمار می‌رود در این طلاق مرد حق رجوع ندارد.
  2. طلاقی که در سومین بار پس از ۳ بار نکاح انجام گیرد که در این حالت نیاز به محلل خواهد بود و اگر طلاق در سومین مرتبه خلع و یا مبارات بود، زن حق رجوع به فدیه پرداخت شده به مرد را ندارد.
  3. زن رجوع به عوض کرده باشد و شوهر تا انقضای مدت عده آگاه نبوده باشد.

رجوع زن به عوض نوعی ایقاع است و نیازی به قبول شوهر نیست. در فسخ، در معاملات گفتیم که فسخ ایقاع است؛ یعنی طرف بخواهد یا نخواهد کسی که حق دارد حق فسخ دارد حق فسخ را اعمال می‌کند، وقتی که رجوع کرد خود به خود مال به ملکش در می‌آید و مرد باید آن را اگر غصب کرده تحویل بدهد، منتهی آن حقوقی که گفته شد برای مرد محفوظ است.

طلاق خلع و مبارات تا هنگامی که زن رجوع نکرده است در حکم طلاق بائن است و به محض اینکه رجوع کرد اگر آن طلاق، طلاق رجعی باشد؛ یعنی آن شرایطی که گفتیم نباشد این طلاق، طلاقی است که تبدیل به رجعی می‌شود و مرد می‌تواند در همان زمان مراجعه بکند

عوض مرد در طلاق

سومین طلاق بعد از ۳ وصلت

شوهر مجددا با زنی که او را ۳ بار طلاق داده است، حق رجوع و ازدواج مجدد را نخواهد داشت.

در ۳ مرتبه در طلاق، باید در هر طلاق زوجه یک شخص باشد؛ به این معنا که مردی زوجه ای داشته، طلاق می‌دهد و بعد با او ازدواج می‌کند، مجددا طلاق می‌دهد، بعد مرتبه سوم با او ازدواج می‌کند و طلاق می‌دهد، در این صورت نکاح مجدد آن زن با این مرد حرام می‌شود، اما اگر مردی همسر خود را ۳ بار طلاق دهد بدون ایجاد یک نکاح مجدد این ۳ طلاق محقق نخواهد شد.

در ۳ طلاق بودن باید هر ۳ نکاح متوالی و با یک نفر صورت گرفته باشد در صورت ایجاد فاصله، ۳ طلاق محقق نمی‌شود؛ یعنی زنی شوهرش او را طلاق داده است و بعد دو طلاق مثلا داده است منتهی در طلاق دوم زن با مرد دیگری ازدواج کرده و بعدا از آن مرد جدا شده به هر دلیلی با مرد قبلی خودش مجددا ازدواج کرد، اینجا سه ازدواج وصلت متوالی به حساب نمی‌آید.

چون بینشان فاصله افتاده پس همچنان که اگر می‌گفت من تو را سه بار طلاق دادم محقق نمی‌شد، سه طلاقه اینجا هم سه طلاق محقق نمی‌شود پس حرمت طلاق مجدد در صورتی است که این طلاق‌ها متوالی باشد.

اگر پیچیدگی احکام مربوط به این نوع طلاق برای شما دشوار و مبهم است، می‌توانید از وکیل طلاق از طرف زن یا مرد استفاده نمایید.

وصلت منقطع نکاح محسوب نمی‌شود

برای تحقق ۳ طلاق باید نکاح دائم بین زوج و زوجه با طلاق واقع شده باشد.

موجبات دیگری هم برای انحلال نکاح وجود دارد یکی از موجبات مثلا فسخ است اگر به وسیله فسخ محقق شد دیگر آن سه طلاقه به حساب نمی‌آید باید سه طلاق محقق بشود.

اگر یکی از این طلاق‌ها توسط حاکم صورت گرفته باشد، جز ۳ طلاق محسوب می‌شود. اگر بازگشت زن به شوهرش بر اثر رجوع باشد یا جدایی آن‌ها بر اثر فسخ نکاح باشد، جز ۳ طلاق نخواهند بود.

ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی: زنی که ۳ مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می‌شود، مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری در آمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.

طبق ماده: برای تحقق ۳ طلاق باید نکاح مجدد محقق شود، در صورتی یک مرد می‌تواند با زنی که ۳ بار او را طلاق داده ازدواج مجدد نماید که زن او با مرد دیگری ازدواج کند که به مرد دوم محلل می‌گویند و بعد از وقوع نزدیکی از او جدا شده و عده نگه دارد.

اگر ۹ طلاق صورت گرفته باشد که ۶تای از آن‌ها عدی باشد در طلاق نهم آن زن بر مرد حرام موبد خواهد بود.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص طلاق خلع و مبارات و شرایط پرداخت عوض به مرد می‌توانید از مشاوره حقوقی طلاق از طرف زن در بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا