کیفری (جرائم)

رد شکایت کیفری | چه زمانی شکایت کیفری رد می شود؟

راهنمای مطالعه

قبل از آشنایی با مفهوم رد شکایت کیفری باید ببینیم که چه شکایتی کیفری تلقی می‌شود؟ شکایت از فردی که به عملی مجرمانه دست زده و مرتکب تخلفی گردیده و در حقیقت عمل او طبق قانون جرم محسوب می‌شود و نهایتا مرجع قضایی با بررسی‌های لازم، برای آن مجازات در نظر خواهد گرفت را شکايت “کیفری” می‌گویند.

طرح شکایت کیفری

شکایات کیفری در بدو امر باید در دادسراها مطرح شده و مورد رسیدگی قرار بگیرد. شکواییه، باید خطاب به دادستان، که همان مدعی‌العموم در مسائل کیفری است، نوشته شده و متشاکی یا مشتکی عنه را باید با اسم و مشخصات و آدرس معین کنید و در ادامه، مشروح شکایت خود را بنویسید و مستندات و مدارک خود را به شكايت ضمیمه نمایید.

نوشتن و یا تنظیم یک شکایت کیفری، شیوه خاصی ندارد و همانند شکایت حقوقی نیازی به نوشتن آن در فرم دادخواست نیست، اما لازم است که شکایتنامه از حیث جمله بندی مرتب و منظم باشد و همچنین خوانا نگارش یابد و برخی اصول در آن رعایت گردد، تا منجر به رد شکایت نگردد.

ارائه شکایت از ناحیه متضرر از جرم و شاکی، گاهی اوقات اصلی ترین گام برای شروع فرایند رسیدگی خواهد بود. یعنی تا هنگامی که متضرر از جرم، اقدام به تنظیم شکواییه و طرح آن در مراجع کیفری ننماید، در واقع نباید به جرم مذکور رسیدگی کرد.

البته گاهی اوقات نیز اگر شاکی هیچ اقدام قضایی انجام ندهد و شکایتی مطرح نکند، ولی چنانچه ضابطان دادگستری شاهد وقوع جرم باشند، به دستور دادستان، دادسرا می‌تواند رسیدگی به جرم را آغاز نماید.

دادستان نیز قادر خواهد بود راسا دستور شروع تحقیقات در جرمی را که وقوعش برای او مسجل گردیده را صادر نماید.

در موضوعات حقوقی، اگر دادخواستی کامل نباشد، دفتر دادگاه یا مرجع قضایی، قرارهایی همچون رد دادخواست و یا قرار رد دعوا صادر می‌نماید، امور کیفری نیز از رعایت این اصول مستثنی نبوده و در صورتی که یک شکواییه بر مبنای اصول پایه، تنظیم نشده باشد و دلایل و مدارک کافی نباشد و یا عمل ارتکابی جرم محسوب نشود، مرجع قضایی می‌تواند آن شکایت را رد نمایند.

بنابراین در تنظیم هر شکواییه‌ای باید به نکاتی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، توجه گردد.

همیشه توصیه نموده‌ایم که در تنظیم شکواییه و شروع یک فرآیند قضایی، حتما از مشاوره با افراد متخصص بهره گرفته تا در ادامه پروسه طولانی مدت طرح و پیگیری شکایت با مشکل مواجه نشوید.

تفاوت‌های اساسی شکایت کیفری و دعاوی حقوقی در چیست؟

معمولا مراجعین به دادگستری‌ها و دفاتر خدمات قضایی، با این دغدغه روبه‌رو هستند که آیا طرح شکایت آن‌ها باید از مرجع حقوقی دادگستری پیگیری گردد یا مراجع کیفری؟

و همچنین بهترین راه دنبال نمودن پرونده آن‌ها، از مسیر حقوقی است یا از مسیر کیفری و کدام یک بهتر می‌تواند نتیجه بخش باشد.

برای موفقیت در دادگستری، دانستن تفاوت‌های این دو عنوان بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  • شکایت کیفری مربوط به عملی خواهد بود که برای مرتکب آن عمل، دادگاه مجازات قانونی تعیین خواهد کرد. این مجازات می‌تواند حبس، شلاق و یا جزای نقدی باشد. در حالی که در طرح دعوای حقوقی، دادگاه‌ها در هنگام صدور رای خود، مجازاتی برای شخص محکوم در دعوا، در نظر نخواهند گرفت و صرفا مرتکب عمل، ملزم به پرداخت حقوق قانونی دیگران یا ضرر و زیان و انجام تکالیفش در مقابل طرف دعوا خواهد شد.
  • ممکن است شکایت کیفری را بر روی هر برگه‌ای تنظیم کرد و به دادسرا تحویل داد. ولی تنظیم شکایت حقوقی حتما باید در کاغذ مخصوصی بنام دادخواست انجام گردد و الا مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. لازم به توضیح است هم اکنون تمام مراحل ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌گردد و در بدو امر نیازی به حضور در مراجع قضایی حقوقی و کیفری نیست.
  • شکایت کیفری پس از ثبت در دفاتر خدمات قضایی، به مرجعی بنام دادسرا ارسال می‌گردد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد. ولی دادخواست حقوقی پس از ثبت در دفاتر خدمات قضایی باید به صورت مستقيم به دادگاه ارسال گردد.
  • برای طرح شکایت کیفری (از هر نوعی که باشد) فقط یک تمبر معین ۱۰.۰۰۰ تومانی لازم است که در دادگستری بر روی آن زده می‌شود، ولی برای طرح شکایت حقوقی، به تناسب مالی یا غیرمالی بودن دعوا، کاملا با هم متفاوت خواهد بود و هزینه آن نیز بسته به نوع خواسته کاملا تفاوت دارد.
  • بسیاری از شکایت‌های کیفری حتی بعد از پس گرفتن شکایت از سوی شاکی و رضایت او و عدم پیگیری موضوع، خاتمه نمی‌‌یابد (مانند طرح شکایت راجع به قتل، رشوه، زنا و غیره) اما در هرشرایطی با رضایت یا و عدم پیگیری خواهان در موضوعات حقوقی، پرونده دعوای حقوقی بسته خواهد شد.
  • درشکایت‌های کیفری، به شکایت کننده شاکی و به طرف او مشتکی عنه و یا متهم اطلاق می‌شود و به موضوع پرونده نیز اتهام می‌گویند اما در دعوای حقوقی، به دادخواست دهنده خواهان،  به طرف او خوانده و به موضوع پرونده هم خواسته می‌گویند.
  • برای دعوت از طرف شکایت کیفری یا همان متهم به دادگاه، برای او برگه‌ای به نام احضاریه صادر و او موظف است در تاریخ مقرر شده، در دادسرای مربوطه حاضر گردد. ولی برای دعوت کردن از طرف پرونده حقوقی یا همان خوانده، برگه‌ای به نام اخطاریه صادر می‌گردد و حتی خوانده می‌تواند در دادگاه حاضر نگردد و الزامی به حضور طرفین نیست.
  • در شکایت کیفری، در صورتی که متهم به احضاریه توجه ننماید و خود را به دادسرا معرفی نکند، احتمال دارد دادگاه نسبت به جلب او اقدامات لازم را به عمل آورد. ولی در شکایت‌های حقوقی در صورتی که خوانده در موعد مقرر شده در مرجع صالح حاضر نشود، دادگاه معطل او نمی‌مانند و نسبت به صدور رای اقدام خواهد نمود.

رد شکایت کیفری بزه دیده

نکات مهم در تنظیم شکایت و اقامه دعوای کیفری

برای اینکه شکایت شما در دادسرا با قرار رد مواجه نگردد، در تنظیم شکواییه، رعایت چند نکته مهم لازم است که باید به آن‌ها توجه گردد. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

اهلیت شاکی

در جرایم قابل گذشت که طرح و پیگیری شکایت، نیاز به شاکی خصوصی داشته و منوط به شکایت شخص زیان‌دیده دارد، شاکی باید اهلیت قانونی برای طرح شکایت را داشته باشد.

اهلیت در قوانین ایران، دارا بودن حداکثر سن لازم برای طرح شکایت است که در دختران داشتن سن ۹ سالگی و در پسران سن ۱۵ سالگی تعيين گردیده است.

اما به هر جهت رویه دادگاه‌ها و مراجع قضایی، سن ۱۸ سال را به عنوان سن رشد در نظر گرفته‌ است و در صورتی که شخص به این سن نرسیده باشد، باید ولی یا قیم او نسبت به طرح شکایت از جانب او اقدام نمایند.

شکایت توسط شاکی

برخی جرایم در قانون مجازات هستند که صرفا با طرح شکایت شاکی قابل تعقیب هستند. یعنی در واقع فاقد جنبه عمومی جرم بوده و در این موضوعات، بلافاصله بعد از شکایت شاکی و ارجاع آن به دادسرا، تحقیقات آغاز خواهد شد و در صورت رضایت شاکی نیز امر تعقیب متوقف خواهد شد. جرایمی همچون توهین، افتراء، و فحاشی و موارد دیگر از این قبیل هستند.

شکایت با اعلام و اخبار ضابطين دادگستری

در بسیاری از جرایم غیر قابل گذشت که جنبه عمومی دارند، با گزارش و اعلام ضابطین دادگستری که معمولا از ماموران نیروی انتظامی هستند، تعقیب متهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، همانگونه که اشاره شد ضابطین دادگستری در واقع همان مامورین آموزش دیده نیروی انتظامی که دارای کارت ضابطی هستند، بوده و در برخی مواقع نیروی مقاومت بسیج و سازمان اطلاعات سپاه نیز در مقام ضابط محسوب می‌گردند.

برای جلوگیری از رد شکایت، در تنظیم شکواییه موارد زیر را رعایت نمایید:

  1. نام، نام خانوادگی، نشانی دقیق شاکی و نام پدر را، حتما در شکواییه قید نمایید.
  2. موضوع شکایت خود را با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم در شکواییه ذکر کنید.
  3. در صورتی که از جرم صورت گرفته، دچار ضرر و زیان مالی نیز شده‌اید، برای مطالبه، آن را در شکواییه ذکر کنید . البته بابت این مورد باید دادخواست به مرجع قضایی تقدیم گردد.
  4. مشخصات و نشانی مشتکی عنه (متهم) یا مظنون را در صورتی که به آن دسترسی دارید حتما در شکواییه ذکر کنید.
  5. حتما ادله و مستندات قانونی خود را به همراه مشخصات هویتی و نشانی شهود و مطلعین را در شکواییه برای استحضار مقام قضایی، ذکر نمایید.

بعد از انجام مراحل فوق، شاکی باید حتما شکواییه را امضا نماید و بعد از ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکواییه به دادسرای محل وقوع جرم ارسال خواهد شد.

در صورت نبود نقص در شکواییه و امکان شروع تحقیقات اولیه، معمولا مرجع قضایی دستورات لازم را به ضابطین دادگستری برای انجام تحقیقات از شاکی و متهم صادر می‌نمایند.

آغاز تحقیقات شکايت کيفری در دادسرای محل وقوع جرم

شروع تحقیقات با شنیدن شکایت شاکی آغاز خواهد شد. در واقع بازپرس دادسرا، باید بداند شما از چه کسی شکایت نموده‌اید و دلائل ارائه شده شما در شکایت چیست؟

این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا فقدان ادله مناسب در همان ابتدای کار، موجب رد شکایت کیفری و صدور قرار منع تعقیب متهم خواهد شد. وجود دلایل منطقی و محکم راه رسیدگی به پرونده را برای بازپرس هموار نموده و روند پیچیده مسیر تحقیقات پرونده نیز کمتر خواهد شد.

با توجه به دلایل در پرونده، حتی بازپرس رسیدگی کننده به راحتی قادر خواهد بود، قرار تامین مناسبی برای متهم صادر نماید و پس از گرفتن دفاعیات او در سریعترین زمان ممکن نظر خود را بدهد، اما از آن جایی که ممکن است در برخی مواقع، شاکی دلیل کافی نداشته باشد و قرینه‌هائی به مرجع قضایی ارائه ‌دهد که در نهایت خود بازپرس باید آن‌ها را ارزیابی نماید و اگر آن قرائن را کافی ندید و به مجرمیت متهم ظن داشت، باید تحقیقات بیشتری را از ضابطین قضائی درخواست نماید و دستورات لازم را در مورد کیفیت تحقیق به آن‌ها ارائه دهد.

شاکی باید هر دلیل و مدرکی که در اثبات مجرمیت متهم دخیل است را به مرجع رسیدگی کننده ارائه نماید. با این حال اگر قاضی ظن به مجرمیت متهم نداشت، قادر خواهد بود شکایت کیفری را رد کرده و قرار منع تعقیب متهم را صادر نماید. این قرار قابل اعتراض در دادگاه کیفری خواهد بود.

وکیل رد شکایت کیفری

آیا صدور قرار منع تعقیب منجر به رد شکایت کیفری خواهد شد؟

یکی از مرسوم‌ترین قرارهای نهایی که در دادسرا صادر می‌گردد، قرار منع تعقیب است. در واقع قرار منع تعقیب موجب رد شکایت شاکی خواهد شد و معمولا در دو مورد صادر می‌گردد:

  • رفتار ارتکابی، عنوان مجرمانه نداشته باشد.
  • یا دلایل کافی برای ارتکاب جرم از ناحیه متهم وجود نداشته باشد.

هنگامی که عملی از سوی متهم انجام شده، ولی آن عمل جرم نیست و همچنین مدارک و دلایل کافی برای انتساب جرم به متهم وجود ندارد، باید بازپرس قرار منع تعقیب صادر نماید.

البته شاکی می‌تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی به قرار منع تعقیب صادر شده از سوی بازپرس اعتراض نماید و اعتراض او در دادگاه کیفری که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لازم است بدانید که قرارهای نهایی به قرارهایی گفته می‌شود که پس از صادر شدن آن قرار، پرونده از آن مرجعی که به شکایت رسیدگی می‌نماید خارج گردیده و در صورتی که که یکی از اصحاب شکایت، به آن اعتراضی داشته باشند باید در مرجع دیگری مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد. مانند قرار جلب به دادرسی و قرار ترک تعقیب.

همانگونه که اشاره شد قرار رد شدن شکایت یا قرار منع تعقیب نیز یکی از قرار‌های نهایی بوده که در بسیاری از پرونده‌ها در دادسرا صادر می‌گردد.

بررسی سمت شاکی و علل رد شکایت به دلیل فقدان سمت

در صورتی که شاکی در جریان پرونده کیفری و در جرایم قابل گذشت، فاقد سمت باشد، یعنی مشخص نباشد از اصحاب دعوا تلقی خواهد شد یا خیر، مقام قضایی او را فاقد سمت تلقی نموده و قرار موقوفی تعقیب برای پرونده، صادر می‌نماید. در این شرایط در واقع رای به ضرر شاکی صادر شده و به نحوی شکایت رد او رد شده است.

در دعاوی حقوقی نیز در صورتی که خواهان فاقد سمت باشد، در قانون آیین دادرسی مدنی ضمانت اجرای آن تعیین گردیده است. اما در قانون آیین دادرسی کیفری هیچ ماده‌ای در این خصوص نداریم و برای آن ضمانت اجرایی تعیین نشده است.

با این حال، طرح شکایت در مورد یک جرم با جنبه عمومی و غیرقابل گذشت، در حکم یک جرم تام بوده و دادستان به عنوان نماینده مردم و مدعی‌العموم، رسیدگی به آن را آغاز می‌نماید، اما در مورد جرایم قابل گذشت، شکایت شاکی برای آغاز روند رسیدگی ضروری خواهد بود و بدون شکایت شاکی، پرونده در محاکم دادگستری دنبال نخواهد شد.

بنابراین و در یک جمع بندی، در صورتی که شاکی در هنگام تنظیم شکواییه و طرح شکایت، سمت لازم را در پرونده نداشته باشد، دادسرا یا قرار رد شکایت کیفری صادر خواهد کرد یا قرار عدم استماع دعوی.

در برخی مواقع نیز مشاهده شده که بازپرس حتی قرار موقوفی تعقیب نیز در این موارد صادر نموده است.

در چه شرایطی می‌توان به دادگاه‌های کیفری، دادخواست ارائه نمود؟

عموما فرم دادخواست برای طرح دعاوی حقوقی است و باید به دادگاه‌های حقوقی تقدیم گردد. اما گاهی ممکن است یک امر کیفری با طرح شکایت شما در دادگاه کیفری مطرح گردد که جنبه مالی و حقوقی هم داشته باشد.

به عنوان مثال بر علیه فردی شکایتی با موضوع خیانت در امانت مطرح می‌گردد و آن پرونده در دادگاه کیفری در حال رسیدگی است. از آنجایی که مرجع کیفری صرفا به جنبه کیفری موضوع شکایت، رسیدگی خواهد کرد و به جنبه‌های حقوقی و مالی موضوع رسیدگی نمی‌نماید.

قانونگذار برای تسهیل کار امکان این موضوع را فراهم نموده که شاکی با ارائه دادخواست حقوقی و با ضمیمه کردن آن به شکواییه، در همان دادگاه کیفری، حقوق مالی از دست رفته خود را نیز مطالبه نماید.

در این شرایط مرجع کیفری پس از رسیدگی به اصل شکایت کیفری و چنانچه جرم مذکور را ثابت دانست و احراز نمود، علاوه بر محکوم کردن متهم و تعیین مجازات برای او، به امر حقوقی ادعای شاکی نیز رسیدگی خواهد کرد و در آن خصوص نیز رای صادر می‌کند.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا، این امکان را فراهم نموده است که حتی اگر کسانی که قصد ندارند برای موضوعات خود به وکیل کیفری مراجعه کنند، بتوانند به راحتی از طریق خدمات این سامانه حقوقی و در کمترین زمان ممکن در خصوص موضوع شکایت خود، شکواییه یا دادخواست دریافت کنند. این شکواییه زیر نظر افراد متخصص و مجرب تنظیم خواهد شد.

طرح شکایت کیفری چقدر هزینه دارد؟

طرح شکایت کیفری نیز مطمئنا دارای هزینه است، البته هزینه‌های طرح شکایات کیفری آنچنان بالا نیست و متناسب با اوضاع و احوال پرونده و نیاز به کارشناسی و موارد دیگر، هزینه آن کمی متغیر خواهد بود و البته برخی مراجع نیز هزینه‌های متفاوت تری از شاکی دریافت خواهند کرد.

برای اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در مسائل حقوقی، شما می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه نمایید یا در صورت نیاز فوری، با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند.

طرح و پیگیری شکایات کیفری در محاکم قضایی چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، مکررا شاهد طرح شکایت‌های کیفری متعدد در مراجع قضایی کشور هستیم، که همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات یا دعاوی حقوقی، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست و انجام کارشناسی‌های متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل کیفری، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

موارد رد شکایت کیفری

مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران دادگستری در طرح شکایت کیفری

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری،گره گشای موکل خود باشند. دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است.

تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل آنلاین یا حضوری متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در تمام مراجع حقوقی و یا کیفری و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این خصوص یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را بر عهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

اخذ وکیل یا استفاده از خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی کیفری می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی تلفنی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

رد شکایت کیفری به چه معناست؟

در برخی مواقع در هنگام طرح شکایت کیفری در دادسراها و دادگاه‌ها، عدم رعایت برخی اصول و شرایط شکلی که در شرح مقاله به آن‌ها اشاره کاملی شده، موجب خواهد شد تا شکواییه از ناحیه مرجع قضایی با قرار رد مواجه گردد و شاکی با رعایت آن اصول مجددا به تنظیم شکایت همت گمارد.

قرار منع تعقیب در چه شرایطی صادر خواهد شد؟

یکی از مرسوم ترین قرارهای نهایی که در دادسرا صادر می‌شود، قرار منع تعقیب است. در واقع قرار منع تعقیب موجب رد شکایت شاکی خواهد شد و معمولا در دو مورد صادر می‌گردد.

زمانی که رفتار ارتکابی مشتکی عنه، عنوان مجرمانه نداشته باشد یا دلایل کافی برای ارتکاب جرم از ناحیه متهم وجود نداشته باشد.

آیا به دادگاه‌های کیفری می‌توان دادخواست حقوقی ارائه کرد؟

از آنجایی که مرجع کیفری صرفا به جنبه کیفری موضوع شکایت، رسیدگی خواهد کرد و به جنبه‌های حقوقی و مالی موضوع رسیدگی نمی‌نماید، قانونگذار برای تسهیل کار امکان این موضوع را فراهم نموده که شاکی با ارائه دادخواست حقوقی و با ضمیمه کردن آن به شکواییه، در همان دادگاه کیفری، حقوق مالی از دست رفته خود را نیز مطالبه نماید.

آیا فقدان سمت در پرونده‌های کیفری موجب رد شکایت خواهد شد؟

اگر شاکی در جریان پرونده کیفری و در جرایم قابل گذشت، سمتی نداشته باشد، یعنی مشخص نباشد از اصحاب پرونده تلقی می‌گردد یا خیر؟ بازپرس یا دادیار او را فاقد سمت محسوب نموده و قرار موقوفی تعقیب برای پرونده، صادر خواهد کرد.

دلایل قوی شاکی در تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس چه نقشی دارد؟

فقدان ادله مناسب در همان ابتدای کار، موجب رد شکایت و صدور قرار منع تعقیب متهم خواهد شد. وجود دلایل منطقی و محکم راه رسیدگی به پرونده را برای بازپرس هموار نموده و روند پیچیده مسیر تحقیقات پرونده نیز کمتر خواهد شد.

با توجه به دلایل قوی در پرونده، حتی بازپرس رسیدگی کننده به راحتی قادر خواهد بود، قرار تامین مناسبی برای متهم صادر نماید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. اگر در دادگاه ماده ۱۰۶ را برعلیه شاکی بیاورن چه اقدامی باید انجام دهیم تا شکایت به نفع شاکی باشد ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا