مهریه

حذف حکم جلب برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه در ۱۴۰۲

مهریه یا صداق به مالی اطلاق می‌شود که در عقد ازدواج، مرد متعهد می‌گردد به همسر خود پرداخت نماید. یکی از شروط اصلی در مطالبه مهریه، وقوع عقد نکاح به صورت کاملا صحیح (دائم یا موقت) است، البته در صورت دوشیزه بودن زوجه و وقوع طلاق، تنها نصف مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت.

مهریه عندالمطالبه است. این عبارت به این معناست که زوجه به محض وقوع عقد نکاح مالک مهریه شده و قادر خواهد بود آن را از شوهرش مطالبه نماید. از جمله شرایطی که مهریه باید دارا باشد، این است که مهریه باید ارزش مالی داشته باشد.

نوشته های مشابه

همچنین مرد صرفا مالی را می‌تواند مهریه همسرش قرار دهد که مالک آن مال باشد، بنابراین مال موقوفه یا اموال عمومی را نمی‌توان به عنوان مهریه قرار داد.

ضمنا مهریه نباید مالی باشد که قانون و شرع آن را از قراردادن به عنوان مهریه منع کرده باشند. مثل حیوان حرام گوشت و موارد دیگر.

می‌توان انجام یک عمل را به عنوان مهریه در عقد نکاح تعیین کرد. مثل آموزش زبان انگلیسی به زوجه یا شخص ثالث. بنابراین لازم نیست که مهریه حتما عین معین، یعنی مالی باشد که حدود و ابعاد آن روشن و مشخص است و یا در عالم خارج قابل اشاره باشد، مثل سکه، خانه، خودرو و موارد دیگر.

هنگامی که در عقد نکاح مهریه را تحت عنوان عندالاستطاعه تعیین می‌کنیم، ابتدا باید ثابت گردد که مرد توانایی پرداخت آن را دارد یا خیر؟ اما در تعیین مهریه عندالمطالبه مرد در هر شرایطی محکوم به پرداخت مهریه به همسر خود است و باید متناسب با شرایطی که در ادامه بیان خواهد شد، مهریه را پرداخت کند.

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و همت مسئولین دستگاه قضایی برای حبس زدایی از محکومان پرداخت مهریه، اخیرا قوانین و بخشنامه‌های برای حذف حکم جلب مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه به محاکم قضایی ابلاغ گردیده که برای روشن‌تر شدن موضوع، در این مقاله به این مبحث نگاه کاملی خواهیم داشت.

بخشنامه رییس قوه قضاییه سرآغازی برای حذف حکم جلب بدهکاران مهریه

سال‌هاست که در کشور ما مردان بسیار زیادی، به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه همسر خود در زندان به سر می‌‎برند.

در بهار سال ۱۳۹۹، به علت مشکلات شدید اقتصادی و افزایش ناگهانی هزینه‌های زندگی و از آن طرف شیوع بیماری کرونا و افزایش سرسام‌آور قیمت سکه و طلا، محاکم کشور با رشد ۴۰ درصدی دادخواست مطالبه مهریه رو‌به‌رو گردیدند، و طی گزارش اعلام شد که در تیر ماه همان سال، بیش از هزار نفر از مردان، به علت ناتوانی در پرداخت مهریه همسرانشان، جلب و راهی زندان شده‌اند.

همین موضوع سبب شد که بخشنامه‌ای داخلی در همان ماه‌های اول سال ۹۹ به محاکم دادگستری ابلاغ شود‌. طی این بخشنامه، احکام صادره در خصوص جلب مالی به طور موقت، متوقف شد و البته این توقف برای محکومان مهریه نیز اعمال شد و قضات اجرای احکام به طور خاص‌تری این دستور صادره از سوی رییس قوه را برای محکومان مهریه، و با اولویت اجرایی نمودند و اوضاع به حدی جدی شد که اغلب وکلای خانواده، به موکلان خود اعلام نمودند که در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی و بخشنامه صادر شده، امکان جلب بدهکاران مهریه وجود نخواهد داشت.

بعد از این بخشنامه، بارها رییس قوه قضاییه نیز اعلام کرد: « افرادی که وضع مالی درستی ندارند و قادر نیستند مهریه همسر خود را پرداخت کنند، نباید به زندان بروند».

این شرایط موجب شد بخشنامه جدیدی در آبان ماه سال ۱۳۹۹ صادر گردد، این بخشنامه در واقع به نفع تمام بدهکاران مهریه صادر شد.

در این بخشنامه به تمام مراجع قضایی تکلیف شد که چنانچه زن تقاضای مطالبه مهریه داشته باشد، باید ابتدا به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و تقاضای توقیف اموال شوهرش را نماید و در این شرایط در صورتی که زوج اموال و دارایی داشت از سوی اجرای ثبت توقیف گردد و زوجه به حقوق قانونی خود برسد.

ولی در صورتی که از زوج هیچ مالی شناسایی نشود، زن باید با در دست داشتن برگه استعلام ثبت، برای وصول مهریه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و پس از تنظیم دادخواست و پرداختن هزینه‌های دادرسی و همچنین هزینه‌های مربوط به دفاتر‌، از طریق دادگاه خانواده، برای مطالبه کردن مهریه خود اقدام کند.

پس‌ از آن که شعبه و وقت رسیدگی تعیین گردید، مرد با حضور در دادگاه، با ارائه توضیحاتی در خصوص دارایی و توانایی مالی خود در پرداخت مهریه، می‌تواند چنانچه در پرداخت مهریه ناتوان است و اموالی هم برای پرداخت ندارد، دادخواست اعسار یا تقسیط از مهریه را به دادگاه خانواده ارائه نماید که در این صورت قاضی با توجه به  توانایی مالی زوج، مهریه را قسط بندی می‌کند.

اخیرا مطالبه مهریه، به علت صدور این بخشنامه به دشواری امکان پذیر خواهد بود، و محاکم در ابتدا مهلتی برای پرداخت مهریه به زوج می‌دهند، ولی در نهایت اقدام به قسط بندی مهریه نموده، و معمولا حکم بازداشتی برای مرد اصولا صادر نخواهد شد.

دستور دادگاه به حکم جلب

قوانین مربوط به وصول مهریه زوجه

بر اساس ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، حکم بازداشت مرد، فقط تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل ریالی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

این بدین معناست که هر چند میزان مهریه توافق شده در سند نکاحیه کاملا معتبر است و امکان مطالبه آن نیز از سوی زوجه وجود خواهد داشت، ولی تنها تا ۱۱۰ سکه امکان صدور جلب وجود دارد و زوج با نپرداختن باقی‌مانده ۱۱۰ سکه جلب نشده و به زندان نمی‌رود و برای مطالبه مازاد ۱۱۰ سکه، زوجه باید اموالی از شوهر به دادگاه معرفی نماید و در صورتی که از مرد مالی شناسایی یا معرفی نشود، نه می‌توان او را جلب کرد و نه ممنوع الخروج نمود.

در خصوص مدت زمان فرآیند و روند رسیدگی، نمی‌توان مدت مشخصی را اعلام کرد و معمولا مدت آن به اوقات رسیدگی دادگاه‌ها و حضور زوج در دادگاه و پروسه توقیف اموال زوج و اجرای حکم بستگی خواهد داشت.

مراحل دریافت حکم جلب مهریه

در پرونده‌های حقوقی، دستور جلب صرفا برای ادای دین صادر شده و نباید آن را مجازات محسوب نمود. پس از اینکه زوجه برای مطالبه مهریه خود شکایت نمود و حکم محکومیت زوج از سوی دادگاه صادر شد، در گام اول زن باید مالی را از شوهرش به دادگاه معرفی نماید.

چنانچه زوج مالی نداشته باشد و یا اینکه زوجه نتواند مالی از او شناسایی کند، بعد از احضار به دادگاه و چنانچه در دادگاه حاضر نگردد، و یا دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه ارائه ندهد، دستور جلب وی صادر خواهد شد.

نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است اینکه، تنها هنگامی که حکم قطعی صادر شده باشد، می‌توان درخواست جلب زوج را از مرجع مربوطه درخواست نمود و در پرونده‌های حقوقی که محکومیت خوانده در آن‌ها قطعی شده باشد امکان صدور حکم جلب سیار نیز وجود دارد. حکم جلب در مطالبه مهریه از جمله موارد حکم جلب سیار در دعاوی خانواده محسوب خواهد شد.

نکاتی که خواهان در خصوص جلب باید در نظر داشته باشد عبارتند از:

برگ جلب تنها در حوزه قضایی صادر شده معتبر بوده و ماموران کلانتری آن حوزه قضایی ملزم به اجرای مفاد و دستورات دادگاه در آن حوزه می‌باشند و ضابطان نمی‌توانند متهم را در خارج از آن حوزه دستگیر نمایند.

چنانچه به ساعت مشخصی در برگ جلب اشاره نشده باشد، تنها از طلوع تا غروب آفتاب امکان دستگیری محکوم علیه وجود داشته و امکان جلب صرفا با ارائه اصل برگ جلب امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر مهلت برگ جلب منقضی شده باشد، مامور امکان اجرای آن را نخواهد داشت، در صورتی که در برگ جلب اشاره‌ای به امکان ورود به منزل و یا مخفیگاه محکوم علیه نشده باشد، ورود به چنین مکان‌هایی غیرقانونی محسوب خواهد شد.

هزینه‌های دادرسی وصول و به اجرا گذاشتن مهریه

همانگونه که ذکر شد بر مبنای قانون جدید برای وصول و به اجرا گذاشتن مهریه، ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدامات لازم صورت گرفته و در صورتی که این روش فاقد نتیجه باشد، باید جهت اقدامات لازم به مرجع قضایی مراجعه گردد.

هزینه دادرسی، هزینه‌ای است که برای رسیدگی به دعوا از سوی دولت دریافت خواهد شد.

هزینه دادرسی‌ای که خواهان (زوجه) باید در بدو رسیدگی پرداخت نماید به اینکه نوع مهریه قید شده در سند نکاحیه چیست، ارتباطی نخواهد داشت و باید به ریال تبدیل و به نرخ رسمی بانک مرکزی محاسبه گردد، که البته درصدی از آن را دولت به عنوان هزینه دادرسی دریافت خواهد کرد.

با توجه به مبلغ مهریه، زوجه قادر خواهد بود جهت به اجرا گذاشتن مهریه خود به دو طریق عمل نماید:

  • اجرای ثبت.
  • دادگاه یا شورای حل اختلاف.

طرح دعوا در دادگاه‌ها یا شوراهای حل اختلاف برای مطالبه مهریه، تابع تشریفات دادگاه‌های خانواده بوده و زن می‌تواند از طریق دادگاه خانواده و ارائه دادخواست به این دادگاه مهریه خود را مطالبه کند و چون مطالبه مهریه دعوای مالی محسوب می‌گردد، می‌بایست با در نظر گرفتن مبلغ مهریه، در یکی از مراجع فوق مطرح شود.

هزینه‌ای که بابت به اجرا گذاشتن مهریه از زن از طریق اجرای ثبت اخذ خواهد شد، نیم عشر دولتی یا همان یک بیستم کل مهریه خواهد بود و زن بعدا می‌تواند این هزینه‌ها به همراه حق‌الوکاله وکیل و هزینه انتشار آگهی و غیره را از زوج دریافت کند.

هزینه دادرسی که در دادگاه یا مرجع قضایی از زوجه دریافت می‌گردد، ۳.۵ درصد میزان مهریه‌‎ای است که مطالبه شده است. زوجه قادر است این هزینه را ضمن دادخواست مهریه از زوج مطالبه کند.

هزینه‌ای که زوجه باید در مرحله بدوی به دادگاه پرداخت نماید، تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل۲.۵ درصد و مازاد بر آن معادل ۳.۵ درصد بهای خواسته یا محکوم‌به است، هزینه دادرسی مرحله واخواهی و مرحله تجدیدنظر خواهی، معادل ۴.۵ درصد بهای خواسته یا محکوم‌به در نظر گرفته خواهد شد و هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله فرجام خواهی دیوان عالی کشور و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث، معادل ۵.۵ درصد محکوم‌به خواهد بود.

نحوه پرداخت هزینه دادرسی مهریه

اگر از طریق اجرای ثبت اقدامات اولیه برای مطالبه مهریه صورت پذیرد، حق الاجرا باید پرداخت گردد. در این شرایط در صورتی که زوج در زمان تعیین شده از سوی اجرای ثبت، مهریه را پرداخت نماید، دیگر هزینه دادرسی از زوجه اخذ نخواهد شد، ولی در غیر این صورت در پایان اجرا باید هزینه دادرسی پرداخت شود.

اگر رسیدگی به خواسته مطالبه مهریه توسط دادگاه انجام شود، هزینه دادرسی باید در هنگام ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی پرداخت گردد، البته این امکان برای زوجه وجود خواهد داشت تا با ارائه دادخواست اعسار ضمن دادخواست مهریه و یا بعد از آن، به صورت موقت از پرداخت هزینه دادرسی معاف گردد.

جلب مرد

نحوه مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه مطابق قانون جدید

همانگونه که در بالا ذکر شد، بر مبنای قانون جدید زوجه قادر نخواهند بود برای وصول مهریه خود مستقیم به دادگاه مراجعه کند و باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدامات لازم را به عمل آورد.

برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت خواهان (زن) یا وکیل و یا نماینده قانونی او، با ارائه اصل عقدنامه و مدارک شناسایی، به دفترخانه صادر کننده سند ازدواج مراجعه می‌نماید و سردفتر ازدواج بعد از ارسال برگ اجرائیه به اداره ثبت، به وسیله پست سفارشی زوج را نیز از این امر مطلع خواهد کرد.

وصول مهریه از طریق اداره ثبت از دو جهت مطلوب و حائز اهمیت خواهد بود:

  1. امکان ممنوع‌الخروجی زوج به راحتی وجود خواهد داشت.
  2. از زوج اموالی به غیر از مستثنیات دین جهت توقیف شناسایی گردد.

در این شرایط برای پرداخت مهریه به زوج ۱۰ روز فرصت داده خواهد شد تا دین زوجه را پرداخت کند که البته معمولا در این زمان مهریه پرداخت نخواهد شد، در این حالت اموال و دارایی‌های مرد (به جزء مستثنیات دین) به انضمام حساب‌های بانکی او در صورت درخواست زوجه توقیف و غیرقابل انتقال خواهد شد.

اگر دارایی زوج کافی برای پرداخت مهریه زوجه نباشد و یا به هر دلیل، زن نتواند از اداره ثبت مهریه خود را وصول نماید، از آن جا که اداره ثبت مرجع صدور حکم نیست، یک گواهی به زوجه ارائه خواهد شد و او با توجه به مبلغ کل مهریه یا قسمتی از آن، باید به شورای حل اختلاف و یا دادگاه برای طرح دعوای حقوقی مراجعه نماید.

لازم به ذکر است اگر زوجه قصد ممنوع الخروج کردن شوهر خود را داشته باشد، اقدام از طریق اجرای ثبت بسیار سریعتر نسبت به طرح دعوا در دادگاه خواهد بود و چنانچه شوهر برای توقیف اموالی داشته باشد، اقدام زوجه از طریق اداره ثبت بسیار کم هزینه‌تر و و راحت‌تر خواهد بود.

اگر زوج کارمند دولت باشد، با تقاضای زوجه یک سوم از حقوق شوهر به نفع زوجه تا پرداخت کامل مهریه و اسقاط کامل دین، توقیف شده و به زوجه پرداخت می‌شود.

چنانچه مهریه وجه نقد مثل سکه و یا طلا باشد زوجه باید با ارائه سند رسمی ازدواج به دفتر ازدواج و یا دایره ثبت، تقاضای صدور اجراییه را که در برگه‌های خاصی که در آن دایره موجود است بنماید.

نکات مهم و حائز اهمیت در خصوص صدور اجراییه

  • مهریه باید در عقدنامه رسمی قید شده و در دفترخانه ازدواج به ثبت رسیده باشد.
  • مهریه زوجه باید منجز باشد و نباید منوط یا موکول به وقوع امر خاصی مانند بارداری زوجه گردد.
  • برای پرداخت مهریه نباید مدت خاصی مشخص شده باشد. برای مثال برای پرداخت مهریه نباشد شرطی تعیین شده باشد که تا سپری نشدن ۱۰ سال بعد از وقوع عقد نکاح زن قادر نباشد مهریه خود را مطالبه نماید.
  • زن قادر خواهد بود در صورتی که شوهرش متأهل است تقاضای توقیف حقوق شوهر را تا یک چهارم و چنانچه زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند تقاضای توقیف حقوق تا یک سوم حقوق را از سازمان‌ها و موسسات دولتی و یا خصوصی بنماید.
  • چنانچه مهریه سکه و یا طلا باشد و زوج نتواند اصل آن‌ها را به زوجه پرداخت نماید، ملاک اجرای حکم، قیمت روز مطالبه خواهد بود. یعنی روزی که زن از طریق دادگاه و یا اجرای ثبت آن را مطالبه می‌کند.
  • در صورت فوت شوهر صرفا تا تاریخ فوت او، مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد و نکته دیگر اینکه، ملاک نرخ روز، پرداخت مهریه توسط شوهر خواهد بود و نه تاریخ اقامه دعوا و تقدیم دادخواست توسط زوجه.
  • به اجرا گذاشتن مهریه در نکاح موقت از طریق اجرای ثبت، مستلزم ارائه سند رسمی نکاح موقت است.

زوج در صورت نپرداختن مهریه همسر خود، چه مدت زندانی خواهد شد؟

هرچند سیاست دستگاه قضا، زندان زدایی خصوصا در مطالبات مالی مهریه است، باز هم درصدد است به علت افزایش قیمت سکه، اقساط مهریه را با توان زوج متناسب نماید و تا آن جا که ممکن است شخص بی‌پول و معسر واقعی به زندان نرود.

از آن جایی که مطالبه مهریه یک دعوای حقوقی به حساب می‌آید،  لذا هر زمان که اقساط آن پرداخت شود یا اعسار مجدد زوج برای دادگاه احراز شود، از زندان آزاد می‌شود.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا، این امکان را برای مخاطبان خود فراهم آورده است که حتی اگر افرادی که قصد ندارند برای موضوعات حقوقی خود وکیل آنلاین اختیار کرده یا به او مراجعه کنند، بتوانند به راحتی از طریق خدمات این سامانه و در کمترین زمان ممکن، در خصوص موضوع شکایت یا دعوای خود، شکواییه یا دادخواست تخصصی دریافت نمایند.

شکواییه یا دادخواست یا لایحه دفاعیه شما، توسط وکلای متخصص و مجرب تنظیم خواهد شد. مطمئنا این کار باعث خواهد شد تا روند آیین دادرسی در مورد موضوع شکایت شما با سرعت بیشتری انجام شود و هیچگاه با رد شکایت روبه‌رو نشوید.

طرح و پیگیری دعوای مطالبه مهریه در محاکم خانواده چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، شاهد رشد میزان دعاوی خانوادگی در مراجع قضایی کشور هستیم، که همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات یا دعاوی حقوقی، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نخواهد بود و انجام کار کارشناسی‌های در مراحل مختلف پرونده، زمان بر شدن آنها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی، سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

مقدار مهریه در حکم جلب

مزایای استفاده از خدمات وکیل مهریه در طرح و پیگیری دعوا

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به پرونده‌های مختلف،گره گشای موکل خود باشند.

دیدگاه و نگاه یک وکیل با تجربه به مسائل حقوقی بسیار متفاوت است. تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل مهریه متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

ارائه خدمات تخصصی حقوقی در سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب دادگاه‌های خانواده و عدم موفقیت در طرح دعوای مطالبه مهریه، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم و نگارش دادخواست و عدم استفاده از راهنمایی‌های وکلای مجرب است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

استفاده از خدمات وکیل یا خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی مهریه نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

اولین گام برای مطالبه مهریه طبق قانون جدید چیست؟

چنانچه زن تقاضای مطالبه مهریه داشته باشد، باید ابتدا به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و تقاضای توقیف اموال شوهرش را نماید و در این شرایط در صورتی که زوج اموال و دارایی داشت از سوی اجرای ثبت توقیف گردد و زوجه به حقوق قانونی خود برسد.

آیا در شرایط کنونی و طبق بخشنامه جدید، امکان جلب زوج بابت مطالبه مهریه ممکن است؟

اخیرا مطالبه مهریه، به علت صدور بخشنامه اخیر قوه قضاییه به دشواری امکان پذیر خواهد بود، و محاکم در ابتدا مهلتی برای پرداخت مهریه به زوج می‌دهند، ولی در نهایت در صورت اثبات اعسار زوج، اقدام به قسط بندی مهریه نموده، و معمولا حکم بازداشت برای مرد در ایام کرونا با دشواری زیادی صادر خواهد شد.

تشریفات جلب متهم پس از صدور برگ جلب چگونه است؟

برگ جلب تنها در حوزه قضایی صادر شده معتبر بوده و ماموران کلانتری آن حوزه قضایی ملزم به اجرای مفاد و دستورات دادگاه در آن حوزه می‌باشند و ضابطان نمی‌توانند متهم را در خارج از آن حوزه دستگیر نمایند. چنانچه به ساعت مشخصی در برگ جلب اشاره نشده باشد، تنها از طلوع تا غروب آفتاب امکان دستگیری محکوم علیه وجود دارد

میزان هزینه‌هایی که از زوجه برای وصول مهریه او توسط مراجع مربوطه دریافت می‌شود چقدر است؟

از طریق اجرای ثبت، نیم عشر دولتی یا همان یک بیستم کل مهریه دریافت خواهد شد. در دادگاه یا مرجع قضایی، به میزان ۳.۵ درصد میزان مهریه‎ای است که مطالبه شده است.

هزینه‌ای که زوجه باید در مرحله بدوی به دادگاه پرداخت نماید، تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل ۲.۵ درصد و مازاد بر آن معادل ۳.۵ درصد بهای خواسته یا محکوم‌به خواهد بود.

اگر پیگیری زن در اداره ثبت به نتیجه نرسد، تکلیف چیست؟

اگر دارایی زوج کافی برای پرداخت مهریه زوجه نباشد و یا به هر دلیل، زن نتواند از اداره ثبت مهریه خود را وصول نماید، از آن جا که اداره ثبت مرجع صدور حکم نیست، یک گواهی به زوجه ارائه خواهد شد و او با توجه به مبلغ کل مهریه یا قسمتی از آن، باید به شورای حل اختلاف و یا دادگاه برای طرح دعوای حقوقی مراجعه نماید.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می‌توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

‫۴ دیدگاه ها

  1. واقعا زنهای بدبخت باهزار تاامید وآرزو ازدواج میکنن فردا یکی مث شوهر من از خونش پرتش کنه بگه نمیخوامت برو هر کاری دلت خواست بکن برو حکم جلب مهریه ات رو بگیر منم خودموقایم میکنم واقعا این یعنی یک حق به زن داده شده هزار تاحق از زن گرفته شده چرا دولت برای حکم جلب کارت ملی زوج رو مسدود نمیکنه شوهرم منو پرت کرده خونه پدر بدون اجازه پدرازدواج کردم الانم خونوادمم تحویلم نمیگرن در به درم یه معتاد زندگیمو خراب اللنم ول میچرخه کل ثروتش مواد فروشه به اسم مادرش کرده حکم جلب م شده مخفی کرده خودشو..دادگاه قانون ریس مجلس یه قانونی تصویب کنید این مردای خدانشناس بیفتن زندان راحت باکرگی حیا عفت ناموس آرزوی دخترا رو میگیرن بعدشم من یه زن چطور باحکم جلب سوهرمو پیدا کن خواهشا دادگاه قانون ریس ابلاغیه ای صادر کنید که کارت ملی زوج رو مسدودد کنن درصورت عدم پرداخت مهر ونفقه

  2. همین ۱۱۰تا سکه هم یک ملیارد می شه چجوری یه مردمعمولی می تونه یک ملیاررو قستی بده اخه لااق بگید بالای ۱۴سکه زندانی نداره خیلی بی درک هستید البته مردان هم خرهستن که زن می گیرن اگه هیچ کس زن نگیره قانون مهریه هم عوض می شه البته حق مرداس زندانی و بی ابرویی چون اهل زندگی نیستن واسه یه هوس زودگزر خودشون می اندازن تو تله زنان کلاهبردار و پولکی اخرش هم خیانت وطلاق و فسادو تن فروشی کنار خیابون

    1. توهین نکن به خانمها تویی که مردی گفتی زنم شعور داشته باش چرا به زنامیگی تن فروش ….هر کس درحد حیا وشخصیت خواهراش دخترای مردم و متهم میزنه به تن فروشی تو بااین طرز حرف زدنت بیفتی زندانم کمه خاک تو سر دختریکه زن تو شده الانم بش برچسب تن فروشی میرنی البته حرف زدن هرکس درحد شخصیت خواهراشه و مادرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا