عمومی

ساعت کاری دادگاه‌ ها و دادسراهای قوه قضاییه ۱۴۰۲

در تمامی مشاغل ساعت کاری از جهات مختلف حائز اهمیت است و این موضوع بسته به نوع شغل و معیارهای دیگر متفاوت است. واضح است که بین تعداد ساعات کاری مشاغل دولتی و آزاد تفاوت زیادی وجود دارد و اینگونه مسائل تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

در ارتباط با مشاغل و نهادهایی که دولتی محسوب می‌شوند، ساعت کاری مشخص وضع شده است و کارمند باید در ساعات تعیین شده در محل کار خود حضور پیدا کرده و در زمان معین نیز از محل کار خارج شود. میزان ساعت و فعالیت کاری منجر به ایجاد نظم در خصوص شغل مربوطه شده و در این صورت، روند انجام کار به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

یکی از نهادهایی که ساعت کاری برای آن بسیار مهم است و کارکنان این نهاد باید در وقت تعیین شده اقدام به حضور در محل کار نمایند، ارگان‌های تحت نظارت قوه قضاییه است. ارگان‌هایی که تحت نظارت قوه قضاییه بوده، متعدد هستند که شناخته شده‌ترین آن دادگاه و دادسرا است.

به طور کلی، ساعت کاری مراجع قضایی مانند سایر سازمان‌های دولتی است اما به دلیل حجم بالای کاری در این مراجع، شاهد آن هستیم که کارکنان ساعت بیشتری را در این زمینه به کار و فعالیت مشغول هستند.

ساعت کاری دادگاه‌ها و دادسراها عموما از ساعت ۷ صبح آغاز شده و تا بعد از ظهر میانگین بین ساعت دو تا سه ادامه می‌یابد. البته در این زمینه بین تعداد ساعت کاری قضات و کارمندان بخش اداری می‌توان تفاوت‌هایی را قائل شد.

با توجه به این که دادگاه و دادسراها سالانه حجم انبوهی از پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند، طبیعتا بررسی اینگونه پرونده‌ها مدت زمان زیادی را می‌طلبد و در اغلب مواقع شاهد آن هستیم که کارکنان و قضات، خارج از ساعت اداری مشغول کار هستند.

قانونا کارمندانی که بیشتر از ساعات تعیین شده برای ارگان مربوط کار می‌کنند، باید دستمزد بیشتری را دریافت کنند، اما این موضوع چندان در ادارات جامعه ما اجرایی نمی‌شود.

ساعت کاری مراجع قضایی به دلایل مختلف ممکن است که در طول سال تغییر کند و به دلایلی میزان ساعت کاری کاهش یابد. عواملی مانند فرا رسیدن ماه رمضان و حتی شروع فصل تابستان و به دلیل صرفه جویی در مصرف برق، در جهت کاهش ساعت کاری این محاکم دادگستری موثر هستند.

برای آشنایی با ساعت کاری مراجع قضایی در سال ۱۴۰۲ در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ضمنا شما می‌توانید برای سپردن صفر تا صد پروسه دادرسی خود و بدون نیاز به حضور فیزیکی خود در دادگاه از وکیل متخصص در بنیاد وکلا استفاده نمایید.

اهمیت تعیین ساعت کاری دادگاه و دادسرا

یکی از مقررات مهم در خصوص فعالیت ادارات و نهادهای مختلف، تعداد ساعت کاری آن‌ها است. برای کارکنان بخش‌های مختلف این موضوع بسیار مهم است که باید روزانه چه میزان ساعاتی را برای انجام کار خود صرف کنند. البته نحوه فعالیت و ساعت کار ادارات تقریبا یکسان بوده و رویه ثابتی دارد.

یکی از مقررات و ضوابط مهم در خصوص چگونگی فعالیت مراجع قضایی، میزان ساعت کاری آن‌ها است. تعیین ساعت کاری مراجع قضایی از جهات مختلف حائز اهمیت است.

مراجع قضایی اعم از دادگاه و دادسرا به جهت ارائه خدمات قضایی برای شهروندان تشکیل شده اند. افرادی که به دلایلی باید به دادگاه یا دادسرا مراجعه کنند، باید از ساعت کاری آن‌ها مطلع بوده تا بتوانند به نحوی برنامه ریزی کنند که در زمان مقرر به مرجع قضایی مراجعه نموده و مشکل خود را حل و فصل نمایند.

اطلاع داشتن شهروندان از ساعت کار مراجع قضایی باعث می‌شوند تا آن‌ها ساعت کار خود را با زمان حضور در این دادگاه یا دادسرا تنظیم نموده و بدون دغدغه خاصی بتوانند به مشکلات خود رسیدگی کنند.

تصور کنید که فردی شاغل است و باید در ساعت کاری خود به دادگاه مراجعه کند. در این صورت تعیین ساعت کاری مراجع قضایی منجر به مطلع شدن آن‌ها از فعالیت این نهادها شده و می‌توانند در ساعات مشخص در این نهاد حضور داشته باشند.

جدای از این مسائل، برای کارکنان قوه قضاییه نیز مشخص شدن زمانبندی فعالیت روزانه نیز اهمیت دارد و از این طریق می‌توانند در ساعات تعیین شده در محل کار حضور داشته باشند.

ساعت کاری دادسرا

ساعت کاری مراجع قضایی با نهادهای دیگر متفاوت است؟

مشاغلی که سبک اداری دارند، تقریبا ساعت کاری آن‌ها با یکدیگر یکسان است. شاید برخی از ارگان‌ها ساعت کاری بیشتری داشته باشند اما در مجموع نمی‌توان اختلاف قابل توجهی را در این زمینه در نظر گرفت.

در خصوص این که میزان ساعت فعالیت مراجع قضایی نسبت به نهادهای دیگر متفاوت است یا خیر باید گفت که برای این ارگان نیز نمی‌توان ساعت کاری چندان متفاوتی را نسبت به نهادهای دیگر در نظر گرفت.

در واقع همانطور که ادارات دیگر فعالیت کاری خود را اوایل صبح آغاز نموده و تا بعد از ظهر ادامه می‌دهند، ساعت کار دادگاه و دادسرا نیز به همین صورت است.

البته شاید در مواقعی به دلیل حجم کاری بالا، کارکنان قوه قضاییه تعداد ساعت بیشتری را کار کنند اما در هر صورت نمی‌توان تغییراتی را در کلیات ساعت کار این نهاد متصور شد.

از سوی وکیل تلفنی لازم به ذکر است که جدای از بحث ساعت قانونی برای کارکنان ادارات مختلف، حجم کاری مراجع قضایی نسبت به نهادهای دیگر بیشتر است و این موضوع انجام کار بیشتر در خارج از ساعت تعیین شده را می‌طلبد.

بین ساعت کار کارمندان بخش اداری و قضات نمی‌توان تفاوت زیادی قائل شد اما در برخی از شعبات دادگاه، قضات برای رسیدگی بهتر و تسریع در روند پرونده، میزان ساعت بیشتری را صرف انجام این امور می‌کنند.

وظیفه اصلی کارمند این است که ساعت مشخصی را کار انجام دهد و در قبال آن نیز حقوق مشخصی را دریافت کند. بنابراین ساعت کار مراجع قضایی تفاوت خاصی با ارگان‌های دیگر نمی‌کند البته این موضوع در تمامی شهرهای ایران یکسان نیست و شاهد تفاوت‌هایی در میزان فعالیت دادگاه و دادسرا به جهت ساعت کاری هستیم.

ساعت کار دادگاه و دادسرا در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

در طول سال‌های مختلف شاهد تغییراتی در ساعت کار نهادهای مختلفی بودهایم و عوامل مختلفی نیز در این زمینه دخیل بوده‌اند.

برای پاسخ به این سوال که ساعت کار دادگاه‌ها و دادسراها در سال ۱۴۰۲ چگونه است و آیا احتمال تغییر در میزان ساعت کار این نهاد وجود دارد یا خیر، باید گفت که ساعت کار مراجع  قضایی در این سال نیز مانند سال‌های گذشته است و شاید بر اثر عوامل مختلفی تغییراتی را در این زمینه شاهد باشیم.

از آن جهت که دادسرا و دادگاه جز نهادهای عمومی ارائه دهنده خدمات قوه قضاییه محسوب می‌شوند و همچنین افراد زیادی در طول روز اعم از شاکیان و وکلا دادگستری و اقشار دیگر در این مراکز رفت و آمد می‌کنند، باید ساعت کاری آن‌ها مشخص باشد تا بتوان برنامه ریزی صحیحی در این زمینه داشت.

در مورد ساعت کار دادگاه و دادسراها باید گفت که محاکم دادگستری نیز مانند سایر نهادهای دولتی، فعالیت کاری آن‌ها در طول روز است و عموما کار آن‌ها از صبح تا بعد از ظهر بین بازه زمانی هفت تا سه است. در این زمینه بین شهرهای مختلف ایران و همچنین نوع دادگاه تفاوت‌هایی هست.

ممکن است که زمان کاری دادگاه کیفری در برخی از شعبات با دادگاه خانواده متفاوت باشد و از این حیث نیز زمان فعالیت دادگاه‌ها در شرایطی با هم تفاوت‌هایی دارد.

با توجه به این که بازه زمانی فعالیت دادگاه و دادسرا عموما از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۳ بعد از ظهر است اما گاهی اوقات ممکن است که این میزان افزایش پیدا کند و به دلایلی در برخی از روزها، ساعت کار این مراکز تا غروب نیز به طول بیانجامد.

ساعت کار دادسرا و دادگاه نیز در سال ۱۴۰۲ مشابه سال‌های گذشته بوده و فعالیت خود را از صبح آغاز کرده و تا غروب پایان می‌دهند. به دلیل اهمیت بالای برخی از شعبات دادگاه مانند دادگاه‌های رسیدگی به جرائم اقتصادی، شاهد آن هستیم که به صورت شبانه نیز در مواقعی از سال در حال رسیدگی به پرونده‌های مختلف هستند.

البته اینگونه مسائل به صورت ثابت و همیشگی برای مراجع قضایی نیستند و عوامل مختلف باعث می‌شود تا زمان کاری دادگاه و دادسرا افزایش داشته باشد.

با توجه به این که دادگاه و دادسرا عموما تا ساعات ۲ الی ۳ بعد از ظهر خدمات رسانی می‌کنند، متخصصین مشاوره حقوقی حتی الامکان توصیه می‌کنند که زمان حضور در دادگاه را به تعویق نیاندازد و همان اوایل صبح به این مراکز مراجعه کنید.

با توجه به این که شعبات دادگاه‌ها روزانه پرونده‌های زیادی را رسیدگی می‌کنند، ممکن است که حضور شما در ساعات پایانی فعالیت این مراکز منجر به عدم رسیدگی به درخواست شما شود.

عوامل مختلفی مانند صرفه جویی در مصرف برق در فصل تابستان و همچنین شیوع بیماری کرونا سبب تغییراتی در ساعت فعالیت مراجع قضایی در یکی دو سال اخیر شده‌اند و در سال ۱۴۰۲ نیز این موارد دلیلی برای کاهش فعالیت کاری دادگاه و دادسرا محسوب می‌شوند.

همچنین در روزهای پنچشنبه نیز ساعت کاری دادگاه‌ها در سراسر کشور یکسان نیست که در بخش بعدی به بررسی هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

بازه ساعت کاری قوه قضاییه

ساعت کار دادسرا و دادگاه در ایام کرونا ۱۴۰۲

شیوع ویروس کرونا در طی چند سال اخیر منجر به بروز مشکلاتی در روند فعالیت کاری ادارات و سازمان‌های مختلف شده است. این مسئله نحوه فعالیت دادگاه و دادسرا را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

با توجه به این که از زمان شیوع کرونا چندان مدت زیادی نگذشته است اما با این اوصاف شاهد بسته شدن مراکز مختلف در سراسر کشور بوده‌ایم و به نحوی ارائه خدمات عمومی به شهروندان دچار مشکلاتی نیز شده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا، در مواقعی دستور تعطیلی برخی از نهادها را نیز داده است و دادسرا و دادگاه نیز از این موضوع مستثنی نبوده‌اند. علاوه بر تعطیل شدن واحدهای قضایی در سراسر کشور، تعداد ساعت کاری دادگاه‌ها نیز در ایام کرونا کاهش یافته است.

کارکنان قضایی و قضات دادگاه‌ها با کاهش تعداد ساعت کاری به فعالیت قضایی پرداخته و یا گاهی اوقات نیز حضور کارکنان به صورت چند روز در هفته انجام می‌شود.

تمامی این مسائل بسته به میزان گسترش ویروس کرونا دارد. در حالتی که آمار شیوع این ویروس در کشور زیاد باشد، تبعا ساعت کاری دادگاه نیز کاهش می‌یابد. اما در شرایطی که جو جامعه با کاهش خطر همه گیری کرونا همراه باشد، روند کاری مراجع قضایی مانند سابق می‌شود.

ساعت کاری دادگاه‌ها در ایام کرونا در سال ۱۴۰۲ هنوز دستخوش تغییراتی نشده است و مانند ایام غیر کرونایی، دادگاه و دادسرا باز هستند و فعالیت خود را انجام می‌دهند.

در ارتباط با تغییراتی در ساعت کار مراجع قضایی در سال ۱۴۰۲ آن هم در شرایطی که در ایام کرونا به سر می‌بریم، هنوز مصوبه ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال نشده است و این مراکز در حال ارائه خدمات قضایی به شهروندان هستند.

کاهش زمان کاری دادگاه و دادسرا در ایام کرونا منوط به صدور مصوباتی از سوی مراجع ذی ربط است و تا زمانی که این مصوبات ارسال نشده باشد، بحث کاهش زمان ساعت فعالیت مراجع قضایی کاملا منتفی است.

ساعت کار دادسرا و دادگاه در روزهای پنجشنبه سال ۱۴۰۲

در بخش قبل به بررسی ساعت کار دادگاه و دادسرا در ایام کرونا پرداختیم. حال در این بخش قصد داریم که به این موضوع بپردازیم نحوه فعالیت دادگاه‌ها و دادسراها در روزهای پنجشنبه سال ۱۴۰۲ چگونه است؟ به طور کلی زمان کاری ادارات مختلف در روز پنجشنبه در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و در کلان شهرها شاهد تعطیلی واحدهای قضایی هستیم.

در اکثر شهرستان‌ها، دادگاه و دادسرا در روز پنجشنبه باز هستند و فقط کلان شهرهایی نظیر تهران تعطیل هستند. ساعت کاری دادگاه در روزهای پنجشنبه سال ۱۴۰۲ مانند سال‌های گذشته و سایر ادارات از ۷:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ الی ۱۳ است. کاهش ساعت کار شعبات دادگاه در روز پنجشنبه منوط به وجود عوامل مختلفی است و در حالت کلی، روند کاری آن‌ها به همین صورت است.

لازم به ذکر است که در خصوص ساعت کار قاضی کشیک در دادسرا می‌توان گفت که معیار ثابتی وجود ندارد و این مرجع قضایی در ساعات مختلف از شبانه روز و حتی در روزهای تعطیل نیز جهت ارائه خدمات در مواقع ضروری در دادسرا حضور دارد.

به طور مثال، ضابط دادگستری به دلیل ورود به منزل متهم در روز تعطیل یا خارج از ساعت کاری ادارات قوه قضاییه قصد گرفتن حکم جلب را دارد. در این صورت قاضی کشیک در این مواقع در محل کار خود حضور داشته و حکم جلب متهم را صادر می‌نماید.

آخرین جزئیات از ساعت کاری مراجع قضایی در ۱۴۰۲

همه ساله با نزدیک شدن به ایام تابستان و گرم شدن هوا و به تبع آن افزایش مصرف برق در کشور، شاهد تغییراتی در ساعت کاری ادارات هستیم.

این تغییرات ساعت کاری کارکنان قوه قضاییه را نیز تحت الشعاع قرار داده است و بر اساس مصوبه دولت، ساعت کار این ارگان مانند نهادهای دیگر بین بازه زمانی ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ خواهد بود.

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه نیز صراحتا عنوان کرده است که زمان فعالیت کارکنان قضایی از تاریخ ۲۱ خرداد لغایت ۳ شهریور بر اساس مدت زمان مزبور خواهد بود.

این تغییرات به دلیل کاهش مصرف برق در سراسر کشور اعمال شده است و طبیعتا بعد از تاریخ ۳ شهریور، شاهد بازگشت زمان کاری دادگاه و دادسرا به روال سابق خواهیم بود.

برای اطلاع یافتن از آخرین تغییرات اعمال شده از ساعت کار مراجع قضایی کافیست از طریق مشاوره حقوقی آنلاین در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در این زمینه اطلاعات کافی در اختیارتان قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا