کیفری (جرائم)

رد شکایت شاکی | چه زمانی شکایت شاکی رد می‌ شود؟

راهنمای مطالعه

برای آن که ماهیت رد شکایت شاکی را بدانیم در ابتدا باید توجه کنیم که در قانون مجازات ایران، هر نوع وارد کردن آسیب یا صدمه زدن به مال و جان اشخاص دیگر منع گردیده و برای آن مجازات‌های لازم در نظر گرفته شده است.

در صورتی که فردی با اعمال و رفتار خود صدمه یا آسیبی به دیگران وارد نماید، به موجب قانون، شخصی که به او آسیب وارد شده است قادر خواهد بود به مراجع قضایی کشور مراجعه کرده و از دو مسیر شکایت حقوقی و شکایت کیفری، پرونده خود را پیگیری نماید.

نوشته های مشابه

مراجع قضایی کشور نیز اعم از دادسراها و دادگاه‌ها، پس از وصول شکایت از ناحیه شاکی در پرونده‌های کیفری و خواهان در پرونده‌های حقوقی، رسیدگی به موضوع را آغاز نموده و پس از انجام تحقیقات لازم و یا کار کارشناسی در موضوع و برگزاری جلسات رسیدگی، رای مقتضی را صادر خواهد کرد.

طرح شکایت کیفری از سوی شاکی/ بزه‌دیده

در صورتی که فردی، زیان و خسارتی از طریق وقوع جرمی دیده باشد، می‌تواند برای تعقیب متهم و مجازات او و همچنین مطالبه ضرر و زیان خود، شکواییه به مرجع قضایی ارائه داده و در حقیقت شکایت کیفری مطرح نماید.

بنابراین اولین گام برای آغاز فرایند شکایت از سوی شاکی یا زیان دیده از وقوع جرم، همین طرح شکایت و ارائه شکواییه به دادسراهای عمومی است.

طرح و ارائه شکایت از ناحیه شاکی و متضرر از جرم، گاهی اوقات ضروری‌ترین گام برای شروع فرآیند رسیدگی است. در واقع تا زمانی که متضرر از جرم، اقدام به تنظیم شکواییه و طرح آن در مراجع قضایی کیفری ننماید، در واقع نمی‌توان به جرم مذکور رسیدگی کرد.

البته گاهی اوقات نیز در صورتی که شاکی هیچ اقدام قضایی به عمل نیاورد و شکایتی مطرح نکند، ولی چنانچه ضابطان دادگستری شاهد وقوع جرم باشند، به دستور دادستان، دادسرا می‌تواند رسیدگی به جرم را آغاز نماید.

مدعی‌العموم و دادستان نیز قادر خواهد بود، راسا دستور شروع تحقیقات در جرمی را که برای او وقوعش مسجل گردیده، صادر نماید.

لازم است در این مقدمه یادآوری نمود، جرایمی که صرفا با طرح شکایت از شوی شاکی رسیدگی به آن آغاز می‌گردد، جرایم مشهود نام داشته و جرایمی که ضابطان یا مدعی‌العموم نیز می‌توانند آن را گزارش کنند، جرایم نامشهود نامیده می‌شود.

مسئله‌ای که در اینجا بسیار حائز اهمیت است این نکته است که شاکی در هنگام تنظیم شکایت خود، کلیه موارد قانونی را رعایت نماید تا شکواییه او نقصی نداشته و به صورت کامل و جامع تنظیم گردد. زیرا در صورت عدم رعایت ضوابط و قوانین کامل نگارشی و مقررات شکلی و ماهوی، ممکن است شکواییه در همان ابتدای امر به جریان نیفتاده و با قرار رد شکایت مواجه گردد.

همیشه توصیه نموده‌ایم، مناسب‌ترین راه این است که حتما در تنظیم شکواییه و شروع یک فرایند قضایی، حتما از مشاوره با افراد متخصص بهره گرفته تا ادامه پروسه طولانی مدت طرح و پیگیری شکایت با مشکل مواجه نشوید.

در ادامه از مقاله، به مطالب مهمی در رابطه با اصول تنظیم یک شکواییه و قرارهایی که دادسراها یا دادگاه‌های کیفری ممکن است در خصوص یک شکایت کیفری صادر نمایند و همچنین طریقه رد شکایت شاکی، اشاره خواهیم کرد.

رد شکایت شاکی

رعایت اصول بنیادین در تنظیم شکواییه‌های کیفری

لازم است در ابتدای مطالب به این مورد اشاره شود، که سایت حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی در کلیه موضوعات حقوقی و کیفری به صورت مشاوره تلفنی، مشاوره آنلاین و یا به صورت حضوری به مخاطبین و متقاضیان عزیز است.

این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های تخصصی در تمام مباحث قضایی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی و لایحه‌های دفاعیه نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در صورت نیاز متقاضیان، امکان عقد قرارداد وکالت، با بهره‌مندی از خدمات وکلای متبحر و با تجربه دادگستری در تمام مسائل حقوقی فراهم آمده است.

در مباحث حقوقی، چنانچه یک دادخواست حقوقی کامل نباشد، مرجع قضایی یا دفتر دادگاه، قرارهایی همچون رد دادخواست و قرار رد دعوا صادر خواهد کرد، امور کیفری نیز از رعایت این اصول مستثنی نبوده و در صورتی که شکواییه نیز تمامی نکات و اصول پایه را نداشته باشد، مرجع قضایی که می‌تواند دادسرا یا دادگاه‌های کیفری باشند، می‌توانند آن شکایت را رد نمایند.

بنابراین در تنظیم هر شکواییه‌ای باید به نکاتی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، توجه گردد:

شاکی باید اهلیت طرح شکایت را داشته باشد

همانگونه که ذکر شد، در جرایم مشهود که لازمه شروع رسیدگی به آن، منوط به طرح شکایت از سوی زیان دیده است، شخص شاکی باید اهلیت طرح شکایت را داشته باشد. اهلیت در واقع به این معناست که متضرر از جرم، به سن قانونی برای پیگیری امورات خود رسیده باشد.

همانگونه که در مقالات قبل نیز اشاره گردید، در قوانین ما، سن دقیقی برای اهلیت اقامه دعوا یا شکایت در نظر گرفته نشده است و صرفا تنها اشاره شده که سن بلوغ در پسران ۱۵ سال و در دختران ۹ سال تمام قمر است.

اما معیار و رویه عملی در همه جا به این شکل است که اشخاص پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، اهلیت لازم را برای انجام تمام امور کسب خواهند کرد.

بنابراین شاکی در طرح شکایت کیفری یا باید به سن ۱۸ سالگی رسیده باشد و یا آن که ولی یا قیم او، به نیابت از او شکایت را در دادسراها مطرح نمایند.

شکایت از سوی شاکی مطرح گردد

دومین معیار مهم برای آغاز فرایند رسیدگی در دادگاه‌های کیفری، این است که در جرایمی که جنبه عمومی وجود ندارد و صرفا با طرح شکایت از سوی شاکی، رسیدگی به آن موضوع آغاز می‌گردد، شخص شاکی می‌بایست اقدام به تنظیم شکواییه و طرح شکایت کیفری نماید، تا به این ترتیب جرم واقع شده، در مراجع کیفری مورد بررسی و کار کارشناسی قرار بگیرد.

در بسیاری از جرایم همانند جرم توهین، فحاشی، افترا و مواردی از این قبیل که به جرایم قابل گذشت نیز شهرت دارد، تا هنگامی که شخص شاکی اقدام به طرح شکایت و ارائه شکواییه به مرجع قضایی یعنی دادسرای عمومی ننماید، دادسرای مربوطه هرگز قادر نخواهد بود به موضوع ورود پیدا کرده و قضیه را مورد رسیدگی قرار دهد.

اعلام ضابطان دادگستری در صورت وقوع جرم

همانگونه که ذکر شد، برخی از جرایم جزو جرایم مشهود بوده و در صورتی که یکی از ضابطان دادگستری آن را مشاهده نماید، موظف است، موضوع را با انجام برخی اقدامات احتیاطی سریعا به مرجع قضایی اطلاع داده تا رسیدگی کیفری به آن موضوع آغاز گردد.

این جرایم در حقیقت همان جرایم غیرقابل گذشت و یا به تعبیری جرایم عمومی هستند که حتی بدون مراجعه شاکی و طرح شکایت خصوصی نیز می‌توان آن‌ها را مورد پیگیری قرار داد.

برای روشن شدن این مطلب که ضابط دادگستری چه شخصی است، باید گفت که منظور از ضابطین دادگستری همان ماموران نیروی انتظامی هستند. البته قانونگذار در برخی موارد خاص، نیرو‌های بسیج و سازمان اطلاعات سپاه  را نیز جز ضابطین دادگستری محسوب کرده است

تنظیم و ارائه شکواییه اولین گام در رسیدگی قضایی

بر اساس ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، برای آن که بتوان یک شکایت کیفری را مطرح کرد و در ادامه دادسراها نیز  بتوانند به موضوع آن شکایت رسیدگی نمایند، لازم است تا شخص شاکی نسبت به تنظیم شکواییه اقدامات لازم را بعمل آورد.

هنگامی که یک شکواییه تنظیم می‌گردد، در صورتی که مطابق با اصول پایه و قانونی این اقدام انجام شده باشد و نکات لازم در تنظیم آن نیز رعایت شده باشد، بازپرس یا دادیار و همچنین قضات دادگاه‌ها نیز نمی‌تواند از رسیدگی به آن شکایت خودداری کرده و سر باز بزنند.

موارد رد شکایت کیفری

درج مشخصات طرفین شکواییه و اعلام موضوع شکایت

برای آن که شکایت شما در مرجع قضایی با قرار رد شکایت شاکی مواجه نگردد و دادگاه بعد از دریافت شکواییه و بدون معطلی، رسیدگی به آن را آغاز نماید، لازم است تا به دقت مشخصات متهم (در صورت اطلاع داشتن)، مشخصات شاکی و موضوع شکایت به صورت کامل در برگه شکواییه درج گردد.

مواردی که باید در شکواییه درج گردد عبارت است از:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی
  • موضوع شکایت و محل وقوع جرم و درج تاریخ دقیق
  • میزان ضرر و زیان مالی که به شاکی خصوصی وارد گردیده و اکنون مورد مطالبه است
  • ضمیمه نمودن اسامی،  ادله و مشخصات شهود و مطلعین از دعوا (چنانچه امکان پذیر باشد)
  • درج نشانی و مشخصات فرد مشتکی‌عنه (یا متهم) البته چنانچه امکان آن وجود داشته باشد.

در صورتی که هر یک موارد ذکر شده فوق در شکواییه نوشته نشود، دادسرا شکایت را رد خواهد کرد.

نکته قابل ذکر این است که مطابق با ماده ۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری و قضات، موظف هستند که حتی در خارج از وقت اداری تعیین شده نیز کلیه شکایات شفاهی یا کتبی شاکیان را بپذیرند.

نحوه قبول کردن شکایت شفاهی به این شکل خواهد بود که شاکی شکایت خود را در موضوع مربوطه به ضابطان دادگستری و قاضی دادگاه اعلام نموده و ضابط نیز که معمولا مامور نیروی انتظامی است، مطالب مذکور را در صورتجلسه‌ای منعکس نموده و آن را به امضای شاکی خواهد رساند.

فقدان سمت در پرونده‌های کیفری موجب رد شکایت خواهد شد

لازم به ذکر است اگر شاکی در جریان پرونده کیفری و در جرایم قابل گذشت، سمتی نداشته باشد، یعنی مشخص نباشد از اصحاب پرونده تلقی می‌گردد یا خیر، بازپرس یا دادیار او را فاقد سمت محسوب نموده و قرار موقوفی تعقیب برای پرونده، صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در دعاوی حقوقی در صورتی که خواهان فاقد سمت باشد، در قانون آیین دادرسی مدنی ضمانت اجرای آن تعیین شده است. اما در قانون آیین دادرسی کیفری نامی از فاقد سمت بودن شاکی گفته نشده و برای آن ضمانت اجرایی تعیین نشده است.

با این حال، طرح شکایت در مورد یک جرم با جنبه عمومی و غیرقابل گذشت، در حکم یک جرم تام بوده و دادستان به عنوان نماینده مردم و مدعی‌العموم، رسیدگی به آن را آغاز خواهد کرد، اما در خصوص جرایم قابل گذشت، شکایت شاکی برای آغاز روند رسیدگی ضروری خواهد بود و بدون شکایت شاکی، پرونده در محاکم دادگستری دنبال نخواهد شد.

بنابراین و در یک جمع بندی در صورتی که شاکی در هنگام تنظیم شکواییه و طرح شکایت کیفری، سمت لازم را در پرونده نداشته باشد، دادسرا یا قرار رد شکایت صادر خواهد کرد یا قرار عدم استماع دعوی.

در برخی مواقع نیز مشاهده شده که بازپرس حتی قرار موقوفی تعقیب نیز در این موارد صادر نموده است.

در ادامه این مطالب به برخی از قرارهایی که ممکن است دادسراها در خصوص یک پرونده کیفری صادر نمایند، اشاره خواهیم کرد.

صدور انواع قرارها از ناحیه دادسراها در طرح یک شکایت کیفری

هنگامی که شکایتی در دادسرا مطرح می‌گردد و در واقع فردی از دیگری شکایتی را مطرح می‌نماید، اگر شکایت او کامل و واجد تمام شرایط شکلی باشد و رد شکایت اتفاق نیفتد، دادسرا موظف است تحقیقات مقدماتی خود را آغاز نماید.

اگر بعد از تحقیقات از سوی دادسرا مشخص شود که فرد متهم، واقعا مرتکب جرم شده، دادسرا می‌بایست قرار مجرمیت یا به تعبیر قانون جدید، قرار جلب به دادرسی برای او صادر نماید و در ادامه نیز با صدور کیفرخواست، پرونده را برای رسیدگی قضایی به دادگاه کیفری ارجاع دهد.

بعد از آن که پرونده به دادگاه ارجاع شد، دادگاه کیفری مکلف است در خصوص تمام عناوین اتهامی مجددا رسیدگی و در صورت کافی نبودن تحقیقات، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

دادگاه کیفری موظف است گزارش پلیس و شهادت شهود را مجددا استماع کرده و در صورت نیاز معاینه محلی از محل وقوع جرم انجام دهد تا به این طریق برائت متهم یا مجرمیت او ثابت گردد و دادگاه قادر باشد تصمیم نهایی خود را صادر کند.لازم به ذکر است در دادگاه کیفری، نیاز به برگزاری جلسه رسیدگی با حضور اصحاب شکایت خواهد بود.

تصمیم نهایی دادگاه در یکی از قرارهای زیر خلاصه خواهد شد:

قرار منع پیگرد یا منع تعقیب قضایی

در صورتی که قاضی دادگاه کیفری، بعد از شنیدن گزارشات و انجام تحقیقات و استماع شهادت‌ها، احراز نماید که شخص متهم، جرم منسوب شده را انجام نداده است، باید قرار منع پیگرد یا منع تعقیب صادر نماید.

همچنین در صورتی که عملی که به متهم نسبت داده شده است، اصلا در قانون جرم انگاری نشده باشد و در واقع فاقد وصف کیفری باشد، قاضی باز هم باید قرار منع پیگرد و منع تعقیب صادر نماید.

البته لازم است بدانید که شخص شاکی ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ این قرار، قادر خواهد بود به آن اعتراض نماید.

موارد رد شکایت به حکم قاضی

قرار موقوفی تعقیب

معمولا در دادسرا، اصلی حاکم است که بر اساس آن، هنگامی که رسیدگی به یک جرمی آغاز می‌گردد، به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد، مگر زمانی که قانون لازم بداند، که در نهایت این رسیدگی متوقف خواهد شد.

مثلا اگر شخصی به واسطه وقوع جرمی، تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد ولی متاسفانه در حین این تحقیقات فوت نماید، باید ادامه تحقیقات کیفری را بر علیه او متوقف نمود و قرار موقوفی تعقیب صادر نمود.

همچنین در صورتی که عمل ارتکابی او مشمول عف باشد، بازهم ادامه تحقیقات بر علیه او متوقف شده و دادستان قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد کرد.

البته در این شرایط نیز باز شاکی پرونده، که به نحوی رای صادره را به ضرر خود می‌بیند،قادر خواهد بود، نسبت به صدور قرار موقوفی تعقیب ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ آن، اعتراض نماید.

قرار جلب به دادرسی

در صورتی که بعد از تحقیقات صورت گرفته از ناحیه دادگاه، برای قاضی رسیدگی کننده مشخص شود که متهم مورد نظر جرم مذکور را مرتکب شده و در واقع جرم منسوب به اوست، قاضی دادگاه با عنایت به تحقیقاتی که دادسرا انجام داده یا خود راسا به عهده می‌گیرد، بر او روشن خواهد شد که شخص متهم جرم منسوب شده را انجام داده است، لذا قراری با عنوان قرار جلب دادرسی را صادر خواهد کرد.

در این حالت مخاطب قرار جلب به دادرسی دادستان است و قاضی به موجب این قرار از او می‌خواهد که کیفرخواست صادر کند تا متهم در دادگاه حاضر و محاکمه گردد.

حال چنانچه دادستان با نظر قاضی مبنی بر مجرم بودن متهم موافق باشد، کیفرخواست را صادر خواهد کرد، اما چنانچه با نظر قاضی مخالف بود، در صورتی که صادر کننده آن قرار دادیار باشد، باید از نظر دادستان پیروی کرده و چنانچه صادر کننده قرار، بازپرس باشد، اختلاف حاصل شده آن‌ها به مرجع حل اختلاف ارسال شده و رایی که در این دادگاه صادر خواهد شد، قطعی بوده و اجرایی می‌گردد.

قرار ترک تعقیب

هر چند قرار ترک محاکمه یا همان قرار ترک تعقیب، باید با رای و حکم دادگاه صادر گردد. ولی به هر حال شروع و ادامه مراحل رسیدگی به شکایت و محاکمه حق شاکی است و این اختیار را دارد که از این حق صرف‌ نظر نماید.

مطابق با ماده ۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر گردیده است که در صورت درخواست مدعی مبنی بر ترک محاکمه، دادگاه باید قرار ترک تعقیب صادر نماید. این امر مانع از طرح شکایت مجدد نخواهد بود.

مقصود از این ماده این است که شاکی در جریان پرونده کیفری دارای این حق است، که حتی پس از تقاضای ترک تعقیب متهم، مجددا از او در همان موضوع شکایت نماید.

اصول و نکات مهم در طرح شکایت کیفری

هنگامی که می‌خواهید به طرفیت شخصی که جرمی را مرتکب شده، شکایتی را مطرح نمایید، صرف تنظیم یک شکایتنامه و ارائه آن به مرجع قضایی کافی نیست.

در واقع تنظیم شکواییه تازه گام اول است، ولی  تنها قدم در این خصوص نیست. لذا از آن جایی که اثبات جرم  کاری بس دشوار است، نیازمند انجام تحقیقات بوده و پیگیری‌های مداوم را طلب می‌کند.

در هنگام طرح شکایت، باید با برخی از مسائل حقوقی و قضایی آشنا بوده و آن‌ها را به دقت مورد توجه و پیگیری قرار دهیم. به برخی از این نکات ذیلا اشاره خواهیم کرد:

شکواییه قبل از آن که در دادسرا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد، معمولا توسط کلانتری‌ها نیز مشاهده خواهد شد. لذا شاکی باید در بدو امر و پس از وقوع شکایت به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و در آن محل اقدام به ثبت شکایت خود نماید.

یا از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بخواهد ماموری جهت بررسی صحنه جرم اعزام نماید. این امر موجب خواهد شد تا دلایل شما و همچنین اسناد و شواهدی که دارید با سرعت بیشتری مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد.

در هنگام طرح شکایت کیفری، شما در بدو امر به دادگاه نمی‌روید تا ارتکاب جرم متهم را ثابت کنید. بلکه در بدو امر شکایت شما به دادسرای محل وقوع جرم ارسال خواهد شد و در آن جا مورد بررسی و تحقیقات قرار می‌گیرد و در صورتی که بازپرس تشخیص دهد که دلایل لازم مبنی بر مجرم بودن متهم کافی است، در ادامه کیفرخواست صادر می کند تا موضوع در دادگاه مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

حال در صورتی که پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده شود و قاضی دادگاه مطابق با شواهد و مدارک ارائه شده از سوی شاکی و دادسرا، تشخیص دهد که شخص متهم مرتکب جرمی گردیده است، حکم مقتضی را صادر خواهد کرد و دیگر نیازی به ارائه دلیل‌ها بیشتر از سوی شاکی نیست.

البته لازم به ذکر است که متهم می‌تواند به این حکم صادر شده اعتراض کند تا موضوع در دادگاه تجدیدنظر نیز یکبار دیگر مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورتی که متهم موضوع شکایت فردی باشد که سن او کمتر از ۱۸ سال است، باید به پرونده او در دادگاه و دادسرای اطفال و نوجوانان رسیدگی گردد. همچنین روحانی بودن متهم یا نظامی بودن او نیز در مرجع رسیدگی تاثیر گذار بوده در دادگاه مخصوص باید اتهام آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

به این نکته‌ نیز توجه داشته باشید که تنظیم یک شکواییه تخصصی، کاری است که هرکسی توانایی لازم برای انجام داد‌ن آن را ندارد و این مهم باید توسط افراد متخصص در حوزه شکایات کیفری صورت پذیرد.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا، این امکان را فراهم نموده است که حتی اگر کسانی که قصد ندارند برای موضوع خود به وکیل کیفری مراجعه کنند، بتوانند به راحتی از طریق خدمات این سامانه حقوقی و در کمترین زمان ممکن در خصوص موضوع شکایت خود، شکواییه دریافت کنند. این شکواییه زیر نظر افراد متخصص و مجرب تنظیم خواهد شد.

مطمئنا این کار باعث خواهد شد تا روند آیین دادرسی در مورد موضوع شکایت شما با سرعت بیشتری انجام شود و هیچگاه با رد شکایت روبه‌رو نشوید.

رد شکایت بنیاد وکلا

طرح شکایت کیفری چقدر هزینه دارد؟

مطرح کردن شکایت کیفری نیز مطمئنا دارای هزینه است، البته هزینه شکایات کیفری آن چنان بالا نیست و متناسب با اوضاع و احوال پرونده و نیاز به کارشناسی و موارد دیگر، هزینه آن کمی متغیر خواهد بود و البته برخی مراجع نیز هزینه‌های متفاوت تری از شاکی دریافت خواهند کرد.

در خصوص اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در مسائل حقوقی هم می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه نمایید یا در صورت نیاز فوری با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند.

طرح و پیگیری شکایات کیفری در محاکم قضایی چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، مکررا شاهد طرح شکایت‌های کیفری متعدد در مراجع قضایی کشور هستیم، که همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات یا دعاوی حقوقی، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست و انجام کارشناسی‌های متعدد در این مراحل، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل کیفری، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران دادگستری در طرح شکایت کیفری

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به تمامی پرونده‌های حقوقی و کیفری،گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی و کیفری بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل تلفنی متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

همچنین وکلای دادگستری قادرند در مورد کم و کیف و نحوه تنظیم دادخواست یا لایحه دفاعیه، متقاضیان را راهنمایی کنند و می‌توانند بررسی نمایند که آیا ادله و مدارک کافی برای دفاع از دعوی، از سوی شما ارائه شده است یا خیر؟ علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص قادرند نتیجه احتمالی دعوا شما را  تا حدی پیش بینی نمایند و در روند رسیدگی و تسریع آن، نقش موثر و مثبتی ایفا کنند.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی توسط سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در تمام مراجع حقوقی و یا کیفری و عدم موفقیت در طرح دعوا، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم دادخواست و شکایت است که در این خصوص یا هر مورد مشابه باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

اخذ وکیل یا استفاده از خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی کیفری می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌ حقوقی آنلاین تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

رد شکایت شاکی به چه معناست؟

در برخی مواقع در هنگام طرح شکایت کیفری در دادسراها و دادگاه‌ها، عدم رعایت برخی اصول و شرایط شکلی که در شرح مقاله به آن‌ها اشاره کاملی شده، موجب خواهد شد تا شکواییه از ناحیه مرجع قضایی با قرار رد مواجه گردد و شاکی با رعایت آن اصول مجددا به تنظیم شکایت همت گمارد.

چه اصولی در تنظیم یک شکواییه به اصول بنیادین یا اصلی شهرت دارد؟

شاکی باید در مرحله اول اهلیت طرح شکایت را داشته باشد، در غیر اینصورت شکایت باید از سوی ولی یا قیم او مطرح گردد. شکایت باید از سوی شاکی مطرح گردد و ارائه شکواییه اولین گام در رسیدگی قضایی به حساب خواهد آمد.

درج مشخصات طرفین شکواییه و اعلام موضوع شکایت نیز از موضوعات دیگری است که عدم رعایت آن موجب رد شکایت خواهد شد.

وظایف دادگاه‌های کیفری پس از ارسال پرونده از ناحیه دادسرا چیست؟

بعد از آن که پرونده به دادگاه ارجاع شد، دادگاه کیفری مکلف است در خصوص تمام عناوین اتهامی مجددا رسیدگی و در صورت کافی نبودن تحقیقات، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

دادگاه کیفری موظف است گزارش پلیس و شهادت شهود را مجددا استماع کرده و در صورت نیاز معاینه محلی از محل وقوع جرم انجام دهد تا به این طریق برائت متهم یا مجرمیت او ثابت گردد.

آیا فقدان سمت در پرونده‌های کیفری موجب رد شکایت خواهد شد؟

اگر شاکی در جریان پرونده کیفری و در جرایم قابل گذشت، سمتی نداشته باشد، یعنی مشخص نباشد از اصحاب پرونده تلقی می‌گردد یا خیر؟ بازپرس یا دادیار او را فاقد سمت محسوب نموده و قرار موقوفی تعقیب برای پرونده، صادر خواهد کرد.

قرار منع تعقیب قضایی چیست و چه زمانی صادر خواهد شد؟

در صورتی که قاضی دادگاه کیفری، بعد از شنیدن گزارشات و انجام تحقیقات و استماع شهادت‌ها، احراز نماید که شخص متهم، جرم منسوب شده را انجام نداده است، باید قرار منع پیگرد و منع تعقیب صادر نماید.

همچنین در صورتی که عملی که به متهم نسبت داده شده است، اصلا در قانون جرم انگاری نشده باشد و در واقع فاقد وصف کیفری باشد، قاضی باز هم باید قرار منع پیگرد و منع تعقیب صادر نماید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما
    خواهر و برادرهایم پس از اثبات محجور بودن مادرم در دادگاه و دیوان عالی کشور درمورد اموال مادرم به یکی از اعضا خانواده که پس از مرگ مادرم طلاهای مادرم که تقریبا یک کیلو و و پول نقد مادرم که سپرده بانکی بوده تصرف کرده برادرها و خواهرم شکایت کرده اند و من خارج از کشور هستم برای اثبات حجر مادرم آمدم ایران و قاضی پرونده از من لایحه ای رو گرفت و لابلای پرونده قرارداد و من از آن پس ابلاغیه از طریق سامانه ثنا دریافت کردم و خواهر و برادر هایم پیگیر پرونده شدند سوال من این است از شما خواهش می‌کنم مرا راهنمایی کنید آیا نیازی هست من هم جز شکایت کنندگان باشم برای رسیدن به ارث مادری ام یا خواهر و برادر هایم کافی هستن برای شکایت و بدست آوردن حق ارث مادری تشکر می‌کنم از توجه و پاسخ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا