کیفری (جرائم)

سوء پیشینه و مدت زمان حذف آن

شاید بارها با عبارت سوء پیشینه برخورد کرده باشید، اصلا سو پیشینه چیست و در صورت داشتن چگونه حذف می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص این مطلب به بحث و گفتگو بپردازیم.

در بحث سوء پیشینه کیفری کمک گرفتن از یک وکیل کیفری متخصص می‌تواند پروسه را برای شما سریع و راحت‌تر کند.

نوشته های مشابه

اهمیت سوء پیشینه کیفری

اگر کسی بخواهد یک فعالیتی را در هر زمینه‌ای به عنوان مثال تاسیس یک شرکت را تقاضا نماید و برای شروع به فعالیت مجوز کسب کند نیاز است که گواهی عدم سوء پیشینه داشته باشد تا به اصطلاح مجاز به فعالیت باشد، در نتیجه گواهی عدم سوء پیشینه یک گواهی خیلی مهمی است که عموما همه افراد جامعه با ان به نوعی در یک برهه از زمان سر و کار دارند.

اگر شخصی در گذشته خود مرتکب جرمی از جرایم مهم مذکور در قانون مجازات اسلامی مثل قاچاق یا کلاهبرداری و غیره بشود، مسلما دارای سوء پیشینه و این موضوع در سجل کیفری او ثبت می‌گردد، اما آیا تا ابد در سجل سوء پیشینه او باقی می‌ماند اصلا قابل حذف است یا نه؟

در پاسخ به این سوال که اصولا سوء پیشینه تا چه زمانی طول می‌کشد؟ مسلما به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای آن نمی‌توان زمان معینی را تصور کرد؛ اما باید این مطلب را بدانیم که حذف سوء پیشینه اتفاقی دور از ذهن نیست و اکثر جرم‌ها بعد از یک مدتی قطعا حذف می‌شوند.

بحث سوء پیشینه یک نوع مجازات است که در قانون تحت عنوان مجازات‌های تبعی شناخته شده‌اند؛ یعنی به تبعیت از جرم به وقوع یافته فرد مجرم را از خیلی خدمات و حقوق اجتماعی محروم می‌سازد.

باید این نکته را یاد آوری کنیم که اکثریت افراد جامعه می‌پندارند که فردی که که به هر نحوی دچار محکومیت و گذراندن حبس حتی به مدت کوتاه گردد سوء پیشینه برای او لحاظ می‌شود، در صورتی که باید عنوان کرد این عقیده اشتباه است.

چرا که مفهوم سوء پیشینه کیفری بر در مورد همه جرایم ارتکابی مصداق پیدا نمی‌کند و صرفا در شرایط خاص و حصری که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است به وجود می‌آید و بسته به نوع جرم و مدت زمان مشخص قانون فاقد اثر می‌گردد و می‌توان گواهی عدم سوء پیشینه دریافت داشت.

در خصوص مجازات تبعی در ضمن ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی به مدت زمان سوء پیشینه در جرایم مختلف  اشاره نموده است.

در صورتی که فرصت مراجعه حضوری نزد وکیل کیفری را ندارید، می‌توانید از خدمت وکیل تلفنی با متخصص مورد نظر خود ارتباط برقرار نمایید.

سوء پیشینه کیفری

محکومیت کیفری موثر

وفق این ماده، محکومیت کیفری موثر یا مجازات تبعی در شرایطی حاصل می‌شود که فرد به این نوع محکومیت‌ها گرفتار شود:

  1. محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد: یعنی اگر شخص جرمی را مرتکب گردد که دادگاه او را به حبس ابد و یا سلب حق حیات (اعدام) محکوم کند، به مدت هفت سال از تاریخ توقف اجرای حکم، سوء سابقه کیفری برای وی درنظر گرفته می‌شود.
  2. محکومیت به قطع عضو و یا قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد: یعنی اگر فردی جرمی را مرتکب که در برگیرنده محکومیت به قطع عضو و یا قصاص عضوی باشد، به مدت سه سال دارای سوء پیشینه است؛ البته در صورتی که دیه تعیین شده، بیش تر از نصف دیه باشد.
  3. محکومیت به نفی بلد و یا حبس تا درجه (۴): دراین مورد هم شخص  به مدت سه سال سوء سابقه پیدا می‌کند.
  4. محکومیت به شلاق حدی: تاکید می‌شود شلاق حدی پس شلاق تعزیری از موضوع خارج است، در این حالت به مدت دو سال سوء پیشینه کیفری پیدا می‌کند.
  5. محکومیت به قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت، نصف دیه کامل  و یا کمتر از نصف دیه باشد، به مدت دو سال محکومیت کیفری موثر ایجاد می‌شود.
  6. محکومیت به حبس درجه (۵) که باعث در نظر گرفتن مدت دو سال سوء پیشینه کیفری برای مرتکب خواهد شد.

ناگفته نماند حتی در صورت ارتکاب جرایم مذکور اگر شاکی در پرونده رضایت دهد، این مجازات تبعی یا همان سوء پیشینه برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود و به گونه ای ملغی الاثر است.

سوء پیشینه مجازات تبعی

حال که بررسی شد چه جرایمی مشمول سوء پیشینه هستند و مدت زمان پاک شدن این سوء پیشینه در هر یک از جرایم چقدر می‌باشد، لازم به ذکر است که حقوق اجتماعی که افراد مرتکب به جرایم فوق الذکر محروم می‌شوند.

در ماده ۲۶قانون مجازات اسلامی بیان شده است، حقوق اجتماعی همان حقوقی است که  قانونگذار برای افراد تبعه کشور جمهوری اسلامی ایران و سایر افراد مقیم در قلمرو حاکمیت ایران منظور کرده و سلب آن حقوق به موجب قانون یا حکم دادگاه صالح است، حقوقی مثل کاندید شدن در انتخابات و عضویت در تصدی‌های دولتی و استخدام در کلیه دستگاه‌های حکومتی و موسسات عمومی و غیره.

امکان ارتباط با وکیل آنلاین برای سرعت بخشیدن به این پروسه برای شما در صفحه اصلی سایت بنیاد وکلا برقرار است.

در خصوص حذف سوء پیشینه کار خاصی از سمت فرد لازم نیست اما گاهی اوقات پیش می‌آید که برای انجام فعالیتی یا طی مراحل اداری استخدامی به طور کلی نیاز دارد به ارگان مربوطه گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهد؛ لذا از دو روش ممکن فرد متقاضی می‌تواند این گواهی را دریافت دارد:

در روش اول، فرد متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس به علاوه ده مراجعه کند. در دومین روش، می‌تواند از سامانه ثنا در صورت داشتن برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه استفاده نماید.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانید از مشاوره حقوقی کیفری در بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا